Logga in

Visa fullständig version : Vad säger triglyceridvärdet i blodet?

tejen
2005-11-24, 12:08
Som rubriken lyder, vad säger egentligen triglyceridvärdet i blodet?

Ska kanske vara med i en undersökning (om jag har rätt TG-värde), dem vill ha personer med ett TG-värde på över 1 har jaf gör mig.

Niclaaas
2005-11-24, 12:41
http://www.mpa.se/workshops/reko/hyperlipidemi.shtml

Önskvärd nivå

Triglycerider

>2,0mmol/l:

http://www.naringsrad-naringsron.com/fiskolja.html

Förhöjda triglycerider är en viktig riskfaktor för hjärtkärlsjukdom. Studier på över 50 000 personer har visat att en ökning av triglyceriderna på 1 mMol/L ökar risken för hjärtkärlsjukdom med 32% hos män och 76% hos kvinnor

-----------------------------------

inget svar på frågan (som jag också är intresserad av) men kanske något. under 1 verkar lågt (ren gissning)?

jag är också uppskriven för exprimentet nu *flex*

tejen
2005-11-28, 00:30
bump

ingen som vet något mer?

Tolkia
2005-11-28, 22:22
Triglyceridvärdet kan svänga rätt rejält beroende på när du åt senast innan provtagningstillfället, och på sammansättningen av det du då stoppade i dig. Var det en måltid rik på triglycerider (fet mat, m.a.o.) lär värdet gå upp rätt rejält (här finns alltså inte så stort utrymme att "fuska" om man skall ta fastevärden). En vanlig laboration på fysiologikurser är att man får ta fasteprover direkt på morgonen, sedan äta lite olika saker till frukost (någon får äta gröt, någon frukt, någon chips osv. - en kompis gjorde labben i fettisdagsveckan och fick äta semlor ...) varpå man tar nya prover och kollar vad som hänt.

Niclaaas
2005-11-28, 22:57
Triglyceridvärdet kan svänga rätt rejält beroende på när du åt senast innan provtagningstillfället, och på sammansättningen av det du då stoppade i dig. Var det en måltid rik på triglycerider (fet mat, m.a.o.) lär värdet gå upp rätt rejält (här finns alltså inte så stort utrymme att "fuska" om man skall ta fastevärden). En vanlig laboration på fysiologikurser är att man får ta fasteprover direkt på morgonen, sedan äta lite olika saker till frukost (någon får äta gröt, någon frukt, någon chips osv. - en kompis gjorde labben i fettisdagsveckan och fick äta semlor ...) varpå man tar nya prover och kollar vad som hänt.

detta gäller för ett triglyceridvärde efter en längre tids fasta. man får sitt sista mål innan testet klockan 10-12 (ca) dagen innan. sedan görs testet på morgonen nästa dag.

vad innebär då ett triglyceridvärde över 1,0mmol/l?