Visa fullständig version : Skolmaten är inte bra!
Jag förstår mig inte på er som anser att skolmaten är bra...Vi får ju sämre mat än de som sitter i fängelset! Kvaliten är urusel, jag har ofta fått brändskolmat iaf i grundskolan Nu går man på Värmdö gymnsium och där är kvaliten på skolmaten mycket bättre men vi får gå på resturanger och skolan betalar bara det att sortumentet på energirik och näringsrik mat är inte stort det blir att man äter på McDonalds och så ska det ju inte vara...VARt fan är husmanskosten? Våran skola har inte annpassat deras val av resturanger för oss som tänker på träningen och inte vill bli biffiga pga fett. 40 resturanger och inte 1 med ordentlig husmanskost Fy fan!
Jag förstår mig inte på er som anser att skolmaten är bra...Vi får ju sämre mat än de som sitter i fängelset! Kvaliten är urusel, jag har ofta fått brändskolmat iaf i grundskolan Nu går man på Värmdö gymnsium och där är kvaliten på skolmaten mycket bättre men vi får gå på resturanger och skolan betalar bara det att sortumentet på energirik och näringsrik mat är inte stort det blir att man äter på McDonalds och så ska det ju inte vara...VARt fan är husmanskosten? Våran skola har inte annpassat deras val av resturanger för oss som tänker på träningen och inte vill bli biffiga pga fett. 40 resturanger och inte 1 med ordentlig husmanskost Fy fan!
Ja, herregurd, senast du låg inne så var det entrecote varje dag?
Du kan glömma argument som nyttig mat i skolan, för bara du skulle vilja ha gröt eller något till lunch, finns det bra många fler som vill ha pizza/hamburgare eller dylikt, så någon byggarmat lär du aldrig få se i skolan
Beror mycket på vart i landet du är. Maten när jag gick i gymnasiet var helt underbar, och finfin salladsbufé, samt fil och flingor/ müssli för de som inte ville ha käket. Det var alltid 2 rätter och minst 1 vegetarisk. Fans alltid något gott att äta. Och ofta bra käk som kött med rotsaker och potatis, kyckling ris och wokgrönsaker osv. Följde man bara taldriksmodellen så var käket ypperligt.
Sen fins det ju avarter som tar 40 köttbullar på en taldrik och äter enbart det, men det kan man inte lasta personalen för ;)
Det enda jag inte gillade var att den kokta potatisen som varmhölls inte höll någon vidare kvalite, men det kanske är svårt i de mängderna?
Det är ju pinsamt värdelös mat i skolan. Typ vattniga snabbmakaroner och 5 köttbullar. Hur har dom tänkt sig att man ska klara en dag på det? "Dom" klagar på att eleverna är trötta men dom frågar sig inte om det kan vara deras snabbmat som är felet? Matleverantörerna borde gå en kurs i näringslära....
userfriendly
2005-11-18, 09:28
Maten har legat länge o det är ofta rätt näringslös mat o konservrade grönsaker... dessutom eren rätt äcklig.
Går på folkhögskola nu och där är maten UNDERBAR.. men vi har ju en spec kock också plus att det är en liten skola o vi betalar för maten. Tyvärr deffar jag o dricker bara proteinshaker men iaf... ska äta mkt av den goda maten sen!
finns alltid bönor o gott om sallad till... ere soppa finns alltid keso o mjukt bröd o efterrätt varje torsdag!
Jag minns skolmaten som god och relativt nyttig. Potatis och kött, ofta fisk. Det kittlade kanske inte smaklökarna till orgasm men det var nästan alltid gott.
Dock har jag fått höra av kompisar som jobbar på skolor nu att kvaliteten försämrats avsevärt, iallafall i Skellefteå där Jörnsköket numera lagar mat åt nästan hela norra västerbotten. Det kan inte vara lätt att få ner så mycket kärlek i en gryta till 1000 barn. Kommer inte ihåg den exakta sifran på antalet portioner per dag men det är skrämmande mycket.
mini_Arnold
2005-11-18, 09:39
Jag minns skolmaten som god och relativt nyttig. Potatis och kött, ofta fisk. Det kittlade kanske inte smaklökarna till orgasm men det var nästan alltid gott.
Dock har jag fått höra av kompisar som jobbar på skolor nu att kvaliteten försämrats avsevärt, iallafall i Skellefteå där Jörnsköket numera lagar mat åt nästan hela norra västerbotten. Det kan inte vara lätt att få ner så mycket kärlek i en gryta till 1000 barn. Kommer inte ihåg den exakta sifran på antalet portioner per dag men det är skrämmande mycket.
Jag är nog en av få som riktigt njöt av skolmaten. Dom dagar jag åt mindre var när jag hade bråttom hem eller skulle plugga på rasten.
Men det säger kanske mer om mina föräldrars matlagning än om skolmaten. :D
Edit: Dagens snorungar är bortskämda.
men omg.. ät och va tyst.
ställ dig själv och laga mat till 1500 elever på några timmar så ska vi se hur delikat din mat blir.
userfriendly
2005-11-18, 09:40
jag tror maten e ok bara det att den ligger så länge att den blir dålig o mindre näringsrik.... fast det är mkt pulversåser osv... det finns nyttigare alternativ till mkt som är lätt att fixa det krävs bara att nån ska engegera sig *screwy*
We got a whiner! Call for backup!
jag tror maten e ok bara det att den ligger så länge att den blir dålig o mindre näringsrik.... fast det är mkt pulversåser osv... det finns nyttigare alternativ till mkt som är lätt att fixa det krävs bara att nån ska engegera sig *screwy*
På vår skola har de frysta grönsaker och dylikt, det är ingen höjdare att äta fryst broccoli eller vattnig majs som bara smakar.. ja vatten. Jag kan inte påstå att jag är helt frälst i skolmaten heller, men det är mest för att jag inte gillar rätterna som serveras. (jag är kräsen, ja)
Det enda negativa med vår skola är väl egentligen att vi får risgrynsgröt rätt så ofta, det känns inte som en riktig lunch.
Ta 2-3mm lager med krydda för fan så är saken biff!
(Jag har förresten gått på gymnasiet i snart 4 år och ätit max 15 gånger i skolan)
Det enda som stör mig med maten på min skola är potatisen. Den är aldrig lagom kokt och ofta har den legat för länge så att den blir hård på utsidan. Det krävs mycket fet sås för att få ner den :(
Men på¨min grundskola... Ja, där var det verkligen extremt. Inte nog med att maten hälften av gångerna gav kväljningar, den var ju även begränsad. Jag kan väl förstå om man begränsar så att ungarna inte tar enormt mycket kött och slänger, men fan, det gick ju inte ens att bli mätt!
Nej, jag fattar inte varför nyttigheten diskuteras så ofta, när det är smaken som är det stora felet. Det spelar ju ingen roll om maten är nyttig eller ej, när ungarna inte äter.
Ja, det är ju ett nytt argument om något. Tror till och med att Allan kan berätta att det användes back in the day. Det gjordes det för tio år sedan i alla fall när jag gick i gymnasiet. Och inte fan var maten dålig. Egentligen.
Men jag förstår inte. Har ni skolmat? Eller bara restaurangmat?
får ni gå på restaurang varje dag?
Jämför det med söderkokta makaroner som 2 stressade,trötta bambatanter rört ihop.
du kan väl be personalen på restaurangerna att du vill ha ex mera grönsaker lr dylikt, och gå ej till mcdonalds, och gör du det, välj kycklingsallad eller nått, eller morötter till, och drick vatten lr mjölk lr ått.
keffat_liv
2005-11-18, 10:50
Förstår inte hur folk kan klaga på köttbullarna i skolan? dom är de väl inget fel på? men f.ö serveras det mycket skitmat.
petersson
2005-11-18, 10:58
Jag saknar verkligen skolmaten!
Fördelar:
*Gratis (eller ja det ingår i välfärdssystemet, hejja Sverige!)
*Man fick ta hur mkt man ville
*Ganska god mat
*Fanns fil varje dag som man kunde ta till efterrätt
*Grönsaker
*Ibland fanns det keso till grönsakerna
*Sylt i mängder (om det var t.ex. blodpudding)
*Hårdbröd i mängder
*Mjölk och jos så mkt man kunde dricka.
*Ibland fanns det efterrätt (självklart gick man ut ur matsalen och in igen och tog en ny tallrik huvudrätt för att få en till efterrätt ;))
*Sen fick man ju käka tillsammans med sina polare också
Nackdelar:
*Kanske inte resturangstandard men skitsamma! Orka med snorungar som tycker skolmaten är äcklig! :(
Har säkert glömt en del fördelar :)
Fördelar:
*Man fick ta hur mkt man ville
*Ganska god mat
*Fanns fil varje dag som man kunde ta till efterrätt
*Grönsaker
*Ibland fanns det keso till grönsakerna
*Sylt i mängder (om det var t.ex. blodpudding)
*Hårdbröd i mängder
*Mjölk och jos så mkt man kunde dricka.
*Ibland fanns det efterrätt (självklart gick man ut ur matsalen och in igen och tog en ny tallrik huvudrätt för att få en till efterrätt ;))
*Sen fick man ju käka tillsammans med sina polare också
Nackdelar:
*Kanske inte resturangstandard men skitsamma! Orka med snorungar som tycker skolmaten är äcklig! :(
Har säkert glömt en del fördelar :)
finns inte på min skola... vi får ta max typ.. 2 pannbiffar och 6 köttbullar..
petersson
2005-11-18, 11:03
finns inte på min skola... vi får ta max typ.. 2 pannbiffar och 6 köttbullar..
Aj! Hmm magen skriker ju efter mat om lunchen är halv tolv och man inte haft mellanmål med sig. Hur ska man då klara sig på sex köttbullar? Finns INTE en chans. Då måste ju man åka och köpa mat (godis) på rasten sen :(
Aj! Hmm magen skriker ju efter mat om lunchen är halv tolv och man inte haft mellanmål med sig. Hur ska man då klara sig på sex köttbullar? Finns INTE en chans. Då måste ju man åka och köpa mat (godis) på rasten sen :(
precis.. bambatanterna blir helt aggro om man tar fler.. gäller att sno åt sig när dom inte ser och springa till ett bord.. ser dom att man tar för många står 4-5 tanter och skriker på en tills man lägger tillbaka dom.
vi har iofs ett "hälsofik" på vår skola där man kan köpa yohurt och mackor å sånt billigt... de tar dock inte kort så jag kan inte handla där :D
tur att man går samhäll så man knappt är i skolan
norsk_gadd
2005-11-18, 11:12
BORTSKÄMD!!
Skolmaten är precis så bra som den ska vara, anledningen till att internerna får dyrare mat är att det är den ENDA mat de får. De äter alla sina mål där inne. Du däremot går hem och kan äta vad du vill där hemma. Men du är väl en av de som tycker att man ska piska brottslingar och låta de äta bröd och vatten.
Skolmaten var enormt bra när jag gick på gymnasiet, man kunde äta enorma mängder utan att behöva betala för det. :hbang:
petersson
2005-11-18, 11:18
precis.. bambatanterna blir helt aggro om man tar fler.. gäller att sno åt sig när dom inte ser och springa till ett bord.. ser dom att man tar för många står 4-5 tanter och skriker på en tills man lägger tillbaka dom.
vi har iofs ett "hälsofik" på vår skola där man kan köpa yohurt och mackor å sånt billigt... de tar dock inte kort så jag kan inte handla där :D
tur att man går samhäll så man knappt är i skolan
Haha usch orka när tanterna skriker på en :( Känns fel att man ska behöva betala för att bli mätt i skolan..
Haha usch orka när tanterna skriker på en :( Känns fel att man ska behöva betala för att bli mätt i skolan..
Inte ens hälften så tråkigt som när man har sen lunch och inte får några köttbullar alls för att folk innan har tagit mer än de får, trevligt för dem men jävligt tråkigt för andra. Bambatanterna har antagligen en jävligt snäv budget och måste kvotera köttbullarna, ät mer potatis helt enkelt. Tråkigt, men att sno åt sig mer på andras bekostnad tycker jag är tråkigt.
petersson
2005-11-18, 11:26
Inte ens hälften så tråkigt som när man har sen lunch och inte får några köttbullar alls för att folk innan har tagit mer än de får, trevligt för dem men jävligt tråkigt för andra. Bambatanterna har antagligen en jävligt snäv budget och måste kvotera köttbullarna, ät mer potatis helt enkelt. Tråkigt, men att sno åt sig mer på andras bekostnad tycker jag är tråkigt.
Jag har inte sagt något om att sno åt sig på andras bekostnad. Mattanterna skrek åt mig av andra anledningar (ok en gång tog jag iofs två efterrätter). Men där jag gick fick man ta hur mycket man ville av huvudrätten.
Tricklev
2005-11-18, 11:27
Då ska vi kolla hur mycket av detta som stämmde när jag gick i grundskolan.
Fördelar:
*Man fick ta hur mkt man ville - Fel
*Ganska god mat - Om man tycker om bränd blodpudding
*Fanns fil varje dag som man kunde ta till efterrätt - Fel
*Grönsaker - Kalla ärter brukade finnas
*Ibland fanns det keso till grönsakerna - Nej
*Sylt i mängder (om det var t.ex. blodpudding) - Ja, mera socker till barnen!
*Hårdbröd i mängder - 2 knäckebröd, enjoy
*Mjölk och jos så mkt man kunde dricka. - Jos fick vi bara speciella dagar, vatten eller mjölk var det som gällde.
*Ibland fanns det efterrätt (självklart gick man ut ur matsalen och in igen och tog en ny tallrik huvudrätt för att få en till efterrätt ;)) - Fanns efteråt ungefär 1-2gånger i månaden.
*Sen fick man ju käka tillsammans med sina polare också - Jepp, 5 köttbullar var blev vi mätta på
;)
petersson
2005-11-18, 11:29
Då ska vi kolla hur mycket av detta som stämmde när jag gick i grundskolan.
;)
Jag är den förste att beklaga :(
När jag åt varje dag skolmatsalen på gymnasiet minns jag hur ilsken jag alltid var på alla som slängde mat, för det var de som orsakade restriktionerna av hur mycket man fick ta. Så gör världen en tjänst - lyncha en matkastare varje dag! ;) Det blev att man yttrade gestapokommentarer till diverse människor om vilka avskum de var som slängde maten och förstörde för alla andra.
Jösses vilken smörja det var hela skolgången, mycket tappad koncentration och betyg som resultat av detta
I lumpen fick vi sanslöst god mat när vi var på kasernområdet iaf (kanske inte lika bra i fält, men drytech/frystorkat var fan ändå godare än den skolmat jag fått)
Äsch.. det hör till för varje generation att få gnälla lite på skolmaten.
På min tid fick vi rotmos, pizzatorsk och fiskbullar.
Det var grejer det.. jag menar - hur stor gnällpotential har inte rotmos tex? ;)
Apropå den infekterade diskussionen om "antal köttbullar" som tillåts inmundigas i skolmatsalarna ute i landet.. har ni aldrig hört om det standardiserade "8 plus 3"? :D
Är solmaten så jävla äcklig och resturangmaten för "onyttig" så är det bara matlåda som gäller. I en matlåda väljer du själv exakt hur nyttig och god maten ska vara.
Tricklev
2005-11-18, 13:28
Äsch.. det hör till för varje generation att få gnälla lite på skolmaten.
På min tid fick vi rotmos, pizzatorsk och fiskbullar.
Det var grejer det.. jag menar - hur stor gnällpotential har inte rotmos tex? ;)
Apropå den infekterade diskussionen om "antal köttbullar" som tillåts inmundigas i skolmatsalarna ute i landet.. har ni aldrig hört om det standardiserade "8 plus 3"? :D
Fiskbullar och rotmos var ju bland det godaste man kunde få¨! :hbang:
Skolmaten är det inget fel på.
Tycker man inte om den är man kräsen, lär er äta det som bjuds istället!
Jag tycker man får riktigt okej mat, ätbar och oftast ganska nyttig, speciellt salladsbuffén är toppen! Sallad, morot, vitkål, blomkål, champinjoner, oliver, keso, och diverse vinäger/grönsaksblandningar :thumbup:
Tricklev
2005-11-18, 13:32
Vi kan nog komma överens om att skolmaten är jävligt blandad vart man går iaf ;)
keffat_liv
2005-11-18, 13:32
Skolmaten är det inget fel på.
Tycker man inte om den är man kräsen, lär er äta det som bjuds istället!
Visst den är god.. det är inte det som är problemet, utan problemet är att den är dålig.
Hm, vi får inte så dålig mat? Visst, vissa potatisar kanske kan vara för hårtkokta eller för lite kokta. För en vecka sedan fick vi kokt lax och potatis. Hur gott som helst och itne dåligt heller ;)
keffat_liv
2005-11-18, 13:39
Hm, vi får inte så dålig mat? Visst, vissa potatisar kanske kan vara för hårtkokta eller för lite kokta. För en vecka sedan fick vi kokt lax och potatis. Hur gott som helst och itne dåligt heller ;)
och i förrgår fick vi korv med pulvermos.........
Niclaaas
2005-11-18, 13:42
älskade oftast skolmaten. vi fick aldrig efterrätt eller fil men alltid potatis, ris eller pasta, något kött eller fisk, sås, grönsaker, hårt bröd, smör, ibland keso och mjölk eller vatten. ibland "specialrätter" som blodpudding, pannkakor osv såklart.
förstår att man gnäller om man bara får ta t.ex. 5 köttbullar, det låter värdelöst. MEN om det är så eller att man bara tycker maten är äcklig får man helt enkelt, som fartman skrev, ta med sig matlåda. inte så mycket annat att göra.
Kan ju sammanfatta tråden med:
Bu-fucking-hu.
Ni slipper ju iaf göra lumpen, you lazy bastards. :D
keffat_liv
2005-11-18, 13:43
Kan ju sammanfatta tråden med:
Bu-fucking-hu.
lumpen gör man ju i stort sett bara om man vill.
lumpen gör man ju i stort sett bara om man vill.
Det var i princip det jag skrev?
keffat_liv
2005-11-18, 13:46
ojdå, misstolka.
Tricklev
2005-11-18, 13:46
Och hur gammal är du min eminenta herre?
Åhlensrestaurangen i Eskilstuna äter jag på. Gott.
Skulle fan döda för att få färdiglagad mat gratis varje dag.
Finns det något sätt man kan bluffa sig in i gymnasiet igen?
keffat_liv
2005-11-18, 13:56
Varför säger alla att maten är gratis? den är inte gratis.... Bara gratis om man bor i samma kommun som skolan ligger i, inte annars.
Spannmål
2005-11-18, 14:00
Skulle fan döda för att få färdiglagad mat gratis varje dag.
Finns det något sätt man kan bluffa sig in i gymnasiet igen?
Fråga JustinCredible. Han verkar ha koll på det här med att gå tillbaka till sin gymnasieskola :/
petersson
2005-11-18, 14:00
Varför säger alla att maten är gratis? den är inte gratis.... Bara gratis om man bor i samma kommun som skolan ligger i, inte annars.
Jag gick i gymnasieskola i annan kommun. Där behövde jag inte betala för maten.
keffat_liv
2005-11-18, 14:02
Jag gick i gymnasieskola i annan kommun. Där behövde jag inte betala för maten.
jag har gått i både malmö och trelleborg, fått betala för båda.... Fast skitit i att betala nu i trelleborg så får se om jag får nån räkning sen.
jag har gått i både malmö och trelleborg, fått betala för båda.... Fast skitit i att betala nu i trelleborg så får se om jag får nån räkning sen.
Du ser inte väldigt lättlurad ut då?
Jag vill ju göra lumpen men får inte. :(
Gillar maten helt klart på min skola, men det skiljer sig också en hel del på om skolan i sig satsar på skolmaten.
men det skiljer sig också en hel del på om skolan i sig satsar på skolmaten.
Åhfan..
KUDOS!
När jag gick på gymnasiet (är 22 nu) så fick vi betala 500kr/termin för att få ett matkort, som gav oss rätt till mat o skolmatsalen.
Och jag bodde i samma kommun som jag gick i skolan i. Någon mer som ahde det så? Om jag inte minns fel så både infördes och avskaffades detta system under min gymnasietid..
On topic: hade varit guld värt att fortfarande ha tillgång till skolmat! Har alltid gillat skolmaten.. man får ju ta den för vad det är, liksom. Kvaliteten höjdes avsevärt när jag blev veggo.
Gillar maten helt klart på min skola, men det skiljer sig också en hel del på om skolan i sig satsar på skolmaten.
:laugh: :laugh: :laugh:
Ja.. det kan ju ha viss inverkan på smak och näringsvärde. hahaha. iih, humor.
:laugh: :laugh: :laugh:
Ja.. det kan ju ha viss inverkan på smak och näringsvärde. hahaha. iih, humor.
Haha lägg ner nu!! :em:
Fan vissa grejjer önskar man att man läste igenom en gång extra innan man postar :laugh:
Skolmaten är förjävlig, kort sagt.
Näringsfattig och illasmakande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.