Visa fullständig version : socker och insulin
min gympalärare säger (yeah here we go again) att socker "äter upp" insulinet och på så sätt sänker insulinet, jag hävdade att kroppen tvärtom höjer insulinet för att sänka sockerhalten, detta stämmer väl?
Yep vet att det finns tusen trådar om det här men vill inte lyckas missuppfatta något
socker in i kroppen, insulinet upp, socker in i cellerna :)
jo precis.. Men när jag ändå håller på:
Insulinindexet, går det paralellt med det glykemiska indexet?
eller finns det käk med högt gi som inte påverkar insulinet osv
Båda har ju rätt...socker in...höj insulinet.....sockret går ner....men det är ju inte det enda insulinet gör.
Fatalist
2005-11-22, 18:56
Båda har ju rätt...socker in...höj insulinet.....sockret går ner....men det är ju inte det enda insulinet gör.
Du får nog läsa om igen käre moderator, för det var precis tvärt om hans gympalärare hade sagt.
Han sa att sockret sänkte insulinet, och inte tvärt om.
Du får nog läsa om igen käre moderator, för det var precis tvärt om hans gympalärare hade sagt.
Han sa att sockret sänkte insulinet, och inte tvärt om.
Ser det nu...så befängt... *screwy*
rememberence
2005-11-22, 19:14
jo precis.. Men när jag ändå håller på:
Insulinindexet, går det paralellt med det glykemiska indexet?
eller finns det käk med högt gi som inte påverkar insulinet osv
jag har läst till mig att dom faktiskt kan vara olika: kolozzeum best off har svar på det mesta (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404)
eller finns det käk med högt gi som inte påverkar insulinet osvGI mäts väl bara på kolhydrater och det är mer än kolhydrater som påverkar insulinutsöndringen, väl?
Mjölk har ju bara ett lågt GI-värde men dock ett hög II-värde, väl?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.