handdator

Visa fullständig version : Tillräckligt mkt protein?

krilleh
2005-11-21, 16:01
Ja, jag är lite orolig att ja inte får i mig tillräckligt mkt protein per dag.

ja skulle vilja få i mig 2-3 gram / kg, men förstår inte riktigt hur alla ni klarar det.

Exempelvis till frukost så äter jag havregrynsgröt, äppelmos och mjölk över. Visst det ingår väl lite protein men mest av det är väl kolhydrater?

Och samma sak till mitt mellamål som består av 2 grova mackor med smör o skinka på. och ett glas mjölk till de.

Sen till lunch och middag ere ju inte nåra konstigheter och som kvällsmål käkar jag kvarg. DEt är just de frukosten och mellanmålet som jag oroar mig för. hur gör ni? ni kanske tar ännu mer protein till de lagade måltiderna så de täcker ut dom andra?

förklara tack

King Grub
2005-11-21, 16:03
Lägg till en proteinkälla till frukosten eller det mål du vill komplettera upp proteinmässigt?

krilleh
2005-11-21, 16:11
Lägg till en proteinkälla till frukosten eller det mål du vill komplettera upp proteinmässigt?

Mjo det är ett förslag. Men vad jag har läst om 'era' frukostar så har ni inte nån extra proteinkälla..

Borde det inte gå att bara ta mer protein till de lagade måltiderna?

Tror du kvarg funkar bra på morgonen också? ja menar ja tar ju de på kvällarna 250 gram.

King Grub
2005-11-21, 16:13
Men vad jag har läst om 'era' frukostar så har ni inte nån extra proteinkälla..

Jaså?

Borde det inte gå att bara ta med protein till de lagade måltiderna?

Du kan inte lagra protein för framtida behov, och att äta en mastodontportion på en gång leder bara till att proteinet oxiderar till energi.

Tror du kvarg funkar bra på morgonen också? ja menar ja tar ju de på kvällarna 250 gram.

Det är inget fel på kasein bara för att det är morgon.

krilleh
2005-11-21, 16:21
ja okej :) då blire till att köpa mer kvarg..

mini_Arnold
2005-11-21, 16:26
ja okej :) då blire till att köpa mer kvarg..
Vad tycker du om ägg? :)

krilleh
2005-11-21, 16:28
Vad tycker du om ägg? :)

ja de e väl ok :)

Men jag har hört att allt e bättre med kvarg

De blir billigare med kvarget.. om man tänker på att de innehåller mer protein än ägg.
och jag slipper fettet osv. Smidigare med kvarg slipper koka upp vatten :D

mini_Arnold
2005-11-21, 16:28
Jag ska göra en uträkning. Återkommer strax.

krilleh
2005-11-21, 16:32
Edit: Om jag nu envisas om att koka nåt ägg, va föredrar du mellan att äta de till frukost med gröten eller som mellanmål till mackorna? Kanske inte är någon skillnad

Kunde inte editera tog för lång tid :(

30cm
2005-11-21, 16:35
Mjo det är ett förslag. Men vad jag har läst om 'era' frukostar så har ni inte nån extra proteinkälla..

0,5l mjölk ger ~17,5g protein. Gröten är väl låt säga 5g. Det blir 22,5g. Det är aceptabelt för mig.

Tänk på att variera lite också, ägg är nämnt, även diverse pålägg rent är finfint.

mini_Arnold
2005-11-21, 16:36
Edit: Om jag nu envisas om att koka nåt ägg, va föredrar du mellan att äta de till frukost med gröten eller som mellanmål till mackorna? Kanske inte är någon skillnad

Kunde inte editera tog för lång tid :(
Ät det när du känner för det.
Äggvitan innehåller inget fett.

Skillnaden i pris mellan kvarg och äggvitan är att du får ca 20gram extra protein om du köper ett kilo kvarg än om du köper ett kilo äggvita
Min ubergrymma förskoleuträkning. :hbang:

Sniggel
2005-11-21, 17:15

Skillnaden i pris mellan kvarg och äggvitan är att du får ca 20gram extra protein om du köper ett kilo kvarg än om du köper ett kilo äggvita
Hur många procents skillnad är det då?
Och vad kostar ett kilo kvarg (15kr?) jämfört med ett kilo äggvita?
Hur många gram protein får man per krona i de olika alternativen?
:D
vänta.. ska räkna på det själv så jag inte är alltför dryg...

Ett ägg innehåller uppskattningsvis 60% äggvita (väldigt ungefärligt)
ett ägg väger 60g (dock med skal) så 36g är äggvita (0.6*60).
Äggvita inehåller 10% protein så 3.6g protein per ägg (äggulan borträknad)
så 3.6g protein per 60g blir då -> 6g protein per 100g
Kvarg (Milbona) har 12g protein per 100g, dvs det dubbla.
Nu har jag dock inte koll på vad ägg kostar, tänk på att ett sexpack är ungefär 360gram (enligt min köksvåg)

Men för att ägg ska vinna över Kvarg i prisskillnad(med avseende på mängd protein förpengarna) krävs det att det kostar mindre än 7:50 per kilo.

mini_Arnold
2005-11-21, 17:21
Hur många procents skillnad är det då?
Och vad kostar ett kilo kvarg (15kr?) jämfört med ett kilo äggvita?
Hur många gram protein får man per krona i de olika alternativen?
:D
vänta.. ska räkna på det själv så jag inte är alltför dryg...

Nu har jag dock inte koll på vad ägg kostar, tänk på att ett sexpack är ungefär 360gram (enligt min köksvåg)

Men för att ägg ska vinna över Kvarg i prisskillnad(med avseende på mängd protein förpengarna) krävs det att det kostar mindre än 7:50 per kilo.

Ok! Vissa tar sånt här seriöst.
Din högstadie uträkning ägde min förskoleuträkning, helt klart. Men ägg är godare. :D

Pepz
2005-11-21, 17:27
våga variera!

pocoloco
2005-11-22, 01:09

Var kan man köpa ett kilo ren äggvita och för hur mycket?

Sniggel
2005-11-22, 07:32
Var kan man köpa ett kilo ren äggvita och för hur mycket?
Du köper ett kilo äggvita genom att köpa 1,67 kg ägg :-p

Bjorne
2005-11-22, 10:22
Jag brukar ta en skål Kesella (självklart då mixat med något) som "efterrätt" då jag konsumerat något som är väldigt proteinfattigt.

MyungChul
2005-11-22, 14:58

Så du menar att du inte tar tillvara på äggulan alls? Slänger du den är det ju ett väldigt slöseri

Sniggel
2005-11-22, 16:01
Så du menar att du inte tar tillvara på äggulan alls? Slänger du den är det ju ett väldigt slöseri
Inte jag men vi var inne på äggvita och många som äter mycket ägg verkar vilja göra sig av med äggulan för att de är rädda för kolesterolet.
Nu fanns det väl en studie som klart och tydligt visade att det var svårt att hitta ett samband mellan nivån av kolesterol i kroppen och intaget av kolesterol via födan.
Så det är kanske är ofarligt att käka 20 ägg om dagen, 7 dagar i veckan i 20 veckor (bara för att dra till med extrema värden)

edit: personligen älskar jag äggulan :bow: