Visa fullständig version : Vilken är den vackraste nationalsången?
Mitt svar är självfallet Ryssland. Den har absolut den mäktigaste nationalsången!
Helena B
2005-11-25, 00:13
Islands är rätt så fin...
JApp ryssarnas äger alla andras
helt klart Sveriges följt av Soviet.
mangemani
2005-11-25, 00:16
tysklands.
tysklands.
"Deutschland Über Alles" är jättefin den med. Dock för mycket förknippad med nazismen. Mer än vad Sovjets är förknippad med Komunismen!
Rysslands är överlägsen, den är MÄKTIG *flex*
f´låt Sverige :em:
Arne Persson
2005-11-25, 00:36
Tysklands är utmärkt, även gamla DDR's. Finlands är ok. Sveriges är tråkig.
Gabriel_
2005-11-25, 00:43
rysslands!!
Rysslands ger gåshud, så mäktig (men vacker?)
Sveriges är ok, lite för "kristen" bara
sverige-valet, det patriotiska valet, dvs jag röstar för jag känner mig tvungen ;)
nej men ryssland ftw... på tal om tyskarnas så har jag för mig att den var ganska standard men kommer inte ihåg riktigt.
Sovjetunionens! Det enda dom där rackarns kommunisterna lyckas med är pampiga låtar och häftiga militärparader, gärna i kombination! :thumbup:
Tycker den gamla persiska nationalsången är absolut bäst. Hoppas den kommer tillbaka då revulutionen tar och byter landets namn till "Persien" igen.
Men till listan säger jag nog Ryssland för jag har för mig att den liknar den gamla persiska väldigt mycket.
Dumleman
2005-11-25, 01:22
Ryssland (Sovjet) är för härlig, förstår dock inte ryska. Någon som vet vad de sjunger? :)
Klickade på Sverige för det var närmast. :)
Sveriges är helt ok!
Rysslands är mäktig.
USA:s har man hört i många stora sammahang så den känns också lite mäktig ibland, men man vill ju egentligen hata USA.
Sen har jag 0 koll.
Rysslands utan konkurrens. Sveriges tycker jag är enastående mesig.
hahaha är man oallmänbildad om man inte ens hört ryssarnas? :em:
(efter allt detta tjat måste ja fan ladda ner den :D )
lägger min röst på USA's då *popcorn*
ja förknippar den svenska för mkt med rasism så den är
lite besudlad i mina öron tyvärr :MrT:
chevychase
2005-11-25, 02:02
Rysslands!
Ryssland (Sovjet) är för härlig, förstår dock inte ryska. Någon som vet vad de sjunger? :)
Unbreakable Union of freeborn Republics,
Great Russia has welded forever to stand.
Created in struggle by will of the people,
United and mighty, our Soviet land!
Sing to the Motherland, home of the free,
Bulwark of peoples in brotherhood strong.
O Party of Lenin, the strength of the people,
To Communism's triumph lead us on!
Through tempests the sunrays of freedom have cheered us,
Along the new path where great Lenin did lead.
To a righteous cause he raised up the peoples,
Inspired them to labor and valorous deed.
[Or, the old way:
Be true to the people, thus Stalin has reared us,
Inspire us to labor and valorous deed!]
In the vict'ry of Communism's deathless ideal,
We see the future of our dear land.
And to her fluttering scarlet banner,
Selflessly true we always shall stand!
jag tycker den svenska är bäst! som god 2:a kommer Ruzki!! (ryssland)
Tigerkotten
2005-11-25, 03:34
Kanadas är bra har jag för mig, var länge sedan jag hörde den dock
Tvivlar att alla här ens hört all nationalsångerna på listan. Jag har då bara hört USA, Kanda, Sverige, Ryssland och typ Norge. Hälften av dem kommer jag inte ens ihåg hur de låter :P
Ryska är väl den av de jag hört som fastnat mest i huvudet, för den är onekligen pampig.
Syd-Korea (som inte är med på listan) har också en VÄLDIGT pampig sång.
mini_Arnold
2005-11-25, 07:25
Usa
Dissector
2005-11-25, 07:47
Sovjets är mäktig, men jag tycker ändå Frankrikes är snäppet bitigare. Sveriges tycker jag om väldigt mycket också, men det har väl att göra med kopplingarna och patriotism och sånt där :D
Men jag röstade på Frankrikes hursom .
Fredrik_
2005-11-25, 08:28
"Deutschland Über Alles" är jättefin den med. Dock för mycket förknippad med nazismen. Mer än vad Sovjets är förknippad med Komunismen!
Fast den tyska nationalsången heter nog egentligen "Lied der Deutschen" eller "Das Deutschlandlied".. ;) Den är inte så dum.
Däremot klår den inte den ryska.. helt klart vackraste nationalsången.
Ryssland
Den utstrålar kraft och styrka.
Nitrometan
2005-11-25, 09:07
Sverige skulle man kunna rösta på av patriotiska skäl. Frankrikes är trevlig. Sydkoreas är för mycket av allt.
Ryssland äger!
Putin återinförde texten till sången också. Ett tag var den textlös.
Hmm, finns det ingenstans man kan lyssna på alla nationalsånger? Känner att jag behöver det för att ge ett upplyst svar.
Jag ha inte ens hört hälften, jag vägrar att rösta :D
viktor88
2005-11-25, 09:57
skottlands nationalsång är bäst
Styrkebyggare
2005-11-25, 10:17
Ryssland! Givetvis den klassiska inspelningen med "Red army choir".
Ett (mycket roligt) helgerån har gjorts på denna - googla upp "swerki.wmv". Skyll inte på mig om denna fil för evigt sätter knasiga associationer i huvudet på er när ni hör sången...
Rysslands
den har vi som traditionell vakna upp sång på högsta volym dagen efter våra fester.
oftast sätts den på väldigt tidigt.
Nitrometan
2005-11-25, 10:55
En av de finaste nationalsångsupplevelser jag har haft var en gång för många år sen på en rugbyturnering (seven nations heter den väl?). Wales landslag tågade in på stadion och sjöng sin nationalsång (i stämmor), hemmapubliken reste sig upp och sjöng med (också i stämmor). Fantastiskt.
[Or, the old way:
Det där är gamla Sovjethymnen. Nu är det annan text:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0012/31/sang.html
Nitrometan
2005-11-25, 11:18
Det där är gamla Sovjethymnen. Nu är det annan text:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0012/31/sang.html
Den där är ju gammal. 2000 var det väl?
Jag har för mig att de bytte tillbaka till den gamla texten. Det var för många som saknade den. Putin är ju gammal KGB-chef så han ville väl oxå ha tillbaka den.
Men jag har haft fel förr.
Canada
Letade efter den i pollen. Har själv stått några gånger i hockey sammanhang och hört den sången i Kanada, de sjunger den även på konsert ibland, mäktigt!
O Canada (http://www.pch.gc.ca/progs/cpsc-ccsp/sc-cs/anthem_e.cfm)
O Canada!
Our home and native land!
True patriot love in all thy sons command.
With glowing hearts we see thee rise,
The True North strong and free!
From far and wide,
O Canada, we stand on guard for thee.
God keep our land glorious and free!
Den där är ju gammal. 2000 var det väl?
Jag har för mig att de bytte tillbaka till den gamla texten. Det var för många som saknade den. Putin är ju gammal KGB-chef så han ville väl oxå ha tillbaka den.
Men jag har haft fel förr.
Det kan mycket väl vara jag som har fel. Men att de skulle hylla Stalin och Lenin i dag så officiellt verkar konstigt. Men som sagt, jag kan ha fel. Jag trodde att Putin tog tillbaka melodin efter att de tröttnat på den gamla tsarhymnen som de använde efter Sovjets fall, men med ny text. Folkstyrda stater och rådsunioner ingick ju i den gamla texten, hur kan det passa in idag?
Nitrometan
2005-11-25, 12:33
Vem har sagt att Putin eller Ryssland är logisk/a?
"Det gamal sovjet" hyllas ofta som en guldålder idag.
Vem har sagt att Putin eller Ryssland är logisk/a?
"Det gamal sovjet" hyllas ofta som en guldålder idag.
Ingen har sagt att han/ de är logisk/a. Visst finns det nostalgikänslor men valet av sångtext är också en utrikespolitisk fråga. Sovjethymnen var t.ex. en symbol för rysk imperialism för Rysslands grannstater. Att låtsas som om imperiet fanns kvar kunde tolkas som om Ryssland strävar efter att inom sin tid återupprätta det. Sådana saker kan man kanske inte säga så tydligt i nationalsånger. Man skall inte heller överdriva betydelsen av Lenin och Stalin för dagens ryssar. Det finns bl.a. en ganska stark opinion för att dumpa Lenin från torget.
Nitrometan
2005-11-25, 13:12
Men Putin har lovat att Lenin inte ska bort från sitt mausoleum. Fast han själv ville begravas bredvid sin mor utanför S:t Petersburg.
Jo, jag vet vad du menar. Jag är inte säker på att de använder den gamla texten.
Men Putin har lovat att Lenin inte ska bort från sitt mausoleum. Fast han själv ville begravas bredvid sin mor utanför S:t Petersburg.
Jo, jag vet vad du menar. Jag är inte säker på att de använder den gamla texten.
Visst, men Putin sitter inte för evigt. Ryssland är idag en auktoritär diktatur av gammal rysk karaktär, bara mindre blodig. Förhoppningsvis kan stabiliteten (?) bidra till att medborgarrörelserna mognar och samlar sig - under en yta av censur förstås - för att om kanske 10-20 år vara med när Ryssland genomgår en egentlig demokratisk omvälvning.
[Or, the old way:
Det där måste vara fel, gå in på http://www.hamsterpaj.net/amuse/index.php?type=movies och klicka på Sovjets nationalsång
"Säg åt Swerki sekögd, det är så det ska vara, säg till han att Heidi är lik parabol. Hans far slår jämt sossar. det var en av båda, en helgrimmad måsskit sa Elsies major....." Osv :) :hbang:
Den ryska utan jämförelse.
Frankrikes är fantastisk, den engelska mycket bra och den tyska likaså.
Usa's är ett...vadå? Ett skalövande utan mening och utan vare sig upptakt eller refräng.
Den svenska är sorgesamt bedrövlig och tillsammans med texten (som inte ska behövas för vare sig pollen eller för upplevelsen) så är den så jämmerlig att jag skruvar på mig när den spelas i offentliga sammanhang.
De fyra översta kan man greppa en fana och marchera ut i döden till, de övriga skulle jag nog låsa in mig i bajamajan för under strid.
Till det sistnämnda vill jag tillägga att jag nog skulle börja marchera på vilket slagfält som helst för skotska säckpipor med. Synd vi inte har sådana inom krigsmakten - då skulle det varit motiverande med kasernexercisen.
Lizard
Ryska nationalsången (http://www.startsidan.org/klick.asp?id=394) givetvis. inte för att jag hört så mycket mer...Tanzanias är också rätt bra.
Dumleman
2005-11-25, 14:20
Det där måste vara fel, gå in på http://www.hamsterpaj.net/amuse/index.php?type=movies och klicka på Sovjets nationalsång
"Säg åt Swerki sekögd, det är så det ska vara, säg till han att Heidi är lik parabol. Hans far slår jämt sossar. det var en av båda, en helgrimmad måsskit sa Elsies major....." Osv :) :hbang:
Länken fungerar inte liksom alla länkar jag har hittat mha google! Varför?!?! *cry*
Nitrometan
2005-11-25, 14:21
Lizard: Where are me pipers? Att jag inte tänkte på det. Läste en härlig biografi över en skotte som var överste eller nåt liknande på "Black Guard" (ett skotskt förband i engelska armén), han var även av klanhövdingasläkt. Han krävde att få ha sina "pipers" med sig i strid. Och fick det. De var med honom under andra världskriget. Bland annat landstigningarna på Dagen D. Ingen av hans säckpipeblåsare dog.
Rysk musik är väl i övrigt ganska pampig också? Såg en film om kommunismens uppgång fall i skolan där var det någon annan låt "blabla roussi, blabla roussi nånting" som var om möjligt ännu pampigare än "Swerki Skelögd".
Ryska_raketen
2005-11-25, 14:22
*stolt*
Länken fungerar inte liksom alla länkar jag har hittat mha google! Varför?!?! *cry*
Pröva den andra :love:
Känslorna jag betingat med den svenska gör den till den mäktigaste. Får alltid gåshud osv när jag hör den.
Annars är ju sovjets melodi underbar, gillar dock inte texten
Känslorna jag betingat med den svenska gör den till den mäktigaste. Får alltid gåshud osv när jag hör den.
Annars är ju sovjets melodi underbar, gillar dock inte texten
Det är sant, stackars vårtsvin. :( Och sen förknippas den svenska med främlingsfientlighet...*screwy*
Pröva den andra :love:
Hehe, vad man kan förstöra en fin nationalsång *grr*
Jag ha inte ens hört hälften, jag vägrar att rösta :D
ok?
Hehe, vad man kan förstöra en fin nationalsång *grr*
:angel:
Förädla tycker iofs jag :D
optimist
2005-11-25, 16:07
Jag röstade på den ryska nationalsången.
Först bytte de både texten och melodin, men nu har de den gamla sovjetmelodin med ny text.
Star spangled banner brukar vara rätt mäktig på superbowl. Bra feeling i den.
usa, bara för att provocera
Lizard: Where are me pipers? Att jag inte tänkte på det. Läste en härlig biografi över en skotte som var överste eller nåt liknande på "Black Guard" (ett skotskt förband i engelska armén), han var även av klanhövdingasläkt. Han krävde att få ha sina "pipers" med sig i strid. Och fick det. De var med honom under andra världskriget. Bland annat landstigningarna på Dagen D. Ingen av hans säckpipeblåsare dog.
Ingen aning, men jag har ryst till säckpipor så länge jag kan minnas och gör det än.
Pegasus Bridge , en strategisk bro, där tyska trupper höll tillbaka de allierade vid landstigningen i Frankrike 1945 såg ut som ett hopplöst fall där amerikanerna grävt ned sig med naglarna för att inte få skallarna sönderskjutna. Efter en evighet i rådlös förtvivlan hörs ljudet av säckpipor efter vägen och prydligt marcherande i kulregnet kommer Lord Lovat of Scotland som lugnt hälsade när han kom fram, fortfarande med kulorna vinande runt luggarna; "Sorry I'm a few minutes late," som om han just klivit av bussen. Sanningen var att hans trupper just badat i blod nere vid Sword Beach, som han och hans män intagit.
Lizard
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.