handdator

Visa fullständig version : medborgargarde jatack?

aliquis
2005-11-23, 13:42
Jag vet ju vad allan tycker, men vafan
http://www.expressen.se/index.jsp?a=475063

aliquis
2005-11-23, 13:43
Och för att följa trenden, "De fyra pojkarna som är av afrikanskt ursprung började tala med flickorna vid spårvagnshållplatsen Friskväderstorget."

Grahn
2005-11-23, 13:45
Fördjävligt....men hur ska ett medborgargarde hjälpa tänkte du?
Pinna runt och utskippa "rättvisa"?

Dumleman
2005-11-23, 13:47
Och för att följa trenden, "De fyra pojkarna som är av afrikanskt ursprung började tala med flickorna vid spårvagnshållplatsen Friskväderstorget."
Varför skriver de att de har afrikanskt ursprung? Vad har det med saken att göra? Hade de kommit från Luleå så hade de fan inte skrivit deras ursprung.

Styrkebyggare
2005-11-23, 13:48
Svårt att behålla objektiviteten i såna här fall. När man ser bilderna (de visade fler på nyheterna igår kväll) så tänker man bara: DÖDA!!! :insane:

aliquis
2005-11-23, 13:48
Fördjävligt....men hur ska ett medborgargarde hjälpa tänkte du?
Pinna runt och utskippa "rättvisa"?nej jag vet inte, tänker väl mest på det där med att ingen bryr sig även om de ser att något händer... jag skulle ju inte våga göra ett skit, men det skulle ju behövas att folk vågade göra något. Och på något sätt skulle man göra sig av med alla jävla idioter.

aliquis
2005-11-23, 13:49
Varför skriver de att de har afrikanskt ursprung? Vad har det med saken att göra? Hade de kommit från Luleå så hade de fan inte skrivit deras ursprung.Som om norrlänningar skulle bete sig sådär *slap*

Skiter i att vara politiskt korrekt idag.

Och det lär ju inte BARA vara för att "det är så synd om dem", till viss del lär det ju bero på att de kommer från mer våldsamma områden med krig o annat elände, mer accepterat där?

Dumleman
2005-11-23, 13:54
Som om norrlänningar skulle bete sig sådär *slap*

Skiter i att vara politiskt korrekt idag.
De skriver bara ursprung när det handlar om invandrare så klart som fan många tror att det i princip bara är invandrare som gör sånt där. Sen kan man ju tolka att de väljer att skriva gärningsmännens ursprung pga att de ser det som en försvårande omständighet att de har afrikanskt ursprung. De menar alltså att det är värre när en afrikan våldtar än en svensk *whatever*.

Grahn
2005-11-23, 13:54
nej jag vet inte, tänker väl mest på det där med att ingen bryr sig även om de ser att något händer... jag skulle ju inte våga göra ett skit, men det skulle ju behövas att folk vågade göra något. Och på något sätt skulle man göra sig av med alla jävla idioter.

Du menar att folk skulle patrullera gator, torg och parker i jakt på brott?
Det känns lite orimligt även om det vore trevligt om någon(läs polisen) gjorde omgivningen säker.

Problemet med medborgargarden är väl vem hindrar dem från att vara de värsta brottslingarna själva?

I våldtäktsfallet så behövs det väl mest bara ett personligt garde som tar hand om förövarna, permanent.

Grahn
2005-11-23, 13:57
Dumleman, menar du att tidningarna bara skriver om de liknande fall där förövarna var av utlänskt ursprung? För att förneka att de är kraftigt överrepresenterade i denna typ av brott är väl ändå att ha rätt karftiga skygglappar.

Sen är flickor av idag aldelens för dåliga på att vara försiktiga, världen är farlig.

aliquis
2005-11-23, 13:58
De skriver bara ursprung när det handlar om invandrare så klart som fan många tror att det i princip bara är invandrare som gör sånt där. Sen kan man ju tolka att de väljer att skriva gärningsmännens ursprung pga att de ser det som en försvårande omständighet att de har afrikanskt ursprung. De menar alltså att det är värre när en afrikan våldtar än en svensk *whatever*.Men ÄR det lika många svenskar som rånar, misshandlar o våldtar då? Såvitt jag vet har ingen av mina bekanta gjort något av det, förutom en del idioter som snor cyklar o "klottrar".

Cilia
2005-11-23, 13:59
NEJ tack

Dumleman
2005-11-23, 14:00
Dumleman, menar du att tidningarna bara skriver om de liknande fall där förövarna var av utlänskt ursprung? För att förneka att de är kraftigt överrepresenterade i denna typ av brott är väl ändå att ha rätt karftiga skygglappar.

Sen är flickor av idag aldelens för dåliga på att vara försiktiga, världen är farlig.
Jag menar att de endast skriver gärningsmannens ursprung om denne är invandrare. Eller har du sett en artikel där det står "gärningsmannen var av svenskt ursprung.."?

reinholdsson
2005-11-23, 14:00
Vore bra om det fanns fler organisationer typ Föräldrar på stan eller vad det heter. Inte för att direkt söka efter brott, utan för att finnas där. Tex i parker skulle det vara bra om ett antal personer kunde "patrullera", det skulle ju inte göra platserna lika ödsliga och frestande för våldsmän.

scythe
2005-11-23, 14:01
Jag vet ju vad allan tycker, men vafan
http://www.expressen.se/index.jsp?a=475063
Sy in dem länge och låt deras fängelse"kamrater" få reda på vad de gjort.

reinholdsson
2005-11-23, 14:02
Jag menar att de endast skriver gärningsmannens ursprung om denne är invandrare. Eller har du sett en artikel där det står "gärningsmannen var av svenskt ursprung.."?

Å andra sidan bor vi nu i Sverige, och kan mer eller mindre räkna med att om det inte står något annat så är det en svensk som utfört brottet.

aliquis
2005-11-23, 14:03
Du menar att folk skulle patrullera gator, torg och parker i jakt på brott?Nej, jag vet inte hur det fungerar... Vad jag menar är väl det nuförtiden är "i princip ofarligt" att göra något sådant där, även om någon upptäcker det kan de ju inte göra så mycket åt saken. Vore en annan sak om vi hade avrättning på plats som straff för sådant där, då skulle iaf inte samma person göra det två ggr...

Har en irc-bekant som bor i Singapore, jag har ingen aning om hur deras polis o grejer fungerar, men enligt honom är det typ inga brott där, och jag kan ju tänka mig att straffen är något hårdare..

Här får det ju nästan omvänd effekt, eftersom straffen är så mesiga vill man döda och då får man ett hårdare straff o det skiter sig ;D, var de hårdare hade man sluppit tänka tanken och riskera något.
Det känns lite orimligt även om det vore trevligt om någon(läs polisen) gjorde omgivningen säker.Polisen finns ju inte överallt, blir ju svårt att anställa 50% av befolkningen som poliser.
Problemet med medborgargarden är väl vem hindrar dem från att vara de värsta brottslingarna själva?

I våldtäktsfallet så behövs det väl mest bara ett personligt garde som tar hand om förövarna, permanent.Som sagt(?), jag vet inte vad som innefattas av ordet, är det en grupp av självutnämnda medborgare i "rättvisans" namn? :D, men ja, det finns ju folk på de flesta ställen, NÅGON borde ju se något rätt ofta när det händer saker o ting, ändå fortsätter de att hända, hade det varit mer accepterat att ropa efter hjälp och göra något åt saken hade det ju eventuellt varit bättre.

aliquis
2005-11-23, 14:04
Jag menar att de endast skriver gärningsmannens ursprung om denne är invandrare. Eller har du sett en artikel där det står "gärningsmannen var av svenskt ursprung.."?Om de inte skriver något kan du väl förvänta dig att det var en svensk då, alternativt att de inte ville uppröra dig.

Piranha
2005-11-23, 14:05
Finns det nån statitstik på våldsbrott ang invandrade Svenskar i jämmförelse ?

aliquis
2005-11-23, 14:06
Sen är flickor av idag aldelens för dåliga på att vara försiktiga, världen är farlig.Vadå vara försiktiga? De hade varit på en fest o ville till en annan? Hur bra koll har du själv när du är alkad (om du är det..)? och skall man fly från 4st 16-18åringar som säger att de skall gå åt samma håll? Vad skall de göra? Beställa eskort av militären?

Dumleman
2005-11-23, 14:07
Om de inte skriver något kan du väl förvänta dig att det var en svensk då, alternativt att de inte ville uppröra dig.
Saken är ju den att det de inte skriver anser de inte vara av betydelse. Varför är gärningsmannens etniska ursprung av betydelse? Är det värre när en invandrare våldtar än en svensk?

Grahn
2005-11-23, 14:07

Det vore väl lite märkligt iofs att i sverige påpeka att gärningsmannen faktiskt var svensk, fast det kanske är nödvändigt snart.

aliquis
2005-11-23, 14:08
Vore bra om det fanns fler organisationer typ Föräldrar på stan eller vad det heter. Inte för att direkt söka efter brott, utan för att finnas där. Tex i parker skulle det vara bra om ett antal personer kunde "patrullera", det skulle ju inte göra platserna lika ödsliga och frestande för våldsmän.Å andra sidan är man orolig/tjej/... så kan man ju undvika att knalla igenom en ödslig park själv, oftast går det väl att hålla sig till gatorna o så där det borde finnas en o annan person som ser/hör om det händer något? Jag tycker mest det är konstigt ATT det händer trots att det är på platser där det finns folk, för jag antar att det gör det.

aliquis
2005-11-23, 14:09
Finns det nån statitstik på våldsbrott ang invandrade Svenskar i jämmförelse ?Finns det säkert, nsf, sverigedumokraterna m.m. lär ju ha gjort egen om inte annat.

Grahn
2005-11-23, 14:09
Vadå vara försiktiga? De hade varit på en fest o ville till en annan? Hur bra koll har du själv när du är alkad (om du är det..)? och skall man fly från 4st 16-18åringar som säger att de skall gå åt samma håll? Vad skall de göra? Beställa eskort av militären?

Rent allmänt bör de nog inte slå följe med okända män genom en mörk park. Sen är det nog underförstått i att vara försiktig att man inte ska supa sig asplakat.
De har givetvis den rätten men det är kanske inte det smartaste.

reinholdsson
2005-11-23, 14:10
Finns det säkert, nsf, sverigedumokraterna m.m. lär ju ha gjort egen om inte annat.

Lär dock inte vara opartisk.

Menigar
Grejen med medborgargarden är väl att i 9 fall av 10 kommer det väl en sånhär och styr upp läget?

http://home.wideopenwest.com/~mchambers8318/images/Christian.gif

aliquis
Saken är ju den att det de inte skriver anser de inte vara av betydelse. Varför är gärningsmannens etniska ursprung av betydelse? Är det värre när en invandrare våldtar än en svensk?Kanske för att artikelförfattaren är trött på att en massa uhm, oliktänkanden, begår en jävla massa brott?

Det är ett "fritt" land, vill de på något sätt dela med sig av sin åsikt så varför inte, nyheter måste väl inte vara objektiva?

Grahn
2005-11-23, 14:13
Lär dock inte vara opartisk.

Vilken statistik är det?....
Vill minnas att polisen i norge släppte ngn statistik där invandrare av muslimsk härkomst var enormt överrepresenterade i våldtäkter för en massa år sedan.
Blev rätt mycekt rabalder om politisk korrekthet där så det får de väl inte längre.

aliquis
2005-11-23, 14:15
Rent allmänt bör de nog inte slå följe med okända män genom en mörk park. Sen är det nog underförstått i att vara försiktig att man inte ska supa sig asplakat.
De har givetvis den rätten men det är kanske inte det smartaste.Så om man är tjej o lite på kanelen får man inte träffa okända människor? låter ju som en jävligt bra lösning...

Folk super ju från typ 13 års ålder, och vår svenska kultur säger ju att man skall supa ner sig ordentligt, klart de gör det, hörde två småtjejer diskutera på bussen för ett par dagar sedan och den ena sade att hon inte var så lättpåverkad..

Sedan om man nu "flyr" från krig och annat elände hit kan man väl iaf ge fan i att ta med sig skiten? Om man nu trivs med det kan man ju stanna kvar.

aliquis
2005-11-23, 14:18
Lär dock inte vara opartisk.Uppgifterna lär ju vara offentliga, du kan säkert skapa din egen. Men det är väl knappast någon nyhet att invandrare är överrepresenterade, och det är väl inget man behöver "dölja" heller. Det är ju bara så. Vill de tvätta bort den stämpeln får de väl skärpa till sig och bete sig som folk.

Och deras statistik kanske inte är opartisk, men det de representerar siffror för lär ju ha korrekta siffror, även om de kanske väljer de mest fördelaktiga fallen/brotten.Vilken statistik är det?....
Vill minnas att polisen i norge släppte ngn statistik där invandrare av muslimsk härkomst var enormt överrepresenterade i våldtäkter för en massa år sedan.
Blev rätt mycekt rabalder om politisk korrekthet där så det får de väl inte längre.Varför skall det vara så viktigt att vara politiskt korrekt då? Och om man nu kommer från ett land/en kultur med lite annorlunda kvinnosyn är det väl kanske inte så konstigt om man begår fler våldsbrott mot kvinnor.

Och så ett tillägg till "afrikaner", enbart som exempel, jag tycker alla verkar schyssta, så är ju inte det intressanta att de "kommer från ett afrikanskt land" eller att de "är svarta", det intressanta är ju iaf att de "kommer från en afrikansk kultur". Det är ju levnadssättet, uppfostring o dylikt som det är fel på, inte "genuppsättningen".

reinholdsson
2005-11-23, 14:18
Vilken statistik är det?....
Blev rätt mycekt rabalder om politisk korrekthet där så det får de väl inte längre.

Nä, det är klart. I just denna frågan finns det väll heller inga oberörda.

Däremot finns det väll de som mer vill manipulera statistiken än andra.

Fredrik_
2005-11-23, 14:21

Här har du vettig statistik från BRÅ, visserligen ganska gammal:

http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=403

aliquis
2005-11-23, 14:22
En gång funderade jag på om man skulle gå på våldtäktsrättegångar, för att det kanske blir jobbigare för den som (eventuellt) har begått brottet om det är flera personer som "ser" det. Problemet med det är ju att det antagligen blir jobbigare för "offret" som skall berätta om det.

Grahn
2005-11-23, 14:26
Så om man är tjej o lite på kanelen får man inte träffa okända människor? låter ju som en jävligt bra lösning...

Folk super ju från typ 13 års ålder, och vår svenska kultur säger ju att man skall supa ner sig ordentligt, klart de gör det, hörde två småtjejer diskutera på bussen för ett par dagar sedan och den ena sade att hon inte var så lättpåverkad..

Sedan om man nu "flyr" från krig och annat elände hit kan man väl iaf ge fan i att ta med sig skiten? Om man nu trivs med det kan man ju stanna kvar.

Får? Tyckte jag mycket bestämt poängterade att de har den rättigheten, men det är då rakt inget jag skulle rekomendera. Du måste skilja på tyckande och vad som är en bra idé eller inte.

Du FÅR spatsera runt asplakat med en bunt tusenlappar i handen men det är ingen bra idé, eller hur?

aliquis
2005-11-23, 15:15
Får? Tyckte jag mycket bestämt poängterade att de har den rättigheten, men det är då rakt inget jag skulle rekomendera. Du måste skilja på tyckande och vad som är en bra idé eller inte.

Du FÅR spatsera runt asplakat med en bunt tusenlappar i handen men det är ingen bra idé, eller hur?men det BORDE vara ok att göra det.

Peter-N1
2005-11-23, 15:29

Invandrare är överrepresenterade när det gäller grövre våldbrott som tex, mord, dråp, grova misshandlar, våldtäkt m.m.

Kommer inte ihåg exakt siffra men jag tror att det är ca 15% invandrare i Sverige och det är 60-65% invandrare som står för de grova våldsbrotten.

Grahn
2005-11-23, 15:31
men det BORDE vara ok att göra det.

Det är mycket som borde vara annorlunda än vad det är....

Jense
2005-11-23, 16:12
Varför skriver de att de har afrikanskt ursprung? Vad har det med saken att göra? Hade de kommit från Luleå så hade de fan inte skrivit deras ursprung.
så sur hade du inte blivit om det stått svenskt ursprung

Dumleman
2005-11-23, 16:26
så sur hade du inte blivit om det stått svenskt ursprung
Jo

Fartman
2005-11-23, 16:56
fyfan, hoppas att dom får sitta inne länge... och hoppas dom får duktigt med stryk i finkan

Tolkia
2005-11-23, 17:00
Ett litet stavfel som emellanåt ses smyga sig in tycker jag tjänar alldeles YPPERLIGT som illustration till min åsikt i frågan: Medborgargarden SKIPPAR mer rättvisa än de SKIPAR.
Medborgargarden (vilka är det förresten som dras till sådana ...?) nej, tack - CIVILKURAGE, JA TACK.

Fredrik_
2005-11-23, 17:05
Invandrare är överrepresenterade när det gäller grövre våldbrott som tex, mord, dråp, grova misshandlar, våldtäkt m.m.

Kommer inte ihåg exakt siffra men jag tror att det är ca 15% invandrare i Sverige och det är 60-65% invandrare som står för de grova våldsbrotten.

Enligt statistiken från BRÅ som jag postade en länk till ovan så ser det ut såhär (vet inte om det finns några bättre undersökningar?):

Ju grövre brottslighet det är fråga om, desto större är invandrarnas andel. Den största andelen återfinns för våldtäkt, 38 procent, för så kallad överfallsvåldtäkt utomhus 47 procent. När det gäller mord/dråp har 30 procent av brotten registrerats på invandrare.

Jense
2005-11-23, 17:11
Jo

konstigt, har inte sett dig gnälla innan.

vissa tycker det är viktigt med bakgrund på förövarna.

Jense
2005-11-23, 17:13
Enligt statistiken från BRÅ som jag postade en länk till ovan så ser det ut såhär (vet inte om det finns några bättre undersökningar?):

invandrarna som utgör 15 % av sveriges befolkning som peter skrev.

dem är inte överrepressenterade. eller hur va det nu 'folk' sa förr?

hur räknar man till invandrarkullen? andra generationen?

Fredrik_
2005-11-23, 17:21
Nä, första generationens invandrare. Enligt samma undersökning sjunker brotten avsevärt för andra generationens invandrare, och dessutom börjar deras brottslighet mer likna svenskarna. En annan intressant grej är att ungefär hälften av "invandrarbrotten" begicks av invandrare från ett annat nordiskt land (finnarna överrrepresenterade i relation till norrmän & danskar).

Body Guard
2005-11-23, 17:23
Jag tycker att man skall ändra grundlagen och låta en del av det militära sköta ordningen på gatorna. Inte jämt men helger o kvällar i de större städerna skulle vara fint. Tänk er en MP patrull ute som går runt på stan och håller ordning, man kanske ska skippa M90 och ha ngt diskretare. Fast M90:n inger ju repsekt. Tror våldet skulle minska drasktikt. Fast det viktigaste är att vi får bättre snutar, många som jobbar som snutar nu e rädda jävlar som inte gör ett skit, KOM IHÅG INTE ALLA , men en stor del. Det finns grymma snutar.

/BG

Baha
2005-11-23, 17:25
känns inte värt besväret att sätta dom i nåt svenskt fängelse, är väl enklast att släppa ut dom över afrika nånstans med eller utan fallskärm.

Medborgargarden tror jag inte så mkt annars på, men man kan ju förstå om folk lessnar.

Jense
2005-11-23, 17:26
Jag tycker att man skall ändra grundlagen och låta en del av det militära sköta ordningen på gatorna. Inte jämt men helger o kvällar i de större städerna skulle vara fint. Tänk er en MP patrull ute som går runt på stan och håller ordning, man kanske ska skippa M90 och ha ngt diskretare. Fast M90:n inger ju repsekt. Tror våldet skulle minska drasktikt. Fast det viktigaste är att vi får bättre snutar, många som jobbar som snutar nu e rädda jävlar som inte gör ett skit, KOM IHÅG INTE ALLA , men en stor del. Det finns grymma snutar.

/BG

sen finns där poliser också.. gör inte ett skit, kolla bara på peter_N1.

men vad som borde finna sär ett team eller grupp poliser i varje stad som tar han om hårdingbrotten, orädda psykos som gärna skjuter ner folk.

omformulering, vi borde ha en griupp skjutgalna stridspittar i varje kvarter så förfallet sållas bort. alla arbetslösa ska ställas på rad och skjutas helt enkelt, alla brottslingar med vissa undantag också. alla veganer, alla rödingar. så, hate speech

aliquis
2005-11-23, 18:48
JoVarför? Är väl inte helt ointressant att veta varifrån de kommer heller, visst att de inte har något med hur allvarligt brottet var, men ibland står det ju "25årig man" eller så också.

aliquis
2005-11-23, 18:50
invandrarna som utgör 15 % av sveriges befolkning som peter skrev.

dem är inte överrepressenterade. eller hur va det nu 'folk' sa förr?

hur räknar man till invandrarkullen? andra generationen?Precis, beror ju på om man räknar alla "svenska medborgare" som svenskar osv.

Röda_Lacket
2005-11-23, 20:54
Alla som kan borde gå dit och stötta tjejerna utanför rättegången och visa sitt avsky mot dom som gjorde detta..... Bara en ide...

Jag ska själv dit om jag kan få reda på tiden när rättegången börjar och om jag kan komma tidigare från jobbet. Problemet idag är att ingen jävul vågar visa att detta är fel för vissa personer funkar bara hårt mot hårt. Om inte folk börjar Visa att man inte accepterar detta kommer framtiden bli jävligt mörk för oss alla. Att tro att vårat rättssytem klarar av dessa problem (med dagens lagar) så är man fan ute och cyklar

Shadow Warrior
2005-11-24, 08:10

Det är inte så konstigt heller på tanke på vilken uppväxt, upplevelser och vaner många av dem har. Är man uppväxt i krig och missär så blir man troligtvis inte en "ideal medborgare".

Fatalist
2005-11-24, 10:19
Det är inte så konstigt heller på tanke på vilken uppväxt, upplevelser och vaner många av dem har. Är man uppväxt i krig och missär så blir man troligtvis inte en "ideal medborgare".

Då är det bara att tacka och bege sig någon annanstans.

Medborgargard? Ja tack, det behövs uppenbarligen.

Snake
2005-11-24, 10:47
Tror knappast ett medborgargarde löser problem, snarare så att våldet bara skapar nytt våld. Men ibland har man fan inget alternativ, jag har varit med i ett garde de två senaste helgerna just pga. den enkla anledningen att polisen inte gör nånting åt brottet i fråga (FASTÄN dom VET vem som utfört brottet).

Troligtvis slutar det inte förän vi får ett erkännande, eller att någon på min sida skakar galler.. sad but true.

Fredrik_
2005-11-24, 11:11
Då är det bara att tacka och bege sig någon annanstans.

Bara nyfiken.. vad menar du egentligen med det? Att de som är uppvuxna i krig och misär inte är välkomna hit eller att du ger upp och flytta någon annanstans?

davedava
2005-11-24, 11:42

/BG
lol låter som om Sverige förvandlas till Kosovo.

delta_mats
2005-11-24, 12:22
Jag tycker gott man kan utvisa flyktningar och invandrare som begår brott. Som då inte är svenska medborgare. Det är säkerligen ett större straff för dom än att hamna i svenskt fängelse.
Medborgargarden. Nej det är inte lösningen, men jag förstår dom som ser det som sista utvägen.

aliquis
2005-11-25, 04:13
<Hagge> visst hade ni lite brott där borta?
<Hagge> skriv lite hur polisväsendet är medans jag skiter
<Hagge> ;D
<Hagge> här är ju allt kaos nuförtiden ;)
<Noiz> polisväsendet här äger helt enkelt - otroligt säkert land
<Noiz> dödsstraff funkar
<Noiz> mord = dödsstraff
<Noiz> knarksmuggling = dödsstraff
<Noiz> skjuter du med en pistol rakt upp i luften = dödsstraff
<Noiz> =D

aliquis
2005-11-25, 04:16
Bara nyfiken.. vad menar du egentligen med det? Att de som är uppvuxna i krig och misär inte är välkomna hit eller att du ger upp och flytta någon annanstans?Sluta vänd på det så som du vill, "uppvuxna i krig och misär" hör inte hit, han menade de som missköter sig.

H.Emanuel
2005-11-25, 06:20
Just såna här glin lär aldrig lägga av med brott, alltså, aldrig. Man kan säkert sätta sig in i var och ens situation och psyke och finna någon sorts förklaring till att de är som de är och gör det de gör, men vem fan vill göra det? I såfall ska de vara inlåsta för tid och evighet och tvingas ställa upp på forskning om sina psyken av folk som får pröjs för det. Nackskott, säger jag bara.

Fredrik_
2005-11-25, 07:59
Sluta vänd på det så som du vill, "uppvuxna i krig och misär" hör inte hit, han menade de som missköter sig.

Jag vände inte på någonting alls. Det var en fråga, och inte tagen från det blå heller eftersom han svarade på ett annat inlägg som innehöll just orden "krig och misär". Klart det hör dit.