Visa fullständig version : löpträna eller promenera?
televized
2005-11-21, 18:58
hmm, vad är bäst att promenera en timme, promenera två timmar eller jogga/kuta en timme??
jag skulle naturligtvis svara att kuta en timme. löpträning är ju effektiv träning och väldigt bra om man vill få bort fett på överkroppen. Nu kan man ju inte kuta en timme, vilket blir cirka en mil, varje dag, utan det får bli varannan, så jag brukar gå en timme på vilodagen. Nu har jag dock märkt att jag förbränner fett effektivast om jag hoppar över löpträningen helt och hållet och istället promenerar minst en timme till två timmar varje dag..
Kan det verkligen stämma?
Tilläggas bör att jag inte promenerar eller springer till frukost utan det brukar bli efter lunch eller på kvällen..
blekfet2
2005-11-21, 19:06
Nu har jag dock märkt att jag förbränner fett effektivast om jag hoppar över löpträningen helt och hållet och istället promenerar minst en timme till två timmar varje dag..
Kan det verkligen stämma?
Tilläggas bör att jag inte promenerar eller springer till frukost utan det brukar bli efter lunch eller på kvällen..
ja tydligen så gör det juh det? Du har juh märkt det iaf!
*screwy* *screwy*
King Grub
2005-11-21, 19:08
Jämför du en timmes promenad med en timmes löpning förbrukar löpning mycket mer energi och fett.
Jämför du en viss promenadsträcka med en viss löpsträcka förbrukar löpning runt 30% mer energi.
Jämför du en viss promenadsträcka med en viss löpsträcka förbrukar löpning runt 30% mer energi.
Så du menar att förbränningen är lika stor vid 3 km löpning som vid 4 km promenad?
Cerberus
2005-11-21, 23:31
varför är promenader så populärt bland byggare? det är enbart för att de är lata va??
tja jag tror inte att colemans knän skulle palla med att han löpte 50 min om dagen ist för o promenera :D
Cerberus
2005-11-21, 23:43
haha nej, men hur många ser ut som Coleman? Bara han själv.
tja jag tror inte att colemans knän skulle palla med att han löpte 50 min om dagen ist för o promenera :D
haha....det hade varit en syn att se "väldigtmångakilo" coleman springa :P
blekfet2
2005-11-22, 05:45
haha....det hade varit en syn att se "väldigtmångakilo" coleman springa :P
finns en filmsnutt där han joggar på stranden ;)
King Grub
2005-11-22, 06:37
Så du menar att förbränningen är lika stor vid 3 km löpning som vid 4 km promenad?
Att springa en viss distans kostar mer energi än att gå den.
zkrappie
2005-11-22, 10:49
Är det inte så att muskerna inte mår vidare bra av löpning. jag menar. kroppen anpassar sig. och kroppen behöver inte mycket musker för att springa. tar den då inte mer energi från de "onödiga" muskerna vid löpning och inte bara energi från fett? :confused:
jocke_kofot
2005-11-22, 11:34
Har hört att löpning är dåligt för hjärtat om man samtidigt tar nån form av anabola steroider. Var något om att man kunde få "oxhjärta"?
Är väl iof inte så stor del av folket som använder sig utav anabola steroider, men ändå...
Annars tycker jag löpning är ganska bra eftersom det inte går inte lika mycket tid till att förbränna samma mängd kalorier.
King Grub
2005-11-22, 13:19
Är det inte så att muskerna inte mår vidare bra av löpning. jag menar. kroppen anpassar sig. och kroppen behöver inte mycket musker för att springa. tar den då inte mer energi från de "onödiga" muskerna vid löpning och inte bara energi från fett? :confused:
Mängden protein som används som energi är försumbar, om man inte är helt tömd på glykogen.
BodyFitness
2005-11-22, 14:30
Jogga ger bättre blodflöde till musklerna vilket ger bättre förutsättningar för dom att växa genom att näringen transporteras bättre iom.
Det ger även kondition vilket även det är gynnsamt för styrketräningen, så min röst går på att jogga.
Att springa en viss distans kostar mer energi än att gå den.
Jo, det förstår jag.
Det jag reagerade på var att det lät som att vinsten av att jogga var mindre än vad jag trott.
LunaSpice
2005-11-22, 18:12
Jo, det förstår jag.
Det jag reagerade på var att det lät som att vinsten av att jogga var mindre än vad jag trott.
Löpträning har ju flera andra fördelaktiga egenskaper som, iaf för mig, gör valet lätt om jag skulle välja mellan löpträning och promenad. Självklart kan man promenera också men jag gör det huvudsakligen inte ur träningssyfte utan mer för att det är skönt. Löpning är det som gäller annars... :D
Cerberus
2005-11-24, 14:41
Men för oss andra som mår illa av långa löppass så är snabba promenader/lite intervaller emellanåt det bästa då?
LunaSpice
2005-11-24, 14:56
Men för oss andra som mår illa av långa löppass så är snabba promenader/lite intervaller emellanåt det bästa då?
Japp. Högintensiva intervallpass kan i många fall tom. vara mer effektivt än långa löppass.
Om en tävlande byggare kan springa sista tiden inför tävling så bör de i de flesta fall inte göra det då det kan drabba musklerna på sätt att de tappar lite volym, dock inte för att man bränner proteinet utan att man förändrar muskelfibrernas egenskaper en smula.
För en styrkelyftare/tyngdlyftare gäller också att man förändrar egenskaperna på fibrerna.
Det är antagligen därför som promenader är så poppis.
Detta har antagligen bara betydelse på elitnivå och befinner man sig inte där så väljer man det som lättast blir av/tar kortast tid/känns bäst etc.
finns en filmsnutt där han joggar på stranden ;)
vill se :P.
länk?
grub hade inte du kunnat slänga fram lite studier på dedär med "jämför en viss promenadsträcka med en viss löpningssträcka så förbrukar löpning ca 30% mer energi"
Har nämligen en syster som vägrar ta till sig det, för paulun säger att det inte är så!!!
Shit va envisa småsyskon ska vara!
Cerberus
2005-12-07, 19:21
Så löpning bränner inte mer protein än vad promenader gör då? Då ska jag satsa på löpträning till våren med andra ord?
LunaSpice
2005-12-07, 19:46
Så länge du har lagrade glykogenförråd samt tillräckligt med cirkulerande aminosyror så kommer det ske minimal proteinnedbrytning. Dvs. löpträna inte längre sträckor på tom mage. :D
King Grub
2005-12-07, 20:39
grub hade inte du kunnat slänga fram lite studier på dedär med "jämför en viss promenadsträcka med en viss löpningssträcka så förbrukar löpning ca 30% mer energi"
Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2128-34. Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations.
King Grub
2005-12-07, 20:41
Så länge du har lagrade glykogenförråd samt tillräckligt med cirkulerande aminosyror så kommer det ske minimal proteinnedbrytning. Dvs. löpträna inte längre sträckor på tom mage. :D
Förlägger man mätperioden till hela dygnet så innebär löpning på fastande mage bättre proteinbalans. Vid konditionsträning på fastande mage minskar proteinförbränningen efter träning, medan den ökar vid konditionsträning i "the fed state".
"During fasting, both protein and CHO utilization decreased rapidly with termination of exercise.
With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values.
We also found that there was a dramatic increase in the fat utilization rate during the postexercise period, both in relation to total energy expenditure and in absolute terms, which was more pronounced during fasting."
Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.
Tack grub!
Asso stämmer det att paulun utryckt sig att "en gångsträcka tex. 1mil bränner lika mycket kalorier som samma löpningssträcka på 1mil" ?
Har själv svårt att tro de men jag är inte allt för updaterad på paulun heller så..
mvh
King Grub
2005-12-08, 19:09
Tack grub!
Asso stämmer det att paulun utryckt sig att "en gångsträcka tex. 1mil bränner lika mycket kalorier som samma löpningssträcka på 1mil" ?
Har själv svårt att tro de men jag är inte allt för updaterad på paulun heller så..
mvh
Nej.
Du fick ju referensen ovan.
Att springa en sträcka förbrukar runt 30% mer energi än att gå den.
Jo jag såg referensen, men de är väll inte paulun som gjort den? Därför jag frågade om paulun utryckt sig på de sättet som jag beskrev.! Men bra, då vet jag.
King Grub
2005-12-08, 19:59
Jo jag såg referensen, men de är väll inte paulun som gjort den?
Nej, men jag skrev ju ut den just därför att du bad om studien. Det är ju bara att kolla upp den och läsa studien, om du är intresserad.
Zerohero
2005-12-08, 20:57
En orsak varför promenader är populärt att det kanske för återhämtning, tror inte man orkar så bra med att löpa varje morgon.
När jag skall deffa, troligen i vår tänker jag cykla, snällare mot benen. Sen tror jag att promenader i skogen skulle vara bra tilläg, bränner effektivare än promenad och det är trevligt att gå i skogen.
Nej, men jag skrev ju ut den just därför att du bad om studien. Det är ju bara att kolla upp den och läsa studien, om du är intresserad.
jo absolut, men min andra fråga hade ju inget med denna studie att göra, utan ville bara veta om paulun gjort detta uttalande, de får man inte svar på i studien, inte konstigt då han inte har nått med den att göra... därför jag frågade, frågar man inget får man inget veta. jag vill veta, så jag frågade..
King Grub
2005-12-08, 21:56
Kollar du upp studien ser du vilka som har gjort och skrivit den...
Den motbevisar påståendet att aktiviteterna skulle förbruka lika mycket energi.
Använd Google. Skriv in studiens namn bara, inom citationstecken, "Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations."
att morgonjogga är alltså bättre än att morgonpromenera?
det vore ju grymt bra, man tjänar ju in halva tiden på det...
att morgonjogga är alltså bättre än att morgonpromenera?
det vore ju grymt bra, man tjänar ju in halva tiden på det...
ja eller cirka 30% av tiden ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.