Logga in

Visa fullständig version : Vad är kvinnlighet

skaparn
2005-11-17, 11:48
Läste lite i tråden om manlighet. Jag tror inte jag kan komma på något som är manligt utan att återgå till stereotypa bilder av en man som tar bort en läskig spindel ur den skrikande kvinnans väg. Det har dessutom varit på tapeten många gånger vad manlighet är så jag tänkte vända på kultingen.

Vad är kvinnligt? Gärna med en motivering eller lite resonemang om möjligt.

Bärs
2005-11-17, 11:50
Att vårda människor och relationer och pynta hemmet.

Nitrometan
2005-11-17, 11:55
Jag tycker det är svårt att svara på vad som är manligt eller kvinnligt. jag tänker mest på de fysiska skillnaderna mellan kvinnor och män (vive la differance!)... I övrigt så är det väl mest personliga skillnader som är beroende av det samhälle vi bor i.

Snake
2005-11-17, 11:56
Diska, städa, laga mat etc etc...

Skämt å sido tycker jag det svårt att definera kvinnlighet, manlighet känns mer naturligt och självklart. Dagens kvinnor är väl allt-i-allo kan man säga, det har förändrat sig med tiden.

Nina L
2005-11-17, 12:03
Jag tror inte jag kan komma på något som är manligt utan att återgå till stereotypa bilder av en man som tar bort en läskig spindel ur den skrikande kvinnans väg. [...] Vad är kvinnligt? Gärna med en motivering eller lite resonemang om möjligt.
Då kan jag inte svara att det är kvinnligt att skrika högt när man ser en spindel? :) *screwy* Jag kan få ett väldigt högt och ljust spontanskrik som jag annars tycker känns riktigt "basic".

Att ta hand om, men på ett vårdande sätt skulle väl kunna anses vara typiskt kvinnligt. Vi kan ju ta exemplet om tjejen som vill rädda värstingen från sig själv. Hon vill stötta och vårda honom till bättring. Sånt brukar inte män hålla på med, utan det är ett rätt kvinnligt fenomen.

Det är lite svårt med den här typen av diskussioner om man skall vara så korrekt som möjligt.

skaparn
2005-11-17, 12:03
Ibland tror jag att det är större skillnader mellan olika individer än olika kön.

Nina L
2005-11-17, 12:06
Ibland tror jag att det är större skillnader mellan olika individer än olika kön.
En sak jag har noterat i alla dessa dokusåpor som visas på teve är att killar verkar bilda ett grabbgäng direkt och fokus hamnar snabbt på att ha skitkul. Jag tänker speciellt på det där programmet där en massa killar skulle dejta en tjej. Det fanns en variant där det var flera tjejer också, som skulle turas om att dejta samma kille, och de blev inte alls kompisar på samma sätt. Stämningen var allt annat än uppsluppen. Vad det beror på kan jag inte sätta fingret på.

Grahn
2005-11-17, 12:07

Mjo men et beror ju på om man diskuterar arketyperna eller faktiska personer.

skaparn
2005-11-17, 12:17
Mjo men et beror ju på om man diskuterar arketyperna eller faktiska personer.

Ja. det är såklart sant. Jag tar tillbaka det så att ingen luras tro att vi diskuterar det senare. Det var ju arketyperna jag var ute efter.

Det är lite svårt med den här typen av diskussioner om man skall vara så korrekt som möjligt.

Inget sånt nu! Fick inte du på pälsen i nån tråd för just det där sättet att låtsas känna ett tvång att vara korrekt? Jag kan blanda ihop folk förvisso.

Har du en åsikt eller en stereotyp bild så ut med den!

Nina L
2005-11-17, 12:46
Inget sånt nu! Fick inte du på pälsen i nån tråd för just det där sättet att låtsas känna ett tvång att vara korrekt? Jag kan blanda ihop folk förvisso.

Har du en åsikt eller en stereotyp bild så ut med den!
He, he, he. Tyvärr. Mitt minne sträcker sig max 1 dag tillbaka. Förresten kan inte en nackenråtta få på pälsen.

Jag är inte riktigt säker på att jag fattat vad du frågar om, men stereotyper kan jag nog klara. I så fall är det kvinnligt att snacka en massa, speciellt om relationer (lika gärna andras). Dessutom är det kvinnligt att bry sig väldigt mycket om sitt yttre och att inte skämmas för det. Och så är det kvinnligt att fråga om hjälp hela tiden, gärna innan man ens provat själv. Dessutom är det kvinnligt att gå till doktorn, och att tro på astrologi och sånt. Usch, min bild av det kvinnliga var rätt negativ...

Metal_boy_
2005-11-17, 12:48
Det är nått som mitt sinne för kvinnor bara avgör, det är inget jag kan förklara med ord. Det handlar om så mycket känslor och intryck.

skaparn
2005-11-17, 12:57
Föröker agera katalysator.
Om ni fick ett brev med lite mer personlig ton är ren sakprosa, eller kanske en transkription, skulle ni kunna avgöra könet på avsändaren eller den, i det senare fallet, dokumenterade?

Metal_boy_
2005-11-17, 13:12
Föröker agera katalysator.
Om ni fick ett brev med lite mer personlig ton är ren sakprosa, eller kanske en transkription, skulle ni kunna avgöra könet på avsändaren eller den, i det senare fallet, dokumenterade?

I'll smell it :naughty:

30cm
2005-11-17, 13:12
Kvinnlighet enligt SAOB:

BETYDELSE: till 2: egen skapen l. förhållandet att hava de för kvinnan karakteristiska egenskaperna; äv. (numera föga br.) i fråga om dylika egenskaper hos män: omanlighet, (klandervärd) vekhet. Linc. (1640; under muliebritas). Det är onekeligit, at Augustus med sin quinlighet mera skadade Rom än Sylla eller Marius med sina grymheter.

Spooni
2005-11-17, 13:25
kvinnans plats är i köket och i sängen! :whipped:

Nina L
2005-11-17, 13:31
kvinnans plats är i köket och i sängen! :whipped:
Ska dom aldrig duscha? *kissass*

Trance
2005-11-17, 13:34
Kvinnlighet är väl rätt ofta definierat som de sätten en kvinna ser ut och gör för att hetsa upp mannen.

Bärs
2005-11-17, 13:56
Horan och madonnan-rollen är typisk kvinnligt, samt att uppmuntra sin karls försök att hävda sin manlighet trots att det inte alltid går så bra. Där börjar vi ha det. Relationsorienteringen (med påföljande skvallerbehov), funktionen som hemmets egentliga nav, den ohämmade kättjan som endast skenbart förnekas av ett behagfullt och orört yttre, samt kvinnan bakom mannen-funktionen.

Generic
2005-11-17, 14:20
^ Kan inte mer än hålla med.

wintersnowdrift
2005-11-17, 18:54
I'll give you Edith Södergran:

Jag är ingen kvinna. Jag är ett neutrum.
Jag är ett barn, en page och ett djärvt beslut,
jag är en skrattande strimma av en
scharlakanssol...

Jag är ett nät för alla glupska fiskar,
jag är en skål för alla kvinnors ära
jag är ett steg mot slumpen och fördärvet,
jag är ett språng i friheten och självet...

Jag är blodets viskning i mannens öra,
jag är en själens frossa, köttets längtan
och förvägran,
jag är en ingångsskylt till nya paradis

Jag är en flamma, sökande och käck
jag är ett vatten, djupt men dristigt upp till knäna,
jag är eld och vatten i ärligt sammanhang
på fria villkor...

//Kristin

Nina L
2005-11-17, 18:58
Det är kvinnligt att uppskatta poesi. :D

skaparn
2005-11-17, 18:59
Det är kvinnligt att uppskatta poesi. :D

Och det är manligt att skriva den.

Nina L
2005-11-17, 19:02
I beg to differ. Evetuellt om det handlar om ångest och svåra själsliga plågor, men det vete fan ändå...

Grahn
2005-11-17, 19:02

Det vettefan.....skriva poesi är inte en av de saker som direkt hoppar in i min hjärna och kombinerar sig med manlighet.

Trance
2005-11-17, 19:04
Poesi är fan inte manligt, kanske att skriva lite bittra texter om kvinnohat under stark berusning. Men det får fan inte rimma.

Grahn
2005-11-17, 19:05
Poesi är fan inte manligt, kanske att skriva lite bittra texter om kvinnohat under stark berusning. Men det får fan inte rimma.

Ska vara en samurai som författar ngn haiku då....

skaparn
2005-11-17, 19:08
Det finns många stora män som skrivit poesi vid sidan av sina yrken.
De uttrycker i dikten sina innersta känslor och enligt Tolkias definition måste väl en vackert skriven kärleksförklaring få en kvinna att känna sig kvinnlig.

Trance
2005-11-17, 19:10
De uttrycker i dikten sina innersta känslor och enligt Tolkias definition måste väl en vackert skriven kärleksförklaring få en kvinna att känna sig kvinnlig.

Att man skriver sitt namn i snön när man pissar räknas inte. Det är inte manligt att uttrycka sina känslor. På en man så skall man inte se skillnad på om det är en begravning eller bröllop han är på.

Nina L
2005-11-17, 19:10
Njet. Jag håller med Trance här.

Edit: Inte när det gäller inlägget precis ovanför detta, alltså. (Vi postade samtidigt.)

Grahn
2005-11-17, 19:12

Mjo majoriteten av historiens större poeter var väl män, men jag tycker inte det känns 100% manligt för det. Om man illvilligt skriver det för att få nedlägga ett tänkt byte då kanske.....

skaparn
2005-11-17, 20:21
Nehej! Verkar inte få med mig någon på att dikter är manligt. Attans. Då kan jag iofs känna mig lite manlig själv eftersom jag inte ens förstår att läsa poesi, ännu mindre skriva den.

Nina L
2005-11-17, 20:23
Då kan jag iofs känna mig lite manlig själv eftersom jag inte ens förstår att läsa poesi, ännu mindre skriva den.

*bs* Det är bara att erkänna att du skriver dikter stup i ett.