Visa fullständig version : Fyll i och sprid
http://www.dataretentionisnosolution.com/
tossefar
2005-11-22, 02:53
Hjälp! Det var en hemskt designad sida, jag blev vilse och rädd innan jag hann läsa något tyvärr. Jag skrek, blundade och slängde mig på krysset i hörnet.
jag vill veta vad jag kan göra för att motverka det dom vill uträtta.. jag har ingen aning va de vill uträtta, men jag är stenhårt emot det!
Sånt här ger mig blandade känslor; å ena sidan kan jag begripa behovet av ett system som visat sig vara det mest effektiva när det gäller att angripa organiserad brottslighet, terrorism och andra läskiga brott, å andra sidan säger jag biltullar. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56185)
Tänk dig själv att det är en demonstration mot någon regim i ett land som bryter mot mänskliga rättigheter och plågar sina medborgare. Du går i tåget för att göra något mer än att bara se eländet på TV. När tåget når slottet så står där säkerhetsfolk från landet i fråga med uppslagna laptops och digitalkameror och tar en bild på varenda en som passerar. Dagen efter får du veta att alla som gått i tåget har fått sina passuppgifter begärda av landets säkerhetsavdelning och det tas kreditupplysningar på dig och det efter några dagar står det människor utanför din dörr och fotograferar ingången till ditt hus och din skola eller arbetsplats. Du har inte begått något brott, uppgifterna är offentliga och i övrigt harmlösa. Men visst är det obehagligt?
De uppgifterna som länken refererar till är långt mer vidsträckta och ger våra, och andras (USA - kriget mot terrorismen) myndigheter möjlighet att kartlägga våran tillvaro. Under förutsättning att myndigheterna är bussiga, följer våra gemensamma uppfattningar och lagar och bara jagar bovar är de skarpa vapen mot kriminalitet och grova brottslingar - sådana du och jag vill se inlåsta och helst på lång tid.
Men om man, som i fallet biltullarna, bara ändrar lite hastigt och lustigt så att det du och jag gör och tycker oss ha rätt att göra genom att skriva en en helt ny lag så det du, och många andra, gör blir brottsligt? Med rätten att tillgå omfattande information om alla medborgare uppstår plötsligt ett sätt för myndigheter i hela Europa och kanske USA att kräva dig på böter eller någon helt ny skatt varje månad eller hindra dig från att göra självklara saker. För att inte tala om när ett tekniken misstar dig på ett sådant sätt att du döms till fängelse för något du är oskyldig till. Traditionellt polisarbete får stå tillbaka för IT-tekniker som tittar på datalistor.
Sådana här lagar förutsätter att våra myndigheter är goda och alltid rättskaffens. Historien förskräcker.
Lizard
Hjälp! Det var en hemskt designad sida, jag blev vilse och rädd innan jag hann läsa något tyvärr. Jag skrek, blundade och slängde mig på krysset i hörnet.
I´m with you brother!
Men jag kippade mer efter andan än att skrika.
Sånt här ger mig blandade känslor; å ena sidan kan jag begripa behovet av ett system som visat sig vara det mest effektiva när det gäller att angripa organiserad brottslighet, terrorism och andra läskiga brott, å andra sidan säger jag biltullar. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56185)Tror du någon som gör något allvarligt är så dum så han gör det på ett sådant sätt att det kan loggas och bindas till honom?
Tror du någon som gör något allvarligt är så dum så han gör det på ett sådant sätt att det kan loggas och bindas till honom?
Det kanske låter uppseendeväckande för många, särskilt som kriminella organisationer återges i pressen i form av avancerade flödescheman, att det stora flertalet som åker fast har inte kapacitet att organisera en korvkiosk.
Att tracka mobiler tex, ingår redan som ett standardelement för att stärka bevisföring mot just organiserad kriminalitet och hade inte bevisvärdet varit såpass lågt som domstolarna bedömer det hade flera mycket uppseendeväckande kriminalfall varit lösta vid det här laget.
Sen finns det säkert människor som är så kluriga att de undviker de flesta källor till identifikation som har bevisvärde, men jag gissar att de allra som flesta som klarar av att utföra sådant klarar av att leva någorlunda förmöget utan att behöva tillgripa kriminalitet.
Lizard
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.