handdator

Visa fullständig version : Kan du tänka dig köpa en miljöbil?

Krokodil
2005-11-19, 14:08
Miljöbilar är bra men ganska osexiga. Kan du tänka dig köpa en?

christian
2005-11-19, 14:17
Javisst, men det beror på priset. Inte bara vid inköpet utan också driften.

Om jag bestämmer mig för att jag vill jobba ett par år till på mitt nuvarande jobb så kommer det bli leasingbil, då en miljöbil.

Fartman
2005-11-19, 14:40
Beror på pris.

Tomten
2005-11-19, 15:02
Miljöbil och Statsjeep, känns ungefär som termerna är lika vaga.

Bengan
2005-11-19, 16:36
Självklart. Om det är en elhybrid. Då får man ner kostnaden lite med. köra el i stan och bensin på landsväg och motorväg.
Finns väl lite halvsexiga modeller, annars så får man ta några sexiga tonåringar som sitter i baksätet

reinholdsson
2005-11-19, 16:38
Ja men då ska de vara billiga med, gärna mycket skattelättnader osv.

palme
2005-11-19, 16:39
Om det fanns tillräckligt med pumpar och det var billigare än bensin så ja. Bilen måste vara snygg oxå.

Pudzianovski
2005-11-19, 16:40
När räknas bilen som "miljöbil" ?

Tomten
2005-11-19, 17:08
När räknas bilen som "miljöbil" ?

Det vet bara påven och garnax

Sverker
2005-11-19, 17:20
Självklart skulle jag ha en etanolbil...ifall jag haft råd.

Nu ska ju inte etanolen komma från Brasilianskt socker. Det är vansinnigt att skicka något över halva jordklotet. Lika dumt är det från svensk säd men svenskt skogsavfall är en utmärkt källa till etanol.

slobban
2005-11-19, 17:22
Lika dumt är det från svensk säd men svenskt skogsavfall är en utmärkt källa till etanol.

Varför är det dumt att göra etanol av svensk säd?

Tomten
2005-11-19, 17:23
Självklart skulle jag ha en etanolbil...ifall jag haft råd.

Nu ska ju inte etanolen komma från Brasilianskt socker. Det är vansinnigt att skicka något över halva jordklotet. Lika dumt är det från svensk säd men svenskt skogsavfall är en utmärkt källa till etanol.

Vad baserar du det uttalandet på?

Det handlar ju om vad som är effektivast att odla och omvandla till etanol. Är det effektivare att odla säd eller energiskog? Vad går snabbast, vad ger mest etanol?

hasse36
2005-11-19, 20:42
Sveriges yta
450 000 km2 = 45 000 000 ha

Avkastning vid veteodling
6 000 kg/ha

Det blir 2,7E+11 kg i hela landet (E+11 betyder 10 upphöjt till 11)

Energiinnehåll i vete
15 MJ/kg

För hela landets veteproduktion blir det 4,05E+12 MJ

Det går 3,6 MJ på varje kWh.

4,05E+12/3,6 = 1,125E+12 kWh = 1,125E+15 Wh = 1125E+12 Wh = 1125 TWh

Summa summarum
Om vi odlar vete i hela landet får vi 1125 TWh energi.

Sveriges totala energiförbrukning ligger i storleksordningen 400 TWh

Vad bra! Då behöver vi bara odla upp 36% av landets yta.

slobban
2005-11-19, 21:03
Sveriges yta
450 000 km2 = 45 000 000 ha

Avkastning vid veteodling
6 000 kg/ha

Det blir 2,7E+11 kg i hela landet (E+11 betyder 10 upphöjt till 11)

Energiinnehåll i vete
15 MJ/kg

För hela landets veteproduktion blir det 4,05E+12 MJ

Det går 3,6 MJ på varje kWh.

4,05E+12/3,6 = 1,125E+12 kWh = 1,125E+15 Wh = 1125E+12 Wh = 1125 TWh

Summa summarum
Om vi odlar vete i hela landet får vi 1125 TWh energi.

Sveriges totala energiförbrukning ligger i storleksordningen 400 TWh

Vad bra! Då behöver vi bara odla upp 36% av landets yta.

Va???
Du är ju ute och cyklar tarzan!
Du har inte tänkt på att vi kan få energi från andra grejjer än vete va?

Tomten
2005-11-19, 21:07
Va???
Du är ju ute och cyklar tarzan!
Du har inte tänkt på att vi kan få energi från andra grejjer än vete va?

sockerbetor ska tydligen vara det som ska användas i den svenska etanol industrin. Energiskog vet jag faktiskt inte om det är effektivare. Sökte lite på nätet på ämnet men hittade inte så mycket fakta.

Helena B
2005-11-19, 21:08
Förstår inte hur man kan få miljöbil till mjölkbil. Vad ska man med en mjölkbil till ;)

slobban
2005-11-19, 21:12
Jo men den där uträkningen han har gjort är ju knappast relevant i frågan om sveriges etanolförbrukning.

Piranha
2005-11-19, 21:13
Ja eftersom de är befriade ifrån trängselskatt.

Dock tro jag de kommer ändra om reglerna så dem som idag köper en mijöbil för att åka gratis genom tullarna kommer ångra sig senare.

Tomten
2005-11-19, 21:15
sockerbetor ger en avkastning på 55 ton /hektar

energivärde hittade jag inte :P

Sverker
2005-11-19, 21:21
Vad baserar du det uttalandet på?

Helst ska etanolen produceras från skogsavfall/massaved.

Hellre snabbväxande sälg/energiskog som kräver mindre gödsling än spannmål som kräver en hel del gödsel.

Nu så går det ju att röta slam och få biogas + gödsel för energiskog så den ekvationen bör rimligen gå ihop ( Ja, jag kan inte räkna ut den ekvationen. Till det krävs ett helt energidepartement. )

Tomten
2005-11-19, 21:34

Hellre snabbväxande sälg/energiskog som kräver mindre gödsling än spannmål som kräver en hel del gödsel.

Nu så går det ju att röta slam och få biogas + gödsel för energiskog så den ekvationen bör rimligen gå ihop ( Ja, jag kan inte räkna ut den ekvationen. Till det krävs ett helt energidepartement. )

Det stämmer säkert, men då är det lite lustigt att det går rykten om att de ska använda sockerbetor. Har också stått i lokala tidningar att de planerade bygga fabriker i västerbotten för framställning av etanol. Konstigt om energiskog är effektivare. Fast när det kommer till politik så är det ju inte alltid vad som är bäst och effektivast som styr :D

Yooo
2005-11-19, 21:42
Saab 9-5 BioPower är riktigt fin, farsan har beställt en.

nordland
2005-11-19, 22:34
Nej... Folk kommer alltid att vilja ha effektstarka fordon. Och för att få ut samma effekt ur en Etanolbil som ur en Bensinbil, så kommer Etanolbilen att dra hiskeligt mycket bränsle.. 1/mil för en bensinare mot ca 4/mil för en etanolbil..

Sedan kommer staten likt förbannat höjja skatten på etanol, och då är vi snart uppe i samma pris som för 1L 95okt bensin idag..

Fredrik_
2005-11-19, 22:44

Det är långt ifrån självklart vilket slags biomaterial som ska användas till vad för att få den bästa kombinationen ekonomiskt/miljömässigt. Det finns en hel del forskargrupper som lägger ner mycket möda på att få ihop den optimeringen i slutänden. Att använda en prima långsamväxande råvara för att producera ett billigt bränsle är kanske inte det allra bästa. Övrigt kogsavfall är en bättre lösning än massaved, men också där måste man också tänka på att få ut näringsämnena i skogen igen för att inte laka ur markerna för mycket.

Styrkebyggare
2005-11-19, 23:35
Skall ha en V70 BiFuel som förmånsbil till våren. Dels för att jag bl.a. arbetar med att öka andelen miljöbilar inom både offentliga och privata verksamheter (trovärdighet), dels för att drivmedelspriset är 6-8 kr/l bensiekvivalent (beroende på var du tankar) och dels för att man kommer att spara 8 800 spänn netto per år from årsskiftet då förmånsvärdet sänks med 40% för gasbilar.

bluelight
2005-11-20, 01:04
Brölande v8:or som mosar ozonskiktet ska man ha! :hbang:

slobban
2005-11-20, 10:55
Brölande v8:or som mosar ozonskiktet ska man ha! :hbang:

Vad kör du för v8 som förstör ozonskiktet? Det måste ju vara det senaste iaf..... :thumbup:

Arne Persson
2005-11-20, 11:00
Av princip nej. Kan dom idioterna lägga kära Barsebäck så finns det ingen anledning att vara sk miljömedveten!

slobban
2005-11-20, 11:17
Av princip nej. Kan dom idioterna lägga kära Barsebäck så finns det ingen anledning att vara sk miljömedveten!

Definera DOM.

Att Barsebäck stängs är väl knappast ett rimligt argument för att inte köpa en etanolbil tex, det blir ju inte bättre av att ställa sig på tvären.

Yes
2005-11-20, 11:36
Törstiga bensindrivna sportbilar är bra för miljön och sådana tänker jag fortsätta köra länge.

slobban
2005-11-20, 12:02
Törstiga bensindrivna sportbilar är bra för miljön och sådana tänker jag fortsätta köra länge.

Det där är ju lögn och osanning Dr.Yes.....

Jense
2005-11-20, 12:32
bara jag kommer fram är jag nöjd

Yes
2005-11-20, 12:34
Det där är ju lögn och osanning Dr.Yes.....
Där har du allt fel slobban! Lukten, det härliga ljudet, utséendet, körglädjen och farten är alla bra för miljön.

Sverker
2005-11-20, 12:40
Där har du allt fel slobban! Lukten, det härliga ljudet, utséendet, körglädjen och farten är alla bra för miljön.

Bra för den lokala miljön. Synnerligen lokalt :D
Dvs mellan hjärtat och hjärnan på Yes.

slobban
2005-11-20, 12:41

*kissass*

Yes
2005-11-20, 12:54
Bra för den lokala miljön. Synnerligen lokalt :D
Dvs mellan hjärtat och hjärnan på Yes.
Nejdå, inte bara! Vad vore exempelvis Stockholm på sommaren om man ibland inte fick se en Ferrari susa förbi? Det vore helt enkelt inte samma sak - vi människor mår bra av att se lite skönhet och rikedom ibland. Och så är det med dom bensinslukande sportbilarna jag snackar om, dom är även bra för omgivningens miljö.

slobban
2005-11-20, 12:59
Nejdå, inte bara! Vad vore exempelvis Stockholm på sommaren om man ibland inte fick se en Ferrari susa förbi? Det vore helt enkelt inte samma sak - vi människor mår bra av att se lite skönhet och rikedom ibland. Och så är det med dom bensinslukande sportbilarna jag snackar om, dom är även bra för omgivningens miljö.

Även om det är roligt att se en ferarri som susar förbi så är det inte miljövänligt. Tyvärr (för din del) så kommer även Ferarribilarna så småningom att gå på etanol eller el.

Edit: Eller ett annat alternativt drivmedel.

zanzi
2005-11-20, 13:03
När det kommer en praktisk lösning, javisst.

Yes
2005-11-20, 13:06
Även om det är roligt att se en ferarri som susar förbi så är det inte miljövänligt. Tyvärr (för din del) så kommer även Ferarribilarna så småningom att gå på etanol eller el.

Edit: Eller ett annat alternativt drivmedel.
Det är bra för människors miljö. Sedan är jag inte fullt så övertygad om att miljörörelsen kommer vinna.

Etanol har jag inget emot. Det är ett bra bränsle.

slobban
2005-11-20, 13:17
När det kommer en praktisk lösning, javisst.

Vilket det måste göra om vi vill se ferarribilar rulla om 100 år...

slobban
2005-11-20, 13:19
Det är bra för människors miljö. Sedan är jag inte fullt så övertygad om att miljörörelsen kommer vinna.

Etanol har jag inget emot. Det är ett bra bränsle.

Du menar att det är bra i ett rekreativt syfte, men det finns det mycke annat förrutom ferarribilar som är.
Vad är du inte fullt övertygad om att miljörörelsen kommer att vinna?

zanzi
2005-11-20, 13:31
Vilket det måste göra om vi vill se ferarribilar rulla om 100 år...

Nu tänkte jag inte precis på Ferrari-bilar då det märket aldrig siktat på att vara speciellt praktiskt från att börja med.

slobban
2005-11-20, 13:33
Nu tänkte jag inte precis på Ferrari-bilar då det märket aldrig siktat på att vara speciellt praktiskt från att börja med.

Näe, men hur som hellst kommer ju endå all bensin att ta slut en vacker dag.

murmeldjur
2005-11-20, 13:38
etanolbil, absolut, i allra högsta grad!

Krokodil
2005-11-20, 13:47
Nej... Folk kommer alltid att vilja ha effektstarka fordon. Och för att få ut samma effekt ur en Etanolbil som ur en Bensinbil, så kommer Etanolbilen att dra hiskeligt mycket bränsle.. 1/mil för en bensinare mot ca 4/mil för en etanolbil..

Sedan kommer staten likt förbannat höjja skatten på etanol, och då är vi snart uppe i samma pris som för 1L 95okt bensin idag..Är du säker på den siffran? Jag har hört 25-30 %

Yes
2005-11-20, 13:53
Du menar att det är bra i ett rekreativt syfte, men det finns det mycke annat förrutom ferarribilar som är.
Vad är du inte fullt övertygad om att miljörörelsen kommer att vinna?
Klart att det finns annat som är bra i ett "reakreativt syfte", dock inte på samma sätt som en Ferrari(eller annan supersportbil, om man råkar föredra det). Fast den grundläggande poängen jag försöker göra är egentligen inte detta. Grejen är att när det snackas "miljö" görs det alltid som något intrinsikalt värde separerat från människor. "Miljö"bilar är just det - värdelöst junk tänkt att tillbedja en helig ko. Då är det fan så mycket bättre om fler köpte sig en Ferrari att gasa runt i.

Tomten
2005-11-20, 13:55
Är du säker på den siffran? Jag har hört 25-30 %

Ja han har fel.

Diesel har 110% effekt av bensin, och etanol har ungefär 70%.

Om Nordland hade rätt så skulle alla i sverige med andra ord köra på Diesel... vilket givetvis inte är fallet.

slobban
2005-11-20, 14:03
Klart att det finns annat som är bra i ett "reakreativt syfte", dock inte på samma sätt som en Ferrari(eller annan supersportbil, om man råkar föredra det). Fast den grundläggande poängen jag försöker göra är egentligen inte detta. Grejen är att när det snackas "miljö" görs det alltid som något intrinsikalt värde separerat från människor. "Miljö"bilar är just det - värdelöst junk tänkt att tillbedja en helig ko. Då är det fan så mycket bättre om fler köpte sig en Ferrari att gasa runt i.

Även om "miljöbilar" är värdelöst så är det ett faktum att det är framtiden. Och sett ur ett miljöperspektiv är det ju inte bättre på något sätt att alla kör en ferrari, förrutom att några människor skulle tycka att det var coolt och roligt vilket jag personligen sätter ett mycket lågt värde på.

Sen förstår jag inte ordet "intrinsikalt" Så jag kan inte kommentera det där med att tilbedja kor men det låter som en intressant tanke.

hasse36
2005-11-20, 14:09
Energiinnehållet för etanol är ca 30 procent lägre per liter än för bensin.

Källa: Energi & Miljöfakta (http://www.energiochmiljo.se/abonnemang.asp?cat=a&type=E&chapter=15&subchapter=9&page=2)

s_himself
2005-11-20, 14:15
Energiinnehållet för etanol är ca 30 procent lägre per liter än för bensin.

Källa: Energi & Miljöfakta (http://www.energiochmiljo.se/abonnemang.asp?cat=a&type=E&chapter=15&subchapter=9&page=2)

Här i stan är priset för etanol typ 5 kronor billigare än bensin. Så även om förbrukningen är lite högre så sparar man ändå 2 kronor/milen på att köra en miljöbil. Dessutom slipper man trängselavgiften i sthlm.. det är ju 900:-/Mån. Detta gäller 180hk's Saab 9-5.. Och uppgifterna fick jag från en säljare på Saab/Opel i Västervik

hasse36
2005-11-20, 14:24
Lite OT.

Räknat per kg är energiinnehållet i diesel och bensin ganska lika, ca 43 MJ/kg. Per liter innehåller diesel mer energi men det beror alltså på att diesel har högre densitet.

Det samma gäller för ved. 1 kg ved med ca 18% vatten (normaltorr) innehåller ca 15 MJ. Björkved har ca 25% högre densitet än barrved och innehåller således 25% mer energi per volymenhet.

Yes
2005-11-20, 15:13
Även om "miljöbilar" är värdelöst så är det ett faktum att det är framtiden. Och sett ur ett miljöperspektiv är det ju inte bättre på något sätt att alla kör en ferrari, förrutom att några människor skulle tycka att det var coolt och roligt vilket jag personligen sätter ett mycket lågt värde på.

Sen förstår jag inte ordet "intrinsikalt" Så jag kan inte kommentera det där med att tilbedja kor men det låter som en intressant tanke.
Det är inte alls ett faktum att miljöbilar är framtiden. Vi kan mycket väl fortsätta köra på bensin - syntetiskt om dom naturliga tillgångarna skulle börja tryta.

Intrinsikalt är detsamma som inneboende, i det här fallet att miljön skulle ha ett inneboende värde separerat från människor. Typ en helig ko som måste tillbedjas.

bluelight
2005-11-20, 16:15
Vad kör du för v8 som förstör ozonskiktet? Det måste ju vara det senaste iaf..... :thumbup:

Kunna något om vad som förstör miljön är gay :thumbup:

slobban
2005-11-20, 16:43
Kunna något om vad som förstör miljön är gay :thumbup:

Yes, det är därför jag är miljövetate, snorunge.

Tomten
2005-11-20, 16:48
Det är inte alls ett faktum att miljöbilar är framtiden. Vi kan mycket väl fortsätta köra på bensin - syntetiskt om dom naturliga tillgångarna skulle börja tryta.

Intrinsikalt är detsamma som inneboende, i det här fallet att miljön skulle ha ett inneboende värde separerat från människor. Typ en helig ko som måste tillbedjas.

Men snälla.... Varför ska vi göra syntetiskt bensin i framtiden när alternativa drivmedel som vätgas inte ger i princip några utsläpp och är lätt att framställa? Det är bara en tidsfråga innan vi går över från fossila till förnybara bränslen.

melancoolio
2005-11-20, 17:08
En av bilarna på jobbet går att tanka miljövänligt i ropsten(sthlm) och i västervik. Smidigt som fan om nån frågar mig *screwy*

Tur att bilfan även funkar med bensin!

Yes
2005-11-20, 18:22
Men snälla.... Varför ska vi göra syntetiskt bensin i framtiden när alternativa drivmedel som vätgas inte ger i princip några utsläpp och är lätt att framställa? Det är bara en tidsfråga innan vi går över från fossila till förnybara bränslen.
Därför att det troligtvis finns många som hellre kör på bensin än vätgas. Sedan är det ju svårt att förutspå vad man kommer kunna göra med syntetiska drivmedel, men finns det något som hindrar det från att bli billigt, "miljövänligt" och alldeles ypperligt att driva en motor på?

Pingen
2005-11-20, 18:31
Här i stan är priset för etanol typ 5 kronor billigare än bensin. Så även om förbrukningen är lite högre så sparar man ändå 2 kronor/milen på att köra en miljöbil. Dessutom slipper man trängselavgiften i sthlm.. det är ju 900:-/Mån. Detta gäller 180hk's Saab 9-5.. Och uppgifterna fick jag från en säljare på Saab/Opel i Västervik

Jupp, sparar själv drygt 600kr i månaden genom att köra 240n på E85.

http://etanol.istheshit.net/

slobban
2005-11-20, 19:06
Därför att det troligtvis finns många som hellre kör på bensin än vätgas. Sedan är det ju svårt att förutspå vad man kommer kunna göra med syntetiska drivmedel, men finns det något som hindrar det från att bli billigt, "miljövänligt" och alldeles ypperligt att driva en motor på?

Ponera att vätgasmotorer och etanolmotorer kommer att bli lika effektiva som en bensinmotor, då är man ju bara dum och konservativ om man inte väljer nån av dom miljövänligare.
Dessutom ligger det nog ganska långt bort att få syntetisk bensin att var lika miljövänlig som etanol etc.

Jag förstår inte riktigt ditt snack om att det ska vara bensin bara för att. Kanske för att jag inte är nån stor entusiast av att köra ferarri eftersom jag inte har råd med det.

wintersnowdrift
2005-11-20, 19:17
Jag var på studiebesök på Henriksdals vattensreningsverk utanför Stockholm i våras. Där fick jag veta att de flesta av reningsverkets bilar drivs av biogas, som utvinns av det "slam" (dvs skiten) som avloppsvattnet renas på. Biogasen anses vara en av de absolut renaste energikällorna som också kan användas till uppvärmning (detta sker redan i bl.a. Hammarby Sjöstad).

Hur som helst, en biogasbil vore inte fel (förutom att det är praktiskt omöjligt i nuläget då man inte kan tanka biogas). Fan vad coolt att kunna säga att ens bil går på skit. En äkta skitbil helt enkelt. :hbang: :booty:

//Kristin

Yes
2005-11-20, 19:20
Ponera att vätgasmotorer och etanolmotorer kommer att bli lika effektiva som en bensinmotor, då är man ju bara dum och konservativ om man inte väljer nån av dom miljövänligare.
Dessutom ligger det nog ganska långt bort att få syntetisk bensin att var lika miljövänlig som etanol etc.

Jag förstår inte riktigt ditt snack om att det ska vara bensin bara för att. Kanske för att jag inte är nån stor entusiast av att köra ferarri eftersom jag inte har råd med det.
Jag är inte mot något "bara för att". Fram tills det började snackas om skatt på etanol hade jag tänkt anpassa motorn för det i min busbil. Jag gillar etanol som drivmedel. Övriga alternativ är dock bara rent dåliga och framtvingade av politiska beslut. Därför går jag inte riktigt igång på dem. Sen ser jag inte heller någon anledning att byta från något som funkar hur bra som helst.
Om bensinmotorn får seriös konkurrens från andra motortyper skulle jag välja den som passar mina syften bäst.

Yes
2005-11-20, 19:24
Fan vad coolt att kunna säga att ens bil går på skit. En äkta skitbil helt enkelt. :hbang: :booty:
//Kristin
Problemet är att dom också går som en påse skit.

slobban
2005-11-20, 19:27
Jag är inte mot något "bara för att". Fram tills det började snackas om skatt på etanol hade jag tänkt anpassa motorn för det i min busbil. Jag gillar etanol som drivmedel. Övriga alternativ är dock bara rent dåliga och framtvingade av politiska beslut. Därför går jag inte riktigt igång på dem. Sen ser jag inte heller någon anledning att byta från något som funkar hur bra som helst.
Om bensinmotorn får seriös konkurrens från andra motortyper skulle jag välja den som passar mina syften bäst.

Sådär ja, nu har rett ut det här, jag förstår ditt resonemang nu. :thumbup:

Yes
2005-11-20, 19:33
Gott! :thumbup: