handdator

Visa fullständig version : Grattis Sverige och Hedersmorden!

High1ander
2005-11-20, 11:13
http://www.expressen.se/index.jsp?a=473217

Visst är det härligt med folk som tycker att deras kultur och "heder" ska stå över landets lagar som skyddar dem från det krigshärjade land de kommer ifrån.

Blir så jävla förbannad av sådant här skit. Får väl se om detta får samma mass-mediala uppmärksamhet som Fadime, men knappast då det var en kille som dödades istället för kvinna.

Ryska_raketen
2005-11-20, 11:14
Men det står ju misstänkt, inte att det ÄR det. Men å andra sidan håller ja med dig :)

High1ander
2005-11-20, 11:18
Men det står ju misstänkt, inte att det ÄR det. Men å andra sidan håller ja med dig :)
Aja, även om det var självförsvar.

Man lämnar inte en kropp i en lägenhet för att sen åka iväg med sin bil som man inte har körkort för att köra.

Spannmål
2005-11-20, 11:19
Blir galen av att alltid behöva läsa alla nyheter tre gånger!11 först bildtexten, sen ingressen och sist själva artiklen!!

bluelight
2005-11-20, 11:22
Jävla..

skaparn
2005-11-20, 12:58
Mer läsning:

Amnesty om hedersmord (http://www2.amnesty.se/krg.nsf/Webbdokument/068BF061DAACB8D2C1256C94003E2E00?opendocument)

gothen
2005-11-20, 13:25
Äh i vårt galanta samhälle ökar väll bara chansen (risken) att de får asyl efter det här.. Dom ska inte ha en dos skattepengar till någon psykolog också? Det slutar väll med att dom sitter på något café hela familjen och förtidspansionerar sig

Wennerberg
2005-11-20, 17:19
Sluta ta hit asen så slipper vi sånt skit. MEN NEJ, VI MÅSTE VISA SYMPATI!

Allan
2005-11-20, 17:20

Flytta då. Jag vill inte ha dig här.

allan

Sonny
2005-11-20, 17:43
Flytta då. Jag vill inte ha dig här.

allanaegd :D

Jax
2005-11-20, 17:44
Vilka pratar du om? Mördare?

Wennerberg
2005-11-20, 17:53
Oh ja, blunda för det. Vi behöver inte prata om det. Det är ändå tabu på det.

gothen
2005-11-20, 17:57
Vilka pratar du om? Mördare?

Antar att han menar dom som med större sannolikhet än ursvenskar begår hedersrelaterat våld. Och det är väll i sin tur kulturer där människosynen skiljer sig markant frånd en svenska, t.ex. en hel del muslimska länder.

Jag tycker visserligen att Wennergren har rätt att känna sig trygg i det land han har fötts i, han ska inte behöva betala för vård/straff av någon som han inte vill vara i närheten av. Han har rätt att proterstera mot allt som finns och skapas i samhället, sen om det är humant eller inte spelar ignen roll. Grunden i en demokrati är ju att man ska få tycka som man vill sen om majoriteten tycker som W. så är det dags att göra något åt det. Så är det inte nu men det kanske kommer.

Jax
2005-11-20, 17:58
Vad? Att det finns invandrare som gör sig skyldiga till brott? Det är ingen som blundar för det? Tycker inte man ska döma alla människor på förhand för det.

Dissector
2005-11-20, 18:00
Om jag ska svara ur min väldiga extrema sida så kan jag förstå hur folk anser att deras filosofier står över lagarna. Har man vissa värderingar förstår jag om man tycker att lagstiftare och stat som man anser inte mäter upp till sina egna ideal, inte ska stå överst. Det finns ju trots allt egentligen inget objektivt rätt och fel, eller gott och ont =)

Allan
2005-11-20, 18:02
Vad? Att det finns invandrare som gör sig skyldiga till brott? Det är ingen som blundar för det? Tycker inte man ska döma alla människor på förhand för det.

Exakt så. Och man får visst diskutera invandring. Det är däremot så att de som har mer bruna åsikter gärna vill framhålla att de företräder nån slags tyst folkvilja, och att det finns en elak konspiration som försöker tiga ihjäl dem. Vilket givetvis är ett jävla trams.
Men vill man diskutera invandring ska man göar det med lite sans och reson. "Sluta ta hit asen" är ett oerhört bra sätt att reta upp moderatorerna på, kränka avsevärda delar av medlemmarna och dessutom inte bara låta oss gissa att IQn är mindre än skonumret, utan också bevisa det.

allan

Jax
2005-11-20, 18:05
Antar att han menar dom som med större sannolikhet än ursvenskar begår hedersrelaterat våld. Och det är väll i sin tur kulturer där människosynen skiljer sig markant frånd en svenska, t.ex. en hel del muslimska länder.

Jag tycker visserligen att Wennergren har rätt att känna sig trygg i det land han har fötts i, han ska inte behöva betala för vård/straff av någon som han inte vill vara i närheten av. Han har rätt att proterstera mot allt som finns och skapas i samhället, sen om det är humant eller inte spelar ignen roll. Grunden i en demokrati är ju att man ska få tycka som man vill sen om majoriteten tycker som W. så är det dags att göra något åt det. Så är det inte nu men det kanske kommer.
Ja då uttryckte han sig ju fint. Jag tror frasen var "Sluta ta his asen...". Kan han inte uttrycka sig bättre än så är han inte värd ett bättre svar.

Du tycker att Wennergren ska få känna sig trygg i det land han har fötts i. Det kan han inte göra i vilket fall, det händer skit här oavsett vi tar in invandrare eller inte. Men vad tycker du om person X från land Y som inte kan känna sig trygg i sitt land? Är det inte ganska så mänskligt att låta person X flytta till ett land som är tryggare?

Vad menar du med att han inte ska betala för vård/straff av någon han inte vill vara i närheten av? Det är mycket man inte vill betala för, brottslighet är en sådan sak som man tycker att man hade klarat sig utan. Men så fungerar inte världen.

skaparn
2005-11-20, 19:01

Skulle du inte kunna utveckla det där. Nu gormar du bara. Om du verkligen har en underbyggd åsikt som rör problemet med hedersmord kan du väl dela med dig?

Det vore kul att få en utförlig diskussion om invandring och eventuell problematik. Av Allans inlägg ovan att döma kommer du inte bli bannad eller tystad för en åsikt, så kom ut!

Allan
2005-11-20, 19:08
Av Allans inlägg ovan att döma kommer du inte bli bannad eller tystad för en åsikt, så kom ut!

Självklart inte. Det måste vara en av de vanligast förekommande påståendena "...men det får man inte säga...." vilket är total BS. Har man åsikter, kan styrka teorier och formulerar sig på ett anständigt sätt kan man föra den diskussionen överallt. Vilket man också gör.
Problemet är mer att folk med lägre kunskapsnivå som upplever att de blir mästrade av folk med högre dito, gärna just skyller på att de är politiskt inkorrekta (TM), att de företräder en slags diffus folkvilja (BS) och att det finns nån slags hemlig överenskommelse mellan "makthavare" om att lägga locket på.
Så tala nu om vad du menade Wennerberg!

allan

viktor88
2005-11-20, 19:11

även om dom ser en mördare knivhuga någon så skriver dom väll misstänkt för att domen inte har kommit.
inte säker på det, har jag rätt?

Baan
2005-11-20, 19:13
även om dom ser en mördare knivhuga någon så skriver dom väll misstänkt för att domen inte har kommit.
inte säker på det, har jag rätt?

finns väl olika grader på misstänksamhet, skäligen misstänkt osv. om inte annat så kan man läsa vad man vet om den misstänkte och bilda en egen uppfattning. innocent until proven otherwise, ska ju gälla.

Wennerberg
2005-11-20, 19:15
Saker är den att om man säger sina åsikter som inom vissa partier kan vara rasistiska, så finns det alltid folk som skall utge en för att vara värsta nynazisten. Jag är inte med fördomsfull än vilken annan svensson som insett hur det ligger till genom erfaranhet. Man ser ju vilka personer det är som för mest liv när man är på Bio, sist blev det tom slagsmål pga invandrare. Det kommer alltid en viktigpetter och säger att man är um i huvudet för man säger vad man tycker, och i vissa fall kanske han har rätt, men den dumme har fortfarande rätt till sin åsikt.

Det är så jävla mycket människor som inte vågar säga vad de tycker för de är rädda att de skall ses ner på av andra människor. Jag säger inte att invandring är roten till all ondska. ¨Men tyvärr är det så att på stan så springer det alltid runt gäng med invandrar på tio-femton pers och bråkar med alla och bara är allmänt jobbiga. De kastar saker osv. Det är hetl sjukt att vissa sitter och försvarar dem.

Jag kan dock hålla med om att det så klart finns undantag, men undantag bekräftar regeln.

Vad det gäller hedersmord så kommer det säkert vara allmänt accepterat om några år när större delen av befolkningen är invandrare.

Dumma jävla blåögda politiker som inte vet vad som pågår på gatorna om nätterna utan sitter på sina gårdar och dricker vin och äter ost, och känner sig stolta för de "räddat" massor av invandrare genom att ta hit dem. Tänk hur fan det kommer vara för nästa generation, det kommer bli katastrof.

Allan
2005-11-20, 19:18
Säg mig Wennerberg - var kommer invandrare från? Invandrien? Var ligger det landet? Det har aldrig fallit dig in att invandrare är både danskar och kurder och latinamerikaner? Eller att en del av de du beskyller för att vara från detta perfida Invandrien kanske bott i Sverige längre än du levat? Att de lever, jobbar, betalar sin skatt och ser på Bingolotto som alla andra?

allan

Mini_me
2005-11-20, 19:19
JÄvla Blattar De RstÖr Hela Landet, VÅrt Fina Arv Kommer Brinna Innan Vi Kommer FÅ AnvÄÖndning FÖr Det!!!!!!!!!!!!111111

Allan
2005-11-20, 19:20
För ordningens skull vill jag tillägga att jag inte har minsta överseende med bråkstakar och kriminella. Är de skurkar ska de inte vara här. Beter de sig illa ska de råka ut för konsekvenser. Men jag är precis lika illa till mods av att möta ett gäng skinnbulor som att möta ett gäng svartskallar. Men vart ska jag skicka bulorna?

allan

Allan
2005-11-20, 19:20
JÄvla Blattar De RstÖr Hela Landet, VÅrt Fina Arv Kommer Brinna Innan Vi Kommer FÅ AnvÄÖndning FÖr Det!!!!!!!!!!!!111111

Lär dig svenska för helvete!

allan

viktor88
2005-11-20, 19:21
Saker är den att om man säger sina åsikter som inom vissa partier kan vara rasistiska, så finns det alltid folk som skall utge en för att vara värsta nynazisten. Jag är inte med fördomsfull än vilken annan svensson som insett hur det ligger till genom erfaranhet. Man ser ju vilka personer det är som för mest liv när man är på Bio, sist blev det tom slagsmål pga invandrare. Det kommer alltid en viktigpetter och säger att man är um i huvudet för man säger vad man tycker, och i vissa fall kanske han har rätt, men den dumme har fortfarande rätt till sin åsikt.

Det är så jävla mycket människor som inte vågar säga vad de tycker för de är rädda att de skall ses ner på av andra människor. Jag säger inte att invandring är roten till all ondska. ¨Men tyvärr är det så att på stan så springer det alltid runt gäng med invandrar på tio-femton pers och bråkar med alla och bara är allmänt jobbiga. De kastar saker osv. Det är hetl sjukt att vissa sitter och försvarar dem.

Jag kan dock hålla med om att det så klart finns undantag, men undantag bekräftar regeln.

Vad det gäller hedersmord så kommer det säkert vara allmänt accepterat om några år när större delen av befolkningen är invandrare.

Dumma jävla blåögda politiker som inte vet vad som pågår på gatorna om nätterna utan sitter på sina gårdar och dricker vin och äter ost, och känner sig stolta för de "räddat" massor av invandrare genom att ta hit dem. Tänk hur fan det kommer vara för nästa generation, det kommer bli katastrof.

*yourock* :thumbup:

Baan
2005-11-20, 19:22

Undantagen är probleminvandrarna, inte tvärtom! Att du bara märker av dom jobbia djävlarna behöver inte alls betyda att dom utgör någon majoritet

Wennerberg
2005-11-20, 19:23
För ordningens skull vill jag tillägga att jag inte har minsta överseende med bråkstakar och kriminella. Är de skurkar ska de inte vara här. Beter de sig illa ska de råka ut för konsekvenser. Men jag är precis lika illa till mods av att möta ett gäng skinnbulor som att möta ett gäng svartskallar. Men vart ska jag skicka bulorna?

allan

Skinnskallar är också dummai huvudet, men de har sina åsikter pga en anledning.

Det är kriminella invandrare jag menar, och det är oftast muslimer från mellanöstern som skall bråka. De kommer från ett totalt havererat land, där folk skjuter huller om buller, spränger saker och dör varje dag. Int ekostigt de inte vet hur de skall bete sig när de kommer till ett land där det finns regler och människro som inte stampar varandra i huvudet.

Mini_me
2005-11-20, 19:25
Allan I Brallar VarfÖr Spelar Du Allan Va Det Rimmar PÅ Allah Du Är Ju Muslimska Guden

Fatalist
2005-11-20, 19:30
Om jag ska svara ur min väldiga extrema sida så kan jag förstå hur folk anser att deras filosofier står över lagarna. Har man vissa värderingar förstår jag om man tycker att lagstiftare och stat som man anser inte mäter upp till sina egna ideal, inte ska stå överst. Det finns ju trots allt egentligen inget objektivt rätt och fel, eller gott och ont =)

Du har faktiskt rätt, vad säger att våran regering har rätt att styra över oss, att ta landet som sitt och sätta sina egna lagar alla andra måste följa? Men! Lever man efter en del av regeringens styre, kan man inte bortse från en annan. T ex ta bidrag och sedan bryta mot lagen. Det är ungefär lika motsägelsefullt som alla kristna som lever efter en viss del av bibeln, eller "tolkar" bibeln på sitt egna sätt och ändå kallar det kristendom.

Du ska stenas om du odlar mer än en sorts spannmål på samma mark. Iaf om du rättfärdigar en annan handling med något som står skrivet i bibeln.

Allan I Brallar VarfÖr Spelar Du Allan Va Det Rimmar PÅ Allah Du Är Ju Muslimska Guden

Men BLI BANNAD nån gång.

viktor88
2005-11-20, 19:31
*slap*

Allan
2005-11-20, 19:31

Allan rimmar allah? Om du skulle representera Sveriges framtid vill jag nog byta ut dig.

allan

Mini_me
2005-11-20, 19:32
Du har faktiskt rätt, vad säger att våran regering har rätt att styra över oss, att ta landet som sitt och sätta sina egna lagar alla andra måste följa? Men! Lever man efter en del av regeringens styre, kan man inte bortse från en annan. T ex ta bidrag och sedan bryta mot lagen. Det är ungefär lika motsägelsefullt som alla kristna som lever efter en viss del av bibeln, eller "tolkar" bibeln på sitt egna sätt och ändå kallar det kristendom.

Du ska stenas om du odlar mer än en sorts spannmål på samma mark. Iaf om du rättfärdigar en annan handling med något som står skrivet i bibeln.

Men BLI BANNAD nån gång.

EY KILEN FATTA_ JAG BANNA DIN MOSAA

mini
2005-11-20, 19:34
Jag tycker Wennerberg hade så många fina citat som står bäst för sig själva egentligen, men jag har några korta funderingar.

Jag är inte med fördomsfull än vilken annan svensson som insett hur det ligger till genom erfaranhet.
Och hur liger det till?

Det är så jävla mycket människor som inte vågar säga vad de tycker för de är rädda att de skall ses ner på av andra människor.
Absolut. Och så finns det människor som kommer från länder där man mördar folk för att de ger uttryck för icke godkända åsikter. Även i Sverige händer det. Vanligen handlar det dock inte om Janne som tycker att det är för mycket blattar längs hans tunnelbanelinje. Så, min fundering här är - hur stort uppskattar du detta problem till, och vad ska vi göra åt det?

?

Här vill jag bara sticka in ett tips om att börja skriva för Aftonbladet, då du verkar vara duktig på att dra på stora växlar baserat på spekulation.

Visst finns det invandrare som är idioter. Visst är de överrepresenterade i brottsstatistiken. Däremot finns det förmodligen andra lösningar än att "sluta ta hit asen".
(Roligt att notera, även i denna tråd, är att de flesta som skriver om att "jag vill faen inte betala för dom dära jävlarna" förmodligen inte betalat många kronor i skatt hittills under sin levnadstid.)

Mini_me
2005-11-20, 19:35
Allan rimmar allah? Om du skulle representera Sveriges framtid vill jag nog byta ut dig.

allan

EY DU REPRICENTAH DA PAST MAN. JAG KÄNNER EN KILLE SOM HETER ALLAN, HAN KIZZAR I BRALLAN, OCH LÅTER ARNEPERSSON PILLA SIG PÅ TRALLANB

skaparn
2005-11-20, 19:36

Osakliga påhopp ska vi försöka hålla oss från att göra, men räkna med att fördomar kommer att angripas, det är tjusningen med yttrandefrihet; folk har även rätt att säga mot dig. Sedan är det ingen som sitter och försvarar någon som beter sig illa. Det är bara trams men används tyvärr ofta som vapen då man diskuterar brott och straff, fördomar och förortskriminalitet.

Kan du klargöra en sak för mig? Menar du att majoriteten av invandrarna i Sverige tycker hedersmord är något acceptabelt?

Även om ditt raljerande över politikerna var metaforiskt (hoppas jag iallafall), så kan du väl inte vara helt allvarlig? De man kan anse vi "har räddat" kallas flyktingar, och du har en något nedsättande ton, menar du att vi inte ska ta in folk som kommer från förhållanden vi inte ens kan föreställa oss?

Sedan tycker jag gott vi skulle kunna tillåta fler att flytta hit oavsett om det är krig i hemlandet eller inte. Vissa områden i näringslivet skulle må gott av arbetskraftsinvandring. Vad vi behöver är inte ytterligare isolering från omvärlden utan måste inse att i en tid då näringslivet är beroende av handel med utlandet är också olika bakgrund något som måste finnas bland arbetarna.

Slutligen så kommer du få kritik som kan verka ganska peronlig efter ett sådant uttalande som "Jag är inte med fördomsfull än vilken annan svensson som insett hur det ligger till genom erfaranhet".
Andras gärningar är på intet sätt något som kompenserar för din fördomsfullhet. Jag skiter i om 99% av befolkningen är fördomsfull, det är fortfarande befängt.
Man kan heller inte gömma sig bakom ett uttalande som "jag är ingen rasist, men <infoga valfritt rasistiskt uttalande>".

Allan
2005-11-20, 19:36
Skinnskallar är också dummai huvudet, men de har sina åsikter pga en anledning.

Det är kriminella invandrare jag menar, och det är oftast muslimer från mellanöstern som skall bråka. De kommer från ett totalt havererat land, där folk skjuter huller om buller, spränger saker och dör varje dag. Int ekostigt de inte vet hur de skall bete sig när de kommer till ett land där det finns regler och människro som inte stampar varandra i huvudet.

Oerhört insatt och balanserat inlägg måste jag säga. Hur vet du att det oftast är muslimer från mellanöstern? I Södertälje är det kristna från mellanöstern. På andra ställen är det albaner. När jag var liten var det finländare. I Norge är det svenskar som är den mest kriminella invandrargruppen.
Fråga dig istället varför det just är de som är kriminella och bråkiga. Fråga dig varför just de här invandrargrupperna kommer att vara lika etablerade i Sverige om tjugo år, som latinamerikanerna - som kom för tjugofem år sen - är nu. Och varför det alltid är de senast anlända som är bråkiga. Vi har jätteproblem med kriminella ryssar och balter i Stockholm - men de är både kristna och ser ut som oss.
Vad lär det oss?

allan

Allan
2005-11-20, 19:37
EY DU REPRICENTAH DA PAST MAN. JAG KÄNNER EN KILLE SOM HETER ALLAN, HAN KIZZAR I BRALLAN, OCH LÅTER ARNEPERSSON PILLA SIG PÅ TRALLANB

Adjö!

allan

skaparn
2005-11-20, 19:39
Det är ungefär lika motsägelsefullt som alla kristna som lever efter en viss del av bibeln, eller "tolkar" bibeln på sitt egna sätt och ändå kallar det kristendom.

Ett ämne som tillägnats ett inte oansenligt antal sidor i en annan tråd...

olwe
2005-11-20, 19:39
Rör diskussionen invandring rent allmänt? Invandringen i sig är nämnligen mycket lönsam för sverige, skulle vi kunna ta till vara på all kunskaps som vandrar in från utlandet så skulle förtjänsterna uppväga nackdelarna hundrafallt.

Förtår ni vad det kostar att utbilda personer? Kan vi få utbildade personer utan att betala för utbildningen så tjänar landet OTROLIGT mycket pengar.

Att det sedan förekommer mycket brott där invandrare är inblandade är ett faktum, men det är ett problem som inte borde lösas genom att ta in färre. Snarare genom att spendera mer tid, pengar och tankekraft på hur vi kan ta hand om och utnyttja dessa stora mänskliga resurser.

Segregering är boven i dramat enligt mig.

userfriendly
2005-11-20, 19:41
OCH JAG BLIR SÅ TRÖTT PÅ ALLA SVENSKA MÄN SOM VÅLDTAR OCH MISSHANDLAR SINA FRUAR OCH BARN VARJE DAG I VÅRAT SAMHÄLLE...

det är för fan inte bara utländska personer som begår brott som är baserade på kulturella grunder! :furious:

Fatalist
2005-11-20, 19:43
Ett ämne som tillägnats ett inte oansenligt antal sidor i en annan tråd...

Jag vet, men jag tyckte det var en vacker liknelse som de flesta skulle förstå!

Wennerberg
2005-11-20, 19:44
Om ni inte fattade så var jag inte helt seriös i mitt "Sluta ta hit asen..." kommentar. Men jag har rätt till min åsikt och det var detta jag väntad emig om jag delade med mig om den.

Det är inte Ryssar som springer runt och rånat tanter och misshandlar tonåringar på malmös gator. Det är den grupp invandrare som man kallar för blattar. Håll med eller skit i det. Jag märker på dina inlägg att du inte varit här och sett det.

Trance
2005-11-20, 19:44
OCH JAG BLIR SÅ TRÖTT PÅ ALLA SVENSKA MÄN SOM VÅLDTAR OCH MISSHANDLAR SINA FRUAR OCH BARN VARJE DAG I VÅRAT SAMHÄLLE...

det är för fan inte bara utländska personer som begår brott som är baserade på kulturella grunder! :furious:

Det är ju inte kulturellt accepterat att våldta och misshandla?

Fatalist
2005-11-20, 19:47
Om ni inte fattade så var jag inte helt seriös i mitt "Sluta ta hit asen..." kommentar. Men jag har rätt till min åsikt och det var detta jag väntad emig om jag delade med mig om den.

Det är inte Ryssar som springer runt och rånat tanter och misshandlar tonåringar på malmös gator. Det är den grupp invandrare som man kallar för blattar. Håll med eller skit i det. Jag märker på dina inlägg att du inte varit här och sett det.

Vad är en "blatte"?

Är det en mörkhyad person?

Är alla mörkhyade personer kriminella?

Allan
2005-11-20, 19:48

Du tror ni har patent på invandrarrelaterad kriminalitet i Malmö...? Suck. Ni har noviser där - högskolorna i den grenen finns här. Våra västra och södra förorter får Rosengård att verka Bullerbyn.
Strängt taget är det oväsentligt. Vad jag vill komma till är att det inte är brännmärkningen som just "invandrare" (eller en "invandrare från Mellanöstern som dessutom är muslim") som är minsta gemsamma nämnaren. Det finns ett gäng andra kriterier som är avsevärt viktigare och som inte har ett skit med etnicitet att göra. Vilket jag kan bevisa. Kan du bevisa dina teser - eller är det något "du bara vet och det vet alla i Malmö?"

allan

Allan
2005-11-20, 19:49
Och det är klart att du har rätt till din åsikt. Men gnäll inte när folk säger mot dig.

allan

PowPow
2005-11-20, 19:51

Nej, det är klart att alla inte kan ha varit med om din hårda uppväxt (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1176471&postcount=31). Du blev ju trots allt rånad på lågstadiet. Förstår inte hur vissa personer inte kan ta sig in till city utan att de invandrade trollen hoppar på dem, medan andra kan röra sig problemfritt i samma områden.

userfriendly
2005-11-20, 19:53
Det är ju inte kulturellt accepterat att våldta och misshandla?

NÄE men vi har en dålig kvinnosyn i vårat samhälle oxå.. den är itne lika tydlig men den finns där.

JAG har blivit utsatt av svenska män. MINA VÄNNER har blivit utsatta av svenska män.
det har inte med religion att göra... o inte med hårfärg....
däremot kan delar i deras kultur vara starkare än de i våra..

att något inte syns betyder inte att det inte finns

Wennerberg
2005-11-20, 19:53
Det var inte precis ett grovt rån. Jag gnäller inte för folk säger sin åsikt, men när de kritiserar mig för en åsikt jag fått av en anledning.

Allan
2005-11-20, 19:55
Det var inte precis ett grovt rån. Jag gnäller inte för folk säger sin åsikt, men när de kritiserar mig för en åsikt jag fått av en anledning.

Jag och polaren kom i luven på tre skåningar när vi jobbade på bron för en massa år sen. Betyder det att alla skåningar är korkade?

allan

Wennerberg
2005-11-20, 19:56
Vad är en "blatte"?

Är det en mörkhyad person?

Är alla mörkhyade personer kriminella?

Som jag sa så är inte alla invandrare blattar utan de flesta vet vad man menar med det. Det är coola killen med kepsen på sned som skryter om hur han slagit svennar i helgen jag vill bli av med.

Wennerberg
2005-11-20, 19:57
Jag och polaren kom i luven på tre skåningar när vi jobbade på bron för en massa år sen. Betyder det att alla skåningar är korkade?

allan

Nej, det betyder givetvis att Leif Loket Olsson är tjock. Kan vi inte sluta diskutera detta nu? Tror du att jag kommer ändra åsikt?

Kebab-Arne
2005-11-20, 19:57
Frågan är ju helt enkelt vad vi gör med de invandrare som uppenbarligen tänker fortsätta med samma lagar som gällde i deras gamla länder och på annat sätt jävlas i form av rån, misshandel mm? Samma straff som för svensken, ja. Frågan är utvisning eller inte? Vart går gränsen?

Trance
2005-11-20, 19:58
NÄE men vi har en dålig kvinnosyn i vårat samhälle oxå.. den är itne lika tydlig men den finns där.

JAG har blivit utsatt av svenska män. MINA VÄNNER har blivit utsatta av svenska män.
det har inte med religion att göra... o inte med hårfärg....
däremot kan delar i deras kultur vara starkare än de i våra..

att något inte syns betyder inte att det inte finns

Vi har dålig manssyn också. Kvinnor kan vara väldigt elaka.

PowPow
2005-11-20, 19:58
Det var inte precis ett grovt rån.

Antar att du förstod att jag parodiserade (eller vad parodi kan tänkas heta i verbform) över ditt uttalande. Tyckte det lät så märkligt hur din uppväxt i Limhamn hade lett till att du fått ta del av samhällets baksida. Det låter inte som en speciellt utsatt situation.

Allan
2005-11-20, 20:00
Vi har dålig manssyn också. Kvinnor kan vara väldigt elaka.

Lämna det därhän i den här tråden.

allan

Wennerberg
2005-11-20, 20:01
Jag menade inte så, och jag är inte uppväxt i Limhamn. Flyttade hit för ett tag sedan.

Trance
2005-11-20, 20:05
Diskussionen om dessa ämnen blir tyvärr ofta såhär, någon som vill utvisa allt som rör sig och kanske inte alltid tänker logiskt.

Men trots detta, så måste det ju finnas en gräns på hur stor invandring man skall tillåta. Få vill ha helt öppna gränser antar jag?

Viss invandring måste man ha, speciellt vi som föder rätt lite barn. Däremot så får man också vissa problem när kulturer möts och dels när en viss grupp hamnar långt ner på samhällsskalan. Jag personligen tycker det inte skall vara acceptabelt med ghetton som rosengård där folk kan leva i 30 år utan att lära sig svenska. Resultatet blir såklart att om föräldrar lever utanför samhället så gör ungdomarna det också, speciellt om man skall leva i båda samhällena samtidigt. Så blir det att de uppfostrar varandra, och unga människor är idioter.

Att det blir som i malmö, där typ 80% av personrån begås av första eller andra generationens invandrare och nästan lika stor procent är "svenska" offer är helt fel såklart. Man rånar inte sina kompisar, utan man rånar "de andra" eftersom de tillhör ett annat samhälle, detta går ju utmärkt om föräldrarna inte har en aning vad som händer.

keffat_liv
2005-11-20, 20:13
Skumläste tråden lite.

Ni som har många invandrare som kompisar ni VET hur det ligger till, inget att förneka. Jag vet hur det ligger till. Invandrare kan vara hur jävla schyssta som helst och jag har då haft mycket kul med dom, men inte att förneka är att nästan alla är kriminella. Bland vissa av dom är hela familjen kriminell och bland vissa är föräldrarna laglydiga medans sonen/dottern inte är.

(När jag snackar om invandrare, då snackar jag om "blattar", araber, kurder, albarner, ja allt skit från mellanöstern)

Man kan ju undra varför det är så att så många invandrare är kriminella, och hur det började:/ Som det ser ut nu så kommer det nog alltid vara likadant p.g.a så jävla mycket rasism. Svenskar hatar invandrare och likaså hatar dom oss.

Wennerberg
2005-11-20, 20:13
Diskussionen om dessa ämnen blir tyvärr ofta såhär, någon som vill utvisa allt som rör sig och kanske inte alltid tänker logiskt.

Men trots detta, så måste det ju finnas en gräns på hur stor invandring man skall tillåta. Få vill ha helt öppna gränser antar jag?

Viss invandring måste man ha, speciellt vi som föder rätt lite barn. Däremot så får man också vissa problem när kulturer möts och dels när en viss grupp hamnar långt ner på samhällsskalan. Jag personligen tycker det inte skall vara acceptabelt med ghetton som rosengård där folk kan leva i 30 år utan att lära sig svenska. Resultatet blir såklart att om föräldrar lever utanför samhället så gör ungdomarna det också, speciellt om man skall leva i båda samhällena samtidigt. Så blir det att de uppfostrar varandra, och unga människor är idioter.

Att det blir som i malmö, där typ 80% av personrån begås av första eller andra generationens invandrare och nästan lika stor procent är "svenska" offer är helt fel såklart. Man rånar inte sina kompisar, utan man rånar "de andra" eftersom de tillhör ett annat samhälle, detta går ju utmärkt om föräldrarna inte har en aning vad som händer.

Varför sa inte jag så istället? Håller med dig till 100%.

Och allan så någonting om att Rosengård är nothing. Gå du in i centrala Rosengård så får vi se hur länge du klarar dig. Det tar inte många minuter innan folk kommer med pitbullar oh skall råna dig

Tricklev
2005-11-20, 20:19
(När jag snackar om invandrare, då snackar jag om "blattar", araber, kurder, albarner, ja allt skit från mellanöstern)

Sådant här är bara så jävla obildat att kasta ur sig.

Jag känner invandrare, en MINORITET av dom är kriminella, men det spelar ingen roll, eftersom jag inte känner alla svenska invandrare så kan jag inte basera något på mina upplevelser,

Citerar Allan eftersom detta citatet igentligen dödar diskussionen helt.

Hur vet du att det oftast är muslimer från mellanöstern? I Södertälje är det kristna från mellanöstern. På andra ställen är det albaner. När jag var liten var det finländare. I Norge är det svenskar som är den mest kriminella invandrargruppen.
Fråga dig istället varför det just är de som är kriminella och bråkiga. Fråga dig varför just de här invandrargrupperna kommer att vara lika etablerade i Sverige om tjugo år, som latinamerikanerna - som kom för tjugofem år sen - är nu. Och varför det alltid är de senast anlända som är bråkiga. Vi har jätteproblem med kriminella ryssar och balter i Stockholm - men de är både kristna och ser ut som oss.
Vad lär det oss?

allan

:thumbup:

Allan
Skumläste tråden lite.

Ni som har många invandrare som kompisar ni VET hur det ligger till, inget att förneka. Jag vet hur det ligger till. Invandrare kan vara hur jävla schyssta som helst och jag har då haft mycket kul med dom, men inte att förneka är att nästan alla är kriminella. Bland vissa av dom är hela familjen kriminell och bland vissa är föräldrarna laglydiga medans sonen/dottern inte är.

Man kan ju undra varför det är så att så många invandrare är kriminella, och hur det började:/ Som det ser ut nu så kommer det nog alltid vara likadant p.g.a så jävla mycket rasism. Svenskar hatar invandrare och likaså hatar dom oss.

Ännu ett oerhört bra inlägg. "Nästan alla är kriminella" - det är ett argument som förtjänar att kunna beläggas. Du menar att enligt din erfarenhet är nästan alla invandrare kriminella. Det får ju mig att undra vem du är. Jag umgås inte med kriminella. Jag tror att det oftast är kriminella som umgås med kriminella. Däremot har jag rätt många vänner av olika etnisk bakgrund och ingen av dem är kriminell. Eftersom jag inte är det.
Jag gillar speciellt också att du placerar "albarner" i Mellanöstern. Du hade kanske tjänat på att fundera på var landet Albanien ligger.
Däremot kan jag hålla med dig om att det finns en dold rasism (eller vad fan man nu ska kalla det) hos alltför många svenskar. Eller främlingsrädsla. Den yttrar sig både som de där klassiska vandringsmyterna till att bara anställa folk med svenska namn.

allan

jwzrd

allan

Ja?

Allan
2005-11-20, 20:22
Varför sa inte jag så istället? Håller med dig till 100%.

Och allan så någonting om att Rosengård är nothing. Gå du in i centrala Rosengård så får vi se hur länge du klarar dig. Det tar inte många minuter innan folk kommer med pitbullar oh skall råna dig

Haha, jag har varit där flera gånger. No problemas. Det kan naturligtvis ha att göra med vem man är. Jag vill inte på något vis bagatellisera problematiken i Rosengård, men det bor en jävla massa hederligt arbetande folk där också. På samma vis som jag känner folk i både Rinkeby och Alby som aldrig tagit vare sig skit eller en cigarett.

allan

keffat_liv
2005-11-20, 20:24
Ännu ett oerhört bra inlägg. "Nästan alla är kriminella" - det är ett argument som förtjänar att kunna beläggas. Du menar att enligt din erfarenhet är nästan alla invandrare kriminella. Det får ju mig att undra vem du är. Jag umgås inte med kriminella. Jag tror att det oftast är kriminella som umgås med kriminella. Däremot har jag rätt många vänner av olika etnisk bakgrund och ingen av dem är kriminell. Eftersom jag inte är det.
Jag gillar speciellt också att du placerar "albarner" i Mellanöstern. Du hade kanske tjänat på att fundera på var landet Albanien ligger.
Däremot kan jag hålla med dig om att det finns en dold rasism (eller vad fan man nu ska kalla det) hos alltför många svenskar. Eller främlingsrädsla. Den yttrar sig både som de där klassiska vandringsmyterna till att bara anställa folk med svenska namn.

allan

Skrev kanske lite tunnt, borde tillägga med de jag känner och umgås med. Visst det kan tyckas vara en liten del om jag säger att jag umgås/umgicks med runt 25 stycken, men om man jämför med 25 andra svenskar jag umgås med så är det en jävla skillnad.

Glömde skriva ett "och" på det andra.

keffat_liv
2005-11-20, 20:26
Sådant här är bara så jävla obildat att kasta ur sig.

Jag känner invandrare, en MINORITET av dom är kriminella, men det spelar ingen roll, eftersom jag inte känner alla svenska invandrare så kan jag inte basera något på mina upplevelser,

Citerar Allan eftersom detta citatet igentligen dödar diskussionen helt.

:thumbup:

Tja, de jag umgicks med var iaf majoritetn kriminella, samt familjerna, sen skiter jag i vilket, jag har bildat min uppfattning. Det finns säkert många snälla invandrare också, jag har dock inte lyckats hitta dem:/

keffat_liv
2005-11-20, 20:28
Haha, jag har varit där flera gånger. No problemas. Det kan naturligtvis ha att göra med vem man är. Jag vill inte på något vis bagatellisera problematiken i Rosengård, men det bor en jävla massa hederligt arbetande folk där också. På samma vis som jag känner folk i både Rinkeby och Alby som aldrig tagit vare sig skit eller en cigarett.

allan

*bs* Var i malmö finns det flest parabolantenner? Varför är det så? För att flest jobbar där och är jävligt tv sugna? :/

Men visst, nån lagligt finns det säkert, samtidigt som det finns rötägg på de finaste ställena.

Allan
2005-11-20, 20:30
*bs* Var i malmö finns det flest parabolantenner? Varför är det så? För att flest jobbar där och är jävligt tv sugna? :/

För att de vill kunna se TV-program från sina hemländer? På samma vis som svenska immigranter på spanska solkusten vill kunna se svenska program?

allan

Kwon
2005-11-20, 20:31
Rötägg och Mysisar finns det i alla kulturer/på alla möjliga platser på jorden.

Det jag är mer intresserad av är, varför blir folk kriminella, vad är det som driver dom till det?

Och självklart, hur gör man för att förhindra detta? Själv tror jag på en gedigen uppfostran och en duglig miljö för en stabil uppväxt så man har med sig moral och positiva tankar i bagaget.

yxmannen
2005-11-20, 20:31
Du tror ni har patent på invandrarrelaterad kriminalitet i Malmö...? Suck. Ni har noviser där - högskolorna i den grenen finns här. Våra västra och södra förorter får Rosengård att verka Bullerbyn.

allan

Ursäkta? Bullerbyn? Tror du att Stockholm är Compton? Och du menar alltså att den forskning inom området som räknas i detta land bedrivs i Stockholm? Har jag uppfattat dig rätt? Nu skulle lite källor gärna vara på sin plats. Jag vill gärna veta exakt vad du har för erfarenhet av Skåne, Rosengård, invandrarrelaterad kriminalitet i Malmö kontra den i Stockholm samt dina referenser till att forskningen är så mycket längre fram uppe i dina trakter. Det vore onekligen intressant att få ta del av. Själv trodde jag att det samarbetades landsövergripande beträffande forskning inom detta område. Men du som verkar så upplyst kanske kan berätta för mig hur det ligger till?

keffat_liv
2005-11-20, 20:33
För att de vill kunna se TV-program från sina hemländer? På samma vis som svenska immigranter på spanska solkusten vill kunna se svenska program?

allan

Har för mig med att en kompis som bor där sa att de får inte ens ha paraboler där. Man får väl itne ha det överallt (eller hur är det?) Aja ännu mer tummen upp isåfall!

Allan
2005-11-20, 20:34
Ursäkta? Bullerbyn? Tror du att Stockholm är Compton? Och du menar alltså att den forskning inom området som räknas i detta land bedrivs i Stockholm? Har jag uppfattat dig rätt? Nu skulle lite källor gärna vara på sin plats. Jag vill gärna veta exakt vad du har för erfarenhet av Skåne, Rosengård, invandrarrelaterad kriminalitet i Malmö kontra den i Stockholm samt dina referenser till att forskningen är så mycket längre fram uppe i dina trakter. Det vore onekligen intressant att få ta del av. Själv trodde jag att det samarbetades landsövergripande beträffande forskning inom detta område. Men du som verkar så upplyst kanske kan berätta för mig hur det ligger till?

Jag snackar om Albys högskola för gängrån och väskryckning, och om Rinkebys Internationella Universitet för Värdetransportrån....Polishumor...

allan

Allan
2005-11-20, 20:36
Har för mig med att en kompis som bor där sa att de får inte ens ha paraboler där. Man får väl itne ha det överallt (eller hur är det?) Aja ännu mer tummen upp isåfall!

Där jag varit har de haft paraboler.

allan

keffat_liv
2005-11-20, 20:37
Där jag varit har de haft paraboler.

allan

jo, självklart. Varenda balkong på rosengård har en parabol. Men får dom ha det egentligen? Tror inte det.

Allan
2005-11-20, 20:39
jo, självklart. Varenda balkong på rosengård har en parabol. Men får dom ha det egentligen? Tror inte det.

Det avgör fastighetsägaren alt kommunen. Och har de inte tillstånd åker den ner, sanna mina ord.

allan

userfriendly
2005-11-20, 20:40
man får aldrig glömma att inga människor föds kriminella utan detta är något man växer upp till eller har benägenhet till som barn och sedan får denna benägenhet stimulerad.
Om det nu är fel på nåns kultur så ere väl fan kulturen man ska ändra på? problemen flyttas bara till andra länder annars iaf o andra får lida - om det är i sverige eller inte gör väl det samma?? människor som människor?

skaparn
2005-11-20, 20:40
Att försöka hävda "sitt" ghetto som det värsta leder knappast någonvart. Bergsjön var, när jag bodde i GB, Sveriges mest invandrartäta förort och visst fanns det fler paraboler än man kunde räkna (vad nu det har för betydelse). Dock hade jag aldrig några otrevliga upplevelser när jag besökte kompisar där, vilket jag gjorde rätt ofta.

En annan fundering jag inte kunde förtränga när jag nyss såg intervjun med Zlatan i TV4:
Killen är ju urtypen för en "blatte". Kaxig, dryg och pratar förortssvenska. Dessa attribut tror jag är vad som stör stug-rasisten allra mest. Men han råkar vara bra, för att inte säga mycket bra, på att spela fotboll, vilket ögonblickligen förvandlar hans karaktärsdrag till charmiga.

Det är väl kanske inte så konstigt men det är ju ganska typiskt. "Jag känner flera invandrare och de är hur juste som helst, men så finns det rötäggen..." hörs inte alltför sällan. Kanske är det så att mycket av den rädsla som tar sig uttryck i många inlägg här skulle botas bäst genom att man lärde känna de man är rädd för?

Wennerberg
2005-11-20, 20:43
¨Jag skall nog åka och lära känne invänarna i rosengård. Så kan vi kampa våra hundar och råna fol ihop.

"hehe."

keffat_liv
2005-11-20, 20:43
Att försöka hävda "sitt" ghetto som det värsta leder knappast någonvart. Bergsjön var, när jag bodde i GB, Sveriges mest invandrartäta förort och visst fanns det fler paraboler än man kunde räkna (vad nu det har för betydelse). Dock hade jag aldrig några otrevliga upplevelser när jag besökte kompisar där, vilket jag gjorde rätt ofta.

Varit i bergsjön en gång, fick nästan mobilen stulen :thumbup: Släkten jag har där (min kusin) vågar inte ställa bilen där.

viktor88
2005-11-20, 20:45
jag tycker man kan släppa in några invandrare in i svenska samhället, men och trycka in alla i gethon så blir det som det blir

yxmannen
2005-11-20, 20:47
Jag snackar om Albys högskola för gängrån och väskryckning, och om Rinkebys Internationella Universitet för Värdetransportrån....Polishumor...

allan

Tihihihi, Allan din buspojke där, inte tala utan referenser!

Kwon
2005-11-20, 20:47
jag tycker man kan släppa in några invandrare in i svenska samhället, men och trycka in alla i gethon så blir det som det blir

Däri ligger väl en stor del av problemet, antar jag.

gothen
2005-11-20, 20:51

Jämför andelden svenskar och invadrare (första och andra generationen) som utför våldtäkter, nästan 60 % (58 %) görs av invandrare enligt statistiska centralbyrån. Jag har inte i huvudet på hur många % av S. befolkning som är första eller andra gen invandrare men säg 20 % eller vad det kan vara.
Om det är 20% så är risken för att en invandrare ska begå en våldtäkt 0.001 % chans jämfört med en etnisk svensk som har en risk på 0.000167 %. Om jag har räknat rätt är det alltså 6 gånger större chans att en invadrare våldtar. Så om du är ute och går i skogen och ser två stigar, en med en svensk och en med en invadrare gåendes på så gå mot svensken.

Har själv blivit misshandlad två gånger och rånad två gånger, samtliga gärningsmänn var invandrare (eller dom kanske var "svenska" men dom hade mellanösternutseende).
Ni kan även titta på vilka våra grövsta brottslingar är, du hittar inte många Svensson-namn där inte. Prostitutionen frodas över östersjön från öst, dock kan vi endast skylla detta på svenskarna då kvinnohandeln inte skulle existera om det inte vore för att det fanns en marknad. Jag tror nog att det inte är så många muslimska kunder på malmskillnadsgatan...

Att stänga gränserna kan kännas lite skummt då vi är med i EU som förespråkar att nationella gränser ska ha mindre påverkan på handel och rörlighet. Dock så måste vi ställa krav på de som vill komma in i Sverige. Varifrån de kommer spelar ingen roll (märk också att invandrare och flyktingar inte är samma sak), det är inte rasistiskt att göra som t.ex. Danmark och USA som ställer krav på de som imigrerar.

Sen tycker jag att man ska utvisa folk som begår ett brott (mild eller inte spelar ingen roll) inom 1 år från och med det att de kommit över gränsen. Inom 10 år ska man bli utvisad om man har begått 3 brott. Sen kanske det har visat sig dugliga, om inte annat så har de betalat skatt i 10 år så de har ju nästan finansierat samhällets kostander för sitt brott.
Gränserna ska vara öppna men vi ska ställa krav på dom som kommer hit, företagsklimatet ska vara mildare så att de kan starta egna företag och själva integrera sig i samhället, det ska inte vara statens uppgift. Sen är det självfallet obligatoriskt att lära sig de lagar som gäller om man ska flytta hit. Staten har ingen skylldighet att informera om lagar utan det är medborgarens skyldighet att bekanta sig med dom.

gothen
2005-11-20, 20:54
man får aldrig glömma att inga människor föds kriminella utan detta är något man växer upp till eller har benägenhet till som barn och sedan får denna benägenhet stimulerad.
Om det nu är fel på nåns kultur så ere väl fan kulturen man ska ändra på? problemen flyttas bara till andra länder annars iaf o andra får lida - om det är i sverige eller inte gör väl det samma?? människor som människor?

Om vi nu ska tillämpa det medicinsk biologiska perspektivet i psykologin så finns det enligt vissa forskare genetiska arv som gör att vissa är mer troliga att bli kriminella och inte. Detta är dock bara marginella ökningar så man är inte dömd till att bli kriminell.

Trance
2005-11-20, 20:55

En annan fundering jag inte kunde förtränga när jag nyss såg intervjun med Zlatan i TV4:
Killen är ju urtypen för en "blatte". Kaxig, dryg och pratar förortssvenska. Dessa attribut tror jag är vad som stör stug-rasisten allra mest. Men han råkar vara bra, för att inte säga mycket bra, på att spela fotboll, vilket ögonblickligen förvandlar hans karaktärsdrag till charmiga.

Det är väl kanske inte så konstigt men det är ju ganska typiskt. "Jag känner flera invandrare och de är hur juste som helst, men så finns det rötäggen..." hörs inte alltför sällan. Kanske är det så att mycket av den rädsla som tar sig uttryck i många inlägg här skulle botas bäst genom att man lärde känna de man är rädd för?

Personligen så tycker jag man enbart skall gå på statistik, forskning och polisrapporter. Men då inte vara rädd för att våga genomföra sådan forskning. Finns det ett problem eller inte? Om det är så, vad är bästa sättet. Inte som nu att inte prata om det som jag anser media/politiker gör i Sverige.

Stugrasismen är faktiskt rätt intressant, har/hade en kompis som är lite smårasistisk. Det kommer till största delen från när vi var yngre så när vi var ute så var det nästan alltid bråk, och det var nästan till 100% "blattar" inblandade. Typ klassikern, de letade upp en ensam kille/mindre gäng, fällde han. Sade han något så blev det slagsmål. Våran badminton-tränare var vakt på ett av de ställena och han berättade en del historier och sade även att det så gott som bara var problem med "blatte"-gängen. Detta har lett till ett jäkla hat från hans sida, (han blev själv spöad en gång för han hade en snygg tjej typ)

Detta till trots så hade vi några juggar bland annat i kompisgänget, inga problem. Av någon anledning så räknas inte dessa in. De anser han vara hur sköna som helst. Så det är ju inte vanlig rasism, mer rasism/fördommar mot "blattekulturen".

För mig så har det mer resulterat i viss avsmak för denna kulturen, tyvärr är det så. Man blir alla formade av sin uppväxt antar jag. Jag ogillar hela respekt-delen men det visar sig väl mest att jag inte kommer bosätta mig i ett invandrartätt område etc. Det är inte värt det helt enkelt.

Lasse Kongo
2005-11-20, 20:58
Sverige är inte vad det en gång har varit.

Det var bättre förr, när Karl Gustav Karlsson (rasken) satt och drack brännvin och Ida vråla: Ja tyar icke mer *grr27*

Trance
2005-11-20, 20:58
Jämför andelden svenskar och invadrare (första och andra generationen) som utför våldtäkter, nästan 60 % (58 %) görs av invandrare enligt statistiska centralbyrån. Jag har inte i huvudet på hur många % av S. befolkning som är första eller andra gen invandrare men säg 20 % eller vad det kan vara.
Om det är 20% så är risken för att en invandrare ska begå en våldtäkt 0.001 % chans jämfört med en etnisk svensk som har en risk på 0.000167 %. Om jag har räknat rätt är det alltså 6 gånger större chans att en invadrare våldtar. Så om du är ute och går i skogen och ser två stigar, en med en svensk och en med en invadrare gåendes på så gå mot svensken.

Har själv blivit misshandlad två gånger och rånad två gånger, samtliga gärningsmänn var invandrare (eller dom kanske var "svenska" men dom hade mellanösternutseende).
Ni kan även titta på vilka våra grövsta brottslingar är, du hittar inte många Svensson-namn där inte. Prostitutionen frodas över östersjön från öst, dock kan vi endast skylla detta på svenskarna då kvinnohandeln inte skulle existera om det inte vore för att det fanns en marknad. Jag tror nog att det inte är så många muslimska kunder på malmskillnadsgatan...

Att stänga gränserna kan kännas lite skummt då vi är med i EU som förespråkar att nationella gränser ska ha mindre påverkan på handel och rörlighet. Dock så måste vi ställa krav på de som vill komma in i Sverige. Varifrån de kommer spelar ingen roll (märk också att invandrare och flyktingar inte är samma sak), det är inte rasistiskt att göra som t.ex. Danmark och USA som ställer krav på de som imigrerar.

Sen tycker jag att man ska utvisa folk som begår ett brott (mild eller inte spelar ingen roll) inom 1 år från och med det att de kommit över gränsen. Inom 10 år ska man bli utvisad om man har begått 3 brott. Sen kanske det har visat sig dugliga, om inte annat så har de betalat skatt i 10 år så de har ju nästan finansierat samhällets kostander för sitt brott.
Gränserna ska vara öppna men vi ska ställa krav på dom som kommer hit, företagsklimatet ska vara mildare så att de kan starta egna företag och själva integrera sig i samhället, det ska inte vara statens uppgift. Sen är det självfallet obligatoriskt att lära sig de lagar som gäller om man ska flytta hit. Staten har ingen skylldighet att informera om lagar utan det är medborgarens skyldighet att bekanta sig med dom.

Det är överfallsvåldtäker du pratar om. Invandrare är överrepresenterade till stor del i överfallsvåldtäker, då speciellt gruppvåldtäkter. Vanliga våldtäkter tror jag inte har så stor överrepresentation.

gothen
2005-11-20, 21:00
När vi snackar om ghetton kan man skratta lite åt sossen Nalin Pekgul, ordförande i sossarnas Kvinnoförbund som flyttade ifrån Tensta pga ökat våld och tilltagande muslimsk fundamentalism, det ironiska nu är att hon är en aktiv förespråkare av förortsområden som t.ex. Tensta och ett mångkultrurellt samhälle :D Kvinnan har en härlig dos av dubbelmoral

Allan
2005-11-20, 21:02
Om vi nu ska tillämpa det medicinsk biologiska perspektivet i psykologin så finns det enligt vissa forskare genetiska arv som gör att vissa är mer troliga att bli kriminella och inte. Detta är dock bara marginella ökningar så man är inte dömd till att bli kriminell.

Grejen är ju att det inte är den etniska bakgrunden som gör folk kriminella, utan deras position i samhället. Annars skulle vi direkt se ett samband mellan olika folkgrupper och nivån på kriminalitet i deras respektive hemländer. Men det är inte mer kriminalitet i Damaskus än i London eller Norrköping - sett till folkmängd. Däremot är kriminaliteten i Ronna hög. Är det då de kriminella som invandrat?

Knappast. Eftersom det beteendet följer vad vi kunde kalla normalkurvan för hur en befolkningsgrupp utvecklas och anpassar sig i Sverige. På samma sätt som turkar, greker och finländare gjort före dem. Vi har redan idag grupper av väletablerade Balkanflyktingar här - såpass etablerade att vi inte ens kallar dem invandrare/flyktingarlängre.
Däremot är det oerhört korkat att koppla kriminalitetsfrågan till invandringen eftersom man knappast kommer att lösa endera frågan på det viset.

allan

gothen
2005-11-20, 21:02
Det är överfallsvåldtäker du pratar om. Invandrare är överrepresenterade till stor del i överfallsvåldtäker, då speciellt gruppvåldtäkter. Vanliga våldtäkter tror jag inte har så stor överrepresentation.

Man måste ju räkna på det stora mörkertal som finns gällande väldtäkter också. Det måste vara ett av de svårare brotten att ge objektiv statistik över. Vet inte om det är någon skillnad i hurvida våltäkter anmäls eller inte beroende på etniskt ursprung men det skulle också vara en faktor...

Trance
2005-11-20, 21:03
Man måste ju räkna på det stora mörkertal som finns gällande väldtäkter också. Det måste vara ett av de svårare brotten att ge objektiv statistik över. Vet inte om det är någon skillnad i hurvida våltäkter anmäls eller inte beroende på etniskt ursprung men det skulle också vara en faktor...

Ja, man kan säkert spekulera om att det är svårare för en invandrare att anmäla våldtäkt t.ex. Men känns onödigt att spekulera utan bevis.

gothen
2005-11-20, 21:06
Grejen är ju att det inte är den etniska bakgrunden som gör folk kriminella, utan deras position i samhället. Annars skulle vi direkt se ett samband mellan olika folkgrupper och nivån på kriminalitet i deras respektive hemländer. Men det är inte mer kriminalitet i Damaskus än i London eller Norrköping - sett till folkmängd. Däremot är kriminaliteten i Ronna hög. Är det då de kriminella som invandrat?

Knappast. Eftersom det beteendet följer vad vi kunde kalla normalkurvan för hur en befolkningsgrupp utvecklas och anpassar sig i Sverige. På samma sätt som turkar, greker och finländare gjort före dem. Vi har redan idag grupper av väletablerade Balkanflyktingar här - såpass etablerade att vi inte ens kallar dem invandrare/flyktingarlängre.
Däremot är det oerhört korkat att koppla kriminalitetsfrågan till invandringen eftersom man knappast kommer att lösa endera frågan på det viset.

allan

Givetvis, men till slut handlar hela den här tråden om att intigrera invandrare i samhället. Förorter som Rinkeby och skolor endast för muslimer hjälper inte direkt om jag får säga min mening...

Lasse Kongo
2005-11-20, 21:09
För det mesta, ja i princip jämt ngn i min närhet berättar att ngt har hänt eller som de har råkat ut för så är det "mörkhyade människor med brytning" som varit i farten.

Och det gäller för min egen del också...

Min sambo gick hem från gymmet för ett tag sen och hade kört ben hårt, ja ni vet hur man kan gå då =)

Då gick hon nerför en trappa och skulle gå genom en tunnel, där stod det en 5-6 svartskallar och håna henne och sa saker som "har du fått den i röven tjejen eller" och så vidare, ja kan loooova att min tjej var liiivrädd i tunnel och berättade att hon tänkte "nu blir jag våldtagen" ÄR DET ETT JÄVLA NORMALT SAMHÄLLE ELLER!?!?!?!?!?!?!

Jag blev arg och rädd när hon kom hem och berättade det och dum som jag är sprang jag faktiskt iväg till tunnel, men de var ej kvar.

Skiter fullständigt om det är svartingar eller svenskar som gör sånna saker, spelar ingen roll, men i det här fallet och i så MÅNGA andra fall är det ju inte svenskar.

Jag blir så jävla förbannad...

mini
2005-11-20, 21:15
Vet du om SCB bygger sin statistik på dömda våldtäktsmän?
Det finns massor av olika faktorer som spelar in. Det har skrivits lite om det, bl.a. i denna bok: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127111660
Jag säger inte att det inte finns en överrepresentation, jag säger bara att statistik inte är objektiv sanning.

Allan
2005-11-20, 21:16
Jag menar att om man vill diskutera invandring och kriminalitet får man vara noga med vad man drar fram för argument. Vi har alla haft dåliga erfarenheter av invandrare av olika sorter - jag själv har fortfarande svårt för finländare - men frågan är hur relevant det är när man diskuterar problemet i stort. Oftast får det bara karaktären av "argument att ta till när fakta tar slut" och för att dölja en rädsla/okunskap.
Gillar man inte invandrare för att de mobbat en i skolan, eller för att man känner en (1) kirminell pizzeriaägare...då får man naturligtvis göra det. Men man kommer också få finna sig i att få mothugg.
Det finns idioter av alla kulörer. Fortfarande är det så att de flesta brott i Sverige begås av etniska svenskar. Att det finns ohyfsade idioter är inte heller nån hemlighet - själv hade jag det tveksamma nöjet se ett par hundra idioter slåss på en hockeymatch härförleden. Och de var inte muslimer. Brottslingar ska betraktas och bestraffas som brottslingar. Men lösningen på problemet är inte att ta in färre eller att kasta ut de som redan finns här.

allan

Honn
2005-11-20, 21:21
Det verkar som det ofta sätts invandrare=mörkhyad. Det finns en hel del kritvita bleka invandrare som står med i statisktiken med. Om jag begår ett brott så hamnar det i statisktiken över skit som 2:a generationens invandrare gör, men ingen skulle ställa sig och skrika åk hem efter mig eftersom jag är just kritvit och blek.

Cilia
2005-11-20, 21:22
ja kan loooova att min tjej var liiivrädd i tunnel och berättade att hon tänkte "nu blir jag våldtagen" ÄR DET ETT JÄVLA NORMALT SAMHÄLLE ELLER!?!?!?!?!?!?!

Jag blev arg och rädd när hon kom hem och berättade det och dum som jag är sprang jag faktiskt iväg till tunnel, men de var ej kvar.
du skulle spöa upp dom för att hon trodde att hon skulle bli våldtagen av dom?

Jag håller med dig om att det är sjukt att man ska behöva vara rädd.
Det gör mig arg med. Men nu var du arg på dom för att hon kände sig hotad inte för att dom hade hotat henne. Visst gav dom henne en dum kommentar. Det är jäkligt onödigt.

Lasse Kongo
2005-11-20, 21:28

Det gör mig arg med. Men nu var du arg på dom för att hon kände sig hotad inte för att dom hade hotat henne. Visst gav dom henne en dum kommentar. Det är jäkligt onödigt.

de sa ganska många otäcka saker+att de vissla och sa saker om hur hon såg ut, att höra att man ser fräsch ut kan i vissa sammanhang kännas otäckt...

Det var inga direkta hot men hon var ganska skärrad när hon kom hem.

Jäääävligt onödigt tycker jag.

Lasse Kongo
2005-11-20, 21:31

Meh! Håll inte på att edita :D

Ja, alltså när allt kommer till krita här i livet så är det de nära och kära som verkligen gäller, och dem gör man allt för, du kan säkerligen förstå att jag blev arg? Men inget hände, så ingen skada skedd, jag skrev inte heller att jag hade tänkt spöa dem....

Jag är stor stark och kan slåss, men även jag kan åka på dyng av 5-6 pers... så jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt att göra, men i ilska kan man reagera på alla möjliga konstiga sätt.

hangatyr
2005-11-20, 22:01
det roliga med sådana här diskussioner är att man så lätt vinner dem: det är bara att sitta och vänta en stund medan korkskallarna spyr ut sin galla över alla som inte är ariskt blonda, blåögda och raknästa. sedan kan man i lugn och ro klippa lite citat och avsluta med de (hör och häpna) utländska orden "I rest my case".

Wennerberg
2005-11-20, 22:06
Jävla idioter. Snackat som om de äger stället. Stod utanför ett atukök för ett tag sedan, där stod tre blattar, och på andra sidan gick det tre tjejer. Då skrek han den ena, Ey horor, elle belle bi, du i gult är min, kom hit och sug min ***. Trodde fan inte det var sant. Jag skiter i om ni ser ned på mig eller vad fan ni tycker. Jag avskyr denna typen av avskum, OCH DE ÄR FÖR DET MESTA BLATTAR

Berren
2005-11-20, 22:19
Jag avskyr denna typen av avskum, OCH DE ÄR FÖR DET MESTA BLATTAR

WORD

varför ska inte invandrare bedömas efter sina handlingar som alla andra? beter dom sig som svin får dom som alla andra räkna med att bli sedda och behandlade som svin.

skaparn
2005-11-20, 22:27
WORD

varför ska inte invandrare bedömas efter sina handlingar som alla andra? beter dom sig som svin får dom som alla andra räkna med att bli sedda och behandlade som svin.

Jag tycker heller inte vi ska döma folk olika. Men att gå därifrån till att straffa alla som genom ras/härkomst kan associeras med ett avskum är ett stort steg.

Samma resonemang använder ju fd Jämställdhetsminister Margareta Winberg:
"Män begår brott och fokus måste naturligtvis sättas på det kön som bär skulden."
Jag gissar, kanske felaktigt, att du inte ställer dig bakom någon sorts mansskatt eller, annan kollektiv bestraffning av män. Har jag fel?

hangatyr
WORD

menar du att alla invandrare (det ordet är ett så svepande begrepp att det förlprar all mening nästan) ska bli behandlade som svin för att några av dem beter sig som svin?

det är lite som att alla svenskar skulle betraktas som lätt förståndshandikappade för att en minoritet av dem uppenbarligen är det.

Bärs

allan

Jag tror du förenklar för mycket när du hela tiden strävar efter att bortse från etnicitet och kultur. Vi måste vara öppna för alla typer av samband, även om de är dyster läsning för vissa folkgrupper. Om det visar sig att representanter för vissa invandrarkulturer är överrepresenterade i t.ex. arbetslöshets- och kriminalitetstatistiker jämfört med andra invandrarkulturer, förutsatt att övriga faktorer är lika, blir inget bättre av detta samband förnekas eller bortförklaras. Ta med kulturella incitament i beräkningen alltså.

gothen
2005-11-20, 22:30
Jävla idioter. Snackat som om de äger stället. Stod utanför ett atukök för ett tag sedan, där stod tre blattar, och på andra sidan gick det tre tjejer. Då skrek han den ena, Ey horor, elle belle bi, du i gult är min, kom hit och sug min ***. Trodde fan inte det var sant. Jag skiter i om ni ser ned på mig eller vad fan ni tycker. Jag avskyr denna typen av avskum, OCH DE ÄR FÖR DET MESTA BLATTAR

Jag tror det folk stör sig på med dig sådana som dig är att ni genariliserar folk. Alla blattar är inte som dina gatuköksblattar.

Jag förstår dock att det finns folk som vill ha ut alla invandrare, ta som exempel att någon familjemedlem blivit rånad och våldtagen av ett multikult-gäng. Jag skulle galdligen stänga gränserna då oavsett konsekvenserna för även om det är hemskt, fördommsfullt och ohumant så skulle min familjemedlem mått fin fint om dom aldrig kommit hit. Mycket skulle jag säkert sakna av multikultsamhället men frågan är om fördelarna väger mer än nackdelarna (när jag skulle kunna tänka mig detta skulle det redan vara försent men men...) ?

Lyset
2005-11-20, 22:40
Jag menar att om man vill diskutera invandring och kriminalitet får man vara noga med vad man drar fram för argument. Vi har alla haft dåliga erfarenheter av invandrare av olika sorter - jag själv har fortfarande svårt för finländare - men frågan är hur relevant det är när man diskuterar problemet i stort. Oftast får det bara karaktären av "argument att ta till när fakta tar slut" och för att dölja en rädsla/okunskap.
Gillar man inte invandrare för att de mobbat en i skolan, eller för att man känner en (1) kirminell pizzeriaägare...då får man naturligtvis göra det. Men man kommer också få finna sig i att få mothugg.
Det finns idioter av alla kulörer. Fortfarande är det så att de flesta brott i Sverige begås av etniska svenskar. Att det finns ohyfsade idioter är inte heller nån hemlighet - själv hade jag det tveksamma nöjet se ett par hundra idioter slåss på en hockeymatch härförleden. Och de var inte muslimer. Brottslingar ska betraktas och bestraffas som brottslingar. Men lösningen på problemet är inte att ta in färre eller att kasta ut de som redan finns här.

allan

Nu har du sagt några gånger att det är oerhört korkat att koppla ihop invandring med kriminalitet och att en minskad invandring inte är lösningen på några problem.

Det är väldigt märkligt eftersom du själv tidigare i tråden hävdar att när en "ny" folkgrupp kommer till Sverige blir det vissa problem under en period på 10-20 år. Men med tiden blir folkgruppen mer integrerad i samhället (mer försvenskad?) och problemen upphör. Från ett sådant resonemang tycks det onekligen följa att ett sätt att undvika problem överhuvudtaget vore att inte ha någon invandring alls. Det är alltså inte alls en befängd ståndpunkt (i alla fall inte utifrån vad som diskuterats i den här tråden).

Givetvis kan det finnas många andra omständigheter som gör att det kan vara önskvärt med invandring och märk väl att jag personligen inte alls förespråkar något invandringsstopp. Jag ville bara anmärka lite på din argumentation. :D

Berren
2005-11-20, 22:45
"Enligt en äldre studie begick invandrare drygt 14 procent av samtliga anmälda brott i slutet av 1980-talet. Invandrare utgjorde närmare 9 procent av befolkningen när studien utfördes. Det betyder att invandrare således var generellt sett överrepresenterade i brottsstatistiken. I studien från 1980-talet definieras invandrare som ”personer som är födda i annat land och folkbokförda i Sverige”. Svenskar definieras som personer som är födda och folkbokförda i Sverige och vars båda föräldrar är födda i Sverige."

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=85&module_instance=15

inte ens invandrarälskare som BRÅ kan fibbla bort statistiken. enligt den där undersökningen är invandrare överrepresenterade i brottsstatistiken.

tänk en undersökning IDAG där ALLA invandrare räknas som invandrare inte bara nyanlända - hur stor tror ni överrepresentationen är då?

Jax
2005-11-20, 23:15
"Enligt en äldre studie begick invandrare drygt 14 procent av samtliga anmälda brott i slutet av 1980-talet. Invandrare utgjorde närmare 9 procent av befolkningen när studien utfördes. Det betyder att invandrare således var generellt sett överrepresenterade i brottsstatistiken. I studien från 1980-talet definieras invandrare som ”personer som är födda i annat land och folkbokförda i Sverige”. Svenskar definieras som personer som är födda och folkbokförda i Sverige och vars båda föräldrar är födda i Sverige."

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=85&module_instance=15

inte ens invandrarälskare som BRÅ kan fibbla bort statistiken. enligt den där undersökningen är invandrare överrepresenterade i brottsstatistiken.

tänk en undersökning IDAG där ALLA invandrare räknas som invandrare inte bara nyanlända - hur stor tror ni överrepresentationen är då?

Jag tror inte att det är någon som säger emot.

Frågan är vad vi ska göra. Ska vi sluta hjälpa folk och lämna dem åt sitt öde, eller ska vi fortsätta ta hit dem och istället börja diskutera och försöka lösa varför de är överrepresenterade i brottsstatistiken. Jag röstar på det senare.

gothen
2005-11-20, 23:19
Invandringen har dock dubblerats sedan 80-talet och det är ganska så lätt att förstå att intigreringen inte har samma takt med tanke på att det bara blir värre och värre med misslyckade förorter som Rinkeby och Rosengård eller vad stället heter i Malmö.

Vad tycker förresten de som välkommnar invandringen med Rosengård? 80 % invandring och där kan den kriminella statistiken tala för sig själv. Är det samhällets fel att det har blivit så eller kan man skylla det på invånarna? Jag tycker självklart att det är 100 % invånarnas fel (Rosengårds invånare då...) då de fan ska anpassa sig om de kommer hit. Ansvarstänkandet verkar ha gått på grund...

Kanske är det dags med en pool där vi kan rösta om vi ska stänga gränserna? :naughty:

Trance
2005-11-20, 23:25

Frågan är vad vi ska göra. Ska vi sluta hjälpa folk och lämna dem åt sitt öde, eller ska vi fortsätta ta hit dem och istället börja diskutera och försöka lösa varför de är överrepresenterade i brottsstatistiken. Jag röstar på det senare.

Om jag minns rätt så är det rätt liten del som är flyktingar.

gothen
2005-11-20, 23:31

Du får väga fördelarna mot nackdelarna. Jag tycker som om det kommer kosta en hel del pengar i alla fall, det är väll bara hoppas på att vi tjänar på det...

Men för tillfället tycker jag att det största problmet är att när vi tar hit folk så har vi redan ca 20 % faktiskt arbetelösa, dvs att man inte räknar in sossarnas alla jobblösningar som bara bättrar på statistiken men bara kostar pengar. Så nu när vi tar in ännu fler och det inte finns nog med jobb för de svenskar som redan bor här, hur ska vi lösa det? Svaret enligt mig är att erbjuda var och en möjligheten och de förustättningar som krävs för att starta ett eget gynnsamt företag, man måste tjäna på att arbeta. Arbetslösa ska inte få ett öre då alternativet att starta eget alltid finns (knappt nu pga sossarna) så att glida på andras lön ska inte gå längre. De som är arbetslösa pga sjukdom eller liknande får givetvis arbete efter sina egna förutsättningar.

High1ander
2005-11-20, 23:38

allan
Ja? Det är väl allmänt känt?

Källa? Som gothen sa...

Sen är det mer "invandrare" som begår våldtäkter, men inte finns det några "Invandrare rör inte våra kvinnor"-demonstrationer?

Farsan till Fadime som bott i Sverige i 20 år kunde inte prata svenska.

Vem fan tror egentligen att invandrare försöker lära sig svenska eller bli del av det svenska samhället då de skyfflas till Alby eller Rosengård?

Jag är uppväxt på landet. Där tar det inte många sekunder förns en invandrare är bättre än svenskarna på svenska.

Man kan inte, ska inte tvinga ut folk på landet. Men jag personligen tror att alla skulle vinna på det. Invandrarna lär sig svenska och integreras snabbare. Istället för som i Alby, Rinkeby, Rosengård kunna leva med sitt hemspråk och skita i svenska regler och lagar. Om de inte ens kan prata svenska eller jobbar för något "svenskt", så tror jag nog också inte att de bryr sig så mycket om svensk lag.

Sen ska man vara hårda på utvisningar. Man ska veta då man kommer in i Sverige att bryter man en lag, då är det utvisning direkt. Även om man är homosexuell politiskt snubbe som kommer hängas så fort man blir tillbakaskickad. Värderar man sitt liv så begår man inte brott, punkt slut.

Sen införa språktest.

Bärs
2005-11-20, 23:40
Mer kapitalism och hårda straff är enda lösningen.

paddanboy
2005-11-21, 00:20

Sanningen är den att invandrarna inte är flyktingar, de är ytterst få, 2/10 om jag kommer ihåg rätt, som verkligen är flyktingar. De flesta är alltså välfärdsinvandrare, de kommer för en bättre matriell status och allt det innebär. Invandringsproblematiken kommer inte lösa sig, verkligen inte med dagens partier, de måste in ett radikalare parti, Sverigedemokraterna till exempel som jag kommer rösta på nästa val. Inte ens dem kommer kunna att förändra denna självmordspolitik om de inte har majoritet i riksdagen i minst 8 år. Det kommer inte inträffa, det vet vi.

Men hur skall då vårt land räddas från en invandringsinvasion som inte ens svensken själv har fått bestämma över. Jag vet inte, men alla ni här i forumet som skriver era vanliga klychor om att de bara är svenskarnas fel och att det är invandrarna som de är så synd över, kommer knappast förändra något.

VAKNA

paddanboy
2005-11-21, 00:23
Mer kapitalism och hårda straff är enda lösningen.

Kapitalism och mångkulturen går hand i hand, mångkulturen splittrar ett tidigare enat folk, och straff kommer aldrig att vara någon lösning, en död är en död, en misshandlad en misshandlad.

Kolla enbart på USA vilket helvete.

backflash
2005-11-21, 01:10
Invandringen har dock dubblerats sedan 80-talet och det är ganska så lätt att förstå att intigreringen inte har samma takt med tanke på att det bara blir värre och värre med misslyckade förorter som Rinkeby och Rosengård eller vad stället heter i Malmö.

...

Kanske är det dags med en pool där vi kan rösta om vi ska stänga gränserna? :naughty:

För skojs skull: Vad hände med den Svenska invandringspolicyn i slutet på 80talet?

Kan göra det enkelt för dig ifs: Väntetiden för ett upphållstillstånd ökade enormt, och i rena termer kunde det dröja flera år mellan tiden för ansökan och tiden för att ha mottagit uppehållstillstånd. Under den här tiden fick den som ansökte EJ arbeta (Ekberg, 1999, 424). Är det då rätt säkert att anta att kompetens förlorades och försvann all världens väg? På tal om att misslyckas med integration och att allt enbart är migranternas fel då då.

Stänga gränserna: Hur lustigt det än låter så lär detta betyda större problem :) ... Om vi ser på människosmuggling: Notably, as measures were done to hinder migrants from entering the country the number of smugglers and smugglees rose with the restrictions and the reduced benefits. According to an IOM report the increase was indeed notable as: ”German statistics on smugglers and smuggled aliens recorded an increase from 1847 and 1794 respectively in 1990 to 3162 and 12533 respectively in 1998 (as cited in Castles and Miller, 2003, p.116). Continuing with trafficking in human beings, a relation between increases in state restrictions and the potential ’need’ for smugglers or traffickers is better expressed by Muus who argues that: ”[a] vicious circle seems to develop between increasingly stricter entry controls and the need for potential (forced) immigrants to turn to the services of traffickers and smugglers” (Muus, 2001, p.42). Which in turn would make the 'close all borders'-argument ... well, quite... inefficient since criminality would not be rid with such a 'final solution'.

Sen ska man vara hårda på utvisningar. Man ska veta då man kommer in i Sverige att bryter man en lag, då är det utvisning direkt. Även om man är homosexuell politiskt snubbe som kommer hängas så fort man blir tillbakaskickad. Värderar man sitt liv så begår man inte brott, punkt slut.

GL! (principle of non-refoulement)

Ekberg, J. (1999) “Immigration and the public sector: Income effects for the native population
in Sweden” in Journal of Pupulation Economics (1999) 12, pp 411-430.

Limanowska, B. (2005). Trafficking in Human Beings in South Eastern Europe. Retrieved
Nov. 21, 2005. http://www.unicef.org/ceecis/Trafficking.Report.2005.pdf

Muus, P. “International Migration And The European Union, Trends and Consequences”, in
European Journal on Criminal Policy and Research, vol 9, 2001, p. 31-49

backflash
2005-11-21, 01:22
Sanningen är den att invandrarna inte är flyktingar, de är ytterst få, 2/10 om jag kommer ihåg rätt, som verkligen är flyktingar. De flesta är alltså välfärdsinvandrare, de kommer för en bättre matriell status och allt det innebär. Invandringsproblematiken kommer inte lösa sig, verkligen inte med dagens partier, de måste in ett radikalare parti, Sverigedemokraterna till exempel som jag kommer rösta på nästa val. Inte ens dem kommer kunna att förändra denna självmordspolitik om de inte har majoritet i riksdagen i minst 8 år. Det kommer inte inträffa, det vet vi.

Sverige har till och med fått kritik för att staten ej erkänner särskilt många som flyktingar. Så någon sanning vetefan om någon av oss ska skriva. Däremot tendenser som pekar mot någon form av 'sanning' om vad flyktingar 'är', eller används som. Aleinikoff beskriver flyktingar som, ur statens ögon: “a failure to the state system, a ‘problem’ to be ‘solved’” (1995, p257). Och Xenos fortsätter med en icke så vänlig replik om att: “refugees [are] being used as pawns in struggles between states” (qtd in Warner, 1999, p257). Om vi då tänker efter lite extra så kan vi nog faktiskt få det till att det inte är så populärt att erkänna folk från t.ex. en bra handelsvän som flyktingar, exempelvis Tjetjener från Ryssland vilka endast på senare tid har fått temporär flyktingstatus (det krävdes en JO-anmälan har jag för mig). Så där håller jag till och med med dig om att någon problematik ej kommer lösas. Resten däremot... nåja, vi kan nöja oss med problematiken.

Aleinikoff, Alexander T. (1995) “State-Centered Refugee Law: From Resettlement
to Containment” in D. Knudsen, Mistrusting refugees. Berkley: University of California
Press, pp 257-278.

Warner, Daniel (1999) “The refugee state and state protection” in F. Nicholson & P. Twomey
Refugee rights and realities: evolving international concepts and regimes. Cambridge:
Cambridge University press, pp 253-268.

aliquis
2005-11-21, 01:27
Händer ju att svenskar dödar med, illa hur som.

Var någon gubbe som rusade efter en grabb inne på ett bibliotek här i stan en gång också.. Men det slutade väl inte lika illa, polisen dök upp dock.

High1ander
2005-11-21, 05:25
GL! (principle of non-refoulement)
Vet, men JAG tycker att det är skitsamma.

Är skillnad på att skicka tillbaka någon för man avslår deras anökan om uppehålltillsstånd, än att skicka tillbaka någon för den begåt/begår brott.

Som sagt, värderar man sitt liv så begår man inte brott helt enkelt (eller de får vänta tills de fått sitt medborgarskap).

Sen det jag stör mig mest på är att bara 2% är FLYKTINGAR, sen är ca 50% släktingar, och ca 50% annat.

Bara 2% "flyr hit för sina liv". Borde ändra så att 2% är släktingar och 50% är flyktingar.

Tolkia
2005-11-21, 06:06
Det måste vara en av de vanligast förekommande påståendena "...men det får man inte säga...." vilket är total BS. Har man åsikter, kan styrka teorier och formulerar sig på ett anständigt sätt kan man föra den diskussionen överallt. Vilket man också gör.
Problemet är mer att folk med lägre kunskapsnivå som upplever att de blir mästrade av folk med högre dito, gärna just skyller på att de är politiskt inkorrekta (TM), att de företräder en slags diffus folkvilja (BS) och att det finns nån slags hemlig överenskommelse mellan "makthavare" om att lägga locket på.
Det är inte utan att jag tycker att det förtjänar att länkas hit (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54618&highlight=politiskt+korrekt). Apropå vad som är/kan vara "politiskt korrekt" på vilket ställe.

Metal_boy_
2005-11-21, 07:30
Exakt så. Och man får visst diskutera invandring. Det är däremot så att de som har mer bruna åsikter gärna vill framhålla att de företräder nån slags tyst folkvilja, och att det finns en elak konspiration som försöker tiga ihjäl dem. Vilket givetvis är ett jävla trams.
Men vill man diskutera invandring ska man göar det med lite sans och reson. "Sluta ta hit asen" är ett oerhört bra sätt att reta upp moderatorerna på, kränka avsevärda delar av medlemmarna och dessutom inte bara låta oss gissa att IQn är mindre än skonumret, utan också bevisa det.

allan

Jag har inte skrivit något i tråden Allan, men jag vill bara hävda att jag har väldigt stora skor :D

Metal_boy_
2005-11-21, 07:41
Hur mycket snorungar har blivit medlemmar här egentligen? Rena dagisteorierna i den här tråden. Det är inte undra på att diskussionerna inte kommer nån vart på kolozzeum.

Gabber
2005-11-21, 08:27
Intressant tråd som aldrig tar slut.

Tänkte skriva vad jag tycker och tror. Jag har inga siffror eller bevis som styrker det jag säger men jag tror de flesta håller med.

enligt mig så är inte kriminella = invandrare (vilka det nu är)
bara för att man bor i Rinkeby så är man inte med i maffian
bara för att man har parabol betyder det inte att man är arbetslös på bidrag
bara för att man har en pizzeria så har man inte svartanställda
bara för att man jobbar svart så är man inte invandrare
bara för att man rånar någon så är man inte invandrare och v.v.
bara för att man våldtar någon så är man inte invandrare och v.v.

listan kan göras väldigt lång

svenskar dödar, rånar och våldtar
invandrare dödar, rånar och våldtar
vem våldtar och rånar mest? Behöver vi veta det? Det drabbar ALLA, invandrare och svenskar.

Vilka blir kriminella? Är det invandrare eller svenskar? Vad beror det på? Vissa invandrare KAN inte anpassa sig till svenska livet och lagen helt enkelt och vissa svenskar tycker inte om lagen.

That’s life, sluta gnäll på varandra.

mini
2005-11-21, 08:30
Jag tycker skaparn har en poäng. Ska vi peka finger på vem som gör vad, så är ju män de överlägset mest överrepresenterade i brottsstatistiken. Släng ut asen, allihopa!

morte
2005-11-21, 08:41
blaha blaha ni är som Mona Sahlin allihop. Totalförbjud Islam, slöja, tillåt inte undantagsregler när det gäller äktenskap så löser sig en hel del. Tvångsomhänderta och fosterhemsplacera unga invandrarflickor som far illa, och skicka ut resten av familjen med huvudet före, så löser sig nästan allt.

Baan
2005-11-21, 09:19
Hur mycket snorungar har blivit medlemmar här egentligen? Rena dagisteorierna i den här tråden. Det är inte undra på att diskussionerna inte kommer nån vart på kolozzeum.

Håller med, inte direkt hög nivå på tankarna, många "bra" lösningar som inte löser någonting....o sen går man över och spottar på politikerna, hm, jag är iaf glad att många i den här tråden inte har någon makt överhuvudtaget

Ninjasmurf
2005-11-21, 09:58
Måste börja med att säga att jag inte läst igenom alla inlägg så noga så det här kanske har skrivits tidigare.

När man läser statistik över våldtäkter bör man ha i åtanke detta:

Invandrare i statistik avser alla personer som är inflyttade från andra länder och den största delen av denna grupp kommer från dom nordiska länderna (finland, danmark, norge) sen dom baltiskta länderna. Dom så kallade "blattarna" utgör en inte så stor del.

Vad det gäller våldtäkter så utgör överaskvåldäktena endast 12%, den största delen av våldtäkterna (8 av 10) begås av nån offret känner Källa (http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=3&id=173)

Fast tråden handlade om folk som sätter sin "moral och kultur" över landets lagar och där är förhållanden mer komplexa.

/ninja f.d. kriminologistudent

Bärs
2005-11-21, 11:38
Kapitalism och mångkulturen går hand i hand, mångkulturen splittrar ett tidigare enat folk, och straff kommer aldrig att vara någon lösning, en död är en död, en misshandlad en misshandlad.

Är du alltså socialist?

Mångkultur är inget ont, det är inte heller monokultur. Om utvecklingen sker naturligt, utan politiskt styrning, kan alla kulturblandningar fungera sida vid sida eftersom alla vinner på det. Som i USA, ett fint land.

skaparn
2005-11-21, 11:43

Menar du att mångkulturen splittrad det tidigare enade folket i USA eller? Jag får intrycket av att folket i USA hålls samman just av mångkulturen. Förövrigt så köper jag inte snacket om "ett enat folk". Vilket är det enade folket som splittrats pga. invandring? Är det stugrasisterna som helt plötligt inte kan vara odugliga och ändå få ett jobb?

morte
2005-11-21, 12:00
Ni snurrar bort från ämnet, beteer er fortfarande som Sahlin etc. Hedersrelaterat våld, det är ett problem som i huvudsak drabbar muslimska invandrarkvinnor, där förövaren är en släkting eller familjemedlem. Man löser inte det genom att påpeka statistik gällande personrån, eller att påpeka att Svenskar minsann gör brott också, om mångkultur är bra eller inte, arbetslöshet bland stugrasister är inte heller det en bidragande orsak och har öht taget inte med saken att göra. Kärnan i det problemet är Islam. Lösningen ligger i att förbjuda Islam och muslimska värderingar, seder, etc.

Jax
2005-11-21, 12:07
Lösningen ligger i att förbjuda Islam och muslimska värderingar, seder, etc.
Muslimerna skulle antagligen säga:
"Japp, okej då kör vi på det. Skickar du köttbullarna och sillen?"

Fredrik_
2005-11-21, 12:35
Kärnan i det problemet är Islam. Lösningen ligger i att förbjuda Islam och muslimska värderingar, seder, etc.

Bara för att "hederskulturen" förekommer i länder där islam är den dominerande religionen behöver det inte betyda att den vanarten av kultur är en del av religionen islam.

Totalt ologiskt resonemang om du inte lyckas visa att hedersmord förespråkas av religionen som sådan, och det gör den inte kan jag tala om.

gothen
2005-11-21, 15:10
Man kan ju inte förbjuda vissa religoner *grr27*

Det är lagligt att göra något tills man bryter mot lagen och det finns faktiskt muslimer som följer lagen, varför ska dom då inte få tro på det dom vill?

"Religon är folkets opium", Marx....

PowPow
2005-11-21, 15:27
Att man med så få ord kan uttrycka så mycket skitsnack. Förstår inte det. Väljer dock att inte hetsa upp mig. Kan dock delge två länkar som möjligtvis kan komma till användning. Förutsatt att folk vill förstå, och inte bara behöver få kräka av sig lite.

Litteraturlista, IMER 1-20 (http://www.mah.se/templates/Page____14510.aspx)
Litteraturlista, IMER 21-40 (http://www.mah.se/templates/Page____14522.aspx)

paddanboy
2005-11-21, 16:14
Måste börja med att säga att jag inte läst igenom alla inlägg så noga så det här kanske har skrivits tidigare.

När man läser statistik över våldtäkter bör man ha i åtanke detta:

Invandrare i statistik avser alla personer som är inflyttade från andra länder och den största delen av denna grupp kommer från dom nordiska länderna (finland, danmark, norge) sen dom baltiskta länderna. Dom så kallade "blattarna" utgör en inte så stor del.

Vad det gäller våldtäkter så utgör överaskvåldäktena endast 12%, den största delen av våldtäkterna (8 av 10) begås av nån offret känner Källa (http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=3&id=173)

Fast tråden handlade om folk som sätter sin "moral och kultur" över landets lagar och där är förhållanden mer komplexa.

/ninja f.d. kriminologistudent

"De 27 dömda våldtäktsmännen som ryms i hennes studie levde i ungefär hälften av fallen under socialt oordnade förhållanden. 85 procent var födda utomlands eller av utomlandsfödda föräldrar"
Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=483298&previousRenderType=2'

Annan vettig artikel om invandringsbrottslihet i Danmark:
http://www.sdkuriren.se/nyheter.php?action=fullnews&id=1038

Sedan skall nämnas att när du snackar om att invandringen är störst från våra nordiska grannländer så har du inget belägg för det. Jag försökte finna statistik via SCB men jag hittade inget, sedan så skall nämnas att om man ser invandrare som en grupp, dvs araber osv så är deras närvaro i invandringsantal flest utan tvekan...
Förövrigt så är det bara massa slitna klychor du pratar om...

Fredrik_
2005-11-21, 16:45
"De 27 dömda våldtäktsmännen som ryms i hennes studie levde i ungefär hälften av fallen under socialt oordnade förhållanden. 85 procent var födda utomlands eller av utomlandsfödda föräldrar"
Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=483298&previousRenderType=2'

Ta gärna med hela citatet så blir det en mer rättvisande bild. Det är fult gjort att bara klippa valda delar som stödjer ditt resonemang, speciellt om det strider mot vad den du citerar egentligen menar. Det här är den ursprungliga texten, med en mycket mer nyanserad ton (klass- och utanförskapsmarkör etc.):

85 procent var födda utomlands eller av utomlandsfödda föräldrar, vilket ju tyvärr i Sverige i hög grad blivit en klass- och utanförskapsmarkör
Det är inte ovanligt att fysiskt våld mot kvinnor också rymmer sexualiserat våld. Och om man i stället för att titta på våldtäktsmän kikar på vilka det är som slår ihjäl sina fruar så hittar vi inte heller där något tvärsnitt av den manliga befolkningen. Det är män som i hög grad har alkoholproblem, är kriminellt belastade, ofta har låg social status och som ofta är psykiskt sjuka eller störda. Också här är utlandsfödda överrepresenterade (Brå-rapport 2001:11).

Bestäm dig istället för att slänga ut alla med alkoholproblem, kriminell belastning, psykisk sjukdom och låg social status så fixar du säkert problemet en gång för alla, om du nu vill ha en drastisk lösning.

paddanboy
2005-11-22, 23:03
Ta gärna med hela citatet så blir det en mer rättvisande bild. Det är fult gjort att bara klippa valda delar som stödjer ditt resonemang, speciellt om det strider mot vad den du citerar egentligen menar. Det här är den ursprungliga texten, med en mycket mer nyanserad ton (klass- och utanförskapsmarkör etc.):

Bestäm dig istället för att slänga ut alla med alkoholproblem, kriminell belastning, psykisk sjukdom och låg social status så fixar du säkert problemet en gång för alla, om du nu vill ha en drastisk lösning.

Hela citatet? mja, du menar alltså kort och gått att utanförskap skall ses som en förklaring för våldtäkt? Alltså, de där citaten är uppputsade så mycket det går för att inte sätta invandrarna i skuld, det du gör är att fortsätta smussla med sanningen.

Din flickvän blir våldtagen, "jajust det, de var ju pga utanförskap". Invandrare är möjligen utanför det svenska samhället, men det har de flesta valt och vara, de köper paraboler och trivs med att bo med andra likasinnade, vilket skapar en samhörighet inom invandrarsamhället. Men ett utanförskap i det landet de förtillfället bor i! De flesta Invandrarna vill inte anpassa sig, varför? därför anpassning=ta avstånd från egen kultur, men vi svenskar skall banne mig ha tolerans hur som helst.

Trött på okunnighet och blåögdhet.

Big_Vik
2005-11-22, 23:20
Vad har vi svenskar egentligen för rätt att neka någon som råkade födas i ett sämre land att komma hit och söka lyckan? Visst, det skulle bli fetaste kaos om så vore fallet, men det svarar inte på frågan. Vore kul att veta :)

Fredrik_
2005-11-23, 10:59
Hela citatet? mja, du menar alltså kort och gått att utanförskap skall ses som en förklaring för våldtäkt? Alltså, de där citaten är uppputsade så mycket det går för att inte sätta invandrarna i skuld, det du gör är att fortsätta smussla med sanningen.

Din flickvän blir våldtagen, "jajust det, de var ju pga utanförskap". Invandrare är möjligen utanför det svenska samhället, men det har de flesta valt och vara, de köper paraboler och trivs med att bo med andra likasinnade, vilket skapar en samhörighet inom invandrarsamhället. Men ett utanförskap i det landet de förtillfället bor i! De flesta Invandrarna vill inte anpassa sig, varför? därför anpassning=ta avstånd från egen kultur, men vi svenskar skall banne mig ha tolerans hur som helst.

Trött på okunnighet och blåögdhet.

Jag menade ingenting, men det gjorde däremot ledarskribenten i DN vars text du förvanskade till att passa dina syften.

Men det är ju en väldig tur att just du har lärt dig sanningen om hur samhället fungerar när större delen av de som forskar inom området säger helt annorlunda. Och att alla invandrare bara älskar att gå omkring arbetslösa, bo i höghusghetton och leva på existensminimum vet ju alla. Det tillhör ju deras kultur. (skrivet med viss ironi för de som inte uppfattar sådant). Varför ska du kräva att de ska ta avstånd från sin kultur? Vi har långt ifrån något monopol på vad som är rätt och fel kulturellt sett. Däremot kan du kräva en anpassning till landets lagar.

Att inte kunna inse att det finns andra faktorer än religion, hudfärg och födelsort som inverkar på brottslighet och annat är så okunnigt, förenklat in absurdum, naivt och blåögt som det bara kan bli.