handdator

Visa fullständig version : Vad är det som händer med idrotten?

Allan
2005-11-21, 21:37
Örebro fick trassel med finanserna, Halmstad Hammers konkade. Nu är Boden på fallrepet. Det finns innebandyklubbar som inte vill gå upp en division trots att kapaciteten finns, men man orkar inte ekonomiskt. Nu skiter jag egentligen i om en massa överbetalda glin inte får sin lön, men i slutänden brukar det vara så att det man kommer att spara på är de som verkligen behöver idrotta - dvs barnen.
Hur ska vi få fram talangerna om de redan i unga år måste in under en storklubbs paraply? Och är det verkligen nån som tror att svenska elitklubbar skulle kunna leka med de verkliga jättarna? I fotboll eller ishocky?

allan

Larsson
2005-11-21, 21:52
Örebro fick trassel med finanserna, Halmstad Hammers konkade. Nu är Boden på fallrepet. Det finns innebandyklubbar som inte vill gå upp en division trots att kapaciteten finns, men man orkar inte ekonomiskt. Nu skiter jag egentligen i om en massa överbetalda glin inte får sin lön, men i slutänden brukar det vara så att det man kommer att spara på är de som verkligen behöver idrotta - dvs barnen.
Hur ska vi få fram talangerna om de redan i unga år måste in under en storklubbs paraply? Och är det verkligen nån som tror att svenska elitklubbar skulle kunna leka med de verkliga jättarna? I fotboll eller ishocky?

allan

I fotboll har inte svenska klubbar mycket att säga till om. Ishockeyn har vi nog inte heller så mycket att sätta emot det största, fast det lagen med bäst ekonomi i elitserien dvs Frölunda och Färjestad kanske skulle ha chans mot nåt av de sämre nhl lagen.

Dumleman
2005-11-21, 21:55
Idrottsklubbarna håller på att bli renodlade storföretag men de saknar kompetensen i ledningen för att driva sådana företag. Det saknas även klara regler. Du kanske såg debatt för ett tag sedan där det debatterades just detta? Går ju ta tillbaka den roliga lagen om att man inte får tjäna pengar på sin idrott :).

Fagen
2005-11-21, 23:58

allan

Att det är något som är skevt kan jag hålla med dig om men att det skulle vara ett storklubbsfenomen anser jag galet. De "största" klubbarna i hockey (Frölunda och Färjestad) och fotboll (Djurgården och Malmö) är väl de rikaste föreningarna i Sverige?
Kanske är ÖSK och Halmstad Hammers bara ett exempel på en idrottens självsanering där de som inte klarar av att ha balans i budgeten (en hög med inkomster, en hög med utgifter..hmm, svårt...) kommer att försvinna.

Något som kommer att slå hårdare mot ungdomsidrotten är snarare det nya förslaget om att idrottsföreninger skall betala full moms (25%) när de hyr lokaler av kommunen än den "idrottsmoms" som finns idag (6%).