Logga in

Visa fullständig version : Mjölk eller inte under deff?

Tanman
2002-07-29, 10:35
Mjölk har ju lågt GI ändå säger vissa att man inte bör dricka det under deff och nu undrar jag varför? Minimjölk borde ju vara en bra proteinkälla med lågt GI och lite fett eller??

Petrus
2002-07-29, 10:44
Mjökl har högt II (Insulin-index). Dvs insulinnivåerna i blodet blir höga och det är inte optimalt under deff, då du vill hålla låga men jämna insulin-nivåer...
Vänligen,,,
Petrus

Tanman
2002-07-29, 10:54
Misstänkte nästan att det var något sådant. Finns det någon lista på nätet över II? Har Paulun's men den är ju långt ifrån komplett.
Mjölk höjjer alltså insulinnivån mycket trots lågt GI..

Tack för snabbt svar!

Mvh Tanman (www.skalmsta.com)

Anderz
2002-08-05, 12:55
Jag skulle vilja se referenser på att mjölk höjer insulinnivåerna.

olga
2002-08-05, 14:29
Det är laktos i mjlöken som höjer insulinnivån, så du vet Anderz :D
Vad jag vet så många utländska fitness proffs (vet ej om BB.killar) undviker mjölk i sin deff.
Nu är det säkert fritt fram ;)

Sverker
2002-08-05, 19:25
Helt omöjligt för mig att förstå varför man inte skulle dricka minimjölk under sin diet.

Frågan har givetvis varit uppe tidigare.

Varför skall man säga nej till ett överlägset protein. Varför skall man undvika mycket kalcium, magnesium, kalium mm.

Mjölk är en fantastisk källa till de flesta B-vitamin INKL. B12.
Du får ditt dagsbehov av B12 genom mjölk.
Minst 1/2 L varje dag är ett MÅSTE.

Laktos, en snabb och enkel kolhydrat som snabbt går till levern ( galaktos-delen ) och bildar leverglykogen vilket kommer att stabilicera blodsockret en lång stund efter måltiden.

Sverker
2002-08-05, 19:25
Helt omöjligt för mig att förstå varför man inte skulle dricka minimjölk under sin diet.

Frågan har givetvis varit uppe tidigare.

Varför skall man säga nej till ett överlägset protein. Varför skall man undvika mycket kalcium, magnesium, kalium mm.

Mjölk är en fantastisk källa till de flesta B-vitamin INKL. B12.
Du får ditt dagsbehov av B12 genom mjölk.
Minst 1/2 L varje dag är ett MÅSTE.

Laktos, en snabb och enkel kolhydrat som snabbt går till levern ( galaktos-delen ) och bildar leverglykogen vilket kommer att stabilicera blodsockret en lång stund efter måltiden.

-=RebeL=-
2002-08-08, 10:12
Men som sagt var det laktosen i mjöälken som höjde insulin nivån..Men om man då går och köper låg laktosmjölk?

Sverker
2002-08-08, 10:44
Teoretiskt blir då mjölken ännu snabbare men knappast i verkligheten. Laktosen sönderdelas ju på tarmväggen till en glukos och en galaktos. Detta är för alla oss som tål laktos ett snabbt steg.

Men vem dricker mjölken ensamt ?
Kompletera med gröt eller smörgåsar så sänks troligen GI för hela mellanmålet.
Fördela mjölken till 4 X 2 dl jämt överdagen istället för 3 X 3 dl etc, etc.

Mager fil och youghurt kanske ?