handdator

Visa fullständig version : Gelatin

Yes
2005-11-25, 02:53
Tidigare idag när jag satt och mumsade lite sockerfritt godis slog det mig att det kanske inte är så begåvat, ur näringssynpunkt då, eftersom gelatin(som just det här godiset innehöll) kanske inte är så värst bra - i varje fall inte om man vill hålla vikten nere. Hursomhelst kom det nu för mig att kolla på Livsmedelsverkets sida vilket energiinnehåll det är i gelatin. Jag blev faktiskt en smula förvånad, om jag skall vara helt ärlig:

kcal/100g: 350
Fett: 0,1g
Kolhydrat: 0g
Protein: 86g

Vad skall man med gainers, keso, tonfisk och kött till när det finns gelatin?

*rolleyes* :D

aliquis
2005-11-25, 03:40
Det var antagligen inga mängder gelatin i godiset.

Och proteinet har BV 0, så det blir inte mycket muskler på det.

Yes
2005-11-25, 05:10
Nä, sockerfritt lösgodis är väl inte direkt någon "byggarmat". :D

Vad menas med BV 0?

mmmCay
2005-11-25, 05:47
"Definition: The Biological Value (BV) of a Protein is a value that measures how well the body can absorb and utilize a protein. The higher the Biological Value of the protein you use, the more nitrogen your body can absorb, use, and retain. As a result, proteins with the highest BV promote the most lean muscle gains. Whey protein has the highest BV value, rating as a 104. Egg protein is only second to whey rating as a 100 with milk proteins being a close third rating as 91. Beef rates as an 80 with soy proteins a distant 74. Bean proteins, due to the fact that are plant-based proteins, only rate a 49."

Kanske inte riktigt hela sanningen men du fattar poängen ;)

King Grub
2005-11-25, 06:31
Biologiskt värde 0 betyder att det är fullständigt värdelöst; det går inte att använda över huvud taget i proteinsyntesen till muskeluppbyggnad, och aminosyreprofilen är så undermålig att det inte ens går att komplettera upp den.

Det är hästhovar, grissvål och nermalda djurhudar.

Glenno
2005-11-25, 11:02

Visst låter det gott? Vattnas i munnen på mig... :eating:

Davil
2005-11-25, 11:19
Det knäppa är, att det faktist är gott *rolleyes*

Body Guard
2005-11-25, 11:31
Biologiskt värde 0 betyder att det är fullständigt värdelöst; det går inte att använda över huvud taget i proteinsyntesen till muskeluppbyggnad, och aminosyreprofilen är så undermålig att det inte ens går att komplettera upp den.

lite off topic men hur fick man försig första gången man skulle göra godiset som innehåler det, hmm vi ska göra något som smakar gott, vi tar hästhovar, grissvål och lite djurhud så blir det toppen?

King Grub
2005-11-25, 12:05
Det är inte gelatinet som är smaksättare. Det är konsistensgivare.

aliquis
2005-11-25, 12:05
Det knäppa är, att det faktist är gott *rolleyes*Är väl aromämnen o socker/sötningsmedel som är gott, gelatinet smakar antagligen inte så mycket, men vad vet jag.

aliquis
2005-11-25, 12:08
lite off topic men hur fick man försig första gången man skulle göra godiset som innehåler det, hmm vi ska göra något som smakar gott, vi tar hästhovar, grissvål och lite djurhud så blir det toppen?Ingen aning, någon kanske kokade buljong eller vad man nu gör, skinka med svål på? Och märkte att vätskan blev segare.
Går det att sälja produkter på de råvarorna också så gör man ju det.. Vegetabiliska alternativ är bl.a. pektin och agar-agar, vet inte om det går så bra att göra godis med pektin dock, kanske går bara att gelatin är billigare/finns. Agar-agar ger "mer seghet/mängd" och brukar iaf användas i marknadsmarmelad.

Body Guard
2005-11-25, 12:26
okej.. men tycker det låter skumt att man ens tänker på sådana ingredienser när man ska göra godis ... men godis e gott så det fungerar =)

Nitrometan
2005-11-25, 12:38
lite off topic men hur fick man försig första gången man skulle göra godiset som innehåler det, hmm vi ska göra något som smakar gott, vi tar hästhovar, grissvål och lite djurhud så blir det toppen?
Man kokade lim av hovar förr. Även senor, hudar m.m. godsaker gick att koka till lim.

Därifrån är inte steget långt till att använda det till segt godis.

stefannn
2005-11-25, 18:26
Man kokade lim av hovar förr. Även senor, hudar m.m. godsaker gick att koka till lim.

Därifrån är inte steget långt till att använda det till segt godis.
nej precis.. .gelatinets egenskaper visste man nog långt innan man började göra godis av det..

Sverker
2005-11-25, 20:11
Gelatinet smakar inget alls.
Kollagen är nästan samma sak. Det används till korvskinn.

Yes
2005-11-25, 20:14

Vad synd - hästhovar, grissvål och nermalda djurhudar hade annars varit en tuff diet. *cry*

Cerberus
2005-11-25, 23:07
Fy alltså, hur ska jag äta godis nu *spy* fan vad äckligt det lät