Visa fullständig version : snabba kolhydrater
asså hur hårt ska man köra för att det är nödvändigt att ta snabba kolhydrater efter ett träningspass. Asså va ute o jogga idag tycker inte man behöver så mkt kolhydrater efter däremot om man tar i som fan, intervaller m.m. samma sak gäller styrketräningen asså tex när jag kört axlar på en dag tycker inte jag man behöver några efter men däremot när jag tex kört rygg.
om man går en-två timmar ute behöver man lätt inte snabba efter va??
userfriendly
2005-11-19, 18:59
jag skulle ta snabba kolhydrater även om jag "bara" kört axlar!?
Lite lätt jogging så ta en banan... ät nånting om du har TRÄNAT.. en promenad behöver du nog inte ersätta med en gainer :cool:
King Grub
2005-11-26, 20:33
Du behöver inte kolhydrat alls, inte för proteinsyntesen. Däremot åstadkommer dom glykogeninlagring och minskad muskelnedbrytning, och bidrar därigenom till en bättre proteinbalans.
Är det inte bråttom med full återhämtning behöver du inte snabba kolhydrater alls.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48805&highlight=snabba
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54745&highlight=snabba
Är det inte bråttom med full återhämtning behöver du inte snabba kolhydrater alls.
Inte bråttom med full återhämtning ?
Vad skulle de va ? Att återhämtningen är oväsentligt ?
Ingen energi i musklerna = dålig träning = usel muskeltillväxt. Så ser min ekvation ut.
King Grub
2005-11-26, 21:01
Skall man inte träna igen samma dag äter man förhoppningsvis kolhydratrika mål även om det inte är form av en drink druvsocker efter passet, och då hinner glykogen lagras in i vilket fall, särskilt efter något så icke-glykogentömmande som styrketräning.
Men det är inget negativt med kolhydrater efter träning - tvärtom - men för proteinsyntesen är dom inte nödvändiga, och inte heller är det nödvändigt med druvsocker eller maltodextrin i drinkform för att stimulera glykogenåtersyntes till fullo på 24 timmar efter ett styrkepass.
Kolhydratintag och insulinfrisättning efter träningen agerar antikatabolt och bidrar till en bättre proteinbalans, så det är absolut ett misstag att undvika kolhydrat efter träning. Det är där tillfället för kolhydratintag är. Protein gör sig bättre före passet och 1 h efter passet, men kolhydratintag är perfekt direkt efter passet. Att dom behöver vara dundersnabba är dock tveksamt.
"On day 1, subjects ran for 90 min at 70% VO(2max)(R1). Thereafter, they were supplied with either a high GI (HGI) or low GI (LGI) CHO diet which provided 8 g CHO/kg body mass (BM).
Time to exhaustion during R2 was longer in the LGI trial (108.9 +/- 7.4 min) than in the HGI trial (96.9 +/- 4.8 min) (P < 0.05). Fat oxidation rates and free fatty acid concentrations were higher in the LGI trial than the HGI trial (P < 0.05).
The results suggest that the increased endurance capacity was largely a consequence of the increased fat oxidation following the LGI recovery diet."
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Aug;15(4):333-49. Improved recovery from prolonged exercise following the consumption of low glycemic index carbohydrate meals.
"The glycemic index of the carbohydrates consumed during the immediate post-exercise period might not be important as long as sufficient carbohydrate is consumed."
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Jun;15(3):291-307. The metabolic responses to high carbohydrate meals with different glycemic indices consumed during recovery from prolonged strenuous exercise.
Skrollovicz
2005-11-27, 13:58
Snabba kolhydrtater efter styrketräning leder väl till ökad muskeltillväxt? Eller har jag fel?
King Grub
2005-11-27, 14:29
Snabba kolhydrtater efter styrketräning leder väl till ökad muskeltillväxt? Eller har jag fel?
Minskar muskelnedbrytning. Dom stimulerar inte proteinsyntes.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.