Visa fullständig version : Karensdagar-någon som jobbar med löner?
Någon här som jobbar med löner och så.
Fick lönespecen idag, och förra månaden lyckades jag med konststycket att vara sjuk två gånger vid olika tillfällen.
Såg till min förfäran att jag fått två karensdagar.
Jag har för mig att man bara kan ha en karensdag per månad oavsett om man är sjuk vid två olika tillfällen.
Är jag helt ute och cyklar eller?
Pudzianovski
2005-11-24, 19:09
Jag TROR att du kan få flera dagar tyvärr. Dock om det är samma sjukdom båda gångerna så kan man slippa det och då bara få en dag.
Men jag tror rätt mycket. :thumbup:
Fettecke
2005-11-24, 19:13
du får en ny karensdag för varje period du är sjuk, är du sjuk måndag och tisdag, men kommer på onsdag, sen är du sjuk torsdag och fredag, så har du 2 karensdagar den veckan... måndag och torsdag
Nu lugnar vi oss lite här va!
Enligt vårt avtal, grafiska så är vi sjuka INOM 5 dagar från föregående sjukperiod får vi ingen ny karensdag.
Så jag råder dig att kolla upp det där för sådana skillnader kan det väl itne vara när det gäller sjukdom?
du får en ny karensdag för varje period du är sjuk, är du sjuk måndag och tisdag, men kommer på onsdag, sen är du sjuk torsdag och fredag, så har du 2 karensdagar den veckan... måndag och torsdag
hhmmm riktigt så är det inte men det är inte begränsat till månadsvis.
Nu har jag inte reglerna i huvudet men blir du sjuk igen inom en viss period så blir det ingen ny karensdag. Tror att det är inom en vecka men är tveksam där.
Fettecke
2005-11-24, 19:31
Nu har jag inte reglerna i huvudet men blir du sjuk igen inom en viss period så blir det ingen ny karensdag. Tror att det är inom en vecka men är tveksam där.
för mig är det så, pga att jag själv har lyckats få 2 karensdagar på samma sätt som jag beskrev, så det är min sanning tills någon överbevisar det ;=)
hmm ibland känns det som ingen läser mina inlägg....
hmm ibland känns det som ingen läser mina inlägg....
sorry, jag såg det först efteråt
men jag tror inte det har med metals avtal att göra utan med sjuklönelagen.
ja det tror jag med, men jag är inte 100 på det.
metall.... :D
HTF här, sjuk igen innom 5 arbetsdar efter senaste period ingen karens.
CyberHamster
2005-11-24, 22:00
Måste fråga.. har ju inte kommit in i arbetslivet än. Men vad är karensdag?
Måste fråga.. har ju inte kommit in i arbetslivet än. Men vad är karensdag?
Obetald sjukdag. Första dagen du är borta får du inte en spänn.
Frippe_L
2005-11-25, 10:23
har metal eget avtal? :hbang: = Sjuk isåfall?
Vi inom skogs & trä har iaf som Sve, blir man sjuk en måndag och kommer tillbaks på onsdagen för att sen bli sjuk på torsdagen har man en karensdag på måndagen men ingen karens på torsdagen tex. Men efter 5 dagar krävs läkarintyg för att få vidare ersättning har jag för mig, är så sällan sjuk själv så man har lite dålig koll på det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.