Visa fullständig version : Förklara detta för mig
Helena B
2005-11-25, 22:31
Du har en bild på 20 kb och använder ett program för att förminska den. Du förminskar den 50 %, borde inte bilden då bli 10 kb? Tydligen inte!!!
Varför glömmer man bort att man inte sover utan kommer på sig själv att ligga och tänka när man egentligen trodde man sov?
Någon?
Coldsmith
2005-11-25, 22:33
om du har en okomprimerad bild så blir den 10k om du förminskar den 50%, alternativt blir den 5k stor om du menar att du förminskar sidorna med 50%.
Har du en komprimerad bild så blir förminskningen inte lika stor eftersom komprimeringen inte blir lika effektiv.
Eller är detta frågor vi inte ska svara på? :)
Helena B
2005-11-25, 22:34
om du har en okomprimerad bild så blir den 10k om du förminskar den 50%, alternativt blir den 5k stor om du menar att du förminskar sidorna med 50%.
Har du en komprimerad bild så blir förminskningen inte lika stor eftersom komprimeringen inte blir lika effektiv.
Eller är detta frågor vi inte ska svara på? :)
Hur vet jag om den är komprimerad eller inte?
Jo jag vill ha svar, därför jag satte frågetecken efter :D
christian
2005-11-25, 22:36
På fråga A svarar jag:
Den kanske var mer komprimerad innan än efter? Eller så sparade du i fel format.
Dessutom gör programmet nog 25% i varje led, och det leder "bara" till 56,25% bildminskning.
På B:
Sluta tänk, sov mera.
Helena B
2005-11-25, 22:42
Kan man föminska en bild tjockmässigt så man inte slipper minska den storleksmässigt, alltså förminska sidorna?
Kan man föminska en bild tjockmässigt så man inte slipper minska den storleksmässigt, alltså förminska sidorna?
Låt oss säga att du har en bild som är 200 x 200 men med massa ointressant på sidorna.
Du kan då alltså förminska bilden i storlek och filstorlek genom att fokusera på det som är viktigt i bilden, dvs det som du skall ha i fokus har samma storlek som ursprungligen, men du förminskar den i storlek och filstorlek genom att ta bort intressanta saker på sidorna/över/under.
Man kan också göra hela bilden mindre genom att göra den tex 50 % stor, men då blir det du skall/vill ha i fokus också mindre.
Helena B
2005-11-25, 22:49
Låt oss säga att du har en bild som är 200 x 200 men med massa ointressant på sidorna.
Du kan då alltså förminska bilden i storlek och filstorlek genom att fokusera på det som är viktigt i bilden, dvs det som du skall ha i fokus har samma storlek som ursprungligen, men du förminskar den i storlek och filstorlek genom att ta bort intressanta saker på sidorna/över/under.
Man kan också göra hela bilden mindre genom att göra den tex 50 % stor, men då blir det du skall/vill ha i fokus också mindre.
Jag har en bild på min bock och den är ca 19 kb. Öppnade paint och förminskade den 50 % men då blev den bara 14,? kb. Den måste ju ligga på 7? om man ska få ladda upp den här. Men om jag förminskar ännu mera så blir den ju tiny.
Jag har en bild på min bock och den är ca 19 kb. Öppnade paint och förminskade den 50 % men då blev den bara 14,? kb. Den måste ju ligga på 7? om man ska få ladda upp den här. Men om jag förminskar ännu mera så blir den ju tiny.
Hur stor är den? Klipp bort lite skit på sidorna och under/ovan så du bara har det viktigaste i fokus (bocken), hur stor är bilden då?
Ska du infoga en bild eller är det för avatar?
För avatar är det dessutom bildstorlek och inte bara filstorlek man måste tänka på (rätta mig om jag har fel men tror det är 128x128).
Tanka nån trialversion på Adobe Photoshop CS.
Sen öppnar du bilden, och sparar den med alternativet "Save for web..." och vipps så blir bilden MYCKET mindre utan att tappa så mycket kvalitet.
Bättre än skräpiga paint.
Helena B
2005-11-25, 23:02
Fick hjälp av Jax :D *yourock*
Fråga B har jag ännu inte fått något BRA svar på ;)
Om du har en originalbild som är 200 bredd och 200 höjd kan du alltså göra den till en 100 x 100 bild, antingen genom att förminska hela bilden (så att allt på bilden blir mindre) eller helt enkelt skala av ointressanta bitar från sidorna och på höjden.
Det brukar ofta finnas saker man kan skala bort om man vill ha samma storlek på det som skall vara i fokus.
Enklare dock om det är en fejja eller liknande, skall du ha med natur och ett hus blir det svårare att se vad som är viktigast.
Paintshop Pro
Adobe Photoshop
Bra program du kan testa.
-
Om du ej orkar skala bort finns det ett enkelt litet program du använder för att förminska en bild med.
Klickisen (http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx)
Resize for WinXP.
Helena B
2005-11-25, 23:08
Om du har en originalbild som är 200 bredd och 200 höjd kan du alltså göra den till en 100 x 100 bild, antingen genom att förminska hela bilden (så att allt på bilden blir mindre) eller helt enkelt skala av ointressanta bitar från sidorna och på höjden.
Det brukar ofta finnas saker man kan skala bort om man vill ha samma storlek på det som skall vara i fokus.
Enklare dock om det är en fejja eller liknande, skall du ha med natur och ett hus blir det svårare att se vad som är viktigast.
Paintshop Pro
Adobe Photoshop
Bra program du kan testa.
-
Om du ej orkar skala bort finns det ett enkelt litet program du använder för att förminska en bild med.
Klickisen (http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx)
Resize for WinXP.
Har den=)
Har den=)
Varför frågar du för då! :D
Jäklar vad snyggt det blev. :D
Ja, där ser man ju julbocken ja...
Dumleman
2005-11-25, 23:13
Bra info olika men vanliga bildformat och dess för-/nackdelar och även lite om hur komprimering av bilder fungerar: http://www.wfu.edu/~matthews/misc/jpg_vs_gif/JpgCompTest/JpgChromaSub.html
Helena B
2005-11-25, 23:13
Jäklar vad snyggt det blev. :D
En mycket vacker bock :hbang:
hangatyr
2005-11-25, 23:14
tja jag antar att det har att göra med att bilden, trots att den är mindre, ändå måste ha info om alal kulörer den har i sig. på en så liten bild så får det ett stort utslag, medan på en större bild så hade det inte märkts: andelen data som beksriver färgernas koder är mindre på en stor bild.
om en säger.
Helena B
2005-11-25, 23:14
Varför frågar du för då! :D
Visste inte att jag skulle använda det programmet. Har en massa program installerade, vet knappt vad hälften är.
Bra Helena, nu kan du!
Se nu till att byta avatar till någonting fint! :thumbup:
Visste inte att jag skulle använda det programmet. Har en massa program installerade, vet knappt vad hälften är.
Det är ju inte bra! Använder du inte hälften, avinstallera skiten! :thumbup:
Helena B
2005-11-25, 23:20
Bra Helena, nu kan du!
Se nu till att byta avatar till någonting fint! :thumbup:
Mä vad är det för fel på den ståtliga bocken. Vad vill du att det ska vara för avatar då ;)
Kan ju inte avinstallera något som jag inte vet vad det är, hela datorn kanske kraschar.
Kan ju inte avinstallera något som jag inte vet vad det är, hela datorn kanske kraschar.
Förmodligen så kommer den att ta ditt kontokort och köpa upp pengarna också. :D
Helena B
2005-11-25, 23:23
Förmodligen så kommer den att ta ditt kontokort och köpa upp pengarna också. :D
Ha ha, säg inte så...man vet aldrig. ;)
bengdoktor
2005-11-25, 23:49
Tanka nån trialversion på Adobe Photoshop CS.
Sen öppnar du bilden, och sparar den med alternativet "Save for web..." och vipps så blir bilden MYCKET mindre utan att tappa så mycket kvalitet.
Bättre än skräpiga paint.
förbannat va bra tips! tack ska du ha :thumbup:
Helena B
2005-11-25, 23:50
förbannat va bra tips! tack ska du ha :thumbup:
eller så skickar du bilden till Jax :D
En okromprimerad bild som blir förminskad 50% skulle isåfall vara en fjärdefel av originalstorleken med tanke på att den nya bilden i storlek endast motsvarar en kvadrant av originalet. en 200x200-pixelsbild i 50% är således 100x100 pixlar. Angående komprimerade bilder som förminskas så är det svårt att räkna ut i förväg hur små de kommer bli med tanke på att först sker en förminskning av originalbilden, som sedan komprimeras om (antar jag).
Du har en bild på 20 kb och använder ett program för att förminska den. Du förminskar den 50 %, borde inte bilden då bli 10 kb? Tydligen inte!!!
Varför glömmer man bort att man inte sover utan kommer på sig själv att ligga och tänka när man egentligen trodde man sov?
Någon?
Det handlar om mer än att bara förändra storleken, antalet färger, bildformat, komprimering, osv har också stor betydelse.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.