handdator

Visa fullständig version : Vilka kosttillskott?

danio
2005-11-20, 00:39
Jag har lite funderingar kring vilka preparat man ska testa. Jag är själv helt oerfaren så jag tänkte höra om någon med lite mer erfarenhet kan tipsa. Jag har hört att Kreatin och ALA ska vara en bra kombination? Och kanske en gainer till det efter träningen?

tipsen uppskattas!

/Daniel

mangemani
2005-11-20, 00:59
ALA gör så att kreatinet kan tas upp bättre,så det är bra,men om du får bra resultat utav kreatinet redan,så är det lite onödigt med ALA(om det nu är i det syftet).
köp vassle och maltodextrin istället och blanda din egen gainer själv(mitt råd alltså,du gör ju som du vill förstås).

sen kan jag personligen rekomendera KCG och LEAN.
detta tar du ca 1 timme innan träningen,mycket goda resultat.

danio
2005-11-20, 01:16
okej, du menar KCG som "kreatinkälla"? vad har LEAN för effekt? läste bara att det var bra för viktminskning?. väger nu 60kg och är 181. tränade förut i 4 år, gick upp 5kg. har nu haft ett uppehåll på ett år och gått ner 5kg igen. haha!

men men. vad är maltodextrin förresten?

Catstyle
2005-11-20, 01:28
Maltodextrin är kolhydrater.

Jag tycker att du först och främst ska fixa iordning din kost, och äta MYCKET.
När du gjort detta kan du börja fundera på eventuella tillskott, protein/kolhydrater samt eventuellt kreatin är ganska "enkla att använda".

Du ska framförallt veta: Du BEHÖVER absolut inte kosttillskott. Kosten och träningen är det viktigaste.

danio
2005-11-20, 01:33
Jag äter redan nu ordentligt, 5 mål om dagen, varav 3 är ordentliga måltider och 2 är mindre mellanmål.

hm. fick just en idé. till uppladdning före träning blandar man Carbo FX +Kreatin +Vätska. Sen efter träningen gör man en gainer av protec. vad tror ni om det?

mangemani
2005-11-20, 02:57
okej, du menar KCG som "kreatinkälla"? vad har LEAN för effekt? läste bara att det var bra för viktminskning?. väger nu 60kg och är 181. tränade förut i 4 år, gick upp 5kg. har nu haft ett uppehåll på ett år och gått ner 5kg igen. haha!

men men. vad är maltodextrin förresten?

nja,nu tänkte jag mer KCG som nånting du tar innan passet för att "ladda upp" så att säga,vanligt kreatin som tex monohydrat/citrus osv kan du ju ta också.
LEAN är mer än bara ett viktminsknings preparat,det är en mycket uppigande produkt och om man kombinerar KCG med LEAN så kan resultaten blir hyffsade(det är den erfarenheten jag har av dom produkterna).

ta inte detta på fel sätt nu,men det låter inte som en bra ide.

Catstyle
2005-11-20, 12:59
Förövrigt låter 60kg på 181 centimetrar lite, tänk på att äta massor av mat. :eating:

danio
2005-11-20, 14:17
catstyle, jag vet. därför jag har varit desperat att gå upp i vikt, utan resultat. jag lovar, jag äter verkligen Mkt.

Catstyle
2005-11-20, 14:19
Ptja, går du inte upp i vikt äter du inte tillräckligt mycket.

danio
2005-11-20, 14:21
catstyle, jaja. är väl ngt fel på mig =)

Catstyle
2005-11-20, 14:26
Absolut inte, och jag vill inte gå alltför mycket offtopic men:

Jag tycker att innan man börjar spendera pengar på diverse tillskott ska man ta sig en ordentlig funderare på hur den riktiga maten ser ut, det betyder mer än tillskott.

Och du går upp i vikt om du äter mer energi än du förbrukar. :)

danio
2005-11-20, 14:39
hehe. jag dricker matolja regelbundet varje dag, utan att jag går upp ett gram. det säger väl ngt? just nu idrottar jag heller inte så jag förbrukar inte så mkt..

aliquis
2005-11-20, 15:27
Jag äter redan nu ordentligt, 5 mål om dagen, varav 3 är ordentliga måltider och 2 är mindre mellanmål.

hm. fick just en idé. till uppladdning före träning blandar man Carbo FX +Kreatin +Vätska. Sen efter träningen gör man en gainer av protec. vad tror ni om det?Om du bara väger 60kg på 1.80 och bara ökade 5kg i kroppsvikt på 4år kanske det inte var så ordentligt, även om du tycker det, mellanmålen kanske behöver vara "mål" ;D

Du behöver inte massa kolhydrater före passet, tror det räcker finfint med protein isf, mat skall du ju redan ha i kroppen hur som helst. Kolhydraterna är väl mest på att lagra upp nya kolhydrater lite snabbt efter passet.

aliquis
2005-11-20, 15:27
hehe. jag dricker matolja regelbundet varje dag, utan att jag går upp ett gram. det säger väl ngt? just nu idrottar jag heller inte så jag förbrukar inte så mkt..Fast det är knappast något "fel" på dig, du äter bara för lite hur som helst.

Pepz
2005-11-20, 15:40
Eftersom du inte går upp i vikt så råder jag dig till att köpa en säck med maltodextrin och lite proteinpulver så du kan blanda gainers i mängder.

Och precis som alla säger, du äter för lite. Alla säger att de äter så himla mycket men då är det oftast bara 3 stora mål om dagen.. satsa på att äta något minst 6ggr om dagen.

MyungChul
2005-11-20, 23:31
Tror du överskattar ditt intag en smula.
Hur gammal är du?

Och en gainer innan och efter träningspasset kan vara att rekommendera, då hamnar du väldigt lätt på ett överskott. Lycka till! :thumbup:

danio
2005-11-21, 19:25
jag är 19.. jag räknar inte näringsvärden osv på det jag äter. men, för närvarande äter jag 5 mål om dagen, varav 3 ordentliga mål (frukost, lunch och middag). de 2 mindre målen kan bestå av tex någon smörgås och oboy, eller ngt dylikt.

mangemani
2005-11-21, 19:41
jobbigt att hålla på att chansa i hur mycket man får i sej per dag,då vet man ej om man ligger på + kcal eller - kcal..visst kanske man märker det om det ger resultat,men varför chansa?varför inte enkelt mata in det man har ätit under dagen i ett program och sen vara säker på om man ligger på den kcal mängd där man går ner eller upp i vikt?
finns massor av bra program,hälsovakten,trainerslab m.m

Body Guard
2005-11-21, 19:59
jag är 19.. jag räknar inte näringsvärden osv på det jag äter. men, för närvarande äter jag 5 mål om dagen, varav 3 ordentliga mål (frukost, lunch och middag). de 2 mindre målen kan bestå av tex någon smörgås och oboy, eller ngt dylikt.

någon smörgås o lite oboy är inga mängder, inte ens som mellis.. ät 3-4 grova mackor med mycket pålägg ( skinka, kalkon, häst osv) mycket mjölk, eller gröt e bra, nötter funkar fint ca 150-200 g typ jordnötter e bra... testa att äta 150% av de du äter nu de tre huvudmålen.

/BG

Body Guard
2005-11-21, 20:12
glömde skriva 500 g keso, kvarg, kessela med typ polar extrem är en stabil mellis

danio
2005-11-22, 00:02
hmm, ja. det låter ju helt klart som att jag kommer få problem med att få i mig tillräckligt. jag fattar inte hur ni har tid att äta allt det där :). som typ de 2 mindre målen. det är ngt jag slänger i mig när jag har några minuter. men hur i hela friden ska man ha tid att langa i sig allt det där varje dag? =)

Body Guard
2005-11-22, 09:44
hmm, ja. det låter ju helt klart som att jag kommer få problem med att få i mig tillräckligt. jag fattar inte hur ni har tid att äta allt det där :). som typ de 2 mindre målen. det är ngt jag slänger i mig när jag har några minuter. men hur i hela friden ska man ha tid att langa i sig allt det där varje dag? =)

När man väl har fått upp en rutin så funkar det fint. Att slänga i sig ca 300-400 g keso tar vad max 3-4 min, det hinner man väll? Försök att förbereda kvällen innan, då blir det så mycket smidigare. En sak du kan göra om du ont om tid, är att köpa typ slowcarbs och ett keasin protein och blanda som mellanmål, men jag tycker du först och främst ska lära dig sköta kosten, sen kan man komplettera med tillskott. De krävs lite planering men det lönar sig i längden.

/bg

danio
2005-11-22, 15:04
tack så mkt för många fina svar på mitt problem! :) har köpt keso idag. har aldrig käkat det förr :S. ska se om jag får i mig det =)

BodyFitness
2005-11-22, 15:10
Kreatin
Vitaminer
Mineraler
Proteintillskott
SnabbaKolhydrater

MyungChul
2005-11-22, 20:25
Kreatin
Vitaminer
Mineraler
Proteintillskott
SnabbaKolhydrater

Vad vill du säga med det här?

Pepz
2005-11-22, 20:54
Vad vill du säga med det här?

att han inte läst igenom tråden :D

Det tar inte så lång tid att laga och äta mat, man får prioritera bort annat onödigt helt enkelt..

MyungChul
2005-11-23, 16:43
Jobbigt det här med att läsa.

danio
2005-11-24, 01:22
menar du att jag ska klämma i mig en 500gs burk med keso, bara som den är? :S.. smakar ju rena apan =)

MyungChul
2005-11-24, 01:56
menar du att jag ska klämma i mig en 500gs burk med keso, bara som den är? :S.. smakar ju rena apan =)

Ät den med något du tycker om, frukt och bär. på macka tillsammans med skinka. själv äter jag den som den är men det är ju en personfråga.

Fredrik_S
2005-11-24, 08:27
lagar du mat själv kan du ju ta två timmar någon dag å dra ihop 15-20 matlåder,
jag brukar koka ett kilo ris ett par kilo potatis och ett par kilo lax/kyckling samtidigt(i olika kärl) och lägga i 15-20 matlådor, det bli lätt att räkna ut näringsvärde på måltiderna. Ät maten med lite olika sallader avokado och kryddor så tröttnar man inte lika lätt.

Fredrik_S
2005-11-24, 08:30
Det tar inte så mycket längre tid å äta dubbet så mycket till mellanmål, gillar du oboy med macka, ta dubbelt så mycket oboy med macka, och som sagt kör fullkornsbröd med mycket pålägg(skinka kalkon dylikt).

MyungChul
2005-11-24, 11:39
Det tar inte så mycket längre tid å äta dubbet så mycket till mellanmål, gillar du oboy med macka, ta dubbelt så mycket oboy med macka, och som sagt kör fullkornsbröd med mycket pålägg(skinka kalkon dylikt).

förstår inte varför du vill pracka på någon om att det är "bra" att dricka något med 80% sockerhalt

Fredrik_S
2005-11-24, 15:36
Nja jag mena ju inte dubbelt så mycket pulver till samma mängd mjölk. Visst är det väl kanske bättre å dricka mjölken som den är men vill han ha i oboy gör det nog inte så mycket då han ändå behöver äta en hel del mer än han gör. Det blir ca 16 gram socker om han tar 6 tsk oboypulver, och det svarar inte för så stor del av hela mellanmålet att det blir nån sockershock.

danio
2005-11-29, 01:09
okej, ja jag har faktiskt börjat få in en liten rutin nu iaf. fast det tar ju lite tid =). Men hur stor energimängd bör man få i sig på en dag? jag tränar 4 dagar i veckan och i övrigt rör jag mig inte så mkt alls.

tack för alla svar

danio
2005-11-29, 01:15
och en sak till. om jag ska få i mig keson måste jag krydda med ngt dominant så man får bort den vidriga smaken som fick mig illamående :S. ngn som har tips på nå bra kryddor? vitlök o peppar kanske :)

morsan brukar ju göra egen ost som är som en grynig gegga. den är god. kanske lika nyttig =)

Davil
2005-11-29, 09:24
och en sak till. om jag ska få i mig keson måste jag krydda med ngt dominant så man får bort den vidriga smaken som fick mig illamående :S. ngn som har tips på nå bra kryddor? vitlök o peppar kanske :)

morsan brukar ju göra egen ost som är som en grynig gegga. den är god. kanske lika nyttig =)
Om du tycker keso smakar så vidrigt som du beskriver, varför äter du då det? Ät något du tycker om istället.

Annars kan du prova keso på mjukt bröd med skivad banan.