handdator

Visa fullständig version : Kolhydratbehov?

Slartibartfast
2005-11-24, 09:59
Finns det några riktlinjer för hur mycket kolhydrater man ska få i sig. Jag har gått efter att jag ska få i mig 2,5 g protein och 1 g fett per kilo kroppsvikt och sen fyllt på med så mycket kolisar det behövs för att antingen gå upp eller ner i vikt. I vissa byggartidningar sägs det dock att man ska få i sig 4 g kolisar/kg.

Nu på "bulk" får jag i mig:

3350 kcal, 255 g protein, 97 g fett och 317 g kolisar.

Jag väger 86 kg för tillfället. Låter detta som en vettig fördelning?

King Grub
2005-11-24, 10:21
Finns det några riktlinjer för hur mycket kolhydrater man ska få i sig.

Tills du når önskat energiintag efter att fett- och proteinenergin är uträknad.

I vissa byggartidningar sägs det dock att man ska få i sig 4 g kolisar/kg.

Oberoende av vad man gör då eller? Revisorn behöver lika mycket som skogshuggaren?

Slartibartfast
2005-11-24, 19:00
Tills du når önskat energiintag efter att fett- och proteinenergin är uträknad.

Det var det jag antog. Då har jag tänkt rätt hela tiden. :thumbup:

Oberoende av vad man gör då eller? Revisorn behöver lika mycket som skogshuggaren?

Här var det nog hårt styrketränande individer som avsågs.

Hur som helst. Det är uppklarat. Det är bara min polare som tjatar om det, så jag ville reda ut det once and for all.

Sniggel
2005-11-24, 20:27
Om man tillfredsställt sitt proteinbehov och fettbehov och nästan sitt energibehov också, finns det något RDI för kolhydrater?
misstänker att man kan klara sig utan det, eller iaf ha väldigt lågt intag så länge energibehovet är tillfredsställt.

King Grub
2005-11-24, 20:30
Här var det nog hårt styrketränande individer som avsågs.

Självklart! Men alla som styrketräning är väl inte proffs? Dom flesta har ett arbete, och att säga, att alla som styrketränar lika hårt har lika stort kolhydratbehov är helt fel. Återigen: har en revisor lika stort kolhydratbehov som en skogshuggare? Ja, båda styrketränar.

Börje H
2005-11-24, 20:35
Om man tillfredsställt sitt proteinbehov och fettbehov och nästan sitt energibehov också, finns det något RDI för kolhydrater?
misstänker att man kan klara sig utan det, eller iaf ha väldigt lågt intag så länge energibehovet är tillfredsställt.
Ekvationen går inte ihop. Säg att du 2,5g prot/kg och låt säga 1g fett/kg vilket är ungefärliga siffror på ett RDI som är väldigt omtvistat. Detta ger ca 1500-1600 kcal för en 80 kg´s kollogymmare. Det är inte ens hälften av energibehovet.
Kolhydraterna är mycket viktiga för att du skall kunna prestera på topp. Minst 50-55 E% bör , enligt mig iaf, komma från kolhydrater.

blekfet2
2005-11-24, 20:51
Ekvationen går inte ihop. Säg att du 2,5g prot/kg och låt säga 1g fett/kg vilket är ungefärliga siffror på ett RDI som är väldigt omtvistat. Detta ger ca 1500-1600 kcal för en 80 kg´s kollogymmare. Det är inte ens hälften av energibehovet.
Kolhydraterna är mycket viktiga för att du skall kunna prestera på topp. Minst 50-55 E% bör , enligt mig iaf, komma från kolhydrater.

laborerat lite med kohydrater för min kropp, sjunker jag under 250g kollisar om dagen så säckar min kropp totalt ihop, orkar inte lyfta en vikt, tappar all motivation mm....urk...ligger hellre på ett lågt fett-intag än kolhydrater...