handdator

Visa fullständig version : Bra mat för dålig mage?

Baan
2005-11-17, 16:08
En kompis hade ganska stora problem med magen igår, diarré och spydde rätt friskt, så han skulle ha sin första måltid idag, och självklart väljer han nudlar och skinka för att prova lite lätt mo det går äta :) Själv tyckte jag det inte alls verkade som någon bra första måltid, men är ingen expert på området så två frågor..

1. skinka + nudlar, bra om man varit dålig i magen?

2. bra mat om magen inte är helt 100?

Baan
2005-11-17, 18:05
ingen som har någon aning? känns inte som rocket science men kanske är mer komplicerat än jag tror :)

Helena B
2005-11-17, 18:16
Mat med fibrer är väl alltid bra om magen inte är i form.

TheGovernator
2005-11-17, 19:04
Mycket fil och fiberhavregryn skulle ja rekommendera, men är inte heller någon expert inom ämnet.

Adio
2005-11-17, 19:48
Blåbärs/nyponsoppa (kanske inte direkt mat, men de är bra för att få igång magen igen efter magsjuka.

tobbeg
2005-11-17, 23:46
I motsats till två av de andra talarna måste jag säga att man ska undivika fiberrik mat.

Fiberrik mat är bra för att hålla magen i form. När den är ur form är ska det dock va så lättsmält mat som möjligt. Typ kokta morötter och blåbärssoppa som någon annan föreslog.

My five cents.

Liten Men Fet
2005-11-18, 00:32
Nyponsoppa eller blåbärssoppa och lite vit kanske rostat bröd brukar jag starta upp med. Annars brukar det vara en ganska bra idé att ta det man är sugen på, kroppen brukar kunna säja ganska bra vad den behöver.

Bonnie
2005-11-18, 09:16
Välling.
Kokt potatis och kokt fisk (inga kryddor till).

Baan
2005-11-18, 09:42
I motsats till två av de andra talarna måste jag säga att man ska undivika fiberrik mat.

Fiberrik mat är bra för att hålla magen i form. När den är ur form är ska det dock va så lättsmält mat som möjligt. Typ kokta morötter och blåbärssoppa som någon annan föreslog.

My five cents.

jag tror på din linje med, men har inte större belägg för det förutom att man alltid blivit matad kokta morötter och liknande när man haft kass mage som liten och det har funkat bra :)

någon som vet hur bra nudlar är som mat man tar åp kass mage?

loolY
2005-11-18, 10:43
Har hört att man ska riva äpplen.

Zera
2005-11-18, 11:09
Inga fibrer nej.
Ris är bra med.

Nudlar borde funka... om du inte kryddar dom och kokar dom tillräckligt

Davil
2005-11-18, 11:13
Välling.
Kokt potatis och kokt fisk (inga kryddor till).
Håller helt med !
Torsk i ugn är också en höjdare för en dålig mage.

Mental
2005-11-18, 11:39
Kalvsylta brukar jag äta, maken till lättsmält mat får man leta efter.

Liten Men Fet
2005-11-18, 11:46
Morsan och farsan sa alltid att coca-cola var bra för magen när den var dålig, vet inte om det ligger något i det men det är ju alltid gott med iskall läskeblask.

Baan
2005-11-18, 12:37
Morsan och farsan sa alltid att coca-cola var bra för magen när den var dålig, vet inte om det ligger något i det men det är ju alltid gott med iskall läskeblask.

har för mig att kolsyrade drycker får "igång" magen, men sockret sak visst ge näring till illasinnade bakterier och sånt, så kanske det bästa är en schysst kolsyrad lightprodukt :)

Liten Men Fet
2005-11-18, 13:16
har för mig att kolsyrade drycker får "igång" magen, men sockret sak visst ge näring till illasinnade bakterier och sånt, så kanske det bästa är en schysst kolsyrad lightprodukt :)

Å andra sidan kanske det är bra och få i sig lite socker så blodsockret upp går lite så kanske man får energi att äta lite stabbigare saker.

För övrig är light-produkter äckliga och fördummande.. iallafall för mig :D

Mashik
2005-11-18, 13:41
Blåbärssoppa utan socker.

Joghurt.

Kyckling är det lättaste smälta köttet. Kycklingsoppa gjord på kokt kycklig och kokt morot + lite smör, mixa allt och du har en god soppa som är skonsam för magen. :thumbup: