Visa fullständig version : Behöver Nördhjälp
Då jag fått totalt nog av linux för ett tag så funderar jag på att byta till windows ett tag. Så till problemet: Jag är sugen på att konvertera mina diskar(med "säkerhetskopior" på) till NTFS från ext2/3 går det att göra på något smärtfritt vis???
tossefar
2005-11-23, 02:04
Ja visst går det, men du kan självklart inte behålla datan på partitionen om du skriver ett nytt filsystem.
Ja visst går det, men du kan självklart inte behålla datan på partitionen om du skriver ett nytt filsystem.
Vet att det går mellan fat och ntfs iallafall
Kollade på Partition magic, men det funkade inte :/
* Supports FAT, FAT32, NTFS, Ext2, and Ext3 file systems
* Converts partitions among FAT, FAT32, and NTFS without losing data
frågat på ett linux eller sweclocker forum?
lär inte gå, du får nog lägga skiten någon annanstans. Finns väl iofs något jox till windows som gör att du kan läsa (och skriva?) ext2.
lär inte gå, du får nog lägga skiten någon annanstans. Finns väl iofs något jox till windows som gör att du kan läsa (och skriva?) ext2.
Ja det finns mjukvara som gör att det går att läsa och skriva ext2-partitioner från Windows. Vet bland annat ett "installerbart filsystem" som ordnar det.
Det här borde väl lösa problemet? http://www.fs-driver.org/
Eller är det så att du behöver dina diskar till windowsinstallationen?
Tack, det såg bra ut..
Dock har jag även nån partion med ext3.. Finns det inget för den?
hittat:
Does the Ext2 driver access Ext3 volumes, too?
The Ext3 file system is the Ext2 file system which has been extended by journaling. Ext3 is backward-compatible to Ext2 - an Ext3 volume can be mounted and used as an Ext2 volume. Just as older Linux Kernels which do not know the Ext3 file system can mount Ext3 volumes (as Ext2 volumes), the Ext2 file system driver ext2fs.sys for Windows incorporated in this software package can do it without any problems, too. Of course you do not take advantage of the journaling of the Ext3 file system if you mount it as an Ext2 file system.
Journaling keeps the file system of a volume consistent, even though the volume has not been cleanly dismounted in the past (for instance because the computer has crashed): There is no need for running e2fsck (the "chkdsk" of the Ext2/Ext3 file system on Linux).
Tack, det såg bra ut..
Dock har jag även nån partion med ext3.. Finns det inget för den?
hittat:
Does the Ext2 driver access Ext3 volumes, too?
The Ext3 file system is the Ext2 file system which has been extended by journaling. Ext3 is backward-compatible to Ext2 - an Ext3 volume can be mounted and used as an Ext2 volume. Just as older Linux Kernels which do not know the Ext3 file system can mount Ext3 volumes (as Ext2 volumes), the Ext2 file system driver ext2fs.sys for Windows incorporated in this software package can do it without any problems, too. Of course you do not take advantage of the journaling of the Ext3 file system if you mount it as an Ext2 file system.
Journaling keeps the file system of a volume consistent, even though the volume has not been cleanly dismounted in the past (for instance because the computer has crashed): There is no need for running e2fsck (the "chkdsk" of the Ext2/Ext3 file system on Linux).
Det som står där är ju att den där drivaren kan mounta ext3-volymer som ext2-volymer utan några problem. Läs vad du skriver pöjk! ;)
Det som står där är ju att den där drivaren kan mounta ext3-volymer som ext2-volymer utan några problem. Läs vad du skriver pöjk! ;)
jo jag såg det efter jag skrivit första gången.. Klistrade sedan in det i edit..
kalle_banan
2005-11-23, 15:31
men varför byta till win?! du kan la i alla fall ha både, det har jag, till den dag jag helhjärtat kan byta, för win ska bort, utan tvekan.
xfce 4 teh win
Jag har kört enbart linux i några år nu.. Kanske återvänder dit senare.
Jag körde också enbart Linux i några år. Men jag fick nog när det var så mycket strul med de pryttlarna jag ville skulle fungera. Bet mig kvar rätt länge men sedan tänkte jag att det är dumt att vara allt för envis. Tycker faktiskt att Windows fungerar så mycket bättre nu än vad det gjorde då innan jag övergav det helt för Linux. :)
Jag körde också enbart Linux i några år. Men jag fick nog när det var så mycket strul med de pryttlarna jag ville skulle fungera. Bet mig kvar rätt länge men sedan tänkte jag att det är dumt att vara allt för envis. Tycker faktiskt att Windows fungerar så mycket bättre nu än vad det gjorde då innan jag övergav det helt för Linux. :)
jo, det är jag mot alla i min klass lixom.. Det har sin charm med linux också.. Fast nu lyckas jag inte installera windows ändå såå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.