Visa fullständig version : Inaktivitet och fetma
Tänkte försöka mig på en seriös fråga.
Då inaktivitet och fetma sägs vara det största folkhälsoproblemet idag blir min fråga till er hur man bäst skall komma tillrätta med detta problem. Lagstifta, utökade idrottstimmar i skolan, informationskampanjer? Vad tycker ni.
("Alla feta är äckliga och får skylla sig själva" -kommentarer faller inte under frågeställningen...)
Lagstifta är en lösning som bara en sosse tror på.
Att göra det lättare för folk att motionera tror jag är lösning. Låta barn gå på badhus för en hundring i kvartalet, bygg mer ramper där ungar kan "skata", mer fotbolls- och tennisplaner etc.
En dyr lösning, men skattepengarna ska väl gå till något.
Dumleman
2005-11-17, 00:47
Utbilda och motivera folket. Det behöver nödvändigtvis inte ske genom skolan. Idrottsklubbar i unga år tror jag är viktigt. Visa hur man kan träna roligt, effektivt och i princip gratis.
jag vikarierade på en förskola för någon vecka sedan och där bestog måltiderna av
middag:
köttbullar och makaroner, inga grönsaker
efterrätt glass me strössel
mellanmål
sockerkaka och saft.
Är inte detta åt helskotta fel mat för 1-3åriga barn?
(om man ska börja tänka nyttigt tidigt menar ja)
nossralj
2005-11-17, 00:55
håller med tidigare svar verkligen..
sedan så vad jag tyckte var kasst var när man gick på gymnasiet och högstadiet (några år sen) så fick vi i.a.f endast 2 st gymnastik lektioner i 7 och 8 medan endast 1 i 9:an.. i 1:an på gymnasiet så hade vi 2 lektioner i veckan medan i 2 och 3:an ingen alls ? allt snack om att man ska aktivera barnen efter skolan.. varför inte börja i skolan för ? man är ändå där cirka 1/3 av sin dag.. då borde man röra på sig någon timma om dan..
sedan efter skolan som sagt låt barnen få billigare badhuspriser och liknande.. det är tyvärr väldigt mycket snack i sverige och sällan något som händer !
Man borde försöka komma åt matvanorna. Äter man kasst är det klart det blir svårt att hitta motivationen att träna. Jag tror det största problemet ligger hos föräldrarna som saknas kunskap att kunna ge sina barn bra mat.
I min familj så vi nästan aldrig grönsaker. Tog man sig en tomat till maten kände man sig jätte nyttig. Det var väl bara när vi åt tacos som det fanns lite att välja på. Dessutom är jag uppvuxen med mycket fika och en massa godis, läsk och chips på helgerna.
Nu är det ingen fara mer mig då jag tog mig ur det. Men är man uppvuxen med en liknande kost så fortsätter man nog när man blir vuxen.
jag vikarierade på en förskola för någon vecka sedan och där bestog måltiderna av
middag:
köttbullar och makaroner, inga grönsaker
efterrätt glass me strössel
mellanmål
sockerkaka och saft.
Uscha! *blir lite upprörd*
*grr27*
Sänk momsen på nyttiga matvaror.
High1ander
2005-11-17, 10:06
Dålig mat = dåliga prestationer i skolan plus dåligt för kroppen.
Såg om en skola i USA, det billigaste sättet för dem att höja kunskapsnivån var att erbjuda bättre mat till eleverna. Dvs, nyttigare mat gjorde att de orkade med lektioner, de tog också bort "socker-automater" så ungarna inte skulle få blodsockerfall, osv...
Men annars tycker jag det ska vara mer idrott och indoktrinering om hur viktigt det är med idrott. Kroppen är inte designad att sitta och lyssna på hur Pythagoras gav sin sats, läsa om varför moln uppstår, varför man får stånd, gramatiska regler i engelskan, osv hela dagarna. Kroppen ska piskas!
Sverige tjänar nog mer på att skippa lite kemi, biologi, svenska, etc för man kan inte jobba med en trasig kropp, även om man är smart.
HerrArne
2005-11-17, 10:25
Sverige tjänar nog mer på att skippa lite kemi, biologi, svenska, etc för man kan inte jobba med en trasig kropp, även om man är smart.
Ajfan. Ringer du Stephen Hawking och ger honom de dåliga nyheterna, eller ska jag? *screwy*
High1ander
2005-11-17, 19:37
Ajfan. Ringer du Stephen Hawking och ger honom de dåliga nyheterna, eller ska jag? *screwy*
En Hawking vs XXXXXX-antal sjukskrivna pga. dåliga ryggar, leder, osv... Tror nog också att han gärna skulle ge bort några hjärnceller för att kunna gå.
Att genom träning hålla sig i form kräver en tämligen dedikerad och tidsödande strategi. Vanligare än många som redan yttrat sig i tråden är att killar (och en mindre grupp tjejer) som idrottar mycket och hårt i unga år helt tappar sugen när inte prestationerna håller jämna steg med åldern. Jämför Pelle som spelar fotboll och tennis stup i sju genom sin uppväxt i både knattelagen och ungdomsserien men inte riktigt platsa i A-gruppen bland seniorerna. Tiden går och magen kommer och vid fylld fyrtio är han härligt fryntlig á la Thomas Bhrolin.
Vad som skiljer dagens ungdomar, och vuxna(!) från gårdagens är till en del tillgången till socker överallt, men till en mer betydande del att det inte krävs någon ansträngning till vardags. Ingen cyklar och handlar längre. Inte ens en runda till jobbet. En lyx att ha egen cykel för femtio år sedan - helt iskallt idag. Promenera gör man bara om man missat sista bussen och då i riktning mot inkommande taxibilar. Till skolan skjutsar mamma och pappa om inte bussen tar en hela vägen - och då är man en fattig stackare. För de som faktiskt idrottar är det en självklarhet att väskan är tung och vägen för lång så även där hänger det på att mamma sitter vid ratten.
"Finns inget att göra" säger ungdomarna från Hässelby i P1 idag och menar att de därmed bara kan syssla med kriminalitet. "Ni är för j*a lata" tänker jag och räknar badhus, idrottsanläggningar och tennisbanor i huvudet i förorten.
Att hålla sig i form är en fråga om vilken vardagsansträngning du vågar upprätthålla. Att träna är skillnaden mellan i form och väldigt vältränad.
Lizard
Lagstifta tror jag inte ett dugg på, det här är inte Nordkorea.
Något jag skulle vilja att alla fick vara med om från tidig ålder är klubbkänsla. När man utövar ett intresse så finns det inget bättre än om de man utövar det med schyssta människor och man blir ett tajt gäng som har kul tillsammans och stöttar varandra.
När alla slutar bli så fruktansvärt resultatkåta och bara gör saker för att det är kul blir allt lättare. Tränar man bara för att kunna prestera bra vid tävling – då blir man en bra idrottsman/kvinna om man ligger i. När man tränar för att det är kul och träffar polarna som håller på med samma sak, det är då man utvecklas och blir en bra idrottsman OCH en bra människa. Det finns inget som hjälper dig framåt i någon sport eller aktivitet så bra som när man är ett gäng som har kul och samtidigt sporrar varandra till stordåd.
Jag minns med glädje när jag när jag var yngre och tränade karate. Vi var ett superbra gäng som tränade och åkte runt och tävlade tillsammans. Egentligen var bara själva karaten och de eventuella pallplaceringarna bara en liten del och egentligen ganska obetydligt. Vi hade bara så kul i varandras sällskap och lärde verkligen känna varandra. Ledarna såg till att alla road trips med minibussen ut i Sverrige blev minnesvärda och alla var alltid på toppenhumör oavsett hur illa dagen gått.
Något som skrämmer bort många, både unga och gamla från sport är att de av någon anledning fått någon slags skev bild av hela idén med utövandet. Fråga vilken professionell (stavning?) idrottsutövare som helst varför dem pysslar med det dem gör. Det är passionen och glädjen med något som gör att man kan prestera väl.
Jag tycker det är varje förälders ansvar att få in sina barn i så många föreningar och klubbar som möjligt när de är små. Råkar barnen tycka det är värdelöst är det ju bara att sluta. Är man aktiv får man ju inte bara själva sporten utan även ett otroligt stort socialt kontaktnät. Kan man slå två större flugor i en smäll?
Nu tar jag bara upp biten med barn. Vuxna människor får ta sitt eget ansvar för vad dem gör med sina kroppar och sina liv.
MVH
Det är svårt att som vuxen börja med lagsporter. Om man inte är uppvuxen med det är man i huvudsak hänvisad till individuella konditionsformer. Det är tråkigt.
Annars tycker jag att man får skylla sig själv. Om jag vill leva på glass och strössel resten av livet vill jag inte bli hindrad. Det är synd att skolmaten är dålig dock.
Det är svårt att som vuxen börja med lagsporter. Om man inte är uppvuxen med det är man i huvudsak hänvisad till individuella konditionsformer. Det är tråkigt.
Annars tycker jag att man får skylla sig själv. Om jag vill leva på glass och strössel resten av livet vill jag inte bli hindrad. Det är synd att skolmaten är dålig dock.
Jo så är det absolut, särskilt i Sverige där vi inte är särskilt öppna och utåtriktade. Även om vi gärna inbillar oss att vi är det.
Självklart är så så att om man vill leva på skräpmat och dega på skinnsoffan framför Idol ska man få göra det. Personligen skulle jag bli måttligt förbannad om någon sa åt mig att jag skulle hålla mig borta från Marabous underbara produkter.
Skolmaten är i allmänhet ganska usel men det är lite överhypat, väldigt varierande beroende på vart man är.
MVH
Lagstifta är en lösning som bara en sosse tror på.
Det är politiska beslut som har haft den tveklöst största betydelsen för våran folkhälsa. Dom senaste 100 åren har våran medellivslängd ökat med cirka 30 år, ungefär 25 av dom åren står politiska beslut/lagstiftning bakom. Resterande fem kan man tillskriva sjukvården.
Kanske tur att sossarna styr?
Handlar inte om träning tycker jag heller, sitter man på arslet i skolan och vid tv-spelt datorn hela dagarna och kanske tränar 2 ggr i veckan vad är det.
tycker det finns ett större samband mellan alla extremfetton och hur vanligt det är att folk sitter hemma o glor vid datorn/tvn än med kosten i allmänhet.
är ju ingen överdrift att många inte rör sig mer än 20 minuter om dagen och då har man räknat med den tid det tar att gå till kylskåpet/skithuset
h¨åller i övrigt med lizard
För det första är det många av er som beskriver hur situationen ser ut idag snarare än har konkreta förslag på hur den ska förändras.
För det andra så är det väl inte så enkelt att sjukdom till följd av inaktivitet och fetma bara drabbar den enskilda individen som somliga verkar tro. Det finns en samhällskostnad att ta hänsyn till förutom individernas egna personliga välbefinande.
Anledningen till att jag i mitt första inlägg valde att nämna lagstiftninig (jäfla sossepolitik...) är att det väl ändå måste sägas ha haft en viss effekt med denna typ av åtgärd när svenskarna höll på att supa ihjäl sig på 1800-talet.
Att införa mer idrott i skolan, där eleverna i grundskolan har skolplikt, kan väl också ses som en typ av lagstiftning, eller?
Så alla ni förspråkare och förkämpar av "individens frihet", hur skall vi gemensamt lösa detta problem när människor inte kan ta hand om sig själva och det drabbar andra människor?
Lite förslag:
-Öka idrotten i skolan, få dit bättre lärare.
-Skatt på snabbmat, pengarna går oavkortat till att bygga idrottshallar där bara amatörer får husera, man bokar genom nätet eller liknande för att tjockisarna ska få det bekvämt.
HerrArne
2005-11-18, 14:09
Lite förslag:
-Öka idrotten i skolan, få dit bättre lärare.
-Skatt på snabbmat, pengarna går oavkortat till att bygga idrottshallar där bara amatörer får husera, man bokar genom nätet eller liknande för att tjockisarna ska få det bekvämt.
Se nu inte detta som riktat bara mot dig, jag valde ditt inlägg (av alla likartade i denna tråd) att svara på, men...
Inte för att regna på din parad eller så, men tänk om 'tjockisarna' inte är intresserade av aldrig så fina idrottshallar?
Kanske förknippar de (liksom jag, som med mitt BMI är väl över gränsen för vad den Svenska vårdapparaten anser vara sjuklig övervikt) idrott med meningslös tristess i form av diverse lagsporter (VM i grupptryck? 'bäst för laget, bäst för laget!'), hopp, kast, spring & lekövningar (friidrott), etc etc in absurdum (många av dessa aktiviteter är dessutom direkt olämpliga att utsätta 'tjockisarna' för om det nu är vårdkostnader vi vill hålla nere...)
Bah!
Låt för höge farao var och en sköta sitt! Inför lite teori på idrotten i skolan. Näringslära, kanske? En översikt över vilka sporter som finns (och hur man i lokalomådet går tillväga för att utöva dem), definitivt.
Men mer? Lagstiftning?!?!? Lägg ner det...
Ärade tjockis!
Du har helt rätt att det är svårt att redan komma åt dom "förtappade själarna", alltså dom som redan är grovt överviktiga. Mina förslag är mera för att förhindra att folk blir feta, med bättre lärare, mera idrott i skolan, och stora möjligheter att aktivera sig själv på fritiden tror jag man kan främja den framtida folkhälsan.
Små insatser för den stora massan är bättre, än stora förändringar på "extremgrupperna" för folkhälsan. Den preventiva paradoxen är det även känt som.
Som jag skrev innan så är självklart lagstiftning och lagändringar det som ger bäst resultat.
HerrArne
2005-11-18, 14:31
Ärade tjockis!
Kamrat Leninist,
Du har helt rätt att det är svårt att redan komma åt dom "förtappade själarna", alltså dom som redan är grovt överviktiga. Mina förslag är mera för att förhindra att folk blir feta, med bättre lärare, mera idrott i skolan, och stora möjligheter att aktivera sig själv på fritiden tror jag man kan främja den framtida folkhälsan.
Misströsta inte, även kamrat Lenin själv insåg att de vuxna oundvikligen var besmittade efter att ha smakat den individualistiska friheten, och att indoktrineringen av de kommande generationerna var enda vägen frammåt!
Små insatser för den stora massan är bättre, än stora förändringar på "extremgrupperna" för folkhälsan. Den preventiva paradoxen är det även känt som.
Allvarligt dock -- här har du, som jag ser det, rätt. Men även massan måste behandlas som individer, annars blir det fel (tex är den svenska vårdapparaten och dess bruk av BMI som mått på 'ohälsosam övervikt' är ett ypperligt exempel på bristande individanpassning...).
Som jag skrev innan så är självklart lagstiftning och lagändringar det som ger bäst resultat.
Tyvärr har du däremot inte en enda indian i kanoten när det kommer till HUR man på bästa sätt åstadkommer detta. TVÅNG är måhända det mest effektiva sättet, men från mitt perspektiv (jag är inte Leninist) garanterat inte det bästa...
Misströsta inte, även kamrat Lenin själv insåg att de vuxna oundvikligen var besmittade efter att ha smakat den individualistiska friheten, och att indoktrineringen av de kommande generationerna var enda vägen frammåt!
Du tycker alltså att förslagen är dåliga?
Jag säger att det är svårt att komma åt dom redan riktigt överviktiga, och att det är bättre att satsa på den stora massan av folk, inte att den enda vägen är att satsa på kommande generationer.
Inte ett rätt där fanimig! :thumbup:
Allvarligt dock -- här har du, som jag ser det, rätt.
Jag vet. Du håller alltså med mig?
Du skrev bara Lenin-tramset för att vara lite rolig?
Men även massan måste behandlas som individer, annars blir det fel (tex är den svenska vårdapparaten och dess bruk av BMI som mått på 'ohälsosam övervikt' är ett ypperligt exempel på bristande individanpassning...).
När man pratar om folkhälsa pratar man inte på individnivå, nej.
Hur menar du att BMI är dåligt? Tror du inte vårdpersonalen vet att det inte gäller folk som styrketränar?
Tyvärr har du däremot inte en enda indian i kanoten när det kommer till HUR man på bästa sätt åstadkommer detta. TVÅNG är måhända det mest effektiva sättet, men från mitt perspektiv (jag är inte Leninist) garanterat inte det bästa...
Jadu...
Tvång? Tror du att vi uppnått våran folkhälsa genom egen fri vilja? Det sker genom LAGAR som reglerar antalet timmar i skolgymnastiken, vaccinationer, vart cykelvägar ska ligga, förbud mot rökning på krogen, medmera.
Men du trodde kanske att riksdagen var på väg att lägga en lag om att ingen får väga över 100kg, springa milen under 25 och bänkpressa mindre än 100kg?
HerrArne
2005-11-18, 15:19
Jag vet. Du håller alltså med mig?
Du skrev bara Lenin-tramset för att vara lite rolig?
Nej. Jag håller med dig om att målen är av intresse. Jag håller inte med dig om vilka medel som är lämpliga för att uppnå dem.
Du förstår skillnaden mellan mål och medel?
När man pratar om folkhälsa pratar man inte på individnivå, nej.
Då är det hög tid att man börjar göra det då.
Hur menar du att BMI är dåligt? Tror du inte vårdpersonalen vet att det inte gäller folk som styrketränar?
Det är rätt uppfattat.
Jadu...
Tvång? Tror du att vi uppnått våran folkhälsa genom egen fri vilja? Det sker genom LAGAR som reglerar antalet timmar i skolgymnastiken, vaccinationer, vart cykelvägar ska ligga, förbud mot rökning på krogen, medmera.
Jag anser nog snarare att det beror på att människor nu har mer tid och pengar, större frihet och mer kunskap än förr. Inte sliter sexdagarsvecka i ohälsosamma miljöer (vilket man ju kan diskutera om det beror på lagstiftning eller ej), inte fryser och inte svälter samt får en hyfsat vettig utbildning.
Jag anser alltså att det är den materiella utvecklingen som står för förbättringen, inte lagarna.
Men du trodde kanske att riksdagen var på väg att lägga en lag om att ingen får väga över 100kg, springa milen under 25 och bänkpressa mindre än 100kg?
Knappast. Har du sett våra riksdagsmän stifta för sig själva ogynnsamma lagar någon gång?
Men du kanske har lust att förklara hur en lag som defacto skulle ge goda resultat utan att inskränka den personliga friheten skulle se ut?
Själv tror jag på folkbildning (den riktiga sorten, inte förklädd indoktrinering) samt opinionsbildning. Helst något liiite mer seriöst än 'sluta grogga ut och jogga'...
Då är det hög tid att man börjar göra det då.
"-Nu ska vi se hur vi kan förbättra folkhälsan i Sverige. Ja, vi börjar med Anders Ason då. Han har lite ont i ljumsken och är lite överviktig, vilka institut ska vi starta för att hjälpa Anders?"
Du kanske förstår varför man inte pratar om individnivåer nu när det gäller folkhälsa? Sök lite på internet annars, så hittar du säkert något. :)
Det är rätt uppfattat.
Seriöst? Jag har då fan aldrig stött på någon som trott att BMI gällde även om man styrketränade, finns säkert i någon håla, men då är det bara att beklaga.
Jag anser nog snarare att det beror på att människor nu har mer tid och pengar, större frihet och mer kunskap än förr. Inte sliter sexdagarsvecka i ohälsosamma miljöer (vilket man ju kan diskutera om det beror på lagstiftning eller ej), inte fryser och inte svälter samt får en hyfsat vettig utbildning.
Jag anser alltså att det är den materiella utvecklingen som står för förbättringen, inte lagarna.
Här har du faktiskt ett subtilt rätt! Den största orsaken till att folkhälsan främjas är utrotningen av FATTIGDOM (det du försöker beskriva ovan, tolkar jag det som ;) )
Men fattigdom utrotades i Sverige med politiska beslut. Varför tror du vi inte "sliter sexdagarsvecka i ohälsosamma miljöer"? För att arbetsgivarna är snälla och tycker synd om sina arbetare, eller för att det är olagligt?
Men du kanske har lust att förklara hur en lag som defacto skulle ge goda resultat utan att inskränka den personliga friheten skulle se ut?
Tja, som jag skrev, skatt på snabbmat och pengarna går till att bygga idrottshallar. Finns hur många politiska beslut som helst som ligger till grunden för vår folkhälsa, några av dom skrev jag tidigare.
HerrArne
2005-11-18, 16:06
"-Nu ska vi se hur vi kan förbättra folkhälsan i Sverige. Ja, vi börjar med Anders Ason då. Han har lite ont i ljumsken och är lite överviktig, vilka institut ska vi starta för att hjälpa Anders?"
Du kanske förstår varför man inte pratar om individnivåer nu när det gäller folkhälsa? Sök lite på internet annars, så hittar du säkert något. :)
Jag menar att de förändringar som i längden leder till en förbättrad folkhälsa ligger på individnivå. Kunskap, initiativ och eget ansvar. Inga överförmyderifasoner. Ingen kollektivism.
Seriöst? Jag har då fan aldrig stött på någon som trott att BMI gällde även om man styrketränade, finns säkert i någon håla, men då är det bara att beklaga.
Leta bättre. Jag ser tjock ut, kan vara det. De är alltid lika förvånade över att mina mätvarden är bra, att min kondition är bra --- suuuuck, ja jag tränar ju en del... men nu var det ju inte mig vi skulle prata om. :)
Här har du faktiskt ett subtilt rätt! Den största orsaken till att folkhälsan främjas är utrotningen av FATTIGDOM (det du försöker beskriva ovan, tolkar jag det som ;) )
Mja. Ska inte klyva hår...
Men fattigdom utrotades i Sverige med politiska beslut.
Nej. Fattigdom utrotades i Sverige med ekonomisk tillväxt. Oavsett hur mycket credit sossarna försöker ta så kvarstår det faktum att det enda de gjort är att kontrollera fördelningen av medlen, de har inte skapat dem eller ens skapat fördelningen.
Varför tror du vi inte "sliter sexdagarsvecka i ohälsosamma miljöer"? För att arbetsgivarna är snälla och tycker synd om sina arbetare, eller för att det är olagligt?
Nej, därför att arbetskraft är en ändlig resurs och därför att förädlingen av den är dyrbar.
Tja, som jag skrev, skatt på snabbmat och pengarna går till att bygga idrottshallar. Finns hur många politiska beslut som helst som ligger till grunden för vår folkhälsa, några av dom skrev jag tidigare.
Jag vidhåller att denna ide suger.
Nu orkar jag inte mer, för jag ska festa. Men jag har rätt.
Folkhälsan påverkar man med politiska beslut. Sin egen individs hälsa kan man påverka själv.
Om du inte tror mig, så plugga gärna lite folkhälsovetenskap :)
HerrArne
2005-11-18, 19:51
Nu orkar jag inte mer, för jag ska festa. Men jag har rätt.
Folkhälsan påverkar man med politiska beslut. Sin egen individs hälsa kan man påverka själv.
Om du inte tror mig, så plugga gärna lite folkhälsovetenskap :)
Du har inte 'rätt', du tänker bara inom för snäva ramar. Det som kallas 'folkhälsovetenskap' hör enligt mig till avdelningen dumflum, vilket inte betyder att det är ointressant men väl att det inte kommer att influera mina åsikter eller mitt tänkande nämnvärt. Sorry.
Jag tror inte vi kommer att komma till något som liknar konsensus.
Men jag hoppas att festandet varit angenämt. :)
Fler lösningar? *popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.