handdator

Visa fullständig version : Back to the kitchen, BibiBiiIatch!

High1ander
2005-11-22, 08:55
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,733941,00.html

En moderator får vänligen ändra den omogna titeln till något mer lämpligt.

Så kollozar vad tycker ni?

Jag kan väl börja med att säga det är vad jag hela tiden har sagt (iofs, nu duger inte aftonblaskan som underlag, får ta en titt på rapporten sen från SCB). Men vad kan man göra åt saken, knappst tvinga kvinnor tillbaka till köket. Vi får helt enkelt kvotera in männen i diskningen och blöjbytandet.

Fagen
2005-11-22, 09:06
Frågan är väl snarare varför du hänger på Aftonbladet Kvinna...? :)

High1ander
2005-11-22, 09:14
Frågan är väl snarare varför du hänger på Aftonbladet Kvinna...? :)
Var färdig med disken, hade precis bytt blöjan på Kallefornia Jr. och hade hunnit läsa 5 kapitel inför min kommande tenta på International Marketing, så jag tyckte jag förtjänade 5 min på aftonhoran, men detta är mellan dig och mig.

Fagen
2005-11-22, 09:16
Var färdig med disken, hade precis bytt blöjan på Kallefornia Jr. och hade hunnit läsa 5 kapitel inför min kommande tenta på International Marketing, så jag tyckte jag förtjänade 5 min på aftonhoran, men detta är mellan dig och mig.

Aj kän kip ö sikret...

Scratch89
2005-11-22, 09:16
Varför bry sig?
Alla har väl ett val. Vill kvinnor jobba, ska de få göra det. Vill de vara hemma (och ta hand om hushållet, inte bara gå o dra), ska de få göra det.
Samma sak för männen. Bara någon i förhållandet drar in pengar.

High1ander
2005-11-22, 09:19
Varför bry sig?
Alla har väl ett val. Vill kvinnor jobba, ska de få göra det. Vill de vara hemma (och ta hand om hushållet, inte bara gå o dra), ska de få göra det.
Samma sak för männen. Bara någon i förhållandet drar in pengar.
Jo, men det hela har ju o göra med "wow kolla vi har bäst jämställdhet, men vi mår mest piss också, men det är värt det pga. jämställdheten".

Scratch89
2005-11-22, 09:22
Jo, men det hela har ju o göra med "wow kolla vi har bäst jämställdhet, men vi mår mest piss också, men det är värt det pga. jämställdheten".
Iofs. Missade budskapet.
Men hörru, nu blev det ju kul. :laugh:

hangatyr
2005-11-22, 10:06

ja, fast det var på grund av frånvaron av jämställdhet som de mår dåligt enlgit artikeln. männen gör ju inte sin andel av hushållsarbete, trots att kvinnorna gör sin andel av förvärvsarbete.

Bjorne
2005-11-22, 10:12
En del kompisars mammor är s.k. hemmafruar. Man märker rätt tydligt att de spenderar mycket tid hemma :p

Inget jag skulle rekommdera någon.

mini
2005-11-22, 10:36
Som hangatyr säger beror det ju inte på att kvinnor rymt från spisen som vi inte får tiden att gå ihop. Det är för att män inte hittat dit.
Ur artikeln:
"Mest jämställt är det när kvinnan jobbar heltid och mannen är öppet arbetslös, då gör mannen och kvinnan ungefär lika mycket av hushållsarbetet."

Nitrometan
2005-11-22, 10:43
Som hangatyr säger beror det ju inte på att kvinnor rymt från spisen som vi inte får tiden att gå ihop. Det är för att män inte hittat dit.
Ur artikeln:
"Mest jämställt är det när kvinnan jobbar heltid och mannen är öppet arbetslös, då gör mannen och kvinnan ungefär lika mycket av hushållsarbetet."
Det här är ju nåt för F! att ta tag i. Om alla män blir av med sina jobb så blir landet mer jämställt ju. Och då kan ju kvinnorna ta över deras jobb och då behöver vi ingen kvotering heller. :thumbup:

mini
2005-11-22, 10:48
Det här är ju nåt för F! att ta tag i. Om alla män blir av med sina jobb så blir landet mer jämställt ju. Och då kan ju kvinnorna ta över deras jobb och då behöver vi ingen kvotering heller. :thumbup:
Ja, vilket drömscenario: alla kvinnor jobbar heltid medan mannen ligger och rapar på soffan i kalsingarna. På kvällar och helger delar man lika på sysslorna.

Nitrometan
2005-11-22, 11:11
Ja, vilket drömscenario: alla kvinnor jobbar heltid medan mannen ligger och rapar på soffan i kalsingarna. På kvällar och helger delar man lika på sysslorna.
Ja! Precis! Är det inte det vi ska sträva efter? *kissass*

Bjorne
2005-11-22, 11:41
Ja, vilket drömscenario: alla kvinnor jobbar heltid medan mannen ligger och rapar på soffan i kalsingarna. På kvällar och helger delar man lika på sysslorna.Ni får väl skylla er själva som alltid ska bestämma hur det ska skötas i hemmet.

mini
2005-11-22, 11:43
Ni får väl skylla er själva som alltid ska bestämma hur det ska skötas i hemmet.
Ah, du tror att orsaken att kvinnor utför så mycket mer av hushållsarbetet beror på att de inte vill släppa in mannen på sina domäner?

Bjorne
2005-11-22, 11:50
Ah, du tror att orsaken att kvinnor utför så mycket mer av hushållsarbetet beror på att de inte vill släppa in mannen på sina domäner?Precis, kvinnan vet interst inne att det är hon som SKA tvätta, städa och laga mat. Därför ser hon till att göra det före mannen hinner göra det.

Grahn
2005-11-22, 12:10
Om man ska generalisera är kvinnor lite mer benägna att ta hand om de de bryr sig om än män är. En positiv egenskap som i dagens samhälle nog leder till en stor arbetsbörda.

Davil
2005-11-22, 12:56
Därför ser hon till att göra det före mannen hinner göra det.
Hinner? Du tror inte det kan vara så att kvinnan till slut fått nog av att det är så jäkla nergrisat och skitigt ? Tillslut när hon märker att mannen inte tänkt en tanke på att städa, tar hon tag i saken själv iaf.

hangatyr
2005-11-22, 13:00
Precis, kvinnan vet interst inne att det är hon som SKA tvätta, städa och laga mat. Därför ser hon till att göra det före mannen hinner göra det.

du skämtar.