handdator

Visa fullständig version : Dator problem 1005204

manko
2005-11-22, 21:42
Det är så att "explorer.exe" i taskmanager tar 99% av min kapacitet, vet någon vad som kan vara felet? har startat om datorn och vette fan vad jag ska göra nåmera.

Dator nisse 1 och 2 hjälp mig :/

Pingen
2005-11-22, 21:45
Är datorn slö?

XroW
2005-11-22, 21:47
testa avsluta aktivitet "explorer.exe"

reinholdsson
2005-11-22, 21:59
testa avsluta aktivitet "explorer.exe"

Är nog inte något vidare då det är fönsterhanteraren / gränssnittet såvitt jag vet.

Låter som virus.

XroW
2005-11-22, 22:00
Är nog inte något vidare då det är fönsterhanteraren / gränssnittet såvitt jag vet.

Låter som virus.

Brukar testa det funkar ibland om man har tur .
Förmodligen är det ett virus.

Fixa ett Virus-prog eller formatera om datorn.

Larsson
2005-11-22, 22:06
Brukar testa det funkar ibland om man har tur .
Förmodligen är det ett virus.

Fixa ett Virus-prog eller formatera om datorn.

Formatera gör man som absolut sista utväg om inget annat funkar.

XroW
2005-11-22, 22:08

haha, så om det inte funkar efter att du har formatera den så ger du up? *screwy*
mac användare?

Larsson
2005-11-22, 22:10
haha, så om det inte funkar efter att du har formatera den så ger du up? *screwy*
mac användare?

Läs om, läs rätt.

tobbe89
2005-11-22, 22:10

Varför det? Man stoppar in allt: a/v, firewall osv före man får något virus och formaterar nån gång varannan månad. Det gör jag iaf.

tossefar
2005-11-22, 22:11
Stäng ner explorer.exe och starta det igen. Blir det inte bättre så ar du troligtvis lyckats få nåt virus i explorer.exe

XroW
2005-11-22, 22:12
Läs om, läs rätt.

haha , kan du förklara varför formatera ska vara absolut sista utvägen då?

Pingen
2005-11-22, 22:16
Kör en viruskoll: http://housecall.trendmicro.com/

Larsson
2005-11-22, 22:19
haha , kan du förklara varför formatera ska vara absolut sista utvägen då?

Nu gällde det att trådskaparen hade problem med att explorer tog mycket processorkraft, då är väl inte formatera det första han ska göra. Först ska han kolla med ett uppdaterat virusprogram, kanske flera för att vara helt på den säkra sidan. Sedan ska han scanna datorn med Adware kanske finns det nå spyware elller liknande på datorn. Kanske hjälper det om han uppdaterar explorer om han inte redan har gjort det. Formatera innan man har gjort sådana grundläggande saker är för mig obegripligt.

XroW
2005-11-22, 22:21
Nu gällde det att trådskaparen hade problem med att explorer tog mycket processorkraft, då är väl inte formatera det första han ska göra. Först ska han kolla med ett uppdaterat virusprogram, kanske flera för att vara helt på den säkra sidan. Sedan ska han scanna datorn med Adware kanske finns det nå spyware elller liknande på datorn. Kanske hjälper det om han uppdaterar explorer om han inte redan har gjort det. Formatera innan man har gjort sådana grundläggande saker är för mig obegripligt.

då måste jag bara säga , Läs om läs rätt *kissass*

Larsson
2005-11-22, 22:23
då måste jag bara säga , Läs om läs rätt *kissass*

Orka diskutera när du uppenbarligen inte är det minsta intresserad av vad man skriver.

XroW
2005-11-22, 22:26
Orka diskutera när du uppenbarligen inte är det minsta intresserad av vad man skriver.

jag rådde han till att fixa ett virus prog eller om han nu inte kunde/ville det kunde han även formatera datorn det är du som "uppenbarligen inte är det minsta intresserad av vad man skriver"

tack å hej skönt att man slipper dig

King Grub
2005-11-22, 22:28
Men lägg ner tjafsandet. Hjälp trådstartaren i stället för att ordmärka.

XroW
2005-11-22, 22:29
Men lägg ner tjafsandet.

yes sir.

när man ändå är i farten och snackar virusprogram.
vilket Virus program tycker ni funkar bäst? *popcorn*
det kommer nog hjälpa trådskaparen en bit på vägen

King Grub
2005-11-22, 22:31
Kaspersky Personal Pro (som blir KAV2006 om någon månad). Överlägset bästa och flesta virus- och trojandefinitionerna. Kombinerat med ett rent antispywareprogram (Spy Sweeper 4.5 äger) och en brandvägg = skyddad.

XroW
2005-11-22, 22:32
Kaspersky Personal Pro (som blir KAV2006 om någon månad). Överlägset bästa och flesta virus- och trojandefinitionerna. Kombinerat med ett rent antispywareprogram (Spy Sweeper 4.5 äger) och en brandvägg = skyddad.

Spy Sweeper 4.5 har jag aldrig hört om ? ladda man ner det gratis eller ?
vad använder du förbradvägg?

King Grub
2005-11-22, 22:35
Spy Sweeper 4.5 har jag aldrig hört om ? ladda man ner det gratis eller ?
vad använder du förbradvägg?

Trialversionen är gratis en månad.

http://www.webroot.com/consumer/products/spysweeper/?WRSID=e925668f26efa504fb3410851435c56c

Klart bättre än t ex Ad-Aware.

Jag gillar Zone Alarm Pro 5.5. Inte senaste 6.0, som är buggig och systemkrävande. Agnitum Outpost är också utmärkt, men kanske lite för "bloated". Jag vill ha en brandvägg som tar lite resurser och som är en ren brandvägg, inte en med en massa krimskrams.

XroW
2005-11-22, 22:39
Trialversionen är gratis en månad.

http://www.webroot.com/consumer/products/spysweeper/?WRSID=e925668f26efa504fb3410851435c56c

Klart bättre än t ex Ad-Aware.

Jag gillar Zone Alarm Pro

okej får testa det :)

Zone alarm Pro har man dåliga minnen av ...

Block internet ?
Block Msn ?
Block wc3 ?
Block ? block ?
Block the block?!

den ville blocka allt :) klart att efter att man använt det ett tag så har man ställt in den men popupsen var otroligt irriterande

King Grub
2005-11-22, 22:40
Klart en brandvägg frågar om den skall blockera, när något program eller annat vill ansluta, innan man ställt upp regler. Illa vore det annars, om det gick på "känn".

bolt
2005-11-22, 22:41
Lånar tråden lite om det är ok.

Varje gång jag kör nåt spel så tycker windows att den ska hoppa ut till skrivbordet istället lite nu som då, har testat lite olika spel och samma sak händer.. Kör samma upplösning på skrivbordet som i spelen.
Vad kan vara felet?

XroW
2005-11-22, 22:42
Klart en brandvägg frågar om den skall blockera, när något program eller annat vill ansluta, innan man ställt upp regler. Illa vore det annars, om det gick på "känn".

haha självklart :) men den versionen jag körde tog som inte allt på 1 gång utan den kunde fråga om Msn en halvtimme sennare och den var inställd på att Bryta först fråga.

Helt klart en väldigt bra brandvägg , nya versionerna är säkert bättre än den jag körde

tossefar
2005-11-22, 22:45
Lånar tråden lite om det är ok.

Varje gång jag kör nåt spel så tycker windows att den ska hoppa ut till skrivbordet istället lite nu som då, har testat lite olika spel och samma sak händer.. Kör samma upplösning på skrivbordet som i spelen.
Vad kan vara felet?

Det kan bero på taskiga drivrutiner, men troligtvis har du fel på något av dina minnen.

hasse36
2005-11-22, 22:49
Vet inte om det hjälper men...

"En aktivitet i ett program upphör eller Explorer.exe använder 100 procent av processorn vid högerklickning på ett objekt i Utforskaren"

support.microsoft.com (http://support.microsoft.com/?kbid=819946)

aliquis
2005-11-23, 15:29
Formatera gör man som absolut sista utväg om inget annat funkar.Windowslösningen är alltid "formattera och installera om", alla andra människor är lite intelligentare och försöker göra något åt det hela istället ;)

aliquis
2005-11-23, 15:31
Klart en brandvägg frågar om den skall blockera, när något program eller annat vill ansluta, innan man ställt upp regler. Illa vore det annars, om det gick på "känn".Beror ju på vad det är för någon iofs, i windows brukar de ju reagera på vilka applikationer man litar på, men i bsd/linux/dylikt får man ju mer hålla koll på vilka portar/protokoll/typer av paket man accepterar.

hasse36
2005-11-23, 16:01
Windowslösningen är alltid "formattera och installera om", alla andra människor är lite intelligentare och försöker göra något åt det hela istället ;)Lösningen heter Norton Ghost. Läs här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1166262&postcount=8). Datorn blir pinfärsk på 10-15 minuter.

tossefar
2005-11-23, 16:19
Lösningen heter Norton Ghost. Läs här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1166262&postcount=8). Datorn blir pinfärsk på 10-15 minuter.

Något svårt att göra i efterhand dock.