handdator

Visa fullständig version : Alkohol + förbränning??

gustavk
2005-11-19, 03:18
Hejsan! har "hört" att fettförbränning är omöjligt med alkohol i blodet, ty all energi tas från just denna energikälla. En annan sak jag "hört" är att "alkoholen i blodet" försvinner med konstant hastighet , dvs att det inge går att minska tiden som lkoholen finns kvar, dvs med t.ex att dricka vatten , kaffe, motionera o allt möjligt som man försöker med när man är bakis.

DÅ till frågan: Om man nu skulle vara lite på kanelen med mycket alkohol i blodet och sen skulle vara tvungen att gå hem från festen typ 1 mil dvs ett redigt cardio-pass, skulle då energin tas från alkoholen? eller skulle den tas från fettet. Om den skulle tas från alkoholen, varför försvinner då inte alkoholen i blodet fortare om man motionerar/förbränner energi, tas energin från musklerna i form av muskelnedbrytning? Finns det vet i mina funderingar eller har jag bara "hört" fel från mina olika källlor...? Väldigt tacksam för svar..:)

!

King Grub
2005-11-19, 06:38
Alkohol kan bilda fett i kroppen, men inte agera som substitet för fett som energikälla.

Biprodukterna från alkoholmetabolismen som levern släpper ut i plasman är av försumbar betydelse som energi för arbetande muskulatur

Syremängden som krävs för att använda kalorierna från alkohol är större än för fett eller kolhydrat, vilket gör alkohol till en ännu mer oekonomisk (för kroppen) energikälla.

Hastigheten som alkohol metaboliseras i levern begränsar användningen av alkohol som energikälla under träning.

Summa: alkohol är ingen källa till energi för arbetande muskulatur.

Apos78
2005-11-19, 09:47
Är det inte också så att kroppen prioriterar förbränningen av alkohol före övrig förbränning? Räknar alkoholen som ett gift som i första hand skall ut ur kroppen...

Osten80
2005-11-19, 10:20
Är det inte också så att kroppen prioriterar förbränningen av alkohol före övrig förbränning? Räknar alkoholen som ett gift som i första hand skall ut ur kroppen...

Ja,så är det. Fettförbränningen är i princip avstängd under den tiden som kroppen "tar hand" om alkoholen.

Doktorn
2005-11-19, 11:03

Ja, oxidationen av alkohol och dess intermediat är reaktioner av 0' ordningen vilket betyder att den kör efter allt eller inget principen och får högsta prioritet i levern.

Doktorn
2005-11-19, 11:11
Hejsan! har "hört" att fettförbränning är omöjligt med alkohol i blodet, ty all energi tas från just denna energikälla. En annan sak jag "hört" är att "alkoholen i blodet" försvinner med konstant hastighet , dvs att det inge går att minska tiden som lkoholen finns kvar, dvs med t.ex att dricka vatten , kaffe, motionera o allt möjligt som man försöker med när man är bakis.

DÅ till frågan: Om man nu skulle vara lite på kanelen med mycket alkohol i blodet och sen skulle vara tvungen att gå hem från festen typ 1 mil dvs ett redigt cardio-pass, skulle då energin tas från alkoholen? eller skulle den tas från fettet. Om den skulle tas från alkoholen, varför försvinner då inte alkoholen i blodet fortare om man motionerar/förbränner energi, tas energin från musklerna i form av muskelnedbrytning? Finns det vet i mina funderingar eller har jag bara "hört" fel från mina olika källlor...? Väldigt tacksam för svar..:)

!

The big No No med alkohol att nedbrytningen använder all vår NADH (ett oxidationsenzym) i levern. NADH måste vi har för gluconeogenesen. Dvs så fort vi kroppen vill gå över till gluconeogenes så kan det inte det utan den måste helt förlita sig till glycogen.
Det är oxå därför du blir rätt så hungrig efter en lång kväll ute, för ditt blodsocker sjunker och det är inte mkt kroppen kan göra åt det.

Doktorn
2005-11-19, 11:14

!

Glömde skriva:
Om man gör som du gör, på tömta glycogen förråd, så kan man faktiskt få en krafitg hypoglykemi och kollapsa.

gustavk
2005-11-19, 12:22
Puh!.. Vilken tur att man dricker öl så man får i sig lite matkalorier också.. ;)

Känns fasen farligt att ta en kväll med bara sprit och knata hem med tömda glykogendepåer isåfall, jobbigt att kroppen vägrar använda de vanliga fettet, och prioriterar alkoholen. Tack så mycket för alla svar iaf :D

Apos78
2005-11-19, 13:45
Det är inte spriten som är problemet, det är alkoholen, vilken även finns i ölen du dricker. Vad du häller i dig är mindre viktigt, det är mängden alkohol som kroppen måste förbränna som spelar roll.

Om du menade allvar med det sista....

gustavk
2005-11-19, 14:06
Njae inte riktigt hundra, men ja kanske fick de hela om bakfoten litegrann trots allt, var det inte så att när glykogendepåerna väl var tömda som den där hypoglykemin kunde inträffa när man ansträngt sig mkt med mkt alkohol i kroppen , tänkte att eftersom man då drack öl (fick i sig kolhydrater) så skulle just den risken vara mindre?

Apos78
2005-11-19, 14:59
Jo det är klart...en del KH har ju gått i under kvällen i och med ölen men även spriten ger lite KH. Inte heller ofta man dricker spriten ren, helt utan att blanda med typ läsk av något slag.

Hammargren
2006-12-27, 20:41
jag har läst ovanstående, men fattar inte till 100%. har alkohol någon negativ effekt på muskeltillväxt? dvs bryter muskler ner sig själva snabbare med alkohol i kroppen?

King Grub
2006-12-27, 20:45
Nybildningen av protein är nedreglerad.

Hammargren
2006-12-27, 20:49

tackar *cupid*

jeanclaudevandamme9
2006-12-27, 20:50
Ja,så är det. Fettförbränningen är i princip avstängd under den tiden som kroppen "tar hand" om alkoholen.

Okej, så om man tar en löprunda vart kommer energin ifrån då?

/ Vandamme som är nyfiken

Osten80
2006-12-27, 21:14
Okej, så om man tar en löprunda vart kommer energin ifrån då?

/ Vandamme som är nyfiken

Inte fan vet jag. Jag kommer inte ens ihåg att jag har skrivit den posten. :D

Rhino
2006-12-27, 21:53

Vet man hur pass mycket den nedregleras?

Blir det helfel att först träna och sedan dricka en-två öl på kvällen, dvs gör alkoholen att ingen muskelnybildning sker alls?

TylerDurden84
2006-12-27, 22:35
Vet man hur pass mycket den nedregleras?

Blir det helfel att först träna och sedan dricka en-två öl på kvällen, dvs gör alkoholen att ingen muskelnybildning sker alls?

Nej, den nedregleras, men den NOLLAR inte nybildning av muskler helt. Dagen efter passet är minst lika viktig för återhämtningen.

jeanclaudevandamme9
2006-12-27, 22:55
Nej, den nedregleras, men den NOLLAR inte nybildning av muskler helt. Dagen efter passet är minst lika viktig för återhämtningen.

DU rekommenderar att träna dagen efter en fylla? Bakfull alltså?

Alla som varit fulla vet att detta är ett big no-no pga huvudvärken, slöheten osv.

mendezzz
2006-12-27, 23:36
DU rekommenderar att träna dagen efter en fylla? Bakfull alltså?

Alla som varit fulla vet att detta är ett big no-no pga huvudvärken, slöheten osv.

Jag tror han menade att man inte ska dricka dagen efter ett pass.

Rhino
2006-12-28, 00:11

Fast det som är intressant är de rent kroppsliga funktionerna.

Motivation, huvudvärk och så vidare är ju helt personligt, det som däremot känns viktigt att reda ut är hur kroppen som sådan reagerar. Till exempel om det är möjligt att träna dagen efter man druckit alkohol eller vad som händer om man dricker alkohol på kvällen och har tränat innan.

Anonym112
2006-12-28, 03:33

Men det är ändå optimalt att ta en proteinshake medans man är full? :D
Eller är den bortkastad?

Anonym112
2006-12-28, 03:37
En liten fråga..
Avstängd fettförbränning (pga alkoholen då), bidrar inte till lättare fettinlagring från måltider eller?