Visa fullständig version : Är det okej att använda ordet "neger"
Kebab-Arne
2005-11-23, 20:38
Som rubriken låter, tycker ni det är okej?
Själv ser jag inget fel i ordet i sig, är skillnad på ordet neger och det amerikanska ordet "nigger" som är av förtryckande karaktär. Har någon nån annan informatin som motsäger det så fram det. Sen kan neger såklart användas i fel syfte. Men nu pratar vi om situationer typ "Ser du negern därborta, vilka snygga jeans han har".
En poll kommer hoppas jag.
Tror denna diskussion varit uppe förr men skit samma.
Ryska_raketen
2005-11-23, 20:39
Ja det tycker ja allt.
mini_Arnold
2005-11-23, 20:40
Jag tycker det är okej att använda ordet men inte direkt kalla en neger för neger.
Spelar det någon roll vad "vi" tycker?
Ja det tycker jag är helt okej, men har slutat använda ordet pga att negrerna inte gillar det. :)
Fultjack
2005-11-23, 20:43
ja det är okej.
Ja.
Hade en neger i min grupp på K4...
Kallade honom för min bruna vän, det tyckte vi båda var skoj :)
Jag tycker väl att det är okej om man vill det men det låter inte bra...
imo är det ok, dvs ja höjjer inte på ögonbrynen när folk
använder det i dagligt tal.. men å andra sidan kan ja omöjligen
relatera till hur starkt det ordet är för många.. så jagsjälv är
mkt sparsam me användandet av det i vissa omgivningar =)
Hellre neger än svartskalle och babian som man allt för ofta hör folk säga när dom tror att ingen hör.
försöker undvika att säga det, och tycker inte är det är särskilt okej
Givetvis, kommer aldrig att säga chokladboll i alla fall... En negerboll har det varit och ska så förbli.
Säger dock inte neger till, öh, afrikaner då det inte brukar vara så poppis
Ryska_raketen
2005-11-23, 20:54
försöker undvika att säga det, och tycker inte är det är särskilt okej
Hur är det med Eyy bozna puch korats då ? :D
keffat_liv
2005-11-23, 20:54
varför skulle det inte vara okej? en neger är en neger, vet ni inte vad en neger är så slå upp det i ordlistan.
Sen ingen tar illa upp ändå jag kallar mina kompisar blattar osv dom tar inte åt sig, lika lite som jag tar åt mig o bli kallad svenne.
Bronkitkorv
2005-11-23, 20:56
Nej om inte negrerna själva tycker att det är okej... Människa från den afrikanska delen av världen säger jag åt mina negerkompisar...
Hur starkt laddat är "negro" i jämförelse med "neger"?
En neger är en neger, precis som en asiat är en asiat. Sen hur folk tar det är upp till dom.
Har fått den dåliga ovanan att kalla slitsamma, dåligt betalda jobb för negerjobb. Försöker sluta med det.
Negrar (nergrer?) kallar varandra för det så varför inte?
Visst är det okey, men det är inget ord jag använder direkt ofta ...
Naesetgrabb
2005-11-23, 21:24
Att kalla en neger för mörkhyad/svart är detsamma som att säga neger, då det kommer från spanskans Negro som betyder svart.
Nej om inte negrerna själva tycker att det är okej... Människa från den afrikanska delen av världen säger jag åt mina negerkompisar...
Men om negern är född i Sverige då? Och om afrikanen råkar vara vit eller arab?
varför skulle det inte vara okej? en neger är en neger, vet ni inte vad en neger är så slå upp det i ordlistan.
Sen ingen tar illa upp ändå jag kallar mina kompisar blattar osv dom tar inte åt sig, lika lite som jag tar åt mig o bli kallad svenne.
"ne´ger subst. ~n negrer
ORDLED: negr-er
• (mans)person som tillhör en människotyp med mörk hy som är urbefolkning bl.a. i större delen av Afrika [kan uppfattas som nedsätt.*]: negerledare; australneger; bantuneger; mängder av negrer fördes till Amerika som slavar; kampen för negrernas likaberättigande
BET.NYANS: i plur. ofta om sådana personer oavsett kön
HIST.: sedan 1680; av ty. Neger; av fra. nègre med samma bet.; av spa. negro 'svart; neger'; till lat. niger 'svart'"
- Nationalencyklopedins nätupplaga
* = Egen kursivering
Personligen använder jag inte begreppet speciellt ofta. Tror jag oftast definierar det med ordet "svart". Beror klart något på situationen.
Sparrisen
2005-11-23, 21:42
Ser absolut inget fel i att använda ordet neger. En neger är ju en neger, det är bara fånigt att hitta alternativa ord. "Färgad" går ju bra, men det kan ju vara flera saker...
The Wolf
2005-11-23, 21:48
Själva ordet "neger" ser jag inget fel i. Då det kommer från spanskans "Negro" som betyder svart. Visst är de inte helt kolsvarta men vi är väl o andra sidan inte helt kritvita heller även om vi kallas för vita. Borde jämna ut det hela genom att kalla oss vita för "blancos" eller något liknande enligt mitt tycke.
Ordet "neger" har däremot fått en lite sne betydelse på något sätt. Känns som det finns många moralkärringar som måste säga "mörkhyade" bara för att inte vara elaka på något sätt, är inte det lite fördomsfullt? ;)
Är det ok för dom själva att bli kallade negrer ser jag absolut inget fel i att säga det, vill dom inte själva bli kallade det respekterar jag det och undviker att säga neger.
EDIT: Dessutom beror det på hur man säger det och vilket motiv man har bakom det!
Negerboll...
sådär.. nu har jag gjort mig skyldig till Hets Mot Folkgrupp enligt vissa
Sparrisen
2005-11-23, 21:55
Negerboll...
sådär.. nu har jag gjort mig skyldig till Hets Mot Folkgrupp enligt vissa
vitlök...
High1ander
2005-11-23, 22:04
Förbjud neger
Dvs ordet och alla som är negrer *rolleyes*
Neger = inge fel
Negerjävel = fel
Svenne = inge fel
Svennejävel = fel
Jag använder det inte och reagerar när folk i min omgivning använder det.
Favorit i repris detta topic ;)
Neger relateras till nigger och blir tydligen olämpligt.
Att kalla en neger för mörkhyad/svart är detsamma som att säga neger, då det kommer från spanskans Negro som betyder svart.
Jo, det argumentet är ju hyfsat dumt.
Jag säger neger, inge fel att säga det imo.
Jag säger neger, inge fel att säga det imo.
Varför inte?
Skulle ni använda det om en "neger" stod bredvid er som ni inte kände?
Beror väl på om man säger det med en negativ ton eller inte.
När den horan, Wachenfeldt (hon som är/var? ordförande för kvinnojourern) sa att "män är djur" så var det något negativt. När Auto-motor (eller vad tidningen heter) skriver att "män är djur", så är det med en positiv ton, då är inget negativt längre. Desamma gäller neger, svenne, kapitalist eller kommunist. Beror helt på hur man tolkar det.
Så ja, det är okej att säga neger i mitt tycke.
tossefar
2005-11-23, 22:42
Skulle ni använda det om en "neger" stod bredvid er som ni inte kände?
Ja, helt klart. Jag säger det inte på ett laddat sätt. Om inte annat så skulle jag säga det för att visa att jag tycker att det är acceptabelt att säga det.
Ja, helt klart. Jag säger det inte på ett laddat sätt. Om inte annat så skulle jag säga det för att visa att jag tycker att det är acceptabelt att säga det.
Du är ju tossig :laugh:
Skulle ni använda det om en "neger" stod bredvid er som ni inte kände?Beror på situationen, råkat göra det ett antal gånger dock, när situationen inte varit rätt. Ingen som har sagt något, ännu, i alla fall :p
Helena B
2005-11-23, 22:46
Jag använder inte det ordet för jag tycker det låter negativt.
Nej om inte negrerna själva tycker att det är okej... Människa från den afrikanska delen av världen säger jag åt mina negerkompisar...jag säger "svarting"
;)
Brukar använda det ibland, jag själv tycker inte det är något fel med det, men det som egentligen spelar roll är väll vad "negrerna" själva tycker.
Det är naturligtvis inte gott omdöme att använda ett såpass laddat begrepp som neger i dagligt tal. Laddade substantiv, dålig hygien och slarvig klädsel bör du över huvud taget undvika om du inte vill att andra ska tänka nedlåtande om dig.
Inte sitter du och säger fittan, kuken eller bajsar till höger och vänster. Inte heller släpper du dig ljudligt i andras sällskap eller lusar runt i mysoverallen på anställningsintervjun.
Vissa saker gör man inte för att det kastar grus i de sociala hjulen och får dig att anses som en fåntratt (se där, ett laddat substantiv igen!).
Lizard
Jag tycker det är okej att använda ordet men inte direkt kalla en neger för neger.
HAHAHA =)
Varför får man inte säga neger till en neger?
Är man neger så är man? Jag är svensk, säg gärna svensk till mig då semikolonp
keffat_liv
2005-11-23, 23:05
Det är naturligtvis inte gott omdöme att använda ett såpass laddat begrepp som neger i dagligt tal. Laddade substantiv, dålig hygien och slarvig klädsel bör du över huvud taget undvika om du inte vill att andra ska tänka nedlåtande om dig.
Inte sitter du och säger fittan, kuken eller bajsar till höger och vänster. Inte heller släpper du dig ljudligt i andras sällskap eller lusar runt i mysoverallen på anställningsintervjun.
Vissa saker gör man inte för att det kastar grus i de sociala hjulen och får dig att anses som en fåntratt (se där, ett laddat substantiv igen!).
Lizard
säger ***** rätt ofta, om inte på svenska så på andra språk. *innocent*
HAHAHA =)
Får man kalla dig idiot?
Japp, en neger är ju en neger, och han har alltid kallats negrer eftersom han är en neger så får han kallas neger som den neger denne är! :thumbup:
neger här neger där , neger everywhere
Du vet väl hur neger beskrevs i äldre ordlistor och ordböcker? :D
Enormt dumt skrivet men det var ju från 30-40-talet och tidigare.
Det fanns också ett gammalt kortspel som kallades Neger och Kung eller Slav och Kung. Enormt smickrande kortspel att spela med färgade bekanta? :laugh:
Själv så använder jag ej ordet då det verkar som om de inte tycker om det. Om folk blir sårade av att bli kallade för något speciellt, varför använda ordet?
Problemet är väl, att folk antar att neger kommer från engelskans nigger, därför blir de sårade, men ordet kommer väl egentligen från läran om raser (negroider, caucasider, mongolider et al).
Även etymologiskt då neger = svart etc.
Däremot så vet jag ej var de gamla svenska ordböckerna tog ordet ifrån, eftersom det var endast nedsättande (smutsiga , med låg intelligens etc)
Kanske berodde på svartvita amerikanska filmer eller okunskap? Allmänheten i Sverige hade ju inte så stor kontakt med de färgade på 30 o 40-talet.
Hursom, de tror att du menar "nigger".
Jag är inte ute efter att såra folk.
Poängen är, blir de sårade så blir de, jag har inte flera timmar på mig att förklara varför ordet används som det gör och var det har sitt ursprung och att det inte kommer från "nigger" etc..
Träffar du en färgad på stan sparar du ju en hel del tid om du använder ett mer "neutralt" ord som ej kan misstolkas.
Där kommer vi in i att tänka strategiskt igen (vem väljer jag att sitta bredvid på nattbussen som carlsm var med om tex) och varför välja ord som så enkelt misstolkas när man sparar tid på att använda tex färgad, mörkhyad etc?
"Nej men vad trevligt, en neger" (c) Kurt Olsson
Jag ser ordet neger som helt neutralt.
Har heller inga problem med att t.ex. skämta om judar, bögar och då negrer. Allt för att jag ser det som så urbota dumt att någon på allvar verkligen tycker att man skulle vara mindre värd eller mindre intelligent bara för man tillhör någon av ovanstånde kategorier..
Därmed inte sagt att man skulle vara mer fördomsfull bara för man drar sig för att använda orden, men så är det säkert i vissa fall.
En neger är en neger, precis som en asiat är en asiat. Sen hur folk tar det är upp till dom.
Har fått den dåliga ovanan att kalla slitsamma, dåligt betalda jobb för negerjobb. Försöker sluta med det.
du menar väl precis som en afrikan är en afrikan :confused:
neger (svart) är väl ungefär som att kalla asiater guling?
"Negrar äro lata av naturen och luktar illa"
Svenska Akademiens Ordlista kring 1920.....
Allstå har ordet alltid varit av negativ och nedsättande karraktär.
Men jag förstår hur ni tänker när ni säger att ordet ändå inte är laddat för er... Om ni bor långt åt helvete ute i skogen och inte följer samhällsdebbatten överhuvudtaget..
Jag tror att den ganska stora avsaknaden av Afrikaner i Sverige fram till senare år faktiskt har gjort att vi inte haft ngt bättre ord att använda helt enkelt.
För 30år sedan var ordet troligen inte alls laddat.
Om ordet hade en negativ klang i början av förra sekelt avmattades det i senare mitt, för att sedan bli laddat igen i slutet av det och ännu mer in i det nästa..
Minns själv för 20-15 år sedan att det var helt ok att använda det och minns när övergången började komma...
Tog helt enkelt upp saken med ett par av mina Kenyanska/Somaliska vänner och belyste det ur just framställd synvinkel.
Då fick jag det alldeles eminenta svaret att det inte är ett ord som de någonsin använt om sig själva. De är Afrikaner helt enkelt, eller ännu bättre -just då Kenyaner, eller var man nu kan tänkas att komma ifrån....
Till skillnad från tex Zigenare-Romer som jag pratat med, som föredrar att kalla sig det lite mer negativt betonande "Zigenare" för de tycker det är ball och lite skräckinjagande, så har jag inte träffat en Afrikansk invandrare som kallar sig själv neger på sättet som beskrivs i denna tråden...
Det är inte OK att använda ett ord som någon inte vill bli kallad. Så även om vi uppfunnit det och att det "alltid hetat så".
"Negrar äro lata av naturen och luktar illa"
Svenska Akademiens Ordlista kring 1920.....
Allstå har ordet alltid varit av negativ och nedsättande karraktär.
Du blandar ihop ordet med vad det betecknar. Ordet används ovan helt neutralt, däremot är det det som ordet betecknar som värderas negativt av ordboksförfattarna, vilket förstås beror på att boken är åttio år gammal och författarna kanske födda 1860. Skriver jag "Ryssar super, saknar hygiensinne och stjäl" (vilket iofs kan stämma rätt väl) är det inte ordet "ryss" som är negativt, det är folkgruppen ordet betecknar jag förhåller mig negativ till. Däremot är ordet "rysse" aningen negativt, till skillnad från det helt neutrala "ryss". På samma sätt ser jag "neger" som ett neutralt ord, och "nigger" som mycket negativt.
Du blandar ihop ordet med vad det betecknar. Ordet används ovan helt neutralt, däremot är det det som ordet betecknar som värderas negativt av ordboksförfattarna, vilket förstås beror på att boken är åttio år gammal och författarna kanske födda 1860. Skriver jag "Ryssar super, saknar hygiensinne och stjäl" (vilket iofs kan stämma rätt väl) är det inte ordet "ryss" som är negativt, det är folkgruppen ordet betecknar jag förhåller mig negativ till. Däremot är ordet "rysse" aningen negativt, till skillnad från det helt neutrala "ryss". På samma sätt ser jag "neger" som ett neutralt ord, och "nigger" som mycket negativt.
Det där var verkligen a whole lot of bs! :laugh:
Som om jag skulle använda ordet "luder" om din mor och hon uppenbarligen inte uppskattar det, så berättigar det att jag kallar henne luder för att ordet i sig inte är laddat, men det ändå "betecknar" det faktum att hon faktiskt är ett....? Substantivet hora är neutralt i den mening att det beteckar en kvinna som säljer sex. På samma sätt som du inte anväder ordet hora när du pratar om prostituerade offentligt, så ska man kanske inte använda ordet neger om svarta personer.. Speciellt inte om man läser vad det betecknar 1920..
Sedan valde du att ta ur ett stycke ur sitt samanhang och det som följer är yttrest relevant för att poängen ska gå fram...
När de kommer fram att de inte vill bli kallade neger, så tycker jag det är argument nog att inte göra det..
Man kallar inte ngn för vinterdäck om han inte vill det, hur neutralt ordet än är.
..och nej - ordet är INTE neutralt längre. Om det är vi Svenskar som genom att debbatera om att det är det eller inte, just har gjort det till negativt vet jag ej.. Vi har en tendens till att var PK och till laggs så jävla mkt att vi inte längre vet vad som gäller..
Ett ords betydelse defineras väl iofs av vad ett stort antal människor tycker att det betyder. Om neger anses nedsättande av en stor grupp så kommer det ju att bli det även om det en gång inte var det.
Egentligen så borde det vara okey att säga nigger pckså då det kommer från att någon är född vid niger (so man skulle säga svensk)
Själv så säger jag aldrig vare sig neger eller nigger ofentligt då det kan uppfattas stötande.
lustigt egentligen, varje gång det blir en diskussion om ett olämpligt ord som många ändå envisas med att säga, så ska x antal individer försvara det, ingen vet varför man just vill säga neger, men det har man alltid gjort, å då kan det väl inte vara fel?! Nej bara för man har sett svarta människor som lägre stående varelser till ganska nyligen betyder inte att vi behöver ha nedvärderande termer kvar.
samma utveckling på ordet blatte, finns ingen utlänning jag känner som tycker det är okej, och nej argument som "nej men jag menar inte dig, jag menar ju dom dåliga invandrarna!", håller inte.
på tal om ordets negativa betydelse, kommer ihåg ett stockholmbesök för några år sen när jag bodde på vandrarhem, fanns en världskarta från.. säg 1920.. med färger på kontinerna och folkslagen som bodde där. Var en hel del roliga grejer, negrer i afrika, tror även dom hade klämt in judar nånstanns också. Var en kul världsbild back then sas.
lustigt egentligen, varje gång det blir en diskussion om ett olämpligt ord som många ändå envisas med att säga, så ska x antal individer försvara det, ingen vet varför man just vill säga neger, men det har man alltid gjort, å då kan det väl inte vara fel?! Nej bara för man har sett svarta människor som lägre stående varelser till ganska nyligen betyder inte att vi behöver ha nedvärderande termer kvar.
samma utveckling på ordet blatte, finns ingen utlänning jag känner som tycker det är okej, och nej argument som "nej men jag menar inte dig, jag menar ju dom dåliga invandrarna!", håller inte.
på tal om ordets negativa betydelse, kommer ihåg ett stockholmbesök för några år sen när jag bodde på vandrarhem, fanns en världskarta från.. säg 1920.. med färger på kontinerna och folkslagen som bodde där. Var en hel del roliga grejer, negrer i afrika, tror även dom hade klämt in judar nånstanns också. Var en kul världsbild back then sas.
Bra skrivit. :thumbup:
Sen att Kollo är fullt av folk som envisas med att bokstavstolka, vrida ords betydelse fast att de egentligen förstår kontentan och dessutom ha ett finger uppkört i röven samtidigt som det gör det, är ganska enerverande om man vill försöka föra ngn form av seriös debatt....
HAHAHA =)
Haha du bangar inte...
Det är inte ok att använda ordet. Jag har träffat på folk som tar illa vid sig vid användandet av ordet, det har en historisk klang som inte är trevlig. Diskussionen är helt korkad egentligen - Du vet att ordet kan uppröra folk, dessutom sitter du med många andra ord som inte upprör, välj ett. Om du vet att du kan uppröra någon med ordet, välj ett annat för guds skull. Diskussionen borde egentligen handla om huruvida det finns något skäl alls att använda ordet. Jag tycker det inte.
Eller nej förresten, det borde inte diskussionen handla om. Det borde inte finnas någon diskussion.
EDIT: Krampus, du är cool.
Marthin Luther King använde väl själv ordet "Negroid" och "Negroid-race" väldigt flitigt? Då tycker man ju inte de två borde anses som "nedsättande" När de svartas förkämpe nummer 1 sa det så...
Fast... "neger" och "nigger" är ju inte riktigt samma ord och är väl snarare slang?
Fast det är ju lite konstigt, inte tar väl latinos åt sig om man kallar dem latino/hispanic, eller vita åt sig om man kallar dem caucasians? Visserligen så är väl "neger" lite lite jämförbart med gulingar eller spics ord som anses vara nedsättande.
Får man kalla dig idiot?
Får man kalla dig nörd?
ontopic : självklart.
Nej, det tycker jag inte. Jag blir förvånad över resultaten i den här omröstningen.
"Inte sällan framkommer argumentet att det skulle vara OK att säga neger, bara man inte menar något illa med det. [...] Felet med detta argument är att det inte tar hänsyn till vad de svarta själva tycker."
Källa: susning.nu (http://susning.nu/Neger)
delta_mats
2005-11-24, 07:54
Ordet neger förknippas ju med slavar.
Slå upp ordet i en gammal ordbok. Där skrivs väldigt nedvärderande saker om negrer.
Framförallt ska man väl lyssna på den berörda folkgruppen och vad dom tycker. Dom flesta gillar nog inte ordet så därför bör man inte använda det.
Herkulez
2005-11-24, 09:15
Ontopic: nej det är inte ok, men händer ganska ofta att man gör det ändå
Nej, det är inte ok att kalla någon för neger.
Svår fråga. Varje ord för att beskriva just neger känns fel det med. "Afrikan" Vaddå afrikan, han/hon måste väl inte vara från afrika? "Svart" Nej, men om hon/han är mer brun eller rentav blåaktig då, det funkar inte heller, då måste man ha färganalys i detalj? "Mörkhyad" passar in på rätt mycker mer än just negrer så det funkar inte heller. Dessutom känns varje benämning lite som att säga "nigger", dvs förnedrande, och som att man är oförmögen att beskriva en person med några andra attribut än att just han/hon är neger.
Tricklev
2005-11-24, 10:57
Att gämnföra ordet neger med asiat och Svensk visar bara hur korkad man är.
Edit: Någon mer än jag som var förvånad över att Krampus kunde vara seriös?
:thumbup:
http://www.synonymer.se/?query=neger
SÅ!
Det där var verkligen a whole lot of bs! :laugh:
Som om jag skulle använda ordet "luder" om din mor och hon uppenbarligen inte uppskattar det, så berättigar det att jag kallar henne luder för att ordet i sig inte är laddat, men det ändå "betecknar" det faktum att hon faktiskt är ett....? Substantivet hora är neutralt i den mening att det beteckar en kvinna som säljer sex. På samma sätt som du inte anväder ordet hora när du pratar om prostituerade offentligt, så ska man kanske inte använda ordet neger om svarta personer.. Speciellt inte om man läser vad det betecknar 1920..
Sedan valde du att ta ur ett stycke ur sitt samanhang och det som följer är yttrest relevant för att poängen ska gå fram...
När de kommer fram att de inte vill bli kallade neger, så tycker jag det är argument nog att inte göra det..
Man kallar inte ngn för vinterdäck om han inte vill det, hur neutralt ordet än är.
Ditt argument att ingen vill bli kallad neger är struntprat. Man kan alltid hitta negrer som tycker att det är neutralt. Säg då att DU inte använder det eftersom de negrer DU känner inte tycker det är neutralt, och så får jag säga att de negrer JAG känner inte har något emot ordet som beteckning på en representant för den negrioda rasen. Huvudsaken är att du inte framställer dina erfareneter som allmängiltiga. Ok?
Resten av mitt inlägg verkar du inte alls ha förstått, av någon märklig orsak.
Luder är negativt, hora är negativt, prostituerad neutralt, sexarbetare rentav lite positivt. Du kan alltså bara kalla min mor för luder om du vill såra mig eller henne. Ok?
Nigger är negativt, svarting är negativt, neger är neutralt för vissa och negativt för andra. Nu diskuterar vi vem som upplever det som negativt och vem som upplever det som neutralt. I ett par decennier har situationen varit den samma, nämligen att det varierar från person till person. Om en majoritet på Kolo tycker att det är neutralt får du finna dig i att folk uppfattar ordet så, oavsett vad du och dina vänner anser att "kommer fram".
Vi kan ta ett annat exempel. Läs tysk propaganda om judar från 1930-talet. Judarna framställs som något mycket värre än bara lata och illaluktande. Ändå har ingen någonsin anmärkt på att ordet jude är negativt trots att det betecknade något väldigt negativt, ur ett visst perspektiv, ungefär samtidigt som din ordlista med neger kom ut. Hur kommer det sig att vi kan använda jude idag trots vetskapen om vad det betecknade på 1930-talet? Enligt din logik borde det inte vara möjligt att använda jude för judar.
Sedan kan tilläggas att zigenarna kallar sig själva för zigenare för att det är ett helt neutralt ord.
Egentligen är det okej om det inte används i nedlåtande syfte men även i normala sammanhang tittar folk riktigt konstigt på en så det gör ordet negativt utan att det egentligen är det. Jag använder i alla fall ordet emellanåte.
Bärs, även om jag delar din syn på ordet som i grunden neutralt så är det väl inte kolo som med en eventuel majoritet definerar dess neutralitet.
Var ett tag sedan jag frågade men under en debatt om ämnet för en massa år sedan frågade jag ett par svarta killar om ordet var neutralt och de tyckte inte det pga just anknytning till "nigger".
Rätt eller fel, man får helt enkelt acceptera vad de tycker.
Någon stor sifo undersöking på ämnet lär vi ju aldrig få se.
Bärs, även om jag delar din syn på ordet som i grunden neutralt så är det väl inte kolo som med en eventuel majoritet definerar dess neutralitet.
Var ett tag sedan jag frågade men under en debatt om ämnet för en massa år sedan frågade jag ett par svarta killar om ordet var neutralt och de tyckte inte det pga just anknytning till "nigger".
Rätt eller fel, man får helt enkelt acceptera vad de tycker.
Någon stor sifo undersöking på ämnet lär vi ju aldrig få se.
Som jag skrev varierar bedömningen, det är det vi får acceptera. Jag diskvalificerar hela vad-tycker-negrerna-själva-argumentet eftersom det även finns negrer som accepterar ordet. Har de fel? Det borde i så fall finnas en organisation som allmänt accepteras som det svarta samfundets representant som kommer med rekommendationer till språkvården.
Man använder ordet enligt eget omdöme. Enligt mig finns det flera skäl till att ordet i viss mån skall accepteras. Hur är det med negress då?
Bärs, ja så kan man ju se det. Negress har nog ingen negativ association vad jag vet dock.
Jag ser dock inte varför vi skulle envisas med att använda ett ord som många om inte alla uppfattar som negativt bara för sakens skull. Vad är meningen om vi bortser från en viss språklig envishet liknande den återkommande negerboll debatten.
Som sagt ser inte jag heller ordet som negativt, men det verkar ju lite småaktigt att envisas med det bara pga det.
Jag blir förvånad över resultaten i den här omröstningen.
Tror faktiskt många tänker som jag.
Jag ser inget negativt i ordet, men man låter bli att använda det för att det är ett laddat ord och många kan ta illa upp. Men eftersom jag inte ser något negativt i det så klickade jag i att det var ok.
Mago, borde du inte klickat i att det inte var det eftersom du faktiskt låter bli att använda det?
Tror faktiskt många tänker som jag.
Jag ser inget negativt i ordet, men man låter bli att använda det för att det är ett laddat ord och många kan ta illa upp. Men eftersom jag inte ser något negativt i det så klickade jag i att det var ok.
Jag förstår det. Själv är jag uppfostrad i en familj där vi inte fick använda ordet så för mig känns det väldigt fel. Visst kan det finnas de mörhyade som inte har något emot att bli kallade negrer, men jag har ingen lust att chansa.
Jag förstår det. Själv är jag uppfostrad i en familj där vi inte fick använda ordet så för mig känns det väldigt fel. Visst kan det finnas de mörhyade som inte har något emot att bli kallade negrer, men jag har ingen lust att chansa.
Vadå inte fick, resulterade det i ett slag på fingrarna med linjal?
Vadå inte fick, resulterade det i ett slag på fingrarna med linjal?
Nejdå, men jag har en mamma som lägger stor vikt vid att man visar respekt för varandra. (Mamma :love: ) Hon sade ifrån direkt.
Bärs, ja så kan man ju se det. Negress har nog ingen negativ association vad jag vet dock.
Jag ser dock inte varför vi skulle envisas med att använda ett ord som många om inte alla uppfattar som negativt bara för sakens skull. Vad är meningen om vi bortser från en viss språklig envishet liknande den återkommande negerboll debatten.
Som sagt ser inte jag heller ordet som negativt, men det verkar ju lite småaktigt att envisas med det bara pga det.
Därför att det är ett praktiskt, entydigt och väletablerat ord. Denna entydighet tycker jag är viktig, samtidigt som man markerar att negrer inte förknippas med lianer och bomullsfält. Denna problematik med ordet neger är också en importerad produkt som inte har historisk förankring. Att neger är negativt är i hög grad en uppfattning som lärts in ganska nyligen snarare än tillägnats naturligt.Om vi motsätter oss neger bör vi också fundera på om det är ordet eller vad ordet representerar som vi värderar negativt. Tyder rädslan för ordet neger i själva verket på en (omedveten) rasism? Vanligtvis är det nämligen tabubelagda fenomen man försöker omskriva.
Därför att det är ett praktiskt, entydigt och väletablerat ord. Denna entydighet tycker jag är viktig, samtidigt som man markerar att negrer inte förknippas med lianer och bomullsfält. Denna problematik med ordet neger är också en importerad produkt som inte har historisk förankring. Att neger är negativt är i hög grad en uppfattning som lärts in ganska nyligen snarare än tillägnats naturligt.Om vi motsätter oss neger bör vi också fundera på om det är ordet eller vad ordet representerar som vi värderar negativt. Tyder rädslan för ordet neger i själva verket på en (omedveten) rasism? Vanligtvis är det nämligen tabubelagda fenomen man försöker omskriva.
Ja jag tycker det är ett bra ord med, färgad tex låter märkligt(var de vita men blev målade eller vad?) etc.
Resten förstår jag inte, det var ju afrikanerna själva som tydligen fann ordet stötande, är det deras rasism mot dem själva då eller hur menar du? Jag tror du menar att det negativa spirar ur någon form av politisk korrekthet som vi själva tagit på oss men det hela faller väl faktiskt på att det finns afrikaner som faktiskt tar illa upp vid att benämnas negrer.
Att inte använda ett ord som de ser som negativt är inte ett tecken på rasism det är ett tecken på respekt.
Mago, borde du inte klickat i att det inte var det eftersom du faktiskt låter bli att använda det?
Jo, egentligen kanske.
Jag låter bli att använda det i vissa lägen för att inte riskera att såra någon, men jag tycker det är ok egentligen och reagerar inte när någon annan använder det.
Perscitus
2005-11-24, 12:45
Jag använder mig inte av ordet neger trots dess ursprungliga innebörd. Ni som tycker det är er svenska rättighet att få använda ordet och att ingen neger från landet långt borta där man fortfarande går naken ska tala om för er vad ni ska säga och inte säga kanske kan tänka på att det faktiskt är ett väldigt laddat ord pga. det används av många som hatar mörkhyade människor? Jag upplever det som att det är den sortens inställning som råder hos de människor som bestämt insisterar på sin medborgerliga rättighet att fortsätta säga negerboll.
Som kuriosa kan jag fråga om det är någon som vet var ordet idiot härstammar ifrån? Om inte kan jag tala om att det från början var en alldeles neutral och korrekt benämning på utvecklingsstörda för några hundra år sedan, ska jag fortfarande säga idiot till utvecklingsstörda för det?
What's up mah niggahz? Sitter här o mumsar negerbollar o käkar en Nogger black! Självklart spelar Blacknuss i hörlurarna!
En fråga till alla som varit i amerikatt, det finns ju ett fenomen där som kallas wiggas [vita som är hiphoppare och försöker snacka om färgade], kallar de varann niggas också?
Hälsar de varandra med tex
Sup niggah?
Highlander och några fler kan väl upplysa lite om wiggahs och hur det är over there.
nordlander
2005-11-24, 13:21
Människa kan man väl säga? Eller är en neger nåt annat?
Ja jag tycker det är ett bra ord med, färgad tex låter märkligt(var de vita men blev målade eller vad?) etc.
Resten förstår jag inte, det var ju afrikanerna själva som tydligen fann ordet stötande, är det deras rasism mot dem själva då eller hur menar du? Jag tror du menar att det negativa spirar ur någon form av politisk korrekthet som vi själva tagit på oss men det hela faller väl faktiskt på att det finns afrikaner som faktiskt tar illa upp vid att benämnas negrer.
Att inte använda ett ord som de ser som negativt är inte ett tecken på rasism det är ett tecken på respekt.
Som sagt ser inte alla negrer ordet som negativt. Jag ställde frågan tidigare: har de fel? Afrikaner kan antagligen inte svenska så vi kan bortse från vad de tycker.
Jag tycker det är rasistiskt att låtsas som om det inte fanns negrer. De finns och vi har ett svenskt ord för dem som alltid varit neutralt. Det finns ingen orsak att ändra på det förhållandet.
Människa kan man väl säga? Eller är en neger nåt annat?
Kanske saknar ordet människa lite specifika beskrivande egenskaper?
Som kuriosa kan jag fråga om det är någon som vet var ordet idiot härstammar ifrån? Om inte kan jag tala om att det från början var en alldeles neutral och korrekt benämning på utvecklingsstörda för några hundra år sedan, ska jag fortfarande säga idiot till utvecklingsstörda för det?
Och idag är det ett skällsord att kalla någon för utvecklingsstörd. Varför det tror du?
nordlander
2005-11-24, 13:25
Kanske saknar ordet människa lite specifika beskrivande egenskaper?
Jo det är ju sant. Svårt att komma ifrån hudfärger.
Som sagt ser inte alla negrer ordet som negativt. Jag ställde frågan tidigare: har de fel? Afrikaner kan antagligen inte svenska så vi kan bortse från vad de tycker.
Jag tycker det är rasistiskt att låtsas som om det inte fanns negrer. De finns och vi har ett svenskt ord för dem som alltid varit neutralt. Det finns ingen orsak att ändra på det förhållandet.
Tror inte vi kommer någon vart med detta du och jag, som sagt jag håller till viss del med men som jag ser det finns det ingen anledning att vara oförskämd mot de svarta som inte uppskattar ordet.
Jo det är ju sant. Svårt att komma ifrån hudfärger.
Faktiskt en av de första saker vi lägger märke till om en annan människa vid en snabb betraktning vad jag vet.
Aldrig fattat varför det är fel?
Aldrig mött en neger som haft något emot att man kallat honom neger, precis som jag inte har något emot att någon kallar mig vit/svensk.
Själv är jag inte övredrivet förtjust i etiketten "svenne", betydde svendom innan det blev en etikett.
En gång stod Neger för vilde, barbar och moraliskt lågstående individ, lägre intellekt osv i Svenska Akademins Ordbok.
Får en dock att undra över om akademiker ser på färgade på ett helt annat sätt då än nu! :D
Detta har ju dock utvecklats med tiden.
Här är en där ordet ursprungligen kommer från ordet "svart"
http://runeberg.org/img/nfak/0483.4.png
som jag ser det finns det ingen anledning att vara oförskämd mot de svarta som inte uppskattar ordet.
Naturligtvis inte, som jag skrev skall man använda ordet enligt eget omdöme. Man skall dock inte heller etikettera några miljoner svenskar som rasister bara för att de inte lyckas pressa fram en rasistisk underton i ordet. Respekt och tolerans behövs.
Är det okej att använda ordet "neger"?
Ja. Dock inte när som helst, var som helst eller hur som helst. Vilket väl för övrigt torde gälla alla ord.
Ja. Dock inte när som helst, var som helst eller hur som helst. Vilket väl för övrigt torde gälla alla ord.
När är det okej då? Fram med exempel.
Jag tar mig friheten att svara, förmodligen kommer Tolkias svar snart. För mig är det okej om jag t ex är med en kompis som jag känt länge och vet ungefär vilka värderingar jag har. Om jag då ska prata om en person och jag ska förklara vem, då kan jag använda mig av benämningen "neger" för att han lättare ska förstå vem jag pratar om.
Det är väl ok så länge det inte är i ett nedvärderande syfte. Som ex: "Den j*vla negern"
Men om jag säger "Det var en neger som köpte min brors bil" tycker inte jag att det är fel... Inte för att det spelar någon roll vem som köpte bilen, men jag kom inte på något annat justnu
På bred skånska : Titta Mamma! En Neiiiigerrr! *pekar*
Kaboffastar
2005-11-24, 14:56
Det är väl ok så länge det inte är i ett nedvärderande syfte. Som ex: "Den j*vla negern"
Men om jag säger "Det var en neger som köpte min brors bil" tycker inte jag att det är fel... Inte för att det spelar någon roll vem som köpte bilen, men jag kom inte på något annat justnu
Hmm känns nästan OK att säga "Den j*vla negern" ( om man nu har något otalt med just en neger ) också.. ja menar vem bryr sig egentligen ? då vet ju alla vem man menade ( om det bara var 1 ) , var det fler personer i en skock där det fanns fler än en neger så väljer man nog inte att säga "Den j*vla negern" dock kanske man avancerar, brer på med lite fördommar och säger "De där j*vla negrerna" ;) :P va vet jag.
Själv kan jag inte skilja på sammanhangen riktigt. Skulle jag säga neger när jag pratade med mina kompisar så skulle jag säkerligen råka använda det i något mindre lämpligt sammanhang av misstag. För mig låter neger lika illa som blatte eller svenne. Det låter nedsättande.
Grisen: Mörkhyad/svart funkar ju bra då också.
Det enda du säger med det inlägget är att man inte får vara arg på negrer, vilket jag tycker är diskriminerande. Är det bättre att säga den jävla svarte/ den jävla färgade/ den jävla afrikanen?
tossefar
2005-11-24, 15:43
Själv kan jag inte skilja på sammanhangen riktigt. Skulle jag säga neger när jag pratade med mina kompisar så skulle jag säkerligen råka använda det i något mindre lämpligt sammanhang av misstag. För mig låter neger lika illa som blatte eller svenne. Det låter nedsättande.
Grisen: Mörkhyad/svart funkar ju bra då också.
Mörkhyad känns så krystat. Nästan så att man anstränger sig för att vara PK. Svart kan jag gå med på. Eller lakritstroll. Eller chokladbjörn.
Metal_boy_
2005-11-24, 16:01
Nej det är inte ok, jag tycker att chokladdoppad är snällare.
Herkulez
2005-11-24, 16:02
Mörkhyad känns så krystat. Nästan så att man anstränger sig för att vara PK. Svart kan jag gå med på. Eller lakritstroll. Eller chokladbjörn.
eller som min kompis kallar dom, blågommar.......dont ask me why
Jag tycker att det hör till god moral att inte använda sig av ordet neger.
Ordet är farligt, eftersom det ofta används för att förklara farliga åsikter av farliga människor. Dessa farliga åsikter måste förbjudas, de farliga personerna måste sitta i fängelse och de farliga orden måste bli förbjudna enligt den allmänna moralen. För alla vet ju att farliga åsikter som förbjuds försvinner, farliga människor som fängslas glöms bort och farliga ord som förbjuds enligt den almänna moralen dör ut efter ett tag.
:laugh:
Jag håller med om att mörkhyad låter krystat. Oftast uppstår ju "problemet" när man skall identifiera en person annars kan det ju kvitta.
- Du vet han den långe med rakad skalle.
- Du vet hon blondinen med pattarna.
- Du vet han den store killen med guldkedjan.
Finns det ingen mörkhyad/svart person på Kolozzeum, förresten? *screwy*
nordlander
2005-11-24, 16:25
Faktiskt en av de första saker vi lägger märke till om en annan människa vid en snabb betraktning vad jag vet.
Jo fast när det gäller tjejer är jag lite av en buttman... ;)
Kaboffastar
2005-11-24, 16:27
Jag håller med om att mörkhyad låter krystat. Oftast uppstår ju "problemet" när man skall identifiera en person annars kan det ju kvitta.
- Du vet han den långe med rakad skalle.
- Du vet hon blondinen med pattarna.
- Du vet han den store killen med guldkedjan.
Finns det ingen mörkhyad/svart person på Kolozzeum, förresten? *screwy*
Mccartney .
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.