handdator

Visa fullständig version : Alla borde kunna engelska!

Slartibartfast
2005-11-26, 13:29
Tycker inte ni det också?

Min systers man är tysk och pratar enbart tyska. Det är lite surt för han är en skön lirare och det är tragiskt att vi inte kan kommunicera med varandra så bra. Har tagit en kurs i tyska, men när jag skulle börja på min andra så tänkte jag "nej vittu, han får ta mig fan lära sig svenska istället!" Morsan går tyskakurser och lider varje sekund.

Sen är det ju lite jobbigt att man inte kan prata med 94% av Finlands befolkning då man är så kass på finska. :D

Har ni några relationer som försvåras av språkbarriären?

n1tro
2005-11-26, 13:31

Min systers man är tysk och pratar enbart tyska. Det är lite surt för han är en skön lirare och det är tragiskt att vi inte kan kommunicera med varandra så bra. Har tagit en kurs i tyska, men när jag skulle börja på min andra så tänkte jag "nej vittu, han får ta mig fan lära sig svenska istället!" Morsan går tyskakurser och lider varje sekund.

Sen är det ju lite jobbigt att man inte kan prata med 94% av Finlands befolkning då man är så kass på finska. :D

nah inge relationer som försvåras ... däremot en rolig grej, har en kusin som bor i spanien, och hon är född där och i min ålder osv. har läst spanska till steg 5 med bra resultat osv på gymnasiet, så det gick bra det :D roligt och kunna navända språket till något i alla fall... f.ö är spanska ett skitspråk sorry, mkt bättre o kunna tyska/franska eller ngt sånt... mer "affärsspråk"

keffat_liv
2005-11-26, 13:32
que?

n1tro
2005-11-26, 13:34
que?

alltså rent affärsmässigt då :) inte .. ja du vet

egge
2005-11-26, 13:35
Slopa alla språk och inför ett världsspråk, alla skulle tjäna på det.

Typ. :D

keffat_liv
2005-11-26, 13:37

du vet, det finns,,,,,,,,,,,,,,,,, ENGELSKA! :) synd att vissa "¤#&%% vägrar lära sig det:D

Slartibartfast
2005-11-26, 13:39
du vet, det finns,,,,,,,,,,,,,,,,, ENGELSKA! :) synd att vissa "¤#&%% vägrar lära sig det:D

Sen finns det ju en hel del som antagligen hellre ser att alla pratar mandarin. :D

mini
2005-11-26, 13:47

Esperanto anyone? Det funkade ju bra.

Nitrometan
2005-11-26, 14:04
Jag tycker att du borde lära dig tyska Slarti. Och kanske finska. Vill du kommunicera med nån får du ju lära dig det språk som behövs.

Nitrometan
2005-11-26, 14:06

Esperanto? Ido? Interlingua? Latin?

Det har gjorts såna försök.

Enligt bibeln kan det aldrig lyckas eftersom Gud är emot det. Läs storyn om Babels torn.

HookersUnited
2005-11-26, 14:16
Jag har klarat mig utan språkproblem, vilket är tur eftersom jag är rätt kass på sån skit.

Jag är imponerad av folk som kan titta på ett land i en skolatlas i 5 sekunder och sedan behärska språket flytande. Att ha lätt för språk är grymt!

Snake
2005-11-26, 14:31

Jag har inte det, men min moster är gift med en jänkare och min mormor lider nått enormt av det. Min moster får hela tiden översätta saker, och mormor är helt ööööverväldigad över vilken bra man min moster hittat men hon kan inte komunicera vidare bra med honom - syns att hon lider av det.
Dom har nyss fått en unge också men förhoppningsvis blir den dubbelspråkig till mormors stora lycka :)

Tomten
2005-11-26, 14:42

Varför bor du i finland när du knappt kan språket? :confused:

Om du nu gillar landet du bor i så tycker man ju du borde ha mer anledning att lära dig språket.

Eller bor du bara där på grund av studier / arbete?

Lodiz2
2005-11-26, 14:44
jag tycker helt klart att alla ska lära sig engelska det är ju rätt jobbigt när man inte kan prata och förstå varandra

Slartibartfast
2005-11-26, 14:56

Om du nu gillar landet du bor i så tycker man ju du borde ha mer anledning att lära dig språket.

Jag bor här för att jag är född här. Jag bor i svenskbygden vid kusten så jag har inte blivit utsatt för finskan i tillräcklig grad.

Tomten
2005-11-26, 15:02
Jag bor här för att jag är född här. Jag bor i svenskbygden vid kusten så jag har inte blivit utsatt för finskan i tillräcklig grad.

"blivit utsatt för finskan" *screwy*

Är det inte upp till dig själv att lära dig språket när du bor i finland?

Är ju ungefär som jag skulle säga att jag inte kan engelska eftersom jag inte "blivit utsatt" för det, är ju upp till varje individ att ta ett eget ansvar och hela tiden utsätta sig för språket så man lär sig det.

Hur många är det som pratar svenska i finland? 500.000?

Kebab-Arne
2005-11-26, 15:03
När jag proade på en pizzeria så pratade jag med en av pizzabagarna, väldigt schysst sådan. Iaf så frågade han vilket ämne i skolan som var tråkigast, jag svarade engelska. Då sa han att det var engelskan som gjorde han kunde prata med människor överhuvudtaget här i Sverige när han kom hit. Hade han inte haft det så hade det blivit mycket svårare. Blev en liten tankeställare.

Slartibartfast
2005-11-26, 15:12
"blivit utsatt för finskan" *screwy*

Är det inte upp till dig själv att lära dig språket när du bor i finland?

Är ju ungefär som jag skulle säga att jag inte kan engelska eftersom jag inte "blivit utsatt" för det, är ju upp till varje individ att ta ett eget ansvar och hela tiden utsätta sig för språket så man lär sig det.

Hur många är det som pratar svenska i finland? 500.000?

Orka anstränga sig. Klarat mig hittills.

svenskspråkiga är ca 6 % alltså omkring 300.000.

kalle_banan
2005-11-26, 15:17
jag känner att jag blir sämre o sämre på att prata isländska, dock förstår jag den mycket bättre än jag talar. men det gör att jag hellre är tyst ibland när jag är där hos släkten :(

kharon
2005-11-26, 15:35

Svenska är officiellt språk i Finland. Det betyder ju att han kan "språket", måhända minoritetsspråket, men ändå. En gång i världen var ju också Svenskan ämbetsspråket i Finland. Det hela kanske hör till historien idag, men Slarti verkar ju ha klarat sig alldeles utmärkt med knagglig finska, och den dag han behöver kunna finska så är jag säker på att han lär sig det ganska snabbt.

Varför ska man huka sig och skita i sitt eget modersmål? *slap*

Inte är jag heller riktigt bra på finska, so what. Jag är finlandssvensk och mäkta stolt över det också.

Slartibartfast
2005-11-26, 15:36
Inte är jag heller riktigt bra på finska, so what. Jag är finlandssvensk och mäkta stolt över det också.

Pratar du svenska eller finska i affärer t.ex?

jwzrd
2005-11-26, 15:52

Franska är iofs ett större språk sett till hur många som talar det. Tror spanska också är större än engelska. Dom olika kinesiska språken ska vi inte ens gå in på...

Pudzianovski
2005-11-26, 15:59
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_mest_talade_spr%C3%A5k

En lista för de som undra vilka språk som talas mest.

olwe
2005-11-26, 16:55
Franska är iofs ett större språk sett till hur många som talar det. Tror spanska också är större än engelska. Dom olika kinesiska språken ska vi inte ens gå in på...

Spanska är väll större än franska?! Dessutom tror jag engelska är större än franska, det är massvis av exempelvis indier som pratar engelska osv, tror jag har settt statistik på det någon gång.

Jag TROR att det ligger så här:

1. Sindarin
2. Spanska
3. Engelska

Jag kan ha glömt något asiatiskt språk som ska klämma in sig där någonstans.

olwe
2005-11-26, 17:08
Jag såg inte att Pudzianovski hade förekommit mig

Nitrometan
2005-11-26, 17:09

322 miljoner för engelska. Har de inte glömt typ en miljard indier?

Engelska är officiellt språk i Indien. Det enda som gör att de i ett land med ca 800 språk kan samtala med varandra mellan de olika delarna och hålla ihop som ett land.

olwe
2005-11-26, 17:17
322 miljoner för engelska. Har de inte glömt typ en miljard indier?

Engelska är officiellt språk i Indien. Det enda som gör att de i ett land med ca 800 språk kan samtala med varandra mellan de olika delarna och hålla ihop som ett land.

Indien står med på listan. Alla i Indien pratar inte Engelska, bara en del.

Cilia
2005-11-26, 17:23
Fast spanska är ju ett av världens största språk.
Jag skulle gärna kunna spanska. Har iofs försökt men jag är inte tillräckligt språkbegåvad för att kunna separera det från franskan så det sket sig.
Däremot kan jag förstå ganska bra tack vara franskan.

Sen tycker jag Slartis svåger är konstig med.
Han får väl också anstränga sig. Konstigt att idag bara kunna ett språk och utgå ifrån att alla ska kunna tyska.

tossefar
2005-11-26, 17:24
Spanska är väll större än franska?! Dessutom tror jag engelska är större än franska, det är massvis av exempelvis indier som pratar engelska osv, tror jag har settt statistik på det någon gång.

Jag TROR att det ligger så här:

1. Sindarin
2. Spanska
3. Engelska

Jag kan ha glömt något asiatiskt språk som ska klämma in sig där någonstans.

Sindarin?

Pudzianovski
2005-11-26, 17:29
Listan är antagligen långt ifrån korrekt vilket de flesta säkerligen förstått.

Listan är från 1995 och vem som gjort den vet jag inte. (wikipedia!)

Men den ger nog en ungefärlig bild av vilka länder som ligger i top och vilka språk som talas i olika länder.

Frantic
2005-11-26, 17:48
Den senaste listan jag läste sa att engelskan hade gått om kinesiskan och var nu det språket mest människor talade. Detta var i ett resemagasin

carlsm
2005-11-26, 17:59
Ja helt klart borde åtminsone alla i EU prata engelska. En början kan ju vara att ta bort all dubbning. Det är helt horribelt, ett av de värsta exemplen var att se Dukes of Hazzard, 70-talsserien alltså, på italienska.

Dissector
2005-11-26, 18:52
Jag är halvfinsk, och där är det också ganska sällsynt med engelskspråkiga, iallafall bland de äldre, som jag främst träffar när jag är där. Lider inte i vardagen men när man väl är där är det jobbigt att inte kunna kommunicera. Har starka planer på att lära mig finska, och min mamma är flytande där så borde underlätta lite.

Wain
2005-11-26, 19:23
Sindarin?

Ett av Tolkiens alvspråk.
:laugh:

olwe
2005-11-26, 19:32
Ett av Tolkiens alvspråk.
:laugh:

Ah skit! Jag menar kinesiska språket.. det störta i Kina. hmm, vad heter det då då... något liknande iaf.

När jag har kanske blandat ihop saker, det kanske är något indiskt språk jag tänker på. Jag menade det de pratar i Kina.

Allan
2005-11-26, 19:33
Kan du mena mandarin kanske?

allan

olwe
2005-11-26, 19:41
Kan du mena mandarin kanske?

allan

Jajjamensan! Tack... Jag tänkte faktsiskt skriva det först men så tänkte jag att det var en frukt och att språket nog hette sindarin.

Mr. Moose
2005-11-26, 21:43

Lustigt att Thai talas av 20 mill när det finns ca 60 mill invånare i Thailand varav ca 75% är Thai!!!

Tror inte listan stämmer.

Yankeee
2005-11-26, 21:58
Lustigt att Thai talas av 20 mill när det finns ca 60 mill invånare i Thailand varav ca 75% är Thai!!!

Tror inte listan stämmer.

Modersmål står det iof, om det nu gör någon skillnad.

Lizard
2005-11-27, 01:24
Listan suger.
Kinesiska som språk finns inte, även om statsapparaten talar mandarin, som är det största, medans affärerna ofta måste genomföras på kantonesiska. Virrigt värre. I alla provinser finns en uppsjö av dialekter och där delar Indien samma problem som sina nordöstra grannar. Vidare är spanskan ett språk som dominerar stora delar av världen och faktiskt lämnar engelskan bakom sig. Franskan överlever tack vare centraleuropeiskt inflytande och alla kolonierna. I delar av Asien och Afrika kommer du galant fram på franskan men ingenstans med engelskan. Sedan finns en kulturförskjutning där framförallt underhållningsdominansen från USA lär upp många miljoner människor varje år hur engelskan är uppbyggd ("yes, yes..deeper..deper"/ "I'm going to shoot you you f&%€ing motehr#"?=* b**&!"). Så visst utsätts man - om än till en del frivilligt. Många länder med starka kulturspråk ogillar den utvecklingen och dubbar över hela klabberusket och det är med en lätt hallucinogen känsla man ser Arnold klampa in som Terminator med ett elegant "Bonjour".

För den som tror att jobben haglar i framtiden och att USA fortsätter att vara världens ekonomiska motor vill jag säga - dream on. För den som har adekvat utbildning och sitter inne med språkliga kunskaper att direkt och på egen hand kommunicera med Indier eller Kineser ser däremot framtiden lysande ut.

Lizard

Mr. Moose
2005-11-27, 06:41
Modersmål står det iof, om det nu gör någon skillnad.

Ja och 75% är THAI, 25% chineser, malayer och diverse "hilltribes".

75% av 60 Mill är 45 Mill! Mer än dubbelt vad som står på deras lista.

kharon
2005-11-27, 09:28
Pratar du svenska eller finska i affärer t.ex?

Börjar oftast på svenska men blir nog att byta till finska då man oftast möter ett fånigt flin, beror lite på var det är.