Visa fullständig version : Behöver hjälp med kycklingen!
Är det någon skillnad i antal gram protein på 100 gram rå kycklingfile och 100 gram tillagad (stekt) kycklingfile? Antar att det är så eller? Är det någon som vet hur mycket protein per 100 gram det finns i färdiglagad (stekt) kycklingfile? Och är det några skillnader i fett också? (om man inte tar med tex olivolja för stekning)
Skulle vara tacksam om jag fick hjälp med detta!
marginell skillnad..
proteinet försvinner inte vid tillagning och det är så lite fett i så det lär inte påverkas heller..
däremot så försvinner en del vatten vid tillagningen så proteininehållet per 100g ökar men den totala mängden i en kycklingfilé är konstant
stefannn
2005-11-17, 23:42
Är det någon skillnad i antal gram protein på 100 gram rå kycklingfile och 100 gram tillagad (stekt) kycklingfile? Antar att det är så eller? Är det någon som vet hur mycket protein per 100 gram det finns i färdiglagad (stekt) kycklingfile? Och är det några skillnader i fett också? (om man inte tar med tex olivolja för stekning)
Skulle vara tacksam om jag fick hjälp med detta!
självklart är det skillnad eftersom det försvinenr vatten ur filen när du steker den ...
hur mycket beror ju på hur torr du gör den .. men att det skulle försvinna några proteiner har jag inte hört talas om ...
du har ju mer protein i en 100 gram stekt än i 100 gram rå
Tack för svaren! Men är det någon som har siffror på hur många gram protein det finns i 100 gram stekt kyckling?
King Grub
2005-11-18, 06:29
Slv.
Skrollovicz
2005-11-18, 08:44
Nästan 20 gram per 100 gram tror jag...
King Grub
2005-11-18, 08:56
Mycket mer, om det är bröst eller filé.
ok tack! Ska kolla slv idag för igår kväll funkade inte deras sida..
keffat_liv
2005-11-18, 10:32
Mycket mer, om det är bröst eller filé.
Varför är det mer om det är bröst eller filé? Slvs tabeller visar väl bara ätbar del? Alltså 100g ätbar kyckling. Då borde det väl inte vara någon skillnad om 100g kött kommer från massa vingar på kyckling eller om 100g kommer från bröstet, eller? Är det skillnad på köttet på olika ställen?
King Grub
2005-11-18, 10:34
Är det skillnad på köttet på olika ställen?
Ja, det är det. Kycklingkött från t ex lår eller vinge innehåller mer fett per 100 gram än den i princip fettfria filén. Det är klart olika delar av djuret innehåller olika mängd protein och fett; det gäller ju allt kött. Jämför sidfläsk med fläskkotlett på gris.
PÅ slv:s databas står det att Kycklingfilé utan skinn ugnsstekt innehåller 27,47 g protein per 100g. Kan man räkna med denna summa på sina stekta kycklingfilér?
Det står även Kyckling bröst kött kycklingfilé innehåller 23,1 gram protein per 100g. Är detta då rå filé?
King Grub
2005-11-18, 11:17
Är detta då rå filé?
Ja.
men kan 27,47 g protein för Kycklingfilé utan skinn ugnsstekt användas som en siffra för antal protein per 100 g färdiglagad filé. Ursäkta om jag är tjatig..
King Grub
2005-11-18, 11:30
Om du äter 100 gram kycklingfilé utan skinn ugnsstekt, ja, inte annars... Det står ju klart och tydligt utskrivet vad värdena gäller för livsmedel och efter vilka tillagningssätt.
Är det mer kalorier i 100 g färdiglagad kycklingfilé än 100 g rå? (om man inte räknar med det matfett som den steks i)
Om man steker en kycklingfile i 5 g (1 tsk) olivolja, ska man då i sin kcaluträckning lägga till oljan som man steker i, dvs att måltiden ökas på med 5 gram fett och 45 kcal från olivoljan. Eller tas inte oljan upp i kycklingköttet?
King Grub
2005-11-18, 13:17
Är det mer kalorier i 100 g färdiglagad kycklingfilé än 100 g rå? (om man inte räknar med det matfett som den steks i)
Ja. Titta i tabellerna.
Niclaaas
2005-11-18, 13:24
Om man steker en kycklingfile i 5 g (1 tsk) olivolja, ska man då i sin kcaluträckning lägga till oljan som man steker i, dvs att måltiden ökas på med 5 gram fett och 45 kcal från olivoljan. Eller tas inte oljan upp i kycklingköttet?
du ska inte ta med fettet. oljan tas inte upp.
ok! Tack! Det visste jag inte.
Niclaaas
2005-11-18, 14:05
ok! Tack! Det visste jag inte.
rätt självklart men är det t.ex. bröd du steker i fett (till cesarsallad eller något?) så kommer fettet att absorberas. exakt hur mycket kan jag inte huvudet, har någon labb på det någonstans men har inte tid att leta rätt på den. kött tar som sagt inte upp fettet.
ta en kycklingfile som väger 100g rå säg att det då är 20g protein i denna, steker du den så kanske det försvinner 20g vatten så då väger kycklingfilén 80g men innehåller fortfarande 20g protein.. självklart blir det då mer per 100g iom att den minskat i vikt men innehåller samma proteinmängd. (obs siffrorna är fiktiva och menade som illustrativa siffror)
förstår inte varför du tjatar om skillnaden. proteinmängden ökar inte.
Det är bara att räkna på rå kycklingfilé så vet du hur mycket protein du får i dig oavsett tillagning.
ta en kycklingfile som väger 100g rå säg att det då är 20g protein i denna, steker du den så kanske det försvinner 20g vatten så då väger kycklingfilén 80g men innehåller fortfarande 20g protein.. självklart blir det då mer per 100g iom att den minskat i vikt men innehåller samma proteinmängd. (obs siffrorna är fiktiva och menade som illustrativa siffror)
förstår inte varför du tjatar om skillnaden. proteinmängden ökar inte.
Det är bara att räkna på rå kycklingfilé så vet du hur mycket protein du får i dig oavsett tillagning.
Det är så här att jag steker upp 2 kg kycklingfilé åt gången, när filéerna sedan är färdiga väger jag upp 200 g färdiglagad kycklingfilé och förpackar i påsar. Då blir det ju skillnad i proteinmängd. Det är därför jag vill veta hur mycket protein per 100 g det finns i stekt kycklingfílé..
Det är så här att jag steker upp 2 kg kycklingfilé åt gången, när filéerna sedan är färdiga väger jag upp 200 g färdiglagad kycklingfilé och förpackar i påsar. Då blir det ju skillnad i proteinmängd. Det är därför jag vill veta hur mycket protein per 100 g det finns i stekt kycklingfílé..
2kg = 2000gram, ger ca 420gram protein.
420gram protein delat med antalet filer du fryser in. Visst vissa fileer är mindre, men hur nogrann är du? en skillnad på 10 gram stekt kyckling, blir bara 2.5 gram protein skillnad.
2kg = 2000gram, ger ca 420gram protein.
420gram protein delat med antalet filer du fryser in. Visst vissa fileer är mindre, men hur nogrann är du? en skillnad på 10 gram stekt kyckling, blir bara 2.5 gram protein skillnad.
Jo så kan man också göra, men jag tycker däremot det är lättare att väga upp de färdiga filéerna och 27 g proten/100g färdig filé borde vara en bra siffra att gå efter
går ju precis lika bra att väga dem innan tillagning..
hur kommer det sig att du är så petnoga med antal gram?
Så om jag väger upp 200 g rå kycklingfilé så är det fortfarande samma mängd protein i denna filé efter tillagning fast den skulle väga mindre? Så måste det ju vara?
Alltså i min diet räknar jag protein på den råa filén och det kommer vara samma mängd i gram och samma kaloriantal efter tillagning?
Så om jag väger upp 200 g rå kycklingfilé så är det fortfarande samma mängd protein i denna filé efter tillagning fast den skulle väga mindre? Så måste det ju vara?
Ja.
Jag brukar väga upp kycklingen som rå till den mängd jag vill ha. Låt säga 1000g för att det är lätt att räkna på. Då vet jag att den innehåller säg 200g protein.
Sedan tillagas den och jag delar den i 5 lika stora delar, då vet jag att varje bit innehåller 200/5=40g protein, utan att behöva väga dem.
Sen kanske det inte blir exakt lika stora bitar, men man kan ju inte vara hur petig som helst, eller?
Ifall du vill vara petig så tar du och väger all kyckling efter tillagningen, eftersom du vet att det innehåller 200g protein så kan du räkna ut det nya procentinnehållet. Vågen visar 800g så då har du (200/800=0,25) 25g protein per 100g tillagad kyckling.
Om du då vill ha t ex 30g protein per måltid måste du väga upp 120g tillagad kyckling (120*0.25=30)
Observera att siffrorna är påhittade men uträkningarna korrekta :p
Det var ett bra sätt! Tackar så mycket!
känns som om folk bara upprepar vad som redan är skrivet..
Fredrik_S
2005-11-20, 15:58
krävs väl inte mycket mattekunskaper för att räkna ut själv?
väg allt innan
väg allt efter
kalkylera
Någon som vet hur mkt 100g rå kycklingfilé väger efter att man stekt den? dvs när stor del av vattnet tagits bort
Någon som vet hur mkt 100g rå kycklingfilé väger efter att man stekt den? dvs när stor del av vattnet tagits bortJag kör i ugn, så det säger ju egentligen inte så mycket, och det beror ju på hur länge du steker den, men iaf:
Före 2kg
Efter 1100 - 1400g. Ofta så ligger de mellan 1200 - 1300g. Men det är för ugnen i 45-55min @ 220grad.
Ursprungligen postat av Mr A
Det står även Kyckling bröst kött kycklingfilé innehåller 23,1 gram protein per 100g. Är detta då rå filé?
Ja.
Men om Kyckling bröst kött kycklingfilé(som då skulle vara rå) innehåller 23,1g protein per 100gram hur kan det då stämma att kyckling i fryst tillstånd innehåller 23g protein per 100g? För att detta ska stämma måste 100g rå(tinad) kycklingfilé vara lika mycket som i fryst tillstånd men det är ju fel för när kycklingen tinar så försvinner det ju vatten. Kronfågelns innehållsförteckning säger 23g protein per 100g och jag är säker på att det är i fryst tillstånd, ringde och frågade och fick svaret att näringsvärdet som står på påsen gäller för det tillståndet kycklingen är köpt i, dvs fryst. Så hur kan det stämma?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.