handdator

Visa fullständig version : Tillfällig viktökning vid kolhydratintag?

aariel
2005-11-19, 11:26
Som jag förstått binder 1g kolhydrater ungf 3g vatten. De dagar jag ätit mycket kolhydrater, och framför allt sent, väger jag mer på morgonen. Någon som vet hur dessa relaterar till varandra, är det något slags linjärt samband i stil med att 100g kolhydrat intaget en viss tidpunk gör att man väger 1,5kilo mer i så och så många timmar efteråt.

Sparrisen
2005-11-19, 11:34
Tja, har du inte skitit sedan dess så finns ju massan kvar... samma sak som att man kanske ofta väger 2-3 kg mer på kvällen än på morgonen.

Apos78
2005-11-19, 12:03
Du menar att du väger mer på morgonen efter en kolhydratrik dag?? Kanske har lite glykogen i muskler och lever som ligger och väger en del...dock inte flera kilon om det diffar så pass. Välfyllda depåer lägger väl på några hundra gram

Lizzie
2005-11-19, 18:05
På lördagar brukar jag unna mig lite extra, både nybakta frallor å godis... Dagen efter är jag alltid lite svullen och väger något kilo mer - brukar inte väga mig dagligen men det kan kanske handla om 1-1½ kg och det mesta är nog vatten antar jag. Dricker jag inte tillräckligt under ´ätardagarna' så blir jag bakis med dagen efter. Det är lite konstligt tycker jag...för jag äter inga enorma mängder kolhydrater ändå...men visst mer än vanligt blir det ju.

userfriendly
2005-11-19, 18:20
klart man väger mera!? om du äter mer lagrar du mer o drar åt dig mer vätska.. extra tydligt blir det under diet... du kissar som fan dan efter ätardagen

jakke
2005-11-19, 18:35
Jag får alltid ont i huvudet när jag trycker kolhydrater.. Kanske kan bero på att dom rackarna är sällsynta på vardagarna

Bjorne
2005-11-19, 19:20
Jag får alltid ont i huvudet när jag trycker kolhydrater.. Kanske kan bero på att dom rackarna är sällsynta på vardagarnaTesta att dricka extra också.

TrasMannen
2005-11-21, 10:26
Testa att dricka extra också.

hehe, jag missade det dära när jag hade min kolisdag :D
Plus att jag söp till på kvällen. Jag fick bara i mig 3 öl innan jag blev dyngrak *spy*

TylerDurden84
2005-11-21, 10:46
Skulle vätskan bindas på samma sätt om man hällde i sig litervis med vatten?