Visa fullständig version : Linjär viktminskning under deff?
En viktminskning på 0,5 kg/vecka är rekommenderat för att minimera förlusten av muskelmassa. Men behöver viktminskningen var linjär egentligen? Jag är i början av deffen och en del "fett att ta av". Kan jag gå ner ex. 1kg/vecka de första veckorna för att sedan bromsa lite till 0,5? När man har lite mer fett på kroppen borde väl risken för förlust av muskelmassa vara mindre än när man redan har tappat en hel del fett??
Kan också säga att min deff baseras på morgonpromenad varje morgon, tung styrketräning samt dragit ner lite på maten (räknar inte kalorier, utan "går på känsla"). Kan väl säga att jag är ganska ivrig att gå ner i vikt efter en "gedigen" bulk, men vill förstås inte tappa så mycket muskelmassa.
En viktminskning på 0,5 kg/vecka är rekommenderat för att minimera förlusten av muskelmassa. Men behöver viktminskningen var linjär egentligen? Jag är i början av deffen och en del "fett att ta av". Kan jag gå ner ex. 1kg/vecka de första veckorna för att sedan bromsa lite till 0,5? När man har lite mer fett på kroppen borde väl risken för förlust av muskelmassa vara mindre än när man redan har tappat en hel del fett??
Kan också säga att min deff baseras på morgonpromenad varje morgon, tung styrketräning samt dragit ner lite på maten (räknar inte kalorier, utan "går på känsla"). Kan väl säga att jag är ganska ivrig att gå ner i vikt efter en "gedigen" bulk, men vill förstås inte tappa så mycket muskelmassa.
Hur mycket muskelmassa snackar vi om? För ju mera muskelmassa, desto mer benägen blir kroppen att göra sig av med dessa överflödiga muskelkilon.
Är du ganska muskel-lös ;) så behöver du inte vara lika försiktig.
Men jag tror att det är lättare att hålla vikten om man bantar med förnuft och inte hetsar iväg, grundlägg nyttiga vanor i stället för att panikbanta.
userfriendly
2005-11-18, 09:26
jag har upplevt det lite som om att det inte riktigt alltid går att tappa 5hg/veckan.. VIssa veckor har jag tappat mindre o vissa mer jag tror att det är viktigt att försöka hålla en bra kontakt med kroppen och "känna efter".. vad ere jag tappar nu? hur mår kroppen? osv osv...
om du ska ner mkt kommer du ju tappa styrka ganska så säkert men inte nödvändigtvis. Oftast tappar man från sina bra sidor.
Som sagt, ju mindre fett du har desto större risk för muskelförlust. Men äter du ordentligt med protein o kör lågintensivträning o sköter kosten ska det nog gå bra iaf...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.