handdator

Visa fullständig version : IG i Estetiskt val

Fatcan
2005-11-22, 17:08
Fick IG i estetiskt val musik förra året. Nu går jag andra ring på gymnasiet och klassföreståndarna tjatar som fan om att måste läsa upp det nu, annars skulle jag inte kunna plugga videra på universitet/högskola utan att läsa upp det på komvux först.

Så min fråga till er; kommer ett IG i estiskt val kunna hindra mig från att läsa t.ex juridik på universitet senare?

Dumleman
2005-11-22, 17:10
Om jag inte minns fel så är det ok att ha ig i 5% av den totala poängen eller nått. Prata med studievägledaren för att vara på den säkra sidan.

Loke
2005-11-22, 17:10
Om jag inte minns fel så är det ok att ha ig i 5% av den totala poängen eller nått. Prata med studievägledaren för att vara på den säkra sidan.

Vissa ämnen måste man dock ha G i.

Fatcan
2005-11-22, 17:12
Estetiskt val är den enda jag har IG i.

Studievägledaren på vår skola är lite "snurrig". Det blev jag varse om när jag skulle byta språkval.

sunkan
2005-11-22, 17:13
Vissa ämnen måste man dock ha G i.

dock så lär ju inte det vara t.ex. estetiskt val musik ;) eller? :confused:

mmmCay
2005-11-22, 17:14
JAg skulle inte acceptera ett IG av personlig stolthet och läsa upp det ändå :)

Zozza
2005-11-22, 17:18
JAg skulle inte acceptera ett IG av personlig stolthet

Vadå, har du inte IG i engelska? ;)

think big, not smal

Spannmål
2005-11-22, 17:19
Estetisk verksamhet (vilket suger) tillhör de ämnen alla läser. Och de krävs det väl att man får G i? Om jag minns rätt är det så.

mmmCay
2005-11-22, 17:19
Jo absolut, IG i engelska pga min ordlek med ordet smal/small ;)

Zozza
2005-11-22, 17:20
Jaaa! juste.. ordlek.. prexxis! :thumbup:

Ha, ha, ha, ha

mmmCay
2005-11-22, 17:22
Nu vet jag inte om du skämtar eller inte, men ägaren av detta konto har engelska som modersmål :)

/whitefolks från mmmcays konto.

Kebab-Arne
2005-11-22, 17:27
Det krävs ju en 18-19 minst för att komma in på juridiklinjen om jag inte minns fel. Då bör du nog ha MVG i nästan alla ämnen för att komma in. Det kanske du också har, men IG:et lär dra ner en hel del.

Zozza
2005-11-22, 17:27
Nu vet jag inte om du skämtar eller inte, men ägaren av detta konto har engelska som modersmål :)

/whitefolks från mmmcays konto.

Jaa! juste.. engelska som modersmål.. prexxis! :thumbup:

Ok, detta börjar gå lite för långt nu, jag erkänner

Fatcan
2005-11-22, 17:28
Estetisk verksamhet (vilket suger) tillhör de ämnen alla läser. Och de krävs det väl att man får G i? Om jag minns rätt är det så.

Men om man går typ It-Gymnasiet så kan man ju välja bort estetiskt val helt.

mmmCay
2005-11-22, 17:29
Jaa! juste.. engelska som modersmål.. prexxis! :thumbup:

Ok, detta börjar gå lite för långt nu, jag erkänner

puss och smink.

Lallle
2005-11-22, 17:30
IG får man ju när man är närvarande men inte klarar prov eller liknande, annars blir det streck.

Alltså måste du varit jävligt dålig på musik :D

Body Guard
2005-11-22, 17:31
du får ha 250 p ig när du går ut...du kan läsa på universitet/högskola beroende på vad du söker. Vissa kurser måste du ha G i tror knappast detta är en sådan, dock om du vill läsa jurist så krävs det bra betyg och ditt IG kommer sänka ditt snitt kännbart, mitt tips är att välja ngn annan kurs som motsvarar dessa poäng, typ en slapp kurs eller ngt som du finner intressant.

/BG

Fatcan
2005-11-22, 17:37
Alltså måste du varit jävligt dålig på musik :D

Det var ju bara proven jag sabbade, alla jävla noter och grejer. Jag spelade fan i klassens band :D.

Finns det nått ställa man kan maila och fråga om sådant här? Har verkligen ingen lust att sitta och läsa upp musikbetyget nu...

Zakath
2005-11-22, 17:44
Fattar inte varför vi ska ha något så värdelöst (för många) som estetiskt val obligatoriskt...!

Tror däremot inte du behöver få G för att komma in på de flesta utbildningar :) Det ingår inte i den "grundläggande behörigheten" för några linjer jag kollat på iaf.

Larsson
2005-11-22, 17:47
Estetiskt val ingår som sagt var inte i den grundläggande behörigheten, man ska inte lyssna så mycket på studievägledarna. När jag gick på gymnasiet tyckte min att jag gott och väl kunde välja bort eng B, eftersom det inte var något viktigt ämne om man ville plugga vidare *screwy*

Fatcan
2005-11-23, 22:04
Det borde väl gå och maila uppsala universitet och fråga?

Grisen
2005-11-23, 22:21
Det här måste du kunna lösa med din studievägledare, denna person ska kunna svara på dessa frågor. Anledningen till att din lärare tjaffsar om att du skall läsa upp det så snabbt som möjligt beror förmodligen på att lärarna har krav "uppifrån" att så många som möjligt ska bli godkända.

I regel brukar man kunna välja bort estetiskt tillval, för att man läser totalt 50 poäng för mycket. Men så vitt jag vet behöver du inte estetiskt tillval till speciellt många kurser på universitetet, jag vet inga. Men du behöver ett fullständigt gymnasiebetyg annars kan du inte söka till högskola/uni.

Behörighetskrav:
http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=966
http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=984

Här kan du söka utbildningar för att se vad som krävs för att komma in:
http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=984

Jag avslutar med ett tips till dig som fortfarande går på gymnasiet, tänk efter vad du vill utbilda dig inom i framtiden och gör upp en plan hur du ska ta dig in på utbildningen, och börja redan nu. Då slipper du harva på komvux eller göra svåra högskoleprov för att du latade dig i gymnasiet.

Grisen
2005-11-23, 22:46
Hallå? Jag vill ha lite credd för mitt utomordentliga studiovägledarmässiga svar.

Fatcan
2005-11-23, 23:04
Tak, du ä best.

Men det var bra länkar faktiskt, ska läsa dom nogrannare sedan eftersom jag måste plugga internationell ekonomi nu.

Grisen
2005-11-23, 23:05
Äntligen, tack!