handdator

Visa fullständig version : Fettecke bygger subwoofer.!

Fettecke
2005-11-22, 22:57
Jepp.... har köpt lite prylar som till slut ska bli ett jävla vrålåk till sub....

har bestämt mig för att bygga en "Dynabel Arges" subwoofer... 10" och lite annat kraffs...
Lådan kommer bli på runt 30 liter, eget utrymme för stärkaren osv... aja, kommer synas på bilderna som kommer...

innehåll:
- 10" Peerless SW 169
- Hypex DS 2.0 aktiv stärkare
- Fårull
- MDF skivor
- ca 80-90 st skruvar (overkill? ;))
- några liter högblank svart oljefärg
- kantlist
(- ljuseffekter)

bygger började igår, men har inte orkar skriva ner allt...

Bilder kommer eftersom dagarna löper frammåt.... kommer ta runt 5dagar sammanlaggt att skruva ihop den kungliga subben....

puppas
2005-11-22, 22:58
vart ska du ha den ?

Larsson
2005-11-22, 23:01
Låter intressesant har du någon länk till en sida med spec på baselementet?

Fettecke
2005-11-22, 23:04
vart ska du ha den ?
1m från min TV ;) tillsammans med mina snart kommande Klipsch RF35 golvare...

(har köpt hifi för 21´000)

Låter intressesant har du någon länk till en sida med spec på baselementet?
länk finns på:

http://www.tymphany.com/peerless/data/830452.htm

Fettecke
2005-11-22, 23:06
Dag 1, Måndag
Har sågat alla bitar, och laggt dom på plats...
inget skruvande ännu, har inte fått alla komponenter =(...

puppas
2005-11-22, 23:06
Bor du hemma eller ditt svin ?

Fettecke
2005-11-22, 23:07
Dag 2
Idag kom prylarna från Hifikit.... stärkare, element, fårull, spikes och lite annat kraffs...

har nyss öppnat paketet och skådat det feta elementet, runt 6.5kg väger det :hbang:

Fettecke
2005-11-22, 23:08
Bor du hemma eller ditt svin ?
Nee.... jag flydde hemmet när jag va 15, 6 år sedan =)
bor i lägenhet med flickvännen nu.... *Ska vibrera sönder huset!*

Fettecke
2005-11-22, 23:09
Dag 2
Har börjat skruva ihop bitarna nu, mkt lim och skruv...

puppas
2005-11-22, 23:09
Samma som mig då :)

Jag tog en genväg och köpte Harman/Kardon kit...Orkar inte snickra ;)

Fettecke
2005-11-22, 23:10
Dag 2

Har gjort klart nästan allt på lådans konstruktion, invändigt ska den vara delad i 4 sektioner...

Fettecke
2005-11-22, 23:10

det är ju de som är halva nöjjet :)
(billigare om inte annat!)

s_himself
2005-11-22, 23:11
Kul!

Jag har byggt två baslådor och det är kul! Jag har inte haft några dyra element i eller nåt sånt. Min senasta låda innehåll två st 12".. Den är jag nöjd med :)

Jag har planer på att nångång bygga en baslåda som är rund. en boll-baslåda alltså. Det vora sån sjysst jävla designgrej! Sedan motivlacka den... oh det lär va sjukt jävla jobb med det. men jag har ritning och hela tanken klar. *dregla*

puppas
2005-11-22, 23:11
det är ju de som är halva nöjjet :)
(billigare om inte annat!)

Kan säga att jag passerade inte 21.000:- iaf kompis ;)

http://www.puppas.se/img/bo/DSC00077.JPG

Fettecke
2005-11-22, 23:12
Dag 2
Jag märkte att förstärkaren inte passade i hålket jag hade sågat upp.... så jag fick ta till sågen igen och såga upp 30mm till.... inte kul med den där jävla harv-metallsågen

Kaboffastar
2005-11-22, 23:13
Dag 2
Jag märkte att förstärkaren inte passade i hålket jag hade sågat upp.... så jag fick ta till sågen igen och såga upp 30mm till.... inte kul med den där jävla harv-metallsågen

Haha skön såg :D

Fettecke
Dag 2
Dags att lägga på locket jag nyss sågade ut så fint...

christian
Kul!

..

Jag har planer på att nångång bygga en baslåda som är rund. en boll-baslåda alltså. Det vora sån sjysst jävla designgrej! Sedan motivlacka den... oh det lär va sjukt jävla jobb med det. men jag har ritning och hela tanken klar. *dregla*

För att inte nämna ljudkvalitet. Det är svårt att få stående vågor i något som är runt. =)

puppas
2005-11-22, 23:14
Det är en kärv jävel den där fettecke, tränar underarmarna samtidigt som han snickrar sig en sjujävlalåda...Creds till honom...

Fettecke
2005-11-22, 23:14
Dag 2
Där ska stärkaren sitta iaf, kanske inte det bästa stället, men lättåtkomligt...

notera att många skruvar fattas, jag köpte 60 skruv, alla 60 tog slut, och halva lådan va inte klarskruvad... så jag fick vänta någon timme och sen ta ut skruv jag redan dragit i...

BigForre
2005-11-22, 23:15
Var inne där och köpte en monostärkare till min bas, då hade de byggt en baslåda i butiken (sthlm), med två peerlees 10or och två peerless slavbasar, den var klockren...

christian
2005-11-22, 23:16
Dag 2
Där ska stärkaren sitta iaf, kanske inte det bästa stället, men lättåtkomligt...

notera att många skruvar fattas, jag köpte 60 skruv, alla 60 tog slut, och halva lådan va inte klarskruvad... så jag fick vänta någon timme och sen ta ut skruv jag redan dragit i...

Passa på att hälla lite lim i hålen innan du drar dit nya. Jag drog min full med grabber ändå släppte de och drag genom spacklet och lacken efter något år. =(

Fettecke
2005-11-22, 23:16
Det är en kärv jävel den där fettecke, tränar underarmarna samtidigt som han snickrar sig en sjujävlalåda...Creds till honom...
hehe, jag brände mig, och sågade mig i fingret med den där jäveln... märkte efter ett tag att sågen vart varm som sat*n....

Fettecke
2005-11-22, 23:19
Var inne där och köpte en monostärkare till min bas, då hade de byggt en baslåda i butiken (sthlm), med två peerlees 10or och två peerless slavbasar, den var klockren...

jag kollade på en sådan modell jag också faktiskt, problemet var att det var samma element som jag använder, fast 12"... dom kostar runt 2300 styck, och slavarna kostar runt 1200... sen virke och stärkare på Minst 5000:- + annat grejjs på det...
Jag tyckte inte att det va värt pengarna när man bor i lägenhet :)
hade jag haft hus hade jag snickrat på den just nu annars :cool:

Fettecke
2005-11-22, 23:20
Sedan ska lådan stå på Spikes....
ska föreställa det på bilden iaf ;)

s_himself
2005-11-22, 23:20
För att inte nämna ljudkvalitet. Det är svårt att få stående vågor i något som är runt. =)

Ah, jo. Men min tanke är ju mest designen. Sedan att den bidrar till bättre kvalité är ju bara ett plus :)

Frågan är ju om man ändå skulle höra nån kvalitetsskillnad på en runt och rektangulär/kvadratisk låda. Fast vem vet. Det kanske är stor skillnad :) Tänk er själva att ha en grymt lackad rund boll i ena hörnet av rummet som basar på! Som pryder rummet som en designboll.. samtidigt är det en baslåda :) ingen kommer fatta ;)

BigForre
2005-11-22, 23:25
jag kollade på en sådan modell jag också faktiskt, problemet var att det var samma element som jag använder, fast 12"... dom kostar runt 2300 styck, och slavarna kostar runt 1200... sen virke och stärkare på Minst 5000:- + annat grejjs på det...
Jag tyckte inte att det va värt pengarna när man bor i lägenhet :)
hade jag haft hus hade jag snickrat på den just nu annars :cool:

Nej nej, helt annan grej, men trodde att det var samma tia som du hade, men det var det visst inte, men var var samma bas fast 12 väl? Aja den lät grymt vackert och harmoniskt kommer jag ihåg, ville bara säga att jag gillade det elementet ... lycka till med fortsatt bygge...

Fettecke
2005-11-22, 23:29
den jag kollade på var denna (fast lite modifierad):
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//antaiosxxls1.pdf

Fettecke
2005-11-23, 19:20
Dag 3
Har tätat / spacklat lådan idag, ska spackla en gång till innan jag lägger mig...
Imorgon blir det färg på lådan... om 3 dagar kommer den va relativt snygg... har inte köpt någon list ännu som ska sitta runtom... så 90% av alla skruvskallar kommer synas ett tag framöver....

Fettecke
2005-11-23, 19:20
spacklad låda...

mangs
2005-11-24, 08:57
Hej Fettecke,

Kul att du publicerar ditt bygge. Jag tänkte bidra med lite visdom då jag konstruerat högtalare och baslådor i 10 år + och har därmed en del erfarenhet i ämnet.

Till att börja med kan jag tala om att en sub enbart spelar låga frekvenser under 80-100Hz och eftersom lådan är relativt liten så är risken för stående vågor minimal oavsett form. Däremot är det viktigt att man får ihop en stabil och framför allt lufttät låda. man vill inte att luft skall sippra ut lite varstans. Detta kan bli ett problem speciellt i en sluten konstruktion. Dvs utan basport. Kör man med basport så är detta problem betydligt mindre då trycket i lådan minskar.

I dinkonstruktion såg jag att du plockat bort skruvar i efterhand. jag hoppas att du tätar igen dessa hål ordentligt i efterhand så att inte dessa bidrar med läckage? Ett annat tips är att förborra alla skruvhål (du behöver inte ha skruvar så sätt som du använt :)) och då även borra lite med ett större borr så att du försänker skruvhuvudet. Sedan är det bara till att spackla och slipa, spackla och slipa Sedan ser du inte hålen alls. Det tråkiga med att bygga lådor är just det här finarbetet med spackling och slipning och det är där många slarvar för man vill ha klart arbetet så fort som möjligt. Skall du spraymåla eller rolla lådan i efterhand så är risken stor att småmissar syns tydligt så försök att vara nogrann. I övrigt verkar det vara en vettig konstruktion. jag har inte räknat på lådvolymen men det bästa vore att när du har gjort klart allting samt spelat in basen i 100 timmar+ så gör lite mätningar på frekvensgång mm. Beroende på hur du placerar baslådan kommer den bete sig lite annorlunda. Testa att laborera med placeringen.

Känner du att den lägsta lågbasen saknas kan du alltid snickra ihop en Linkwitz-transform. Det den gör är att det höjer upp de allra lägsta frekvenserna där konstruktionen naturligt själv faller av. Ställ gärna frågor om du har några.

carlsm
2005-11-24, 11:10
Att bygga sitt eget ljud är ju faktiskt lite fascinerande, det ska jag fan göra någon gång. Det är ju rätt manligt och mycket hårdrock över det liksom!

Mangs >> Har några newbie-länkar??

tigerofsweden
2005-11-24, 11:25
Snygg matta på första bilden :hbang:

Fettecke
2005-11-24, 18:54
Mangs... fint skrivet...

ok, så ligger det till:
jag tog bort skruvarna temporärt, för att kunna skruva på alla sidor, limmande och klar, för att sedan köpa mer skruv under dag 3, och skruva i... jag har fogat invändigt, (och utvändigt där det krävs)
Jag har förborat alla skruvhål, men tyvär sprack en skiva invändigt, men den har ingen betydelse för luftflödet utanför lådan..

idag har jag spacklat om hela lådan då spacklingen igår vart skit, spacklet i skruvskallarna sjönk in någon mm, så då kommer dom synas i högblank färg, så omspackling på Hela lådan...

jag kommer gömma skruvskallarna med lister, metallister som är silverfärgade och går runt hela... så alla skruvskallar runt om kommer gömmas, alla skallar mitt på har försänkts...

Hur gör man mätningar ?

Danne
2005-11-24, 19:46
Det är limmet som håller ihop lådan, skruvarna kan man säga bara håller det på plats tills limmet torkat, så rikligt med lim är det som gäller.

mangs
2005-11-24, 22:59
Mätningar kan du göra med en kalibrerad mätmic och ett program typ Speakerworkshop.

Du kan ladda ner detta gratis från denna sida: www.speakerworkshop.com

Har du ingen mätmic så är ett alternativ att med hjälp av hörseln och frekvenssvep höra hur djupt lådan går. Tänk dock på att du kan få stående vågor i rummet som du spelar i, även utsläckningar vid vissa frekvenser kan förekomma och båda dessa påverkas av var du placerar basen. Lämna detta åt framtiden. Försök först att få ihop en bra låda och sedan kan du mixtra med placeringen. När detta är klart och du skulle vara missnöjd med ljudet så kan man kompensera för detta på elektrisk väg med hjälp av en LT-transform eller ett parametriskt filter.

Endumen
2005-11-24, 23:24
Ser fint ut... Hur lång tid har du beräknat att det ska ta?

Fettecke
2005-11-24, 23:31
Ser fint ut... Hur lång tid har du beräknat att det ska ta?

Bilder kommer eftersom dagarna löper frammåt.... kommer ta runt 5dagar sammanlaggt att skruva ihop den kungliga subben....

Men då är jag inte 100% på att bygga ihop den heller, hade jag vart det hade den vart klar på 3 dagar... men nu har jag jobbet och dess jävla arbetstider denna vecka.... 09.00 - 18.00 så från 19.00-22.00 donar jag med baslådan typ (ingen träning eller övriga intressen denna vecka)

Just nu är det bara att grundmåla lådan och sedan på med högblank färg, sen skruva på element och stärkare, Sen är den klar!!!!

Endumen
2005-11-24, 23:34
Men då är jag inte 100% på att bygga ihop den heller, hade jag vart det hade den vart klar på 3 dagar... men nu har jag jobbet och dess jävla arbetstider denna vecka.... 09.00 - 18.00 så från 19.00-22.00 donar jag med baslådan typ (ingen träning eller övriga intressen denna vecka)

Just nu är det bara att grundmåla lådan och sedan på med högblank färg, sen skruva på element och stärkare, Sen är den klar!!!!

Åh, missade det inlägget :D.

Låter kanon. Blir fint ljud sen när den är inkopplad?

Fettecke
2005-11-24, 23:40
de måste bli fint ljud, köpte prylar för lite drygt 5000 så de ska fan låta bättre än en färdigbyggd sub för samma peng! ;)

samt på lördag kommer resten av de jag köpt... Marantz SR5500, samt Klipsch RF 35.... sammanlaggt har ag köpt hifi för 21´000...

sväng in på hifibutiken och kolla på 35orna, du vill köpa nyss sen, jag lovar ;)

Fettecke
2005-11-24, 23:46
Jävla edit...

dessa grejjer är de iaf:
Reciever:
http://us.marantz.com/Products/1120.asp

Golvare:
http://www.klipsch.com/product/product.aspx?cid=633

Hemmabyggd sub:
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//argesxxls.pdf

Endumen
2005-11-24, 23:57
Men jävlar, blir nästan lite avundsjuk :D. Men 21000? Hur har du råd? :D

Fettecke
2005-11-25, 00:01
billig i drift tills jag har det jag verkligen vill ha, har sparat i 3 månader nu för att få råd med detta...
blir inte många julklappar åt andra iår ;)

jag trodde att jag kunde ta det på avbetalning på hifi-butiken, men jag va visst inte fast anställd och då gick de inte, så de va ju bara att slanta upp från kontot då ... men vafan, det är grejjer som jag kommer ha Länge framöver....

Endumen
2005-11-25, 00:04
billig i drift tills jag har det jag verkligen vill ha, har sparat i 3 månader nu för att få råd med detta...
blir inte många julklappar åt andra iår ;)

jag trodde att jag kunde ta det på avbetalning på hifi-butiken, men jag va visst inte fast anställd och då gick de inte, så de va ju bara att slanta upp från kontot då ... men vafan, det är grejjer som jag kommer ha Länge framöver....

Ja, det är lätt värt att lägga pengarna på nått sådant istället för att kröka upp allt på krogen :D

Fettecke
2005-11-25, 00:11
Ja, det är lätt värt att lägga pengarna på nått sådant istället för att kröka upp allt på krogen :D

ungefär så ja :) men jag spenderar aldrig pengar på krogen heller.... onödigt dyrt nöje när man kan sitta med sina polare hemma och dricka ännu billigare sprit, och lyssna på feta speakers ;)

Frippe_L
2005-11-25, 00:23
ungefär så ja :) men jag spenderar aldrig pengar på krogen heller.... onödigt dyrt nöje när man kan sitta med sina polare hemma och dricka ännu billigare sprit, och lyssna på feta speakers ;)

Har du så snälla grannar? Mina gillar inte när deras glas skallrar i skåpen och min ytterdörr skakar i takt med basen, skumma grannar *grr27*

Snyggt bygge förresten, nu får jag ta tag i mig själv och spackla och måla min låda så den inte står här i sin MDF/spån-prakt haha.

edit: behöver du verkligen en sub med 4st 8" i högtalarna?

e150d
2005-11-25, 00:26
det finns en jävligt fräsh rund sub från bw
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/aktiv_subbas/detail/BW_PV1_Subbas.htm?id=5551

Fettecke
2005-11-25, 16:48
Har du så snälla grannar? Mina gillar inte när deras glas skallrar i skåpen och min ytterdörr skakar i takt med basen, skumma grannar *grr27*

Snyggt bygge förresten, nu får jag ta tag i mig själv och spackla och måla min låda så den inte står här i sin MDF/spån-prakt haha.

edit: behöver du verkligen en sub med 4st 8" i högtalarna?
jag vet inte hur mina grannar är just nu, men senast jag byggde en egen baslåda vart jag vräkt... jag har lärt av mina misstag om jag säger så ;)

kommer inte vara så vridglad på volymen framöver iaf, kanske första månaden, men sen så är de nog lugnt :)

vart fick du 4 st 8" från?, det sitter en 10" i den jag bygger...

Kaboffastar
2005-11-25, 17:21
tror han menar... behöver du verkligen en sub alls i och med att du har 4 8'or totalt i golvarna.

Jense
2005-11-25, 18:08
ja såga trä med bågfil är en höjdare :D fint bygge annars

Fettecke
2005-11-25, 19:35
klart jag behöver en sub till de... :)

golvarna kommer inte så djupt i basen, så jag ville gå djupare...

sen är de väll lite "ska ha" stämpel över de hela också... behovet finns absolut inte för dom pengarna... men vafan gör man inte för att stilla sitt begär ;)

Frippe_L
2005-11-25, 20:31
jag vet inte hur mina grannar är just nu, men senast jag byggde en egen baslåda vart jag vräkt... jag har lärt av mina misstag om jag säger så ;)

kommer inte vara så vridglad på volymen framöver iaf, kanske första månaden, men sen så är de nog lugnt :)

vart fick du 4 st 8" från?, det sitter en 10" i den jag bygger...

Oki jag har en 15" sub med en DSW-400 stärkare i, skakar om hela huset om den vill, men så roligt får jag inte ha mer än en liten stund.

läs om mitt inlägg.
Jag frågade om högtalarna inte subben :-)
För det sitter väl 4 st 8" basar/mid i dina Klispch RF-35?
Det brukar spela på som fan med bra effekt.
Är Marantzen en stor pjäs eller?

raZmus
2005-11-25, 20:36

Vad heter det där kitet Puppas?

Fettecke
2005-11-26, 08:28
Oki jag har en 15" sub med en DSW-400 stärkare i, skakar om hela huset om den vill, men så roligt får jag inte ha mer än en liten stund.

läs om mitt inlägg.
Jag frågade om högtalarna inte subben :-)
För det sitter väl 4 st 8" basar/mid i dina Klispch RF-35?
Det brukar spela på som fan med bra effekt.
Är Marantzen en stor pjäs eller?

hehe, läste inte riktigt märkte jag ;)
jo, de sitter 4st 8" i båda ja...

njaa, marantzen är väll inte direkt störst, men den kommer putta på bra iaf, jag behöver inge värre tror jag faktiskt.... klipsch:arna är väldigt lättdriven(98db) så inga större krav ställs på stärkaren på den fronten iaf...

Fettecke
2005-11-26, 08:31
JÄVLA K*KEN!!!!

jaha.... då är hela front/stärkar-köpet i farozonen idag... pga att min chafför fick för sig att dricka massa mer sprit efter att jag gick inatt... så troligtvis slutade han att dricka runt 04.00 (om inte senare!) så jag kommer nog inte kunna få några grejjer idag.

jag tycker om folk som kan hantera sprit på ett vettigt sätt.

Jävlahelveteskukfanskaptillgrannhelvetesrövhål!

Frippe_L
2005-11-26, 09:27
JÄVLA K*KEN!!!!

jaha.... då är hela front/stärkar-köpet i farozonen idag... pga att min chafför fick för sig att dricka massa mer sprit efter att jag gick inatt... så troligtvis slutade han att dricka runt 04.00 (om inte senare!) så jag kommer nog inte kunna få några grejjer idag.

jag tycker om folk som kan hantera sprit på ett vettigt sätt.

Jävlahelveteskukfanskaptillgrannhelvetesrövhål!

Jaså det finns ingen annan som kan köra dig då? Synd annars.
Ang. frontarna så var det ju en grym känslighet på dem, nästan lite PA-känsla :hbang:
mina Wharfedale EM-97 har 89dB i känslighet, liiite skillnad där. Men jag använder ett litet kraftvek i mitt NAD 216THX till dem, grym skillnad jämfört med NAD-receiverns 5*80w.
De drar bra med ström dock och blir varma som fan bara på tomgång :-)

Fettecke
2005-11-26, 15:28
Jepp, nu har jag nya frontar ståendes på golvet bakom mig... samt recievern!

Jag hade tur iaf med köpet, jag åkte buss till den stora staden Östersund, i hoppet om att jag kanske skulle kunna ta med mig dom på bussen... runt 40kg bara ;)

iaf, runt 13.00 ringde min "chaffis" och sa att han kände sig relativt frisk i huvudet, så han åkte in till östersund han med och köpte lite bilstereo, så jag åkte tillbax med honom hem... kan säga att jag har aldrig haft en sådan äcklig känsla i kroppen, dyrt bagage, och en halvt bakfull chaffis... men lite sinne hade han iaf och körde inte fortare än 60 hem...

*Tar bilder på systemet*

återkommer snart med bilder

Fettecke
2005-11-26, 15:29
just de, subben ska lackas ett varv till, totalt 3 lager med högblank färg, enda problemet är att den står i lite kyligt utrymme, så de tar lite extra tid att torka på =(

Fettecke
2005-11-26, 17:08
Lite bilder på dagens inköp...

Klipsch RF-35, samt en Marantz SR 5600

Fettecke
2005-11-26, 17:11
mina nya Klipsch :hbang: mot mina gamla Eltax :em:

Fettecke
2005-11-26, 17:14
såhär ser det ut just nu...

Fettecke
2005-11-26, 17:15
åsså stärkaren...

puppas
2005-11-26, 17:15
vad är det för tv ?

Fettecke
2005-11-26, 17:34
vad är det för tv ?
vafan säger du, det är inte TVn som är huvuattraktionen ;)
det är en Finlux 32" widescreen med burnproof.. dvs, brinner mitt hem ner så har jag iaf en TV kvar(den kan inte ta eld) ;)

puppas
2005-11-26, 17:36
Bild är viktigare än ljud min vän :)

Jo, en kompis har en liknande, fast i blankvit färg.

Fettecke
2005-11-26, 17:39
Bild är viktigare än ljud min vän :)

Jo, en kompis har en liknande, fast i blankvit färg.
Ähh, stfu...! ;) jag skulle vilja ha en fetare tv faktiskt, projektor eller nått sånt ... men jag köpte den här tvn för drygt 1 år sedan för dyra pengar... så ny tv blir de inte på nått år...

ikväll blir de filmkväll med grannarna och lite annat folk.... ska kolla på Doom eller nått sånt pangpang...

Dumleman
2005-11-26, 17:42
Tänk på grannarna och spela inte så högt nu med basen :D.

Fettecke
2005-11-26, 17:51
Tänk på grannarna och spela inte så högt nu med basen :D.

Ehh, de va inte så överdrivet mkt bas i dom faktiskt... men dom är jävligt grym på låga frekvenser, körde ett bastest, kunde köra på -2 i stärkaren innan basen började slå igenom, och då skakade hela jävla lägenheten... kul när min sub är klar ;)

puppas
2005-11-26, 17:56
Ähh, stfu...! ;) jag skulle vilja ha en fetare tv faktiskt, projektor eller nått sånt ... men jag köpte den här tvn för drygt 1 år sedan för dyra pengar... så ny tv blir de inte på nått år...

ikväll blir de filmkväll med grannarna och lite annat folk.... ska kolla på Doom eller nått sånt pangpang...

Mm, fattar inte varför Finlux är så jävla dyra. Med den bildkvalitén.

Fettecke
2005-11-26, 18:00
Mm, fattar inte varför Finlux är så jävla dyra. Med den bildkvalitén.

näe, men de e nog den där onödiga burnproof säkert... skulle inte köpt dendär... men gjorde det pga bilbrist till storstan ;)

kass är den iaf, hade enorma probs med den första halvåret, va typ som om man skulle "titta in" den, hade massa störningar uppe/nere på rutan vid ljusare bilder, så grötade allt ihop sig, men så är de inte nu... skitgrejjer är de iaf!

puppas
2005-11-26, 18:01
Ja jag sa ju inte att det var skit, men överpris tycker jag att det är på dom iaf :)

Fettecke
2005-11-26, 18:04
Ja jag sa ju inte att det var skit, men överpris tycker jag att det är på dom iaf :)
då blir de ju skit, mkt pengar = lite kvalitet mot pengarna = skitgrejjer ;)

fast... jag har kanske itne så mkt att jämnföra med, men jag är nöjd... men de fginns mkt bättre för samma prispeng =(... men mina speakers är bäst i världen i sin prisklass (enligt många tester)

puppas
2005-11-26, 18:12
då blir de ju skit, mkt pengar = lite kvalitet mot pengarna = skitgrejjer ;)

fast... jag har kanske itne så mkt att jämnföra med, men jag är nöjd... men de fginns mkt bättre för samma prispeng =(... men mina speakers är bäst i världen i sin prisklass (enligt många tester)

Min Philips var nog billigare, och har "bättre" bild :)
Jo dom låter säkert bra ;)

Fettecke
2005-11-30, 18:13
Nu är snart basen klar...

Fettecke
2005-11-30, 18:13
Såhär kan de se ut i mörker (TUFFT!!!)

Three pigs
2005-11-30, 18:44
Fy fan va grym den börjar bli, hoppas den låter också ;)

Fettecke
2005-11-30, 19:02
det gör det inte =(... vet inte riktigt vafan det kan vara för nått, men de går inte att spela högt med den... ska kunna vibrera sönder lägenheten med den i princip, men för att få medelmåttig bas så måste jag höja allt till max från hifi-stärkaren till baslådan, samt max på subben för att det ska komma lite tryck... men i princip så dånar det bara, inget riktigt tryck så att säga.

vettefan va som är fel igentligen...

nån som har nån ide ?

Laan
2005-11-30, 19:17
Såhär kan de se ut i mörker (TUFFT!!!)

Eftersom du förnedrar den med denna belysning, så vägrar den spela bra? låter rättvist tycker jag :D

Allvarligt, så gissar jag på att du valt fel ingång på substeget eller liknande alternativt enormt dålig placering..

BigForre
2005-11-30, 19:24
Tjänare fettecke, vet inte hur lite det låter, men det är en förbannad skillnad när du spelat inte ditt element...

Laan
2005-11-30, 19:43
Tjänare fettecke, vet inte hur lite det låter, men det är en förbannad skillnad när du spelat inte ditt element...

hehehehe... skrivfel antar jag, men ändå kul..

Kaptain abvious to the rescue! när du spelat in ditt element.. samma gäller dina nya golvare

BigForre
2005-11-30, 19:47
hehehehe... skrivfel antar jag, men ändå kul..

Kaptain abvious to the rescue! när du spelat in ditt element.. samma gäller dina nya golvare

hm...in.. :furious:

Fettecke
2005-11-30, 19:48
Eftersom du förnedrar den med denna belysning, så vägrar den spela bra? låter rättvist tycker jag :D

Allvarligt, så gissar jag på att du valt fel ingång på substeget eller liknande alternativt enormt dålig placering..

Pre out på hifistärkaren, in till RCA i subben...
dålig placering spelar ingen roll, då Inget vibrerar (som de borde göra om de är tryck i aset) men annars står den 0.5m från väggen, rakt framför soffan

Ähh, lägg dig nånstans, det är tufft med lampor, det kommer blinka i takt till basen sen iaf när jag köpt en sån manick :)

Yankeee
2005-11-30, 19:50
Pre out på hifistärkaren, in till RCA i subben...
dålig placering spelar ingen roll, då Inget vibrerar (som de borde göra om de är tryck i aset) men annars står den 0.5m från väggen, rakt framför soffan

Ähh, lägg dig nånstans, det är tufft med lampor, det kommer blinka i takt till basen sen iaf när jag köpt en sån manick :)

Använder du både L och R kontakterna från pre-out? Det låter lite som mitt problem jag hade, det var knappt något ljud alls när jag bara använde en av utgångarna. Testa att använda både L och R om du inte gör det.

Fettecke
2005-11-30, 19:50

alltså, för min del så hoppas jag på en skillnad mellan himmel och jord... för det är inte värt 5´000:- än så länge, min sub jag byggde för 3 år sedan för 2´000 hade bättre tryck i sig.... (2st 8" MGR F-serie a´250:- och billig stärkare -Zachary 150)

Fettecke
2005-11-30, 19:51
Använder du både L och R kontakterna från pre-out? Det låter lite som mitt problem jag hade, det var knappt något ljud alls när jag bara använde en av utgångarna. Testa att använda både L och R om du inte gör det.

det är R/L -> hane som är kontakten, och en spn har jag.... R/L i suben, samt hane in i hifi-stärkaren...

Fettecke
2005-11-30, 20:04
kan det vara för att jag tryckte i för mkt ull i lådan, det är en sluten som synes....

Laan
2005-11-30, 21:27
1: testa med en annan utgång från förstärkaren om du har och likaså på substeget.. de kan vara lite luriga sådana för innbygge..

2: Hur många procent av lådans volym är dämpvadd då? har du förmycket så blir ju lådvolymen vessäntligt mindre med dåligt resultat så att säga..

nemd
2005-11-30, 21:31
Synd det med ljudproblemet nu, men måste bara få berömma ditt bygge, mycket shysst blev ju slutresultatet. Och riktigt shysst att du snickrade ihop den själv och grejer. Sånt imponerar mycket på folk som mig med tummen mitt i röva. :D

Fettecke
2005-11-30, 21:43
1: testa med en annan utgång från förstärkaren om du har och likaså på substeget.. de kan vara lite luriga sådana för innbygge..

2: Hur många procent av lådans volym är dämpvadd då? har du förmycket så blir ju lådvolymen vessäntligt mindre med dåligt resultat så att säga..

det finns bara en utgång från hifi-stärkaren, pre out alltså...
sen har jag "high power in" kontakter, som man stoppar in med högtalar-kabel... kan de funka om man kör den via surround-utgången på hifistärkaren ?

vet inte riktigt hur många procent, men jag stoppade in i alla fack, samt vadderade sidorna utom framsidan...

Hmm, jag ska prova att ta ut ull och kolla lite mer hur de ser ut på insidan... kanske har missat nått.. en sak vet jag ia, det är ett hål som är 10mm stort där en kabel går genom, det är inte tätat kom jag på nu (letar häftmassa och ska plugga igen.)

ska skruva lite nu coh se vart det leder... *Poff*

Laan
2005-11-30, 21:51
En sak vet jag ia, det är ett hål som är 10mm stort där en kabel går genom, det är inte tätat kom jag på nu (letar häftmassa och ska plugga igen.)

kan vara en bra början! :D

det där med surround blir nog inge bra!

Fettecke
2005-11-30, 22:03
[QUOTE=Laan]kan vara en bra början! :D

ok, har tagit ut några längder med fårull... vart lite luftigare där inne nu, samt tätat mer... de låter bättre Tror jag, men är inte säker....QUOTE]

hmm... de går frammåt iaf

får se hur de låter om några veckor när jag lirat in elementet... men de ska inte ta så lång tid tror jag.

Frippe_L
2005-11-30, 22:11
det finns bara en utgång från hifi-stärkaren, pre out alltså...
sen har jag "high power in" kontakter, som man stoppar in med högtalar-kabel... kan de funka om man kör den via surround-utgången på hifistärkaren ?

*

prova att dubbelkoppla front utgångarna på stärkaren och dra ett par till suben och se om det blir högre nivå. Har du provat med dolby digital-ljud på den? så det inte är så att den inte skickar nån signal på pre-out förräns det är det? så har jag på min NAD´s sub-utgång men på pre-outen funkar det med stereoljud oxå.

Fettecke
2005-11-30, 22:18
prova att dubbelkoppla front utgångarna på stärkaren och dra ett par till suben och se om det blir högre nivå. Har du provat med dolby digital-ljud på den? så det inte är så att den inte skickar nån signal på pre-out förräns det är det? så har jag på min NAD´s sub-utgång men på pre-outen funkar det med stereoljud oxå.

det kommer signal, men en låg sådan, har +10(fullt) på sub-utgången, samt +6(fullt) på bas (EQ) samt 90% fullt på suben för att de ska låta vettigt...

samty att den slår igenom ganska fort på högre volymer, det är ju självklart med sådana enorma förändningar

märker ingen skillnad på dolby och vanlig stereo

Frippe_L
2005-11-30, 22:28
det kommer signal, men en låg sådan, har +10(fullt) på sub-utgången, samt +6(fullt) på bas (EQ) samt 90% fullt på suben för att de ska låta vettigt...

samty att den slår igenom ganska fort på högre volymer, det är ju självklart med sådana enorma förändningar

märker ingen skillnad på dolby och vanlig stereo
ok, har du nån meny som du kan välja konfiguration av högtalare på? som en del har om man bara har 2.1 eller man har 5kanals utan sub eller "standard 5.1" kolla så den utgången är inkopplad överhuvudtaget, annars kan du prova som jag nämnde innan, med högnivå.

BigForre
2005-11-30, 23:24
Fet-Ekke, hur många liter är din låda på föresten och någon duktig räv som rekomenderade storlek på lådan? För det spelar stor roll...Men när du finulat ut om du kopplat rätt så ställ basen och låten den gå några dagar =)...sedan kan du återkomma om du fortfarande inte är nöjd, det är en hel del skillnad, lite orlig att det inte är den skillnaden du letar efter, men det är en hel del...När du väl lirat in den så får du börja leta vart den ska stå och plocka i och ur ull för att få den att låta som du vill, hoppas att det blir vad du tänkt dig om några dagar...

aliquis
2005-12-01, 00:42
jag tyckte det var läckert med ljuset, lite väl starkt i mörker kanske (trist om det stör tittandet), skit att den inte låter som den skall :(

Laan
2005-12-01, 08:32
Hur har du ställt in delningsfrekvensen på substeget?

Om du har ställt den lågt, så kan det vara därför som du inte får bra "tryck"
trycket ligger nämligen inte så värst lågt. kom å tänka på det när du skrev att den slår igenom lätt..vilket den lättare gör när den går lågt och ordentligt uppskruvad

mangs
2005-12-01, 14:19
Tjenare,
Jag återkommer ikväll, måste iväg nu.

Jag nämner här lite troliga felorsaker.

1. Väldigt låg delningsfrekvens (Finns inte mycket information i musik under 40Hz).

2. baslådan är felaktigt placerad, Prova att flytta runt den.

3. Lådan spelar ur fas med dina framhögtalare. Kan du prova att köra enbart subben utan de andra H-talarna. Hur låter det då?
4. GÅ runt i rummet och lyssna ifall du får mycket bas där istället. Kan vara problem med stående vågor och att du då har en utsläckning vid lyssningsplatsen.
5. Du måste spela in elementet i ca 100 timmar + innan det presterar vettigt.

6.För liten låda gör att du får för låg verkningsgrad vid låga frekvenser och när du då kompenserar genom att dra upp förstärkningen så slår basen lätt igenom när signalen blir för stark.

Kör du pre-out från Förstärkarens försteg brukar man ofta få köra full nivå på subbens förstärkare. Detta blir då som ett rent slutsteg. Det du kan prova för att kontrollera att det inte är något skumt med pre-outen är att koppla CDn direkt till baslådan men se då för bövelen till att skruva ner subbens slutsteg till minimum först.

Fettecke
2005-12-01, 15:51
ok, har du nån meny som du kan välja konfiguration av högtalare på? som en del har om man bara har 2.1 eller man har 5kanals utan sub eller "standard 5.1" kolla så den utgången är inkopplad överhuvudtaget, annars kan du prova som jag nämnde innan, med högnivå.

jag har configat de ja....

ska prova högnivå efter jag har provat en annan sladd, den jag köpte nu va ett "hemmabygge"...

Fettecke
2005-12-01, 16:02
Tjenare,
Jag återkommer ikväll, måste iväg nu.

Jag nämner här lite troliga felorsaker.

1. Väldigt låg delningsfrekvens (Finns inte mycket information i musik under 40Hz).

2. baslådan är felaktigt placerad, Prova att flytta runt den.

3. Lådan spelar ur fas med dina framhögtalare. Kan du prova att köra enbart subben utan de andra H-talarna. Hur låter det då?
4. GÅ runt i rummet och lyssna ifall du får mycket bas där istället. Kan vara problem med stående vågor och att du då har en utsläckning vid lyssningsplatsen.
5. Du måste spela in elementet i ca 100 timmar + innan det presterar vettigt.

6.För liten låda gör att du får för låg verkningsgrad vid låga frekvenser och när du då kompenserar genom att dra upp förstärkningen så slår basen lätt igenom när signalen blir för stark.

Kör du pre-out från Förstärkarens försteg brukar man ofta få köra full nivå på subbens förstärkare. Detta blir då som ett rent slutsteg. Det du kan prova för att kontrollera att det inte är något skumt med pre-outen är att koppla CDn direkt till baslådan men se då för bövelen till att skruva ner subbens slutsteg till minimum först.

1. delningsfrekvensen varierar, men är fortafande volymen låg...
2. placeringen påverkar inte volymen så att säga... men mer bas vid andra ställen ja (inget vibrerar dock = dåligt tryck, bara massa dån)
3. är det bara att sänka dra ur kablarna bak i frontarna eller ur recievern ?
4. det är mkt basvid sidan om basen, inte rakt framför...
6. lådan ligger på 30 liter har jag för mig...

sedan provade jag att stoppa in den i dvdn, och där gav de på otroligt mkt mer volym, redan på 1/3 så började elementet slå igenom och putta på rejält...

PowPow
2005-12-01, 16:04
Vad menas med att basen "slår igenom"?

Fettecke
2005-12-01, 16:05
Vad menas med att basen "slår igenom"?
elementet börjar spraka och låta runk... samt tappar tryck osv

PowPow
2005-12-01, 16:06
elementet börjar spraka och låta runk... samt tappar tryck osv

Ah, ok. Inget jag upplevt med min låda, med andra ord (inte hemmabygge dock).

Tack för det svaret!

Laan
2005-12-01, 16:07
1. delningsfrekvensen varierar, men är fortafande volymen låg...
2. placeringen påverkar inte volymen så att säga... men mer bas vid andra ställen ja (inget vibrerar dock = dåligt tryck, bara massa dån)
3. är det bara att sänka dra ur kablarna bak i frontarna eller ur recievern ?
4. det är mkt basvid sidan om basen, inte rakt framför...
6. lådan ligger på 30 liter har jag för mig...

sedan provade jag att stoppa in den i dvdn, och där gav de på otroligt mkt mer volym, redan på 1/3 så började elementet slå igenom och putta på rejält...

1.dra ur dem ur recievern så riskerar du inte att skjuta sälringarna..

2.testa det mangs sa om high om det blev bra med dvdn.

3. genomslag är inget att direkt eftersträva.. inge bra alls

Fettecke
2005-12-01, 16:51
provade att stoppa in kablar i front-utgången, lät sämre där...

mangs
2005-12-01, 23:22
ok.

Du sade att signalen var betydligt bättre (högre i detta fallet) när du kopplade in DVDn direkt till slutsteget?

Kan det vara så att utsignalen i pre-out på din vanliga förstärkare är såpass låg att trots du matar på med högsta inställningarna i subben så blir volymen låg?

I en sådan här koppling finns ju lite olika volymer. Dels den på förstärkaren och en på subförstärkaren. Signalen ut från en DVD är full signal och kopplar du den direkt in i ett slutsteg så är det ungefär samma sak som om du kopplar in din vanliga förstärkare emellan och sedan ställer den volymen på full nivå.

Dock kan det vara så i ditt fall att förstärkarens pre-out inte kan leverera tillräckligt hög utsignal till ditt basslutsteg.

En annan sak som jag kommer att tänka på är det här med att det slår igenom. Det som oftast är fallet i detta läge är inte att högtalaren i sig slår igenom utan det att slutsteget skickar ut en klippt signal till högtalaren. Detta låter illa och är inte alls hälsosamt för högtalaren då det i värsta fall kan innebära likström. Anledningen till att detta sker är att man använder bassboost eller liknadne.

jag skall förklara det hela lite kort nedan.

Mänskliga hörseln uppfattar en höjning med 10dB av ljudtrycket som en dubbling av ljudtrycket. Alltså upplever vi det som dubbelt så högt när vi spelar 100dB jämfört med 90dB.

dB-begreppet används även när det gäller förstärkning av elektriska signaler. Här gäller förhållandet att dubbelt så hög förstärkareffekt klarar av att spela 3dB högre. Jag går inte in på matten bakom det här men om intresse finns kan jag göra det senare. Använder man då baskontrollen eller bass boost/loudness eller kalla den vad ni vill så höjs i vanliga fall ljudtrycket vid de låga frekvenserna med 10-12dB.

För att spela 12dB högre vid en frekvens (tex 50Hz) innebär det att förstärkaren måste leverera en uteffekt som är 16 gånger större.

Låt säga att du har en rak frekvenskurva och spelar med ca 1W uteffekt. Slår du på 12dB boosten så innebär det att signalen för de frekvenserna hamnar på 16W.

Med detta resonemanget inser du att man kan ganska lätt få ett slutsteg att klippa. Speciellt om känsligheten för högtalarkonstruktionen är låg. Detta är oftast fallet med rena subwoofers och då främst vid riktigt låga frekvenser.

Jag har inte räknat på din låda och ditt element men låt säga att den faller av vid 40Hz och då kanske sjunkit till -10dB vid 20Hz. Då kan man kompensera detta fallet med att. 1 låta rummet hjälpa till genom att placera subben rätt. I ett hörn intill vägg och golv brukar vara bäst. Sedan kan man höja upp de lägsta frekvenserna med LT-transform som jag nämnde i min första post. Detta fungerar ungefär som en bassboost och då krävs rejält med effekt för att kunna spela högt (samt ett element med lång slaglängd och hög effekttålighet).

En fråga som kommer upp är också vilka krav och förväntningar du har? Förväntar du dig att ett litet baselemnt skall rasera hela lägenheten så är nog kraven lite väl höga. Vill du däremot ha ett bra ljud med bra lågfrekvensegenskaper så kan vi nog komma fram till en bra lösning.

mangs
2005-12-01, 23:49
Jag har nu kollat igenom databladet och gjort lite beräkningar.

40 liter slutet är det som bilden visar.
Som du ser så nere vid 20Hz ligger du ca -15dB under nominell känslighet. I detta elementets fall innebär det ca 88-15dB= 73dB om du matar den med 1W. Sean tillkommer iofs roomgain vilket gör att du kan höja upp kanske 6dB beroende på placering. Kolalr man in frontarna du använder så har de en sjukt hög känslighet på 98dB vid 1m. Alltså måste du höja upp basen vid 20Hz nästan 20dB vilket kommer få slutsteget att klippa ganska tidigt då det "bara" kan leverera ca 100W.

Jag är ledsen att behöva säga detta men jag tror inte att dina frontar och din sub är speciellt lämpligt anpassade till varandra. :(

Vad kan vi då göra åt problemet? Nöjer du dig med att spela lågt? I så fall kan vi fixa det hela. Vil ldu däremot dra på ordentligt så kommer inte subben hänga med. Det du skulle kunna fixa är att förstärka upp signalen som skickas från pre-out på din förstärkare till subben. Detta gör att det kommer låta bra vid låga, medelhöga nivåer men slusteget i subben kommer att klippa när du drar på.

I ditt fall kanske du skulle kört en portad låda istället. Då får du upp känsligheten vid låga frekvenser. Problemet blir då att få plats med porten i lådan. Det man då akn använda är slavbas vilket kommer höja kostnaden.

mangs
2005-12-01, 23:55
Hmm,

Kör du portat kan du få fram denna kurvan istället. Här har du större möjlighet att matcha dina frontar. 98dBs känslighet kommer du dock inte upp i.

mangs
2005-12-02, 15:25
Hur går det,

Har du kommit vidare med vad problemet kan vara?

Fettecke
2005-12-02, 16:10
det du säger om att förstärka signalen, hur gör man det ?

Fettecke
2005-12-02, 16:10
Hur går det,

Har du kommit vidare med vad problemet kan vara?

njaa, har funderat, men har inte kunskapen att komma fram till vad som kan vara fel...men det du säger verkar troligt... jag är inte nöjd över ljudet för 5´000:- i den där lådan iaf

Fettecke
2005-12-05, 18:37
Hmm, har ringt runt lite nu, och kommit fram till att jag har Fel element... dum som jag är så beställde jag ett XLS element, när det skulle vara ett XXLS av samma tyå av element, detta skulle visst vara en stor skillnad, då XXLS va gjord för slutna lådor, de va inte XLS enligt hifikit... sen så va inte stärkaren den bästa heller för mitt endamål..
.. visst kan jag behålla grejjerna, men då måste jag bygga en ny låda och grejja på... och de bryr jag mig inte om just nu
Så. jag ska sälja det jag har nu och köpa en Klipsch 12" istället som matchar mina frontar... kostar runt 6000....

om nån ä'r intresserad av grejjerna så är de bara att PMa... säljer vardera pryl för en 300-500 billigare än jag köpte dem för, och de är knappt spelad... vill bli av med dom.

Frippe_L
2005-12-05, 21:34
Hmm, har ringt runt lite nu, och kommit fram till att jag har Fel element... dum som jag är så beställde jag ett XLS element, när det skulle vara ett XXLS av samma tyå av element, detta skulle visst vara en stor skillnad, då XXLS va gjord för slutna lådor, de va inte XLS enligt hifikit... sen så va inte stärkaren den bästa heller för mitt endamål..
.. visst kan jag behålla grejjerna, men då måste jag bygga en ny låda och grejja på... och de bryr jag mig inte om just nu
Så. jag ska sälja det jag har nu och köpa en Klipsch 12" istället som matchar mina frontar... kostar runt 6000....

om nån ä'r intresserad av grejjerna så är de bara att PMa... säljer vardera pryl för en 300-500 billigare än jag köpte dem för, och de är knappt spelad... vill bli av med dom.

Synd det inte blev bra med det jobbet du lagt ner!
Men men, så går det när du inte löd mitt förslag från början :whipped:

Hoppas du får grejerna sålda och det blir bättre med den färdigbyggda.

Fettecke
2005-12-06, 20:54
ok, jag har tänkt lite mer, kollat diverse ritningar osv, och kommot fram till följande:
1. köp en slavbas av samma typ som mitt element
2. såga ur ett nytt hål bak i min låda då volymen skall räcka till en slav också... räknar då med +/- 10% av lådvolymen
3. provspela i 2 veckor.
4. låter det kasst, så köp en ny förstärkare.... Zachary DSW 400(eller vad den heter)
5. låter det fortfarande kasst, stampa på skiten och be någon dra åt helvete...

nå, låter det vettigt ?

iaf, detta grundar jag på följande:
sluten låda ger mindre tryck, men tightare bas, jag vill ha tryck... samt att det element som sitter i, är "inte tillverkat för att spelas själv" utan är gjord för att köras med sin slav....

sedan så är min låda ganska precis i samma storlek som resten av de ritningar jag sett på slavdriven låda.

Frippe_L
2005-12-06, 21:01
ok, jag har tänkt lite mer, kollat diverse ritningar osv, och kommot fram till följande:
1. köp en slavbas av samma typ som mitt element
2. såga ur ett nytt hål bak i min låda då volymen skall räcka till en slav också... räknar då med +/- 10% av lådvolymen
3. provspela i 2 veckor.
4. låter det kasst, så köp en ny förstärkare.... Zachary DSW 400(eller vad den heter)
5. låter det fortfarande kasst, stampa på skiten och be någon dra åt helvete...

nå, låter det vettigt ?

iaf, detta grundar jag på följande:
sluten låda ger mindre tryck, men tightare bas, jag vill ha tryck... samt att det element som sitter i, är "inte tillverkat för att spelas själv" utan är gjord för att köras med sin slav....

sedan så är min låda ganska precis i samma storlek som resten av de ritningar jag sett på slavdriven låda.

Gör så, jag har Zachry DSW-400 i min sub och det funkar bra :-) Men jag vet ju inte hur det funkar till din bas, men bara en slavbas ska nog fan få till det mer än det du har nu.

mangs
2005-12-07, 09:26
Hej Fettecke,

Att köra med en slav kommer antagligen få din konstruktion att låta bättre och framför allt kommer du vinna känslighet vid lägre frekvenser. Dock kvarstår problemet att dina frontar har en känslighet på 98dBWm medan din sub ligger på ca 88 och då ännu lägre vid de lägsta frekvenserna. Detta brukar dock inte vara något problem när man kör aktivt och då med ett separat slutsteg till basen men om du inte kan förstärka upp signalen tillräckligt i basen så kan det bli problem. Jag vet dock massor av folk som kört XLS med slav och Zachry 400 och de är mycket nöjda med resultatet. Ett tips kan vara att gå in på Teknik och DIY delen på www.hififorum.nu (Hoppas det är ok att jag nämner detta forum) och kolla andra byggen med detta element.

Om det visar sig att du inte får till det riktigt så skall det inte vara så svårt att sälja grejorna då de är intressant för en bred målgrupp.

Funderat på att köra portat? Om inte så blir det i alla fall billigare.

Fettecke
2005-12-07, 18:40
hur stor låda bör det bli med dom 2 elementen, XLS + slav, den låda jag har nu är på 25-30 liter så jag har läst mig till att den volymen skulle kunna funka... så jag ska bara såga ett nytt hål bak i min låda så blir det bra... låter det vettigt ?

sen är det väll +/- 10% av volymen som kan diffa för ett vettigt ljud ?

ErikJ
2005-12-07, 19:40
Det där såg ju nästan lite skitkul ut... :hbang:

Vad behöver man för kunskaper för att snickra ihop en såndär som faktiskt fungerar och ser vettig ut?

Fettecke
2005-12-07, 20:20
Det där såg ju nästan lite skitkul ut... :hbang:

Vad behöver man för kunskaper för att snickra ihop en såndär som faktiskt fungerar och ser vettig ut?

Hmmm, mer än mig iaf :)
om du kollar min låda så är den inge svår att konstruera... finns många tabbar på den som inte syns särskillt bra på bild.

1. hälften av alla skruvskallar sticker upp / eller är nersänkt lite grann / övermålad och syns väl sen.
2. jag köpte fel element så det lät runk
3. jag visste inte vad jag köpte igentligen, läste lite rescentioner och skit, och bestämde mig sen.
4. byggde utifrån en ritning

så mitt bygge är inget svårt alls.

det är ju en fördel att kunna sina saker när man bygger, då man oftast själv vet vad som kan gå fel, och åtgärda det innan man gjort fel, annars är det bara att köpa billiga element och leka sig fram.

Yankeee
2005-12-11, 11:08
Jag har byggt två baslådor och det är kul! Jag har inte haft några dyra element i eller nåt sånt. Min senasta låda innehåll två st 12".. Den är jag nöjd med :)

Var hittade du lådan till den? Vilken förstärkare använde du?
Jag har två 12" som ligger och skräpar som jag vill göra något med :D

MUGEN
2005-12-11, 11:18
är ingen expert på basar och dessa byggen vilket leder till min fråga, fungerar det att ta en bashögtalare som suttit monterad i bil och använda som del i bygge till hem-stereon, är det samma eller är det helt fel ström/spänning från en vanlig stereoannläggning som hos en bilstereo på 12v och kanske 30-60ampere, kontaktuttagen i hemmen ligger ju på en 230v, men det måste ju finnas resistorer och annan skit som hindrar sådan spänning att nå högtalar biten?

hoppas jag inte rörde till det alltför mycket :)

christian
2005-12-11, 11:22
är ingen expert på basar och dessa byggen vilket leder till min fråga, fungerar det att ta en bashögtalare som suttit monterad i bil och använda som del i bygge till hem-stereon, är det samma eller är det helt fel ström/spänning från en vanlig stereoannläggning som hos en bilstereo på 12v och kanske 30-60ampere, kontaktuttagen i hemmen ligger ju på en 230v, men det måste ju finnas resistorer och annan skit som hindrar sådan spänning att nå högtalar biten?

hoppas jag inte rörde till det alltför mycket :)

Det är inga problem, elementet går ändå inte på drivspänningen till förstärkaren. Ström är drivkraften i elektromagneter.

Ofta är dock bilelement gjorda för lite hårdare klimat och är lite "mer påpälsade" och därmed lite mer svårdrivna. Men det är inga problem om du har ngt att driva den med, jag kör t ex på en Rockford 12" från -98 på 89 db/W/m och ett 250WRMS proson steg. Fungerat helt underbart nu i 3-4år någonstans.

Fettecke
2005-12-11, 20:52
Var hittade du lådan till den? Vilken förstärkare använde du?
Jag har två 12" som ligger och skräpar som jag vill göra något med :D

vad är de för element, kolla in: http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/index.html för att beräkna en ungefärlig volym på lådan...

det finns ingen specifik volym som krävs per tum i basen... den 10" jag kör med vill bara ha en volym på runt 20-25l... medans andra 10" vill ha minst dubbla, kanske trippla volymen...

Fettecke
2006-01-07, 15:33
Jepp... har köpt en slavbas nu till min subwoofer....... Jävla va liv i lådan det vart... tidigare vibrerade inte så mkt i min lilla lägenhet... men nu vibrerar saker även i köket... sovrummet osv....* Party!!!!*

Det va ett helvete att få dit iaf, iom. att jag hade skruvat för hela sverige.... så det va lite bökigt, kom inte in med sågen i lådan, så jag fick borra bort massa saker....

Sedan trodde jag att lådan hade tagit eld då jag gick lös med sticksågen, med all dämpull unuti... började lukta konstigt, det rök från lådan osv....
som tur va så va de inte nån eld... jag va iaf bered att kasta ut den genom fönstret.... direkt när jag såg att det rök så öppnade jag och var beredd.... *PUHHHHH*

hahavaffan
2006-01-07, 17:07
Skönt att det blev bättre till slut :)