Visa fullständig version : Fågelvirus.
Hur hur är det egentligen med fågelsjukan. :S
Har lästa att den inte ska smitta via mat.. Det var dock länge sen.
Inget som har ändrats va?
Kom å tänka på det idag när jag va å handlade kycklingfiléer.
40 kr/kg tyckte jag verkade oerhört billigt.
undrade om folk kanske blivit nojjiga å ingen köper fågel längre.
risken borde ju inte vara så stor att nått skulle hända här i norden iaf?! :naughty:
Mr. Moose
2005-11-22, 01:59
Hur hur är det egentligen med fågelsjukan. :S
Har lästa att den inte ska smitta via mat.. Det var dock länge sen.
Inget som har ändrats va?
Kom å tänka på det idag när jag va å handlade kycklingfiléer.
40 kr/kg tyckte jag verkade oerhört billigt.
undrade om folk kanske blivit nojjiga å ingen köper fågel längre.
risken borde ju inte vara så stor att nått skulle hända här i norden iaf?! :naughty:
Jag tror risken är minimal. Dom som blivit smittade här i Thailand är dom som arbetar på kycklingfarmar eller bor med kycklingar i huset. Ett antal i Laos och nära gränsen ( i Thailand) har blivit smittade men dom misstänker det är via maten!! Där uppe används ganska ofta kycklingblod i matlagningen, ofta okokt!! Så länge kycklingen är ordentligt tillagad tror jag inte det är några problem, jag äter kyckling nästan dagligen och känner mig ganska frisk. Host, host... :naughty:
Nej, fågelinfluensan sprids inte via mat.
Däremot är billig kycklingfilé ofta pumpad med antibiotika :/
kycklingförsäljningen har sjunkit markant efter Medias överdrifter av faran..
risken att ens smittan ska komma till Svea rike är minimal.
Tiotals miljoner fåglar har dött av viruset men bara ett tjugotal människor så även om den kommer till sverige så är risken minimal att man ska insjukna
Nej, fågelinfluensan sprids inte via mat.
Däremot är billig kycklingfilé ofta pumpad med antibiotika :/
Vad jag har förstått så ska det till stora mängder kyckling för att antibiotikan ska vara farlig.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55916&highlight=antioxidanter
Hur rimlig är vi när reaktionen alltid blir som om världens undergång står vid dörren då media får tag i informationen om något hemskt,Akrylamid i chips, galna ko-sjukan osv. Det har insjuknat lika många av fågelvirus från 1997 till idag som det insjuknar av HIV per timme i världen.
Var noggrann vid tillagningen ( som alltid) så kan du koncentrera dig på på att njuta av maten istället.
Det har insjuknat lika många av fågelvirus från 1997 till idag som det insjuknar av HIV per timme i världen.
Skillnaden är att "fågelinfluensan" om den nu skulle få för sig att "bryta ut" kan bli ganska smittsam.
Dock håller jag med om att larmrapporter inte tillför så mycket, särskilt som media inte ens bryr sig om att försöka leta reda på fakta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.