handdator

Visa fullständig version : Riktig mat efter träning, men sedan då?

LisaB
2005-11-22, 21:09
Hej allihopa!
Har en liten fundering som jag hoppas jag kan få hjälp med.
Det pratas mycket om snabba kolisar + protte direkt efter träning för optimal återhämtning. Men jag kan inte ha det så alla dagar eftersom jag fortfarande bor hemma och lever på mammas mat :thumbup:
Så då till min fråga: En dag när jag har tränat (kondition) och får då vanlig husmanskost direkt som första måltid efter passet, är det fortfarande 1-1½h efter matintaget dags att fylla på igen? alltså, eftersom jag redan ätit en riktig måltid, behöver jag då äta så tätt inpå igen, och i så fall, vad rekomenderas?

tacksam för svar :)

Mvh Lisa

King Grub
2005-11-22, 21:16
Jag skrev en del i går i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56427

Små frekventa kolhydratintag ger snabbare återhämtning och glykogeninlagring än ett stort. Vill du inte eller har inte plats kalorimässigt med ett par stora mål, går det utmärkt, om inte ännu bättre, att dela upp ett stort mål av middagstypen på två eller tre mindre mål. "Vanlig" mat går bra vid alla tillfällen. Är det inte bråttom med återhämtningen fungerar det säkert också att äta ett vanligt mål som du nämner efter träningen och sedan vänta tills det är dags för nästa "riktiga" mål. Men då sker glykogeninlagring och återhämtning långsammare.

LisaB
2005-11-22, 21:19
okej, tack tack! :bow:

zanzi
2005-11-22, 22:09
Hur ska man äta innan passet då om man inte vill eller kan hälla i sig en drink och går det äns att få samma reslutat (på muskelutvecklingen) med fast föda?
Har nyligen slutat med malton utan att känna några negativa effekter på återhämtningen och funderar nu på att göra detsamma med proteinet.

MyungChul
2005-11-22, 23:32
Det är väl snarare att du kan dricka din drink direkt inpå utan att bli sådär stompigt mätt så man spyr på uppvärmningen. Om du vill så funkar det säkert att gå omkring på gåbandet med en kycklingvinge i handen. Mjölk i shakern och en frukt i strumpan.