Visa fullständig version : Tystnadsplikten
gladiatorerna1
2005-11-23, 15:37
Får sjukhuset uttala sig om en enskild patient till polisen, då polisen i fråga vet att ett brott har skett?
Vad gäller saken, ge oss lite bakgrundsinfo.
De är väl skyldiga att anmäla vissa saker?
De är väl skyldiga att anmäla vissa saker?
Kanske när straffet är fängelse?
gladiatorerna1
2005-11-23, 15:43
Det är lite känsligt...Det gäller dock en nära vän. Men generellt sett? Det handlar om något som bara berör den enskilda personen, men som tyvärr är olagligt.
Det är lite känsligt...Det gäller dock en nära vän. Men generellt sett? Det handlar om något som bara berör den enskilda personen, men som tyvärr är olagligt.
Är straffet för olagligheten fängelse?
/Grisen och Yankeee jourhavande forumsjurister
gladiatorerna1
2005-11-23, 15:44
Straffet ger bara böter, inte så allvarligt. Jag är ledsen för att jag är så hemlighetsfull mot er när jag ber om hjälp.
Har din polare snott sprutor från akuten? Våldsbrott? Skattefusk?
När det gäller brott som kan ge mer än två års fängelse är man skyldig att anmäla.
Edit: Alltså misstanke om brott.
gladiatorerna1
2005-11-23, 15:49
Har din polare snott sprutor från akuten? Våldsbrott? Skattefusk?
Okej, det handlar om det som klassas som narkotikabrott. Men det handlar INTE om mig!
Narkotikabrott som bara ger böter? :confused:
gladiatorerna1
2005-11-23, 15:55
Om man innehar det i kroppen så ger det bara böter. Men skulle han ha det liggandes hemma, eller ännu värre att sälja det,så skulle det vara mycket allvarligare.
Om man innehar det i kroppen så ger det bara böter.
Det låter otroligt, källa?
En försenad edit: Jag blev nu osäker på om man är skyldig att anmäla eller om man kan anmäla "om man vill".
gladiatorerna1
2005-11-23, 15:59
Det låter otroligt, källa?
Nej, jag vet bara personer som åkt dit. Men då har det varit en engångsförtelse.
Ringa narkotikabrott kan tydligen det. Men hur det är med narkotikabrott som inte är "ringa" det vete fåglarna.
Polisen.se
Ringa narkotikabrott i form av eget bruk av till exempel cannabis kan ge böter eller fängelse i högst sex månader.
Nej, jag vet bara personer som åkt dit. Men då har det varit en engångsförtelse.
SFS nr: 1968:64
Departement/
myndighet: Justitiedepartementet L5
Rubrik: Narkotikastrafflag (1968:64)
Utfärdad: 1968-03-08
Ändring införd: t.o.m. SFS 2005:290
1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar
eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är
avsedd för eget bruk,
5. bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller
befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan
säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om
förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel, eller
6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika
döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till
fängelse i högst tre år.
Bestämmelser om straff för olovlig införsel och utförsel av narkotika och olovlig befattning i vissa fall med narkotika finns i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2000:1228).
2 § Är brott som avses i 1 § första stycket med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2000:1228).
Det är ju sedan domstol som avgör om det är ringa eller inte, så jag tror sjukhuset anmäler. då det rör sig om narkotikabrott. för både försäljning innehav och bruk går under samma lag
gladiatorerna1
2005-11-23, 16:09
SFS nr: 1968:64
Departement/
myndighet: Justitiedepartementet L5
Rubrik: Narkotikastrafflag (1968:64)
Utfärdad: 1968-03-08
Ändring införd: t.o.m. SFS 2005:290
1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar
eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är
avsedd för eget bruk,
5. bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller
befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan
säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om
förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel, eller
6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika
döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till
fängelse i högst tre år.
Bestämmelser om straff för olovlig införsel och utförsel av narkotika och olovlig befattning i vissa fall med narkotika finns i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2000:1228).
2 § Är brott som avses i 1 § första stycket med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2000:1228).
Det är ju sedan domstol som avgör om det är ringa eller inte, så jag tror sjukhuset anmäler. då det rör sig om narkotikabrott. för både försäljning innehav och bruk går under samma lag
Konstigt...de har ju tystnadsplikt....
En sjuksköterka på t.ex akuten har knappast tystnadsplikt.
gladiatorerna1
2005-11-23, 16:11
Jag känner mig lite matt just nu...har inte ätit sedan kl 10.00
Jag känner mig lite matt just nu...har inte ätit sedan kl 10.00
Ja se till att äta då ffs
Rockhard
2005-11-23, 16:11
Så läkaren ska vara påläst om vilka brott som har vilka straff osv...verkar onödigt..
Om man innehar det i kroppen så ger det bara böter. Men skulle han ha det liggandes hemma, eller ännu värre att sälja det,så skulle det vara mycket allvarligare.
Är det ens ett brott att ha narkotika i kroppen? Jag trodde det bara var innehav och handel som var brottsligt.
Tro mig, de måste polisanmäla, många som anmäler kvinnomisshandel och våldtäckter mot offrets villja, som tur är, sen att utredningen oftast inte kommer så långt om de inte sammarbetar är en annan sak.
gladiatorerna1
2005-11-23, 16:12
Jag har alltid trott att alla på sjukhuset har det. Ursäkta om jag är lite snurrig just nu, jag är så hungrig.
Jo, generellt är det så. http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2896
Sedan hur det är om det finns misstanke om brott, det vete fåglarna, återigen.
Är det ens ett brott att ha narkotika i kroppen? Jag trodde det bara var innehav och handel som var brottsligt.
Hmm gjorde de inte det olagligt för ett gäng år sedan?
gladiatorerna1
2005-11-23, 16:14
Ja, det är olagligt. Men vad jag har förstått så bryr sig polisen bara om vem som langat.
gladiatorerna1
2005-11-23, 16:16
Ja se till att äta då ffs
Jag orkar inte gå hem just nu...är så trött. Det är dessutom så kallt ute! Men jag får ge mig av snart iaf.
Jag orkar inte gå hem just nu...är så trött. Det är dessutom så kallt ute! Men jag får ge mig av snart iaf.
Jaha så det går inte att ta med sig mat i din del av landet?
Visst har de tystnadsplikt men som det redan är sagt så föreligger det ett brott så kan/bör de anmäla till polisen. Ponera att en person sträckte axeln när han högg ihjäl sin kompis med yxa och sedan går in och berättar hela historien på sjukhus. Skall de då inte anmäla det till polisen? Samma sak borde rimligtvis gällan är det är narkotika inblandat.
Fatalist
2005-11-24, 10:13
Vad dillar du om? Alla narkotikabrott jag känner till har inte gett mer än dagsböter, och som mest villkorlig dom... :confused:
Vad dillar du om? Alla narkotikabrott jag känner till har inte gett mer än dagsböter, och som mest villkorlig dom... :confused:
Det är ringa narkotikabrott med andra ord.
Får sjukhuset uttala sig om en enskild patient till polisen, då polisen i fråga vet att ett brott har skett?
Ja.
Åh nej, jag blev (nästan) uppläxad av en 17 åring.
Dessutom så skriver du "villkorlig dom", är det böter?
Från: http://www.ur.se/stop/brott/straff/villkor.html
Villkorlig dom innebär att den dömde måste sköta sig under en prövotid på två år. Om han eller hon sköter sig under prövotiden händer inget mer. Men om han eller hon missköter sig, t ex genom att begå nya brott, kan domstolen undanröja den villkorliga domen och i stället döma till ett annat straff, t ex skyddstillsyn eller fängelse.
Villkorlig dom kan bara utdömas för brott som är så allvarliga att de kan leda till fängelse. En förutsättning för villkorlig dom är att domstolen anser att den dömde inte kommer att begå nya brott. Man kan säga att villkorlig dom är ett slags straffvarning.
Det är vanligt att villkorlig dom kombineras med dagsböter. Syftet är då att göra straffet lite mera kännbart för den som begått brottet.
För den som missköter sig under prövotiden kan domstolen undanröja den villkorliga domen. Rör det sig om en mindre förseelse nöjer sig domstolen oftast med en varning. Men nya, allvarligare brott innebär för det mesta att den villkorliga domen undanröjs och att domstolen bestämmer ett strängare straff.
När den som dömts till villkorlig dom begår nya brott under prövotiden är det vanligast att den villkorliga domen ersätts med skyddstillsyn. Skyddstillsyn innebär att den dömde under tre års tid har särskilda krav på att sköta sig. Under minst ett av de åren ska han eller hon ha regelbunden kontakt med en speciell övervakare. Skyddstillsyn kan också kombineras med samhällstjänst. Det innebär att den som begått brottet under en viss tid jobbar oavlönat åt t ex en ideell förening eller en kyrka.
Om nya brott begås under skyddstillsynen är det troligt att domstolen undanröjer den domen och bestämmer straffet till fängelse.
PMa Peter-N1, han är polis och vet nog svaret :)
CyberHamster
2005-11-24, 22:04
Eftersom polisen körde skyttletrafik mellan Reggeafestivalen och häktet i Uppsala så lär det vara olagligt att både inneha och ha narkotika i kroppen :D
Det låter otroligt, källa?Innehav för personligtbruk och bruk ger sällan fängelse.
Innehav för personligtbruk och bruk ger sällan fängelse.
Nu var det frågan om att ha det i kroppen.
Nu var det frågan om att ha det i kroppen.Brukar innebär oftast att det hamnar i blodomloppet och på så sätt har det i kroppen.
*SUCK*
Tillåt mig.
Du kan lugnt knata ner till sjukhuset och säga att du har knarkat utan att du åker dit för det. Du kan tom. be om att inte få det inskrivet i journalen
Anmälningsplikt går vid brott som kan ge fängelse i minst 2 år tror jag det är.
heltzonicka
2005-11-25, 01:05
*SUCK*
Tillåt mig.
Du kan lugnt knata ner till sjukhuset och säga att du har knarkat utan att du åker dit för det. Du kan tom. be om att inte få det inskrivet i journalen
Anmälningsplikt går vid brott som kan ge fängelse i minst 2 år tror jag det är.
läs igen, det handlade ju om en "vän".
ja men det är väl tryggt för henne att veta att även hon kan göra det ;)
Det låter otroligt, källa?Beror kanske på om det KAN ge fängelse eller om det GER fängelse. En bekant fick nyligen betala 5000kr för 2 tillfällen med cannabis, och då var det inte första gången heller.
Allt innehav skall anmälas.
gladiatorerna1
2005-11-25, 12:35
Till de som inte fattar att detta handlar om en vän:
Jag har varken rökt cigaretter eller druckit alkohol i hela mitt liv! Ännu mindre skulle jag vara en pundare!
Nitrometan
2005-11-25, 12:57
Nädå. Jag förstod din fråga. Om polisen frågar och det gäller ett narkotikabrott så kommer de att få journalinformation av sjukvårdspersonalen.
Capisce?
Är det en bra vän? Nån du vill hjälpa?
gladiatorerna1
2005-11-25, 12:59
Nädå. Jag förstod din fråga. Om polisen frågar och det gäller ett narkotikabrott så kommer de att få journalinformation av sjukvårdspersonalen.
Capisce?
Är det en bra vän? Nån du vill hjälpa?
Tack!
Vad betyder Capisce?
Jo, jag vill hjälpa min vän.
Nitrometan
2005-11-25, 13:15
Capisce är italienska och betyder "förstår du?".
Något jag fick höra många gånger när jag var därnere...
Om det är nån du vill hjälpa kan det bli tufft. Hjälpa dem att sluta är väl det bästa du kan göra.
letar dom ens efter narkotikapreparat i de tester dom tagit på din "vän"?
om svaret är ja, då är det ju ganska självklart att han åker dit med tanke på att dom letade efter olagliga preparat i första hand, har dom inte gjort några tester som har med sökandet utav narkotikapreparat att göra vet jag inte var oron kommer ifrån
Eftersom att folk tydligen har svårt att förstå vad det var jag quotade...
Det jag tyckte var otroligt var att någon hade fått böter för att ha haft drog x i kroppen, ENDAST, och inget annat.
Eftersom att folk tydligen har svårt att förstå vad det var jag quotade...
Det jag tyckte var otroligt var att någon hade fått böter för att ha haft drog x i kroppen, ENDAST, och inget annat.
Det räknas väl som innehav det med numera?
Det räknas väl som innehav det med numera?
Ingen aning, därför jag frågade :P
Ingen aning, därför jag frågade :P
Är ingen lagexpert men vill minnas att det talades om att göra så att det var olagligt att ha substansen i kroppen med för ett gäng år sedan.
Nitrometan
2005-11-25, 15:14
Jo, det är mer än tio år sen. Det är olagligt att ha det i kroppen. Ringa narkotikabrott. Brukar ge böter.
Sjukshusen har tystnadsplikt så länge ddt inte gäller brott som ger mer än 2 års fängelse.
Juliette
2005-11-25, 16:20
Straffet ger bara böter, inte så allvarligt. Jag är ledsen för att jag är så hemlighetsfull mot er när jag ber om hjälp.
Eftersom du är anonym här och ingen kan veta varken vem du eller din vän är, så är det väl bättre att du säger exakt vad saken gäller, så kan du få rakare och mer exakta svar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.