Visa fullständig version : Windows - licens
Arnesson
2005-11-17, 22:02
Om man köper en windowslicens, kan man då använda den från 2 datorer sammtidigt, utan några problem?
Eller blir microsoft griniga då?, när man vill uppdatera kanske?
Tänkte köra på både stationära och bärbara, ibland samtidigt.
Jag hade problem med min XP-licens, kunde inte registrera den på två datorer. Hur det funkar i dagsläget vet jag inte.
jag har Windows XP på mina båda datorer...
Microsoft har inte sagt något om det :)
Priset var 0kr per dator och dom var t.om vänliga nog att ge mig support på
skiten för ett par år sedan :)
Arnesson
2005-11-17, 22:11
jag har Windows XP på mina båda datorer...
Microsoft har inte sagt något om det :)
Priset var 0kr per dator och dom var t.om vänliga nog att ge mig support på
skiten för ett par år sedan :)
Men nu var frågan inte om jag kunde ladda hem skiten :)
Det är till företag, så vill ha giltig licens, men tänkte om man kunde ta samma licens o köra på min bärbara.
reinholdsson
2005-11-17, 22:17
Men nu var frågan inte om jag kunde ladda hem skiten :)
Det är till företag, så vill ha giltig licens, men tänkte om man kunde ta samma licens o köra på min bärbara.
Nja, är tveksam. Är ingen expert på detta men de kan bli griniga.
Ring och fråga microsoft eller läs avtalet, så har du något att göra i helgen ;)
christian
2005-11-17, 22:36
En licens - En dator, så du kan lika gärna ladda ned till bärbara.
WHITEFOLKS
2005-11-18, 00:16
Det är nog "bättre" om du kör rent pirat på den bärbara annars kan ju företaget hamna i strul.
reinholdsson
2005-11-18, 06:28
Det är nog "bättre" om du kör rent pirat på den bärbara annars kan ju företaget hamna i strul.
Hmm, kan företaget hamnar mer i strul om det använder samma nyckel som en dator till, eller om den använder en nyckel från internet som flera hundra använder?
Det finns väl lite mer fördelaktiga licenseavtal för större volymer men jag gissar att två inte klassas som "större volym". Jag rekommenderar ett samtal till MS.
Jag köpte original WIN XP då jag köpte datorn. Installerade det också på morsans burk. Funkar bra.
internethjälten
2005-11-18, 13:10
XP Pro gäller väl till två cpu'er om jag inte minns helt fel
och sist när jag köpte ny dator fick jag ringa till dem och säga
det och fick då en ny nyckel utan kostnad =)
Om man köper en windowslicens, kan man då använda den från 2 datorer sammtidigt, utan några problem?
Eller blir microsoft griniga då?, när man vill uppdatera kanske?
Tänkte köra på både stationära och bärbara, ibland samtidigt.
Ring Microsoft:
Kontakta en LAR, ESA eller återförsäljare eller hör av dig till vår Kundservice.
08 752 56 30
Läs här:
http://www.microsoft.com/sverige/license/about.asp
Det lilla jag kommer ihåg är att 1 XP licens gäller en fysisk dator men i den ingår även licens så du får koppla dig till en server med Windows på. Eller så är det också ändrat. T.ex. en OEM licens har du när du köper en dator med förinstallerat XP, det är billigare men det gäller bara den maskinen. Det är därför man ofta får en Restore CD bara som funkar med just den datorn.
Men jag kan vara ute och cykla nu, är skittrött.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.