Visa fullständig version : Hur mycket fisk äter du?
Skrollovicz
2005-11-17, 14:20
Det är mycket snack om att fisk är farligt, att man kan bli kvicksilverförgiftad osv... Man vet ju inte riktigt hur mycket man kan äta längre, skulle vara tacksam om ni vill dela med er av era matvanor. Hur mkt fisk äter du under en dag? ;) Tidigare åt jag personligen både tonfisk och makrill ganska många dagar i veckan... Tack på förhand. :cool:
Tonfisk på burk: ~5 dagar i veckan.
Markrill i tomatsås: ~1 dag i veckan
Annan fisk: Allt för sällan.
FISK É GOTT!
http://membres.lycos.fr/benootmarjory/nemo-marlin%20(10).jpg
Ingen typ. Blir väl högst en gång i veckan.
Och om man ser till hur jävla mycket skit som fastnar i dom små rackarna så har jag inga planer på någon större konsumtion.
Har alltid en burk tonfisk hemma som nödmat om jag skulle bli för trött för att laga mat, så det blir någon gång i månaden.
Niclaaas
2005-11-17, 14:49
fet fisk, t.ex. lax eller makrill, 1-2ggr/veckan ungefär. i övrigt inte ofta.
HookersUnited
2005-11-17, 14:54
Nej, jag är hårdrockare.
Fet fisk som makrill och lax ca 3-4 ggr i veckan.
En till två måltider brukar bestå av tork, rödspätta eller liknande.
Ca 2 tonfiskburkar, 1 middag med Lax och en torskgratäng per vecka.
Blir väl säkert 3-4 ggr i veckan! Alaska pollock e lätt o laga så därför blir det ett par sådana i veckan! :thumbup:
Det är mycket snack om att fisk är farligt, att man kan bli kvicksilverförgiftad osv... Man vet ju inte riktigt hur mycket man kan äta längre, skulle vara tacksam om ni vill dela med er av era matvanor. Hur mkt fisk äter du under en dag? ;) Tidigare åt jag personligen både tonfisk och makrill ganska många dagar i veckan... Tack på förhand. :cool:
Ca. 1ggr/dag
alltifrån 1-7 dgr i veckan
tonfisk och makrill ibhland
väldigt ofta laxfileer i ugnen, kallrökt lax eller gravad lax, mums!
ganska sällan torsk rödspätta och liknande
King Grub
2005-11-17, 16:07
3-5 mål per vecka med fisk som proteinkälla.
Eftersom z_bumbi är fiskallergiker så är jag förvisad att äta fisk under veckorna. Ibland föresätter jag mig att vara lite mer seriös på den fronten och äter några fiskmål en vecka, andra veckor blir det inga fiskmål alls.
Makrill på mackor är en höjdare. Likaså torskgryta med basilika och minifraichesås eller tacokryddning. MUMS!
2 tonfiskburkar per dag, annars ingen annan fisk
Oj, svår fråga, varierar stort allt från ingen-7ggr/vecka. Äter lax, torsk, strömming, tonfisk och makrill, rökt makrill är en favorit! Finns många fler goda firrar men de är antagligen för dyra för min plånbok ;)
Jag är skit dålig på att äta fisk :em: ... äter ibland tonfisk på burk ... men de är bara period vis! Jag önskade jag gillade fisk mer än vad jag gör.. men tyvärr inte... så jag käkar omega 3 o hoppas de är tillräckligt :MrT: :em:
Niclaaas
2005-11-17, 17:06
laxmiddag nu :eating:
keffat_liv
2005-11-17, 17:07
I snitt blir det väl 4-5 dagar i veckan då jag har fisk till middag, sen så blir det varje dag 1 burk makrill i tomatsås.
Skrollovicz
2005-11-17, 17:19
Ok, tack för alla svar. Om jag har förstått King Grub rätt (eller hans länk rättare sagt) så är Alaska Pollock helt ofarligt att äta. Men hur farlig tonfisken är har jag ingen aning om, nån som vet om ica:s tonfisk är "extra" farlig? *yourock*
internethjälten
2005-11-17, 19:23
Just nu är det ca 400gram alaska pollock samt
2 burkar tonfisk som åker ner / dygn.
Snacket om att det är farligt skiter jag i då jag lika
väl kan bli påkörd i morgon eller liknande...
nicke
Äter aldrig fisk, tycker att det e äckligt. Käkar dock några omega-3 kapslar dagligen.
Blir väl Alaska Pollock ca 6ggr/vecka.........oftast bara denna fisk! Lättlagad och billig :thumbup:
keffat_liv
2005-11-17, 21:22
många snackar om alaska pollock, vad är det för sorts fisk? fet? kan man jämföra smaken med någon annan fisk?
Tänkte låna tråden lite, och omformulera frågan.
Hur många gram kött\fisk äter ni per dygn, och per måltid ungefär?
Varierar förståss beroende på hur stor man är, men säg hur mkt ni äter.
keffat_liv
2005-11-17, 21:46
Tänkte låna tråden lite, och omformulera frågan.
Hur många gram kött\fisk äter ni per dygn, och per måltid ungefär?
Varierar förståss beroende på hur stor man är, men säg hur mkt ni äter.
Väldigt olika. Äter så jag får i mig 20g eaa, varken mer eller mindre, så det varierar beroende på vad för fisk och kött det är, men i snitt per dag blir det väl 300g fisk per dag.
Jag äter ganska mycket fisk såsom lax, sill,makrill,alaska pollock och någon tonfisk på burk. Det blir kanske 4 ggr i veckan.
Ryska_raketen
2005-11-18, 15:22
1-3 tonfisk brukar per dag samt 1-2 makrill burkar per dag :hbang:
Fredrik_S
2005-11-18, 15:24
Jag hoppas verkligen inte att det är farligt, jag äter det ca 24 gånger i veckan,
En burk makrill (140 gram) på mackorna på morgonen sedan 120 g lax till lunch och 120 g lax till middag nr 1 samt en burk tonfisk (125 gram) till pastan på middag nr 2.
Blir nog två gånger om dan på helgerna dock då jag vilar.
keffat_liv
2005-11-18, 16:20
Jag hoppas verkligen inte att det är farligt, jag äter det ca 24 gånger i veckan,
En burk makrill (140 gram) på mackorna på morgonen sedan 120 g lax till lunch och 120 g lax till middag nr 1 samt en burk tonfisk (125 gram) till pastan på middag nr 2.
Blir nog två gånger om dan på helgerna dock då jag vilar.
1 burk makrillfile i tomatsås väger 75gram inte 140gram.
Fredrik_S
2005-11-19, 00:40
125 gram varav 80g makrill
märke ICA
Du hade mer rätt än mig iaf
Räknas McFish?
Varför skulle det inte göra det?
Varför skulle det inte göra det?
Ah, men trodde det typ var konstgjort ju du vet liksom bah... :eating:
Har börjat köpa Allaska Pollock nu istället för kyckling så det lär bli en hel del :eating:
Favoriten rökt aborre blir det några gånger per år.
Just nu blir det kanske 2 burkar tonfisk i veckan, oftast den i curry- eller sötsur sås. Ovanpå det lax nån gång varannan vecka eller så. Några burkar makrill i tomat också.
MyungChul
2005-11-19, 19:42
Långt ifrån lika ofta som jag hade velat.. 2 ggr/dag vore väl trevligt men nu är det snarare 2ggr/månad
Kvicksilverförgiftad ? Nää...jag äter inte svensk insjöfisk alls. Tyvärr så är det höga halter kvicksilver i svensk gädda :(
Östersjöfisk ? Nää...inte det heller. Det är mer klororganiska miljögifter som PCB och DDT där.
Men jag äter gärna svenskfångad västkustfisk som sill.
Makrill i tomatsås klassar jag som säker mat och äter 5 burkar i veckan.
AFanatic
2005-11-19, 20:29
Allt från 0-3 dagar i veckan. SKulle vilja äta mer men det funkar inte riktigt än. Makrill i tomatsås och lax samt rökt makrill är mycket gott och skulle lätt kunna äta det fem dar i veckan.
Blir väl 2 gånger i veckan och då oftast i form utav lax,torsk eller någon flundra.
mini_Arnold
2005-11-19, 21:11
Äter inte fisk regelbundet. Makrillfile i tomatsås lite då och då.
Jag föredrar knapra piller(omega-3) får mer tryck i musklerna då. :hbang:
Lasse Kongo
2005-11-19, 21:13
Kvicksilverförgiftad ? Nää...jag äter inte svensk insjöfisk alls. Tyvärr så är det höga halter kvicksilver i svensk gädda :(
Östersjöfisk ? Nää...inte det heller. Det är mer klororganiska miljögifter som PCB och DDT där.
Men jag äter gärna svenskfångad västkustfisk som sill.
Makrill i tomatsås klassar jag som säker mat och äter 5 burkar i veckan.
Jag äter 6 *slap*
Gott äre det, och nyttigt, ja en helt underbar liten sak helt enkelt :thumbup:
Spannmål
2005-11-19, 21:25
10 burkar makrill och 10 burkar tonfisk i veckan.
blekfet2
2005-11-19, 21:39
lax ungefär 1,5ggr i veckan + 5 burkar makrill
mangemani
2005-11-19, 21:42
fisk kanske jag inte äter så mycket av,men däremot räkor och andra skaldjur.
äter i mängder...köper hem sådana där stora lådor med räkor och sen är det bara att mula i sej.
HookersUnited
2005-11-20, 03:39
Nej, jag är hårdrockare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.