Visa fullständig version : Dagens ungar???
Har tänkt på detta ett bra tag och jag tycker att utveckligen är sorglig.
Bara på 10-15år så har så mkt med barn "barndom" förändrats.
Jag är själv född 1984. När vi var små, 3-10år typ, så var vi barn i området alltid ute och lekte. Man gjorde allting. Var det fint väder så spelade man fotboll/lekte krig/kurragömma/byggde kojor, ja allting man kan tänka sig. Bara det inte regnade. Regnade det ibland så sprang man ofta och satte sig under ett träd eller på en lekplats och satt o pratade. Man var ofta ute och cyklade, åkte inlines osv. Datorn var undr min ålder ganska ny för hemmabruk. Fanns lite enkla spel men det var inte att man spelade så ofta direkt.
I dagsläget i samma områder där jag bor där det finns barn så ser man aldrig barn ute och leker. Under hösten/vintern och tidig vår så är det totalt barnlöst. och ser man då barn ute så är det med sina föräldrar där dem ska skjutas till träningar osv. Barn verkar inte längre kunna ta intiativ till att t,ex spela fotboll/innebandy osv utan att där måste vara en tränare med och allting.
Jag blir faktiskt lite tårögd när jag tänker på det för den tiden vi hade som barn och upplevde innan allt det tekniska bredde ut sig alltför mkt kommer nog aldrig att finnas längre. Vi hade så himla roligt oavsett väder. man var alltid ute och lekte Fanns alltid någon som ville göra något. ;)
Barn leker inte längre och gör inget på egen hand nästan. Allting handlar om upplagda senarier där föräldrarna kör dem till träningar eller så sitter dem inne framför dator/tv-spel osv.
Jag tycker det är hemskt eftersom jag vill att mina barn iaf ska få uppleva lite av det jag gjorde. Men å andra sidan så kan man inte hindra tekniken för även om jag inte "tiilåter" mina barn att använda datorn så gör andra föräldrar det, vilket gör att ingen ändå kommer att vara ute.
Jag är så glad att jag hann uppleva en tid så barn faktiskt lärde sig att tänka själv, hitta på saker utan att behöva ha en skärm framför sig. :em:
Sen rent hälsomässigt behöver vi inte diskutera för det blir bara värre och värre.
Vad anser ni här på kolo? har jag rätt eller är jag ute och cyklar?
/henka
Dumleman
2005-11-20, 00:00
Man kan lära sig att "tänka själv" framför en skärm också. Men jag håller med, det kan omöjligt vara nyttigt att sitta inne hela dagarna och spela dator. På bussen blir jag lite lessen när småungarna sitter och pratar om wow hela tiden, de borde ägna sig åt det verkliga livet istället. Men tiderna förändras, när min morfar var barn så tvingades han att vara ute i skogen hela dagarna och valla kossor.
ErikWrestlingFreaket
2005-11-20, 00:10
Lär man sig verkligen så mycket av att vara ute och leka? Personligen tycker jag det är mycket roligare nu som tonåringen när man kan sitta framför dator och saker än när man var barn och var tvungen att köra halvtråkiga lekar.
Lär man sig verkligen så mycket av att vara ute och leka? Personligen tycker jag det är mycket roligare nu som tonåringen när man kan sitta framför dator och saker än när man var barn och var tvungen att köra halvtråkiga lekar.
Tvungen???
Ja jag kan bara tala av egen erfaranhet. Sen att sitta framför en dator e ju bara så sterilt. Sitta o glo där o prata på msn när man istället kan gå ut och istället vara ute och göra grejor. Nu menar jag inte att man aldrig ska sitta vid datorn...men ja har t,ex polare som t,ex pluggar mellan 08.00-16,00 eller jobbar dem tiderna..och sen spenderar resten av kvällen framför datorn. Hemskt!
Du har helt rätt i det du skriver. Tragiskt att datorer blir en så stor del i ett barns liv.
Dem missar mycket, tycker också det är riktigt tråkigt. Men men, their loss :D
Three pigs
2005-11-20, 00:37
så sant.
alla sitter inne o spelar wow, ingen vill vara ute och leka med mig längre *cry*
är född 1987, men hann också uppleva det du beskriver :)... åkte fan inlines varje sommardag,lirade bandy heal tiden, fotboll osv ov... mkt trevligt, även på skoldagarna, då man inte hade fotbollsträning
Heh, erfor inte direkt själv att vi dåtidens ungar spenderade färre dagar med fördragna persienner och spelade Nintendo, men hur kan vi 80-talister egentligen ha något bra perspektiv på saken när den enda generation vi har bevittnat som vi kan jämföra med dagens är den vi själva tillhörde?
Chansen att man på en dator faktiskt sysslar med något kreativt som kan utveckla en mentalt och intellektuellt är väl sen betydligt större än med dåtidens primitiva och hjärndöda arkadspel, när den ger tillgång till en massa alternativa sysslor som att programmera, skapa musik, diverse "edutainment"-program, textkommunikation, etc, samt betydligt mer avancerade och sofistikerade spel.
Själv ser jag dessutom massvis med barn som är ute och leker när jag är ute och går på fina sommar- och vinterdagar. Om det råkar vara mer organiserad lek nu än förr i form av t ex knattefotboll vet jag inte, men varför skulle det i sig vara något negativt?
Ja, förr var ungarna ute o stojjade, när jag var ung så hade jag en sån där vinteroutfit a la sparkdräkt, riktigt påpälsad me mössa o vantar och åkte snowracer eller rumpis, rullade i backen eller gjorde dropkicks för att sen ramla ner i en snödriva etc...
Nuförtiden så sitter väl ungarna hemma o kör WoW, Cstrike eller tittar på Pokemon! :laugh:
inte retas.
ninja-edit ftw
Som jag har sagt i någon annan tråd, dagistiden var det bästa i mitt liv, vi lekte krig, vi pallade frukt, lekte herran på täppan, snöbollskrig, snowracer (denna tingest är dock odödlig, ungar kommer alltid att älska den), fotboll, vi lekte turtles (jag var donatello) och vi rymde från dagisfröknarna.... ahh det var livet.
Om ungar slutar med dessa lekar så kommer de att bli fördärvade, tappa ryggraden och bli närsynta allihopa.
Ååå vilken underbar tråd :love: Exakt så brukar ja oxå tänka när ja ser våra halvt förfallna lekparker härikring =( Nu är ju de enda aktiviteterna som förekommer där typ smygrökning osv. Man ser inte de där idylliska hopp och lek grejjset, vi pysslade me som unga, i samma utsträckning längre :( Men ja tycker allt fyller en funktion.. Visst kan de va bra för barn att få spendera tid framför både dator och tv oxå.. Men ja tror de är otroligt viktigt att man får 'leka av sej' i unga år och därmed utveckla ett större intresse och förkärlek till att hålla sej aktiv genom hela livet :thumbup: Sen fyller ju organiserade sporter även de en funktion, barnen lär sej diciplin på ett (oftast :D )lättsamt sätt, men balansen har helt klart rubbats mellan alla dessa aktiviteter =( Jag ska fan jaga ut mina ungar i skogen, spika igen dörrn om så krävs!! de ska tvingas till en idyllisk barndom! ..för sitt eget bästa of course :D
Ååå vilken underbar trådExakt så brukar ja oxå tänka när ja ser våra halvt förfallna lekparker härikring =( Nu är ju de enda aktiviteterna som förekommer där typ smygrökning osv. Man ser inte de där idylliska hopp och lek grejjset, vi pysslade me som unga, i samma utsträckning längre Men ja tycker allt fyller en funktion.. Visst kan de va bra för barn att få spendera tid framför både dator och tv oxå.. Men ja tror de är otroligt viktigt att man får 'leka av sej' i unga år och därmed utveckla ett större intresse och förkärlek till att hålla sej aktiv genom hela livet :thumbup: Sen fyller ju organiserade sporter även de en funktion, barnen lär sej diciplin på ett (oftast )lättsamt sätt, men balansen har helt klart rubbats mellan alla dessa aktiviteter Jag ska fan jaga ut mina ungar i skogen, spika igen dörrn om så krävs!! de ska tvingas till en idyllisk barndom! ..för sitt eget bästa of course
Ja, verkar som om de måste bli utkastade (motiverade) av föräldrarna lite då och då, tvungna att följa med ut på camping etc osv
Det är viktigt att föräldrarna tar tag i det och kommer på olika sätt att få ut ungarna på ett motiverande sätt.
Det är viktigt! Annars ser framtiden inte så bra ut för människan om fler och fler struntar i fysiska aktiviteter och att vara "ett" med naturen.
http://i17.photobucket.com/albums/b86/Jeymal/image.gifhttp://i17.photobucket.com/albums/b86/Jeymal/image.gifhttp://i17.photobucket.com/albums/b86/Jeymal/image.gif
Ja, verkar som om de måste bli utkastade (motiverade) av föräldrarna lite då och då, tvungna att följa med ut på camping etc osv
Det är viktigt att föräldrarna tar tag i det och kommer på olika sätt att få ut ungarna på ett motiverande sätt.
Det är viktigt! Annars ser framtiden inte så bra ut för människan om fler och fler struntar i fysiska aktiviteter och att vara "ett" med naturen.
]
Exakt! just de där att umgås me naturen är ju såå jäkla viktigt
för psyket :thumbup: speciellt ett under utveckling, i unga år.
Men de är ju med detta som med tex snabbmat/ohälsa,
att föräldrar bortförklarar sitt oansvar med att de är för stressade och
inte har tid att motivera/jaga ut(/spika igen dörrar för :D ) sina barn..
Och visst, i viss mån har de väl rätt, för sammhället har blivit
stressigare.. Men skaffar man barn ska man fan ta sitt ansvar, stress eller ej,
för att barnen ska få en chans att växa upp och bli bli så friska vuxna
som möjligt :love:
Kanske är föräldrar för omedvetna om konsekvenserna? eller så förtränger de dem helt enkelt..
http://i17.photobucket.com/albums/b86/Jeymal/image.gifhttp://i17.photobucket.com/albums/b86/Jeymal/image.gifhttp://i17.photobucket.com/albums/b86/Jeymal/image.gif
:laugh: tom är aktiv idag
man hann väll uppleva det du beskriver i dom tidiga åren, är född 88, framåt 12års åldern så blev det mindre fotboll och aktiviteter och datorerna började rocka alla hem!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.