handdator

Visa fullständig version : Svensk Massage

High1ander
2005-11-23, 22:56
Jag har då märkt en jävligt skum sak här i USA, i tidningarna så finns det väldigt mycket reklam för "Swedish deep-tissue massage non-sexual", "Swedish massage", "Student Swedish massage".

Kan någon förklara för mig om svensk massage är något speciellt eller om det bära är amerikanare som tänder på att få massage av "studerande svenskor"?

Funderar på att gå på en "Swedish deep-tissue massage non-sexual" och se vad det hela handlar om.

Larsson
2005-11-23, 23:02
Jag har då märkt en jävligt skum sak här i USA, i tidningarna så finns det väldigt mycket reklam för "Swedish deep-tissue massage non-sexual", "Swedish massage", "Student Swedish massage".

Kan någon förklara för mig om svensk massage är något speciellt eller om det bära är amerikanare som tänder på att få massage av "studerande svenskor"?

Funderar på att gå på en "Swedish deep-tissue massage non-sexual" och se vad det hela handlar om.

Tydligen finns det något som heter Swedish massage, hittade den här länken på google där det beskriver det. http://www.mamashealth.com/massage/sweed.asp

Solros
2005-11-23, 23:02
Det är en speciell variant av massage.
Typ som det finns Thai-massage...

High1ander
2005-11-23, 23:12
Tydligen finns det något som heter Swedish massage, hittade den här länken på google där det beskriver det. http://www.mamashealth.com/massage/sweed.asp

Det här låter säkert jättedumt, men finns "svensk massage i Sverige"? Eller kallar vi det bara massage, eller kallas det "xxxxxxx-massage"? Jag menar går jag till en massös, får jag alltid "svensk massage" då, som den typen länken beskriver?

Angel
2005-11-23, 23:14
svensk massage är det vi kallar för klassisk massage här i sverige

Dipshit
2005-11-23, 23:23
fyll på listan :D

swedish massage
swedish meatballs
swedish pancakes
swedish fish (godis)
scandinavian cooking (med mat-tina)

AFanatic
2005-11-23, 23:23
Helst kallar vi det även Svensk klassisk massage.

Kwon
2005-11-23, 23:27
Vad är då klassisk Thai massage?

Uzbekistansk klassiker?

Malta-massage?

delta_mats
2005-11-23, 23:28
Hur lång utbildning är det för att bli licensierad massör eller massageterapeut (stavas hur?)
Har funderat på att gå en sån utbildning och starta eget :D

Helena B
2005-11-23, 23:31
Hur lång utbildning är det för att bli licensierad massör eller massageterapeut (stavas hur?)
Har funderat på att gå en sån utbildning och starta eget :D

Då får du se till att ge Kolos medlemmar rabatt :D

AFanatic
2005-11-23, 23:31
Diplomerad kan man bli på en vecka + 2 mån självstudier om man går någon form av högskoletutbildning som är inom "branschen". Annars är det för det mesta 1-åriga utbildningar men vill man bli certifierad så får man räkna med minst ett år. Olika terapeut-utbildningar kan vara fleråriga.

Börje H
2005-11-24, 08:16
"Den "Svenska massagen" grundlades redan under 1800-talets början av den svenske gymnasten och fäktaren P-H Ling. Dvs samme man som startade de berömda Ling-institut som utbildade terapeuter i vad som kan anses vara grunden till den moderna sjukgymnastiken. Han blandade massage och töjningar med aktiva rörelser för att motverka stelhet och skador. Lings-metod spred sig snart i flera länder och grundlade därmed den Svenska massagen internationella ryktbarhet. Än idag så möts begreppet Svensk Massage eller Swedish Massage med aktining i många länder i världen."

Från Medicinsk kursforums lärobok i massage, dvs den massage som ingår i Sjukgymnastprogrammets läroplan.

hangatyr
2005-11-24, 08:36
trodde svensk massage var en gammal hederlig avrunkning, såsom det även finns fransk massage.

om en säger.

z_bumbi
2005-11-24, 08:39
Diplomerad kan man bli på en vecka + 2 mån självstudier om man går någon form av högskoletutbildning som är inom "branschen". Annars är det för det mesta 1-åriga utbildningar men vill man bli certifierad så får man räkna med minst ett år. Olika terapeut-utbildningar kan vara fleråriga.

Vem är det som utfärdar ett cert?

Mart|n
2005-11-24, 09:09

Den personen som är mest masserad i hela Sverige? :D

OggeP
2005-11-24, 09:12
fyll på listan :D

swedish massage
swedish meatballs
swedish pancakes
swedish fish (godis)
scandinavian cooking (med mat-tina)

The swedish chef ffs :hbang:

Baan
2005-11-24, 09:45
jag fick uppfattingen att ordet swedish ofta förknippades med sex, men som tur var är swedish massage inget sånt ;)

nej men man skulle säkert kunna hitta på en del grejer själv, som en jänkare hade förknippat med sex, säg swedish army, bimbos med automatvapen ;)

z_bumbi
2005-11-24, 09:51
jag fick uppfattingen att ordet swedish ofta förknippades med sex,

swedish meatballs

Typ.

High1ander
2005-11-24, 10:02
jag fick uppfattingen att ordet swedish ofta förknippades med sex, men som tur var är swedish massage inget sånt ;)

nej men man skulle säkert kunna hitta på en del grejer själv, som en jänkare hade förknippat med sex, säg swedish army, bimbos med automatvapen ;)
På reklamen så skriver det vid "Swedish massage" nästan alltid "non-sexual" också (iofs de skriver så på några av de "vanliga" massagerna också).

Grahn
2005-11-24, 10:06
Tja massage har ju förknippats med annat så det är ju inte så konstigt.

AFanatic
2005-11-24, 19:02

Det gör de olika skolorna genom antingen Branschrådet Svensk Massage eller Branschrådet för Komplementär Medicin.

Sve
2005-11-24, 19:06
Vad är då klassisk Thai massage?

Uzbekistansk klassiker?

Malta-massage?

Thai-massage är väl definitivt sexuellt....

En thaibrud som oljar in sig å sen ligger å gnider sig mot offret. obs båda är nakna.
Iaf enligt min kompis som fått detta utfört :D

Sve
2005-11-24, 19:06
På reklamen så skriver det vid "Swedish massage" nästan alltid "non-sexual" också (iofs de skriver så på några av de "vanliga" massagerna också).

kan man få sexuell massage lagligt då?

hobbitar
2005-11-24, 19:49
kan man få sexuell massage lagligt då?

"hej jag skulle vilja ha en laglig sexuell massage!"

Grahn
2005-11-24, 19:50
Senast jag hörde var iofs Thai massage rätt plågsamt och de roade sig med att försöka separera och knaka med alla leder de kom åt.

z_bumbi
2005-11-24, 20:48
Det gör de olika skolorna genom antingen Branschrådet Svensk Massage eller Branschrådet för Komplementär Medicin.

Oki, lite som PT-cirkusen att med andra ord? (Dock tvivlar jag på att det är lika skralt med kunskapen hos massörerna. :D )

AFanatic
2005-11-24, 20:59
Oki, lite som PT-cirkusen att med andra ord? (Dock tvivlar jag på att det är lika skralt med kunskapen hos massörerna. :D )

Ja faktiskt...det är mkt snack, tyvärr. Prestige. :D

Beror på vad man valt för kurs helt klart. Diplomerad är ju det första steget oftast....certifierad, det sista. Dock finns det inget som säger att en diplomerad skulle vara sämre än en certifierad. Det är ju helt avhängigt vad man mer har i sin ryggsäck.

Mr. Moose
2005-11-25, 08:21
Thai-massage är väl definitivt sexuellt....

En thaibrud som oljar in sig å sen ligger å gnider sig mot offret. obs båda är nakna.
Iaf enligt min kompis som fått detta utfört :D

Du tänker på "Body Massage".

Riktig Thai massage är något helt annat, lite grann som Grahn säger.

Nitrometan
2005-11-25, 08:32
"The Swedish Bikini Team" ??

http://www.swedishbikiniteam.com/default.asp

AFanatic
2005-11-25, 18:34
"The Swedish Bikini Team" ??

http://www.swedishbikiniteam.com/default.asp

2000 hade vi en utbytesstudent i klassen fr USA, han hade sett på Dum o Dummare, och trodde på allvar att det fanns ett Swedish Bikini Team, som åkte land och riken runt på turné. Vi garvade rätt friskt åt det. :D