Visa fullständig version : Skulle du kunna tänka dig att köpa sex?
wintersnowdrift
2005-11-16, 16:46
I en annan tråd säger flera användare här att de gladeligen skulle spendera 50.000 kr på lyxhoror om de var tvungna att göra sig av med pengarna inom fem timmar. Detta gav mig uppslag till en liten poll, med rubriken som frågeställning. Pollen är väldigt svartvit, så motivera gärna svaret (eller om någon i protest mot alternativen väljer att göra ett icke-svar ;)) här i tråden.
//Kristin
Nej, det skulle kännas rätt patetiskt.
mini_Arnold
2005-11-16, 16:49
Beror på vem det är och pris. :D
jag skulle göra det enbart för att ha kännt hur det känns att vara "fulgubbe" om det inte låg viktigare saker högre upp på prioriteringslistan att göra med pengarna på.
hangatyr
2005-11-16, 16:52
ja rent hypotetiskt: varför inte?
i den situation jag befinner mig i nu? nej, men jag förstår ärligt talat itne vad som är problematiskt rent generellt med prostitution.
Pudzianovski
2005-11-16, 16:56
i den situation jag befinner mig i nu? nej, men jag förstår ärligt talat itne vad som är problematiskt rent generellt med prostitution.
Jag förstår inte det heller faktiskt. Vill folk sälja/köpa så..sure.
Svarade nej på frågan dock.
HerrArne
2005-11-16, 16:59
Nej. Nix. Inte.
Jag är (och tänker förbli) monogam.
Kan inte säga att jag lockats tidigare heller, såååå himla svårraggat var det ju inte på krogen?!?
King Grub
2005-11-16, 16:59
Nähäpp.
inte i dagsläget, men skulle man bli väldigt sugen och hitta en rea så hade jag vlä inte mått så jätteilla för det (förutsatt att man inte plockar på sig något, då kan man må illa!)
Rockhard
2005-11-16, 17:01
Ja. Har köpt också i grekland för ett antal år sedan
Fatalist
2005-11-16, 17:02
Tragiska ni är. Röstade Ja. :D
I dagsläget, aldrig i livet!
Annars, hmm... vettefan. Men jag röstade Ja, då det lutar mera åt det hållet.
För att det var praktiskt, eller för att du inte kunde fixa samma kvalitet utan att betala? :)
Jag röstade nej, förresten. Det känns rätt främmande...
wintersnowdrift
2005-11-16, 17:06
Tja, ett "problem" skulle kunna vara att (ekonomiskt och socialt) utsatta tjejer utnyttjas och tvingas sälja sina kroppar under horribla förhållanden, där hela profiten sedan tillfaller en hallick. Alla prostituerade är inte självvalda "lyxhoror", om någon nu trodde det...
//Kristin
Rockhard
2005-11-16, 17:08
För att det var praktiskt, eller för att du inte kunde fixa samma kvalitet utan att betala? :)
Jag röstade nej, förresten. Det känns rätt främmande...
Som finnig sjuttonåring hade jag nog inte kunnat fixa samma kvalitet, nej. :)
Som finnig sjuttonåring hade jag nog inte kunnat fixa samma kvalitet, nej. :)
Logiskt. Hoppas du var snäll mot henne. Om jag hade varit sexarbetare så hade en finnig 17-åring nog inte varit helt dumt, om man ser till alternativen.
Tja, ett "problem" skulle kunna vara att (ekonomiskt och socialt) utsatta tjejer utnyttjas och tvingas sälja sina kroppar under horribla förhållanden, där hela profiten sedan tillfaller en hallick. Alla prostituerade är inte självvalda "lyxhoror", om någon nu trodde det...
//Kristin
Men alla prostituerade är utsatta tjejer som utnyttjas och tvingas sälja sin kroppar under horribla förhållanden?
Hur många har inte bjudit en tjej på middag och sen fått sex, så visst har jag gjort det
det behövs inte *screwy*
finns alltid nån villig kille som ställer upp gratis :D
//Kristin
man kan fortfarande svara "ja" på frågan och vara emot människohandel, dvs om man håller sig till "lyxhoror", borde inte vara så svårt att avgöra om man har med någon öststattjej att göra eller om det är en "lyxhora".
edit: fan trance hann före,..
Niclaaas
2005-11-16, 17:13
nej.
Det hoppas jag verkligen inte att jag nån gång behöver göra.
Bronkitkorv
2005-11-16, 17:17
Absolut men bara om tjejen var med på det, alltså själva tanken är lite upphetsande men jag skulle aldrig klara av att utnyttja en tjej på det sättet.
Men rent teoretiskt JA
he he oj, njae ser nog inte så negativt på det som samhället tror jag..
Just nu svarar jag NEJ, mest pga att jag har inga problem whatsoever med att få sex, om jag e ensam o 55 bast med en fruktansvärd kåthet o utseendet har runnit av!! ja då kanske jag svarar annorlunda!
borde inte vara så svårt att avgöra om man har med någon öststattjej att göra eller om det är en "lyxhora".
Jag tror inte att det finns en enda lyxprostituerad som mår bra av det hon gör. Jag tror att det kan finnas en hård och lycklig yta där man säger sig vara en glad nymfoman som har fått nöjet att arbeta med det man älskar. Men under ytan kan det finnas en tjej som har blivit utnyttjad som liten och som egentligen inte känner att hon har något annat värde. Jag tror inte på myten om den lyckliga horan utan jag tror att det är ett självförsvar. Om normalempatiska killar visste hur dessa tjejer mådde egentligen så tror jag att de skulle backa för ett "inköp".
Om det var Jense så skulle jag kunna betala en hel del! :thumbup:
Annars, nej.
Givetvis nej!
Jag tycker även att porrkonsumtion går under "sexköp".
Jag tror inte att det finns en enda lyxprostituerad som mår bra av det hon gör. Jag tror att det kan finnas en hård och lycklig yta där man säger sig vara en glad nymfoman som har fått nöjet att arbeta med det man älskar. Men under ytan kan det finnas en tjej som har blivit utnyttjad som liten och som egentligen inte känner att hon har något annat värde. Jag tror inte på myten om den lyckliga horan utan jag tror att det är ett självförsvar. Om normalempatiska killar visste hur dessa tjejer mådde egentligen så tror jag att de skulle backa för ett "inköp".
Hur mår alla dessa tjejer då?
absolut! en minutenvarm femhundring skulle jag kunna tänka mig att betala vid rätt tillfälle och till rätt tjej, är ju perfekt om man har flickvän som jag, alla vet ju att det inte är otrohet om man ligger med en yrkeskvinna :D
Hur mår alla dessa tjejer då?
Dåligt.
Fan, nu blev det så där djupt igen.
Julius Caesar
2005-11-16, 17:29
Nej.
Skulle bli riktigt avtänd av vetskapen av det faktumet att personen som man hade sex med, inte alls är tänd på en själv, utan stönar och låtsas men egentligen bara ser ner på en och tänker på hur fort det ska bli överstökat så de slipper en, samt får sina pengar.
//Kristin
Så du menar att dom inte har ett fritt val?
Dåligt.
Fan, nu blev det så där djupt igen.
Vad baserar du det på?
Vad baserar du det på?
Du kan ju kontakta prostitutionsgruppen och fråga dem.
att vara lyxhora innebär att man gör det för pengarnas skull, inte för att man blir tvingad på något sätt. jag har lite svårt att tycka synd om någon som valt en bana själv och senare gråter sig till sömns. jag tycker det är djävligt drygt att jobba, men vill man ha pengar så..
Du menar den grupp som prostituterade med problem tar kontakt med? En grupp som av grunden är emot prostitution?
prostituerades fackförbund?
Så du menar att dom inte har ett fritt val?
Säljs du som barn till en bordell i Thailand och växer upp där har du ett jäkla val. Lovas du jobb i industrin och skeppas till Sverige, stängs in i en lägenhet och blir våldtagen*flera har du också ett jäkla val. Spöar din pojkvän dig om du inte horar för hans tjackpengar har du även där ett jäkla val.
Dumleman
2005-11-16, 17:37
Alla köper sex indirekt!
Du menar den grupp som prostituterade med problem tar kontakt med? En grupp som av grunden är emot prostitution?
Den gruppen som i Göteborg iaf åker till Rosenlund och pratar med prostituerade.
Prata själv med en prostituerad. Jag är inte emot prostitution, finns säkert dem som inte mår skit av dem. Men trafficing.
Måste va bättre jobba som lyxhora än sitta i kassan på ICA iaf.
Den gruppen som i Göteborg iaf åker till Rosenlund och pratar med prostituerade.
Prata själv med en prostituerad. Jag är inte emot prostitution, finns säkert dem som inte mår skit av dem. Men trafficing.
Ja det är säkert illa. Även de som prostituerar sig för att få råd med droger samt massa olika anledningar.
Men att någon säger att så här mår alla kvinnor som prostituerar sig och jag bara vet det känns hyfsat fel.
att vara lyxhora innebär att man gör det för pengarnas skull, inte för att man blir tvingad på något sätt. jag har lite svårt att tycka synd om någon som valt en bana själv och senare gråter sig till sömns. jag tycker det är djävligt drygt att jobba, men vill man ha pengar så..
Anser du dig vara:
a) en psykopat
b) mindre empatisk än andra
c) normalempatisk
d) extremt empatisk
Tycka synd om är en sak. Känna medkänsla är en annan.
Säljs du som barn till en bordell i Thailand och växer upp där har du ett jäkla val. Lovas du jobb i industrin och skeppas till Sverige, stängs in i en lägenhet och blir våldtagen*flera har du också ett jäkla val. Spöar din pojkvän dig om du inte horar för hans tjackpengar har du även där ett jäkla val.
Blir du fastkedjad vid en symaskin vid 6 års ålder för att sy sneakers så har du heller inget val, så industriarbete är fel. Låt oss alla frita Volvos slavar!
Runda Grodan
2005-11-16, 17:44
NEJ!!! Är för fattig. *cry*
Kanske om det finns någon billig andrahandssortering. :mallan:
Fatalist
2005-11-16, 17:45
Argumentet kan jämföras med att ta kontakt med en anti-doping-grupp. Jag tror inte att alla som dopar sig mår dåligt.
Vad jag vill ha sagt (vet ej hur effektivt din hjärna kan arbeta) är att bara för att de som söker hjälp har problem, så har inte alla andra problem.
BigForre
2005-11-16, 17:47
Oj förvånad över denna liberala syn på prostitution...så jag får väl helt enkelt ta och svara ärligt på den här frågan. Absolut INTE...
Oj förvånad över denna liberala syn på prostitution...så jag får väl helt enkelt ta och svara ärligt på den här frågan. Absolut INTE...
När det gäller Jense är jag liberal, annars ej.
Vad baserar du det på?
Det är en egen terori som baseras på min människokännedom. Jag kan ha fel, men jag tror inte att det är möjligt att sälja sex och att må bra innerst inne. Det är lätt att säga att "Ja, vissa kan säkert må bra av det". Det är lättköpt. Men jag tror ärligt talat inte det. Jag tror att det får människor att känna sig värdelösa och jag tror inte att det går att värja sig från. (Nu snackar jag om att man skall klara av att arbeta med sex i flera år utan att bli knäckt.)
För att svara på frågan, så nej. Känner inget behov av det så jag går hellre utan sex då.
Säljs du som barn till en bordell i Thailand och växer upp där har du ett jäkla val.
Slavhandel bör vara illegalt.
Lovas du jobb i industrin och skeppas till Sverige, stängs in i en lägenhet och blir våldtagen*flera har du också ett jäkla val.
Våldtäkt bör vara illegalt.
Spöar din pojkvän dig om du inte horar för hans tjackpengar har du även där ett jäkla val.
Misshandel bör vara illegalt.
Prostitution bör vara legalt.
Men visst förstår jag att människor kan lida, det finns mycket orättvisor att bekämpa.
Det är en egen terori som baseras på min människokännedom. Jag kan ha fel, men jag tror inte att det är möjligt att sälja sex och att må bra innerst inne. Det är lätt att säga att "Ja, vissa kan säkert må bra av det". Det är lättköpt. Men jag tror ärligt talat inte det. Jag tror att det får människor att känna sig värdelösa och jag tror inte att det går att värja sig från. (Nu snackar jag om att man skall klara av att arbeta med sex i flera år utan att bli knäckt.)
Din åsikt, kanske har du rätt eftersom samhället är så fördömande mot dem så då blir det inte lätt i längden. Varför skulle det vara lätt att säga "vissa kan må bra av det". Vissa kanske kan hantera det, det är nog ingen som tycker det är roligt att gå till jobbet och städa toaletter men folk gör det. Det finns säkert personer som anser det är värt att vara prostituerad för att det ger en sådan stor inkomst. Alla är inte tjackluder som sover under en bro.
Wintersnow, du skulle kört public votes! :thumbup:
wintersnowdrift
2005-11-16, 17:56
Men alla prostituerade är utsatta tjejer som utnyttjas och tvingas sälja sin kroppar under horribla förhållanden?
Nej, och det påstod jag inte heller (även om jag tror att de är betydligt fler än de s.k. "lyxhororna"). Jag svarade en person som inte kunde se några generella nackdelar med fenomenet prostitution, och gav honom några exempel på vad som faktiskt är generella "problem".
//Kristin
Anser du dig vara:
a) en psykopat
b) mindre empatisk än andra
c) normalempatisk
d) extremt empatisk
Tycka synd om är en sak. Känna medkänsla är en annan.
medkänsla som i, vad tråkigt att xxxxxxxx suger *** för 700:-?
tråkigt att hon valt yrket ja, men det är hennes val.
Ska till thailand om 11 dagar så jag kommer väl tyvärr få se massa sexköpare..
Själv skulle jag aldrig köpa sex.... men om det är en snygg tjej som vill köpa av mig så :P *skåja bara*
wintersnowdrift
2005-11-16, 18:01
Absolut men bara om tjejen var med på det, alltså själva tanken är lite upphetsande men jag skulle aldrig klara av att utnyttja en tjej på det sättet.
Men rent teoretiskt JA
Hur definierar du "är med på det"? Om hon tar emot pengarna så är hon väl med på det, eller?
//Kristin
HookersUnited
2005-11-16, 18:01
Hur många har inte bjudit en tjej på middag och sen fått sex, så visst har jag gjort det
Häftigt, hur såg hennes prsier ut?
Handjobb - 2 Muffins
Blåsjobb - Krögarpytt
Samlag - Valfri meny på Donken
Samtliga varrianter ur Kamasutra + 30 minuters hockeysnack - 12 rätters med dyrvin plockat från nått rackarns skepp på havets botten
För att besvara wintersnowdrifts fråga, Ja. Men chansen att Lucy Liu får en prislapp, samt att min plånbok ska kunna mätta densamma, lära vara mindre än en snöbolls i helvetet.
Julius Caesar
2005-11-16, 18:02
Måste va bättre jobba som lyxhora än sitta i kassan på ICA iaf.
Va bra! Då kanske din flickvän, mamma eller syster skulle byta upp sig nu då?
*kissass*
Helena B
2005-11-16, 18:03
Ska till thailand om 11 dagar så jag kommer väl tyvärr få se massa sexköpare..
Själv skulle jag aldrig köpa sex.... men om det är en snygg tjej som vill köpa av mig så :P *skåja bara*
När jag var i Thailand så såg jag gubbar gå runt med yngre killar och det var inte kul att se. Men akta dig för snygga "tjejer" ;)
Va bra! Då kanske din flickvän, mamma eller syster skulle byta upp sig nu då?
*kissass*
alla kvinnor jobbar inte på ica.
Skall prata med mamma ikväll och se vad hon säger.
Din åsikt, kanske har du rätt eftersom samhället är så fördömande mot dem så då blir det inte lätt i längden. Varför skulle det vara lätt att säga "vissa kan må bra av det". Vissa kanske kan hantera det, det är nog ingen som tycker det är roligt att gå till jobbet och städa toaletter men folk gör det. Det finns säkert personer som anser det är värt att vara prostituerad för att det ger en sådan stor inkomst. Alla är inte tjackluder som sover under en bro.
Jag tror inte att du förstår, och kanske har det att göra med att du är kille? Jag vet inte hur jag skall förklara mig utan att bli vridig, men någon annan skall alltså IN i din kropp, flera gånger per dag. För att kunna hantera att sälja sex utan att bryta ihop så tror jag att det krävs att man klarar av att skärma av sig, och inte "ta det personligt". Det är detta som jag inte tror är mänskligt möjligt i längden. Våra hjärnor fungerar trots allt ganska likartat. Att städa toaletter är kanske inget högstatusyrke, men jag ser inte någon förnedring i det. För mig är skillnaden gigantisk och det handlar inte om i fall det är roligt eller inte.
Funderar ibland varför motståndet mot även "ren" prostitution är så hårdnackat. Vi undantar givetvis allt vad koppleri, tvång, barn och allt annat ni kan komma på som inte har ett dugg med den etiska fråga som sexköp egentligen är.
Tror det är lite av en inlärd helgonförklaring av den sexuella integriteten som spökar. Man blir fostrad in i att sex är något mellan två människor som älskar varandra och framför allt kvinnans sexualitet sätts på piedestal. Ovanpå det kommer den samhälleliga ovanan att lägga sig i privatpersoners affärer som faktiskt endast berör de involverade. Att prostitution är fult är något vi själva valt genom definition tillskillnad från vissa andra brottsliga gärningar där oskyldiga drabbas.
Till trådskaperskan: Är frågan endast rörande de moraliska aspekterna av företeelsen sexköp ryckt ur kontext, eller ska hänsyn tas till även andra fakta såsom olika anledningar till att vissa säljer sex?
Det är av betydelse eftersom jag tror dessutom att en icke försumbar del av problemen och misären beror på just det faktum att vi har olagligförklarat företeelsen (bara köpet då, inte försäljningen) samt på vår allmänna syn på sexköp som tvingar ner hela verksamheten under jord.
När jag var i Thailand så såg jag gubbar gå runt med yngre killar och det var inte kul att se. Men akta dig för snygga "tjejer" ;)
jotack!
en polare blev påhoppad av ladieboys när han stod o pissa på fyllan.
Tänkte ta med en antigayspray :D
Ya never know whatcha get in Thailand!
:thumbup:
klickade nej, med tanke på filthy hockers..
sen kom jag o tänka på återkommande drömmar om en handfull celebriteter.. LÄTT
Pollen e ganska jämn dock, jämnare än vad man kunde tro! (eller vad jag kunde tro om Kolo-members)
medkänsla som i, vad tråkigt att xxxxxxxx suger *** för 700:-?
tråkigt att hon valt yrket ja, men det är hennes val.
Jag väljer att svara med ett citat och en länk:
"Empati betyder medkänsla eller inlevelse, det betecknar i allmänhet en förmåga att föreställa sig själv i en annan människas eller annan levande varelses situation."
http://susning.nu/Empati
vill inte riskera att få hiv. så nej.
Häftigt, hur såg hennes prsier ut?
Handjobb - 2 Muffins
Blåsjobb - Krögarpytt
Samlag - Valfri meny på Donken
Samtliga varrianter ur Kamasutra + 30 minuters hockeysnack - 12 rätters med dyrvin plockat från nått rackarns skepp på havets botten
För att besvara wintersnowdrifts fråga, Ja. Men chansen att Lucy Liu får en prislapp, samt att min plånbok ska kunna mätta densamma, lära vara mindre än en snöbolls i helvetet.
:laugh: skrattar så jag gråter! :laugh:
Jag väljer att svara med ett citat och en länk:
"Empati betyder medkänsla eller inlevelse, det betecknar i allmänhet en förmåga att föreställa sig själv i en annan människas eller annan levande varelses situation."
http://susning.nu/Empati
jag får väl skriva om den för tredje gången, nej jag känner inte särskilt mycket för någon som valt att suga *** för pengar, förstår du nu?
Jag tror inte att du förstår, och kanske har det att göra med att du är kille? Jag vet inte hur jag skall förklara mig utan att bli vridig, men någon annan skall alltså IN i din kropp, flera gånger per dag. För att kunna hantera att sälja sex utan att bryta ihop så tror jag att det krävs att man klarar av att skärma av sig, och inte "ta det personligt". Det är detta som jag inte tror är mänskligt möjligt i längden. Våra hjärnor fungerar trots allt ganska likartat. Att städa toaletter är kanske inget högstatusyrke, men jag ser inte någon förnedring i det. För mig är skillnaden gigantisk och det handlar inte om i fall det är roligt eller inte.
Ja, men du utgår från dig själv hela tiden. Hur du har blivit upplärd att sex skall vara på ett speciellt sätt. Att relationer skall vara på ett speciellt sätt etc. Det finns säkert folk som inte har samma syn från grunden som du har. Det har att göra med vilket perspektiv man har på sex och njutning. Att massera en kille som tjej mot betalning ser nog de flesta som helt ok och inget fel med det. Men om hon skulle runka av honom så mot betalning så skull det helt plötsligt bli väldigt fel, varför?
Sedan så finns det säkert prostituerade som bara håller på i ett par år och tjänar ihop en halvmiljon eller så de kan studera eller köpa sig ett hus.
Ja, jag kan tänka mig att göra det igen.
jag får väl skriva om den för tredje gången, nej jag känner inte särskilt mycket för någon som valt att suga *** för pengar, förstår du nu?
Ja, nu förstår jag. Inte mitt fel att du svarade med en fråga. *slap*
JustinCredible
2005-11-16, 18:15
Nej.
Nej.
Om jag fortfarande är oskuld vid 25 års ålder? Mycket möjligt.
ja skulle kunna tänka mig att köpa sex med någon het kille. finns tom en på detta forumet som skulle va värd mycket för en natt med men vem avslöjar jag ej
ja skulle kunna tänka mig att köpa sex med någon het kille. finns tom en på detta forumet som skulle va värd mycket för en natt med men vem avslöjar jag ej
du inser att din pmbox kommer snart vara full med bra "passa på"- erbjudanden :) ?
du inser att din pmbox kommer snart vara full med bra "passa på"- erbjudanden :) ?
Schyst, vill ni ha en tråd med gobitarna sen?
wintersnowdrift
2005-11-16, 18:20
Till trådskaperskan: Är frågan endast rörande de moraliska aspekterna av företeelsen sexköp ryckt ur kontext, eller ska hänsyn tas till även andra fakta såsom olika anledningar till att vissa säljer sex?
Jag valde att göra frågan så öppen för tolkningar som möjligt. Välj själv vilka eventuella fakta du vill väga in när du svarar och delge dem i tråden så blir jag nöjd :).
Det är av betydelse eftersom jag tror dessutom att en icke försumbar del av problemen och misären beror på just det faktum att vi har olagligförklarat företeelsen (bara köpet då, inte försäljningen) samt på vår allmänna syn på sexköp som tvingar ner hela verksamheten under jord.
Fråga: Gäller detta uttalande enbart sexköp i Sverige?
//Kristin
Ja, men du utgår från dig själv hela tiden. Hur du har blivit upplärd att sex skall vara på ett speciellt sätt. Att relationer skall vara på ett speciellt sätt etc. Det finns säkert folk som inte har samma syn från grunden som du har. Det har att göra med vilket perspektiv man har på sex och njutning. Att massera en kille som tjej mot betalning ser nog de flesta som helt ok och inget fel med det. Men om hon skulle runka av honom så mot betalning så skull det helt plötsligt bli väldigt fel, varför?
Sedan så finns det säkert prostituerade som bara håller på i ett par år och tjänar ihop en halvmiljon eller så de kan studera eller köpa sig ett hus.
Jag utgår inte mer ifrån mig själv i denna frågan än vad jag gör i andra frågor. Min syn på sex tänker jag inte diskutera. Jag ser inget moraliskt fel med att sälja sex, och jag ser ingen speciell anledning till att det skulle vara intimare med ett handjobb än med en axelmassage. Men kanske har det med normen att göra? Någonstans går gränsen för vad som är privat, och vad som inte är det. Och jag tror att de flesta har en känsla av att kropp och själ hör i hop. Det blir svårt att argumentera när man aldrig kan bevisa vem som har rätt. Jag kan bara säga vad jag tror.
BigForre
2005-11-16, 18:21
Vill bara lägga till en fråga till er som svarat Ja...skulle ni kunna få ut något av det sexet? Personligen skulle jag lika gärna kunna göra som vanligt och sitta hemma och runka på en pall...känns som att man missar allt det bra som utgör skillnaden mellan sex och onani.
?
Runda Grodan
2005-11-16, 18:21
Såg ett par då jag var i Japan. Det var rätt fint att vara Geisha. Detta trots att vissa geishor hjälpte storpamparna att koppla av på andra sätt än att dansa och ha teceremonier. :naughty: Undrar om de är lyckliga?
Geisha är
1. en slags kvinnlig underhållare i Japan. En geisha måste vara bildad och behaglig och bl.a. kunna dansa, spela och utföra en korrekt te-ceremoni. Det finns de som erbjuder sina mästare sexuella tjänster för att få högre gunster, men det krävs inte.
http://img19.imageshack.us/img19/7889/geishakyotop01929zl.jpg (http://imageshack.us)
Sheogorath
2005-11-16, 18:22
För mig handlar inte sex primärt om "att ****** en snygg tjej" utan om att "en snygg tjej vill ****** mig". *innocent* Att muta med pengar passar inte riktigt in i den bilden.
Schyst, vill ni ha en tråd med gobitarna sen?
visst, så länge min inte kommer med ;)
wintersnowdrift
2005-11-16, 18:24
För mig handlar inte sex primärt om "att ****** en snygg tjej" utan om att "en snygg tjej vill ****** mig". *innocent* Att muta med pengar passar inte riktigt in i den bilden.
:thumbup:
//Kristin
Lite samma sak, för mig skulle det nog inte vara samma sak utan förvåning av vad fan har hon sex med mig för?
JENSE! :thumbup:
Sheogorath
2005-11-16, 18:27
Lite samma sak, för mig skulle det nog inte vara samma sak utan förvåning av vad fan har hon sex med mig för?
Visst. Gränsdragningen är svår. Om en tjej känner ett "ansvar" att gå lite längre för att man varit schyst och bjudit på dricka under kvällen så har man ju på ett vis köpt henne.
Visst. Gränsdragningen är svår. Om en tjej känner ett "ansvar" att gå lite längre för att man varit schyst och bjudit på dricka under kvällen så har man ju på ett vis köpt henne.
Nu är jag i ett hyfsat bra ställe i livet så jag väljer att inte dra mitt "All girls are whores"-tal som en mer cynisk Trance skulle gjort.
Sheogorath
2005-11-16, 18:35
Nu är jag i ett hyfsat bra ställe i livet så jag väljer att inte dra mitt "All girls are whores"-tal som en mer cynisk Trance skulle gjort.
Det där talet har jag också dragit ett antal gånger. Men man blir bara arg när man tänker på det, så jag ska äta polarkraft istället.
Nej, det skulle inte vara värt särskilt mycket då, om du själv går i de tankarna kan du få spara några kronor genom att få mig gratis istället.
Var det värt det?
Pudzianovski
2005-11-16, 18:43
Alla som säljer sex är "offer" enligt många här. (och bara tjejer oxå tydligen?)
Om jag sålde sex till en halvsnygg tjej för 500:- Skulle det vara lika synd om mig då? Eller som jag sålde mig till hookersunited för 1000:-?
Kul tråd. :thumbup:
stahlberg
2005-11-16, 18:47
Jag har inte läst igenom hela tråden. Men jag tycker Nina Lätt (var det väl?) gör sig skyldig till en tolkning som är mycket vanlig (speciellt bland kvinnor) : hon projicerar sin egen aversion mot prostitution på prostituerade kvinnor och "vet" att de måste må dåligt av sitt yrke.
Det finns säkert prostituerade som mår dåligt. T.ex gäller detta knarkare, som prostituerar sig för att kunna köpa droger. Det behöver dock inte vara prostitutionen i sig som gör att en sådan prostituerad mår dåligt, utan ifrågavarande människas livssituation i sin helhet.
Jag tror att den som väljer att prostituera sig för att tjäna pengar - t.ex istället för att sitta i en butikskassa - åtminstone från början måste ha ett visst intresse för sex, och för att sälja sexuella tjänster. En annan sak är att somliga kunder kan vara obehagliga, även om jag tror att folk som köper sexuella tjänster i de flesta fall är ganska vanliga människor.
De enda prostituerade jag tror verkligen lider just av att de är prostituerade är de som TVINGATS prostituera sig. Andra prostituerade som mår dåligt tror jag mår dåligt av sin livssituation som helhet, inte av prostitutionen i sig (dock skulle de kanske inte prostituerat sig alls, om de mådde bättre). Somliga prostituerade ser säkert prostitutionen som ett jobb som vilket som helst, med både goda och dåliga sidor (precis som i alla andra jobb). Och en del prostituerade kan säkert utöva sitt yrke för att de helt enkelt njuter av det, tycker om det.
Att - som Nina Lätt - tro att alla prostituerade mår dåligt, bara för att Nina själv skulle må dåligt om HON prostituerade sig, är att förenkla livet och tro att alla är som man själv är.
Själv kan jag mycket väl tänka mig att köpa sextjänster i vissa givna situationer, t.ex om jag vill utöva sex utan att behöva blanda in andra förpliktelser.
wintersnowdrift
2005-11-16, 18:53
Alla som säljer sex är "offer" enligt många här. (och bara tjejer oxå tydligen?)
Om jag sålde sex till en halvsnygg tjej för 500:- Skulle det vara lika synd om mig då? Eller som jag sålde mig till hookersunited för 1000:-?
Jag tror inte att alla som säljer sex är offer. Men jag tror att många är det.
Det skulle inte vara ett dugg synd om dig om du av helt fri vilja sålde sex, inte ens om det var till fulheten personifierad ;), enligt mig. Däremot skulle jag tycka synd om dig om du tvingades till det, kanske på grund av att din kropp (jag skulle också kunna skriva "integritet" men det är min personliga uppfattning) var det enda och sista du hade att sälja.
Och som trådskapare tar jag naturligtvis åt mig av berömmet ;).
//Kristin
jag skulle göra det enbart för att ha kännt hur det känns att vara "fulgubbe" om det inte låg viktigare saker högre upp på prioriteringslistan att göra med pengarna på.
I second that. Bara som en kul grej ngngång möjligtvis.
sälja sex är ju ok, jag skulle lätt sälja mig på ebay, bara det var lagligt, vilket jag inte vet om det är ;D
får väl sälja hångel/kvällssällskap istället.
Däremot hade jag kunnat tänka mig sälja... :naughty:
http://img.photobucket.com/albums/v235/cyclonej/01.gif
Fråga: Gäller detta uttalande enbart sexköp i Sverige?
En bra fråga. Svaret är ja, även om jag kan lätt kan tänka mig ett scenario i något annat land med ännu strängare lagar och straff.
Prostituerades misär kan i fattigare länder vara ett resultat av just fattigdom. Ju mer desperation desto makabra exempel på hur familjer säljer sin egen dotter till den lokala bordellen.
Därför vill jag frikoppla ställningstagandet till sexköp som sådant, och de eventuella konsekvernser det har samt under vilka omständigheter det sker. Det kan nämligen vara av intresse att få fram varför folk har den starka aversion mot att någon säljer just sin kropp.
wintersnowdrift
2005-11-16, 19:05
Däremot hade jag kunnat tänka mig sälja... :naughty:
http://img.photobucket.com/albums/v235/cyclonej/01.gif
Nu var den här tråden INTE tänkt som en annonsmarknad för sexuella tjänster.... ;)
//Kristin
Nu var den här tråden INTE tänkt som en annonsmarknad för sexuella tjänster.... ;)
//Kristin
Hehe, ibland undrar jag dock vad du har för "ulterior motives" med dina trådar Snow! :thumbup:
Mr. Moose
2005-11-16, 19:12
Svarade Ja.
Men det beror på vilken "typ" av prostitution vi talar om.
Västerländsk prostitution är väldigt ofta för att tjejen ska försörja sin hallick eller sitt drogmissbruk.
Thailändsk prostitution är för att tjejen ska försörja sina barn och betala skolan för dem. Dom flesta skickar även pengar till sina föräldrar för att hjälpa dom på gamla dar.
Ganska stor skillnad i mitt tycke. Här ä prostitution ett jobb, inget annat.
....
Att - som Nina Lätt - tro att alla prostituerade mår dåligt, bara för att Nina själv skulle må dåligt om HON prostituerade sig, är att förenkla livet och tro att alla är som man själv är.
Själv kan jag mycket väl tänka mig att köpa sextjänster i vissa givna situationer, t.ex om jag vill utöva sex utan att behöva blanda in andra förpliktelser.
Sanna ord!
Det är tyvärr vanligt att man ser en människa låta sina egna värderingar svämma över andra männsikors och försöka tvinga in dem i ens egen livsstil. Må det vara hor, homosexualitet, solidaritet eller mode. Världen vore ett bättre ställe om mer respekt gavs åt individen.
Jag tillät mig sväva ut där, inte säkert att du hade för avsikt att göra ett resonemang tänkt för filosofisk extrapolering.
Svarade Ja.
Men det beror på vilken "typ" av prostitution vi talar om.
Västerländsk prostitution är väldigt ofta för att tjejen ska försörja sin hallick eller sitt drogmissbruk.
Thailändsk prostitution är för att tjejen ska försörja sina barn och betala skolan för dem. Dom flesta skickar även pengar till sina föräldrar för att hjälpa dom på gamla dar.
Ganska stor skillnad i mitt tycke. Här ä prostitution ett jobb, inget annat.
Så du stödjer prostitution när man tvingas till den för att överleva, men inte annars?
wintersnowdrift
2005-11-16, 19:18
Det kan nämligen vara av intresse att få fram varför folk har den starka aversion mot att någon säljer just sin kropp.
Absolut; det kan definitivt vara av värde att föra en diskussion även på en mer "teoretisk" nivå. För faktum är ju trots allt vad du beskriver: prostitution är i många avseenden kopplat till fattigdom och/eller andra typer av mänskligt lidande, vilket jag inte tycker att en presumtiv sexköpare kan bortse ifrån när han eller hon handlar i praktiken.
//Kristin
Absolut; det kan definitivt vara av värde att föra en diskussion även på en mer "teoretisk" nivå. För faktum är ju trots allt vad du beskriver: prostitution är i många avseenden kopplat till fattigdom och/eller andra typer av mänskligt lidande, vilket jag inte tycker att en presumtiv sexköpare kan bortse ifrån när han eller hon handlar i praktiken.
//Kristin
Hade det varit lagligt är det inte säkert att det hade varit lika starkt kopplat till fattigdom och/eller drogmissbruk.
//Kristin
Just därför håller jag mig till teori, verkligheten är oftast inte lika vacker.
Dessutom, om man missar att hålla isär begreppen så får man, om jag har rätt när jag hävdar att mycket misär är orsakad just av förbud, ett rekursivt resonemang. Winberg eller motsvarande kanske säger "Vi måste förbjuda prostitution eftersom den för med sig så mycket annan brottslighet såsom koppleri och drogmissbruk", vilket bara förvärrar situationen.
En bred debatt bör istället utröna hur samhället ställer sig till själva fenomenet sexhandel och sedan upprättar vi lagar därefter.
En intressant övning för den vågade kan vara att applicera samma teori om cirkelresonemang på legaliseringsdebatten kring lätta droger. Där tycker jag det är ännu tydligare faktiskt.
wintersnowdrift
2005-11-16, 19:29
Hade det varit lagligt är det inte säkert att det hade varit lika starkt kopplat till fattigdom och/eller drogmissbruk.
Fast då pratar vi enbart om Sverige, antar jag. Dessutom tror jag inte att drogmissbruket bland prostituerade var lägre innan sexköpslagen trädde i kraft, men jag kan ha fel.
//Kristin
Fast då pratar vi enbart om Sverige, antar jag. Dessutom tror jag inte att drogmissbruket bland prostituerade var lägre innan sexköpslagen trädde i kraft, men jag kan ha fel.
//Kristin
Sexköp var inte lagligt tidigare heller. Det jag funderade på var snarare hur det skulle se ut om prostitution var ett jobb. Dvs man betalar skatt som alla andra m.m.
Fullt så liberal är jag inte så att jag vill ha det så, men det är ändå en tanke att reflektera över.
wintersnowdrift
2005-11-16, 19:45
Dessutom, om man missar att hålla isär begreppen så får man, om jag har rätt när jag hävdar att mycket misär är orsakad just av förbud, ett rekursivt resonemang. Winberg eller motsvarande kanske säger "Vi måste förbjuda prostitution eftersom den för med sig så mycket annan brottslighet såsom koppleri och drogmissbruk", vilket bara förvärrar situationen.
En bred debatt bör istället utröna hur samhället ställer sig till själva fenomenet sexhandel och sedan upprättar vi lagar därefter.
En intressant övning för den vågade kan vara att applicera samma teori om cirkelresonemang på legaliseringsdebatten kring lätta droger. Där tycker jag det är ännu tydligare faktiskt.
Förbudet mot prostitution i Sverige har ju bevisligen haft negativa sidor, det är jag den första att hålla med om. Men å andra sidan kan det ju ses som just ett ställningstagande från samhällets sida - att den gängse moralen är att sexhandel inte accepteras. Var verkligen huvudargumentet "vi måste förbjuda prostitution därför att den för med sig annan brottslighet"?
Jag vet inte om vi ska glida in på droglegalisering nu men.... ;). I get your point.
//Kristin - för ung för att ha hängt med i den ursprungliga debatten
wintersnowdrift
2005-11-16, 19:46
Sexköp var inte lagligt tidigare heller. Det jag funderade på var snarare hur det skulle se ut om prostitution var ett jobb. Dvs man betalar skatt som alla andra m.m.
Fullt så liberal är jag inte så att jag vill ha det så, men det är ändå en tanke att reflektera över.
Förlåt, det var kanske prostitution som blev olagligt?
//Kristin
//Kristin
Det var olagligt att sälja, så ja egentligen har du rätt. Sexköp var lagligt, men det blev ju ändå en olaglig handling som följd av det så ändå inte. Alltså tycker jag att sexköp var olagligt innan också.
wintersnowdrift
2005-11-16, 19:55
//Kristin
Quotar mig själv för att förtydliga lite (har läst på om sådant jag verkligen redan borde ha varit insatt i).
Den prostituerade gör sig inte skyldig till något brott, så vitt jag förstår. Koppleri har varit olagligt länge. Men, att köpa sex - var det verkligen brottsligt innan lagen som trädde i kraft 1999?
//Kristin
Quotar mig själv för att förtydliga lite (har läst på om sådant jag verkligen redan borde ha varit insatt i).
Den prostituerade gör sig inte skyldig till något brott, så vitt jag förstår. Koppleri har varit olagligt länge. Men, att köpa sex - var det verkligen brottsligt innan lagen som trädde i kraft 1999?
//Kristin
jag fick uppfattningen att det var en luddig lag som blev klarare, så att färre torskar skulle slippa straff.
Det kanske låter lite skumt, men det vore kul å veta vad de två som skrivit att de köpt betalade och vad de fick ut av det.. tex om det vara var ett blowjob eller samlag.. har nämligen extremt dålig koll på vad det de tar..
Ps.. för min del tror jag allt det blir ett nej
Fredrik_
2005-11-16, 20:59
Nej. Jag tror det skulle kännas väldigt knepigt att ha sex med någon som inte vill åt något annat än mina pengar. Att tjejen tänder på mig är en viktig del av det hela för mig. Däremot skulle det vara en annan sak att sälja min egen kropp, så länge jag fick välja kunder själv.
Därför tycker jag det är svårt att fördöma all prostitution rent moraliskt sett då jag själv har svårt att tro att jag skulle må dåligt vare sig på kort eller lång sikt av att försöka tillfredsställa en riktigt vacker kvinna, och i jämställdhetens namn så finns det säkert kvinnor som tänker likadant. I praktiken är det ju en helt annan grej med en massa lidande inblandat, droger, våld, trafficking och annan skit, och det blir nog inte automatiskt mindre sådant av att hela "marknaden" sopas under mattan genom illegalisering.
(se där, någon sa att jag nog hade vissa liberala drag i mig.. ;) )
Ryska_raketen
2005-11-16, 21:01
Ja det skulle ja kunna tänka mig. Varför inte ?
Allt sex man får är ju endå inte gratis. Man kanske inte betalar tillbaka i pengar, men det ligger ju alltid någon slags kostnad eller uppoffring bakom sex, till stora delar iaf anser jag.
Men att köpa sex för pengar är ju tragiskt.
Men att köpa sex för pengar är ju tragiskt.
Varför skulle det vara mer tragiskt än att köpa en annan tjänst?
Är sex en tjänst?
Är sex en tjänst?
Vad blir det annars om man köper det? :P
oralsex är en tjänst
errrr
Nu försöker du totalt ignorera satta värden som du vet är normen igen...
*rolleyes*
Du kan inte jämställa sex med en manikyr.
egentligen är det väl samma sak, en del tjejer tycker väl inte det är äckligare att suga *** än att hålla på med nåns naglar.
hobbitar
2005-11-16, 21:42
Jag hade kunnat köpa sex om det var rätt kvinna. Prinsessan, Angelina Jolie, Cory Everson, Jordan, Anitra Steen m.m... hade ju inte varit helt fel!
egentligen är det väl samma sak, en del tjejer tycker väl inte det är äckligare att suga *** än att hålla på med nåns naglar.
Jasså? Känner du dem personligen och de har talat om det i ngn form av allvarligt förtroende?
Nu försöker du totalt ignorera satta värden som du vet är normen igen...
*rolleyes*
Du kan inte jämställa sex med en manikyr.
Så jag får inte fråga varför folk tycker som de gör utan att du ska påpeka det?
Jag hade kunnat köpa sex om det var rätt kvinna. Prinsessan, Angelina Jolie, Cory Everson, Jordan, Anitra Steen..
..Britney Spears, Shakira, Jennifer Lopez, Babsan, Leif "Loket" Olsson m.m..
Så jag får inte fråga varför folk tycker som de gör utan att du ska påpeka det?
Fråga?
Har jag hindrat dig? Kan inte minnas att jag raderat ngt inlägg av dig på senaste tiden.
Påpeka kan jag nog göra hur mkt jag vill, iaf minst lika mkt som du kan välja extrema åsikter i varje debatt bara för att du gillar att debattera. ;)
Fråga?
Har jag hindrat dig? Kan inte minnas att jag raderat ngt inlägg av dig på senaste tiden.
Vad som menades var: ska du påpeka det varje gång jag ställer en liknande fråga? ;)
Påpeka kan jag nog göra hur mkt jag vill, iaf minst lika mkt som du kan välja extrema åsikter i varje debatt bara för att du gillar att debattera. ;)
*slap* sschy
Langster
2005-11-16, 22:39
Till de som tycker att det är helt OK att köpa sex...
Tror ni att de som säljer sina kroppar gillar det de gör? Eller att de vill ha sex med er? Eller att de kan leva ett normalt liv? Tror ni att de kommer att kunna leva ett normalt liv om de mot förmodan slutar med det de gör? Tror ni att de har haft en bra uppväxt med mycket kärlek?
Nej. Sanningen är att de kvinnor som säljer sex mår väldigt dåligt och i de allra flesta fall är de i den situationen pga ett drogberoende. Och både prostitutionen och drogberoendet beror ofta på att de avskyr sig själva. De har varit nedtryckta hela sina liv och tror att sex är det enda de duger till.
Men de som köper sex skiter fullständigt i det.
Varje gång ni köper sex förnedrar ni kvinnor på ett riktigt äckligt sätt. På ett helt annat plan än att kvinnor får sämre löner än män, eller att kvinnor har svårare att få chefsjobb. Det handlar om den värsta tänkbara förnedringen där ni hjälper till att verkligen förstöra människors liv.
Men de som köper sex skiter fullständigt i det, de vill bara ha en kropp att använda som onaniredskap.
Dessutom bidrar ni direkt till droghandel, trafficking och en mängd annan kriminell verksamhet. Och de som ligger bakom den verksamheten är verkligen inte några snälla personer... Och även om NI inte tycker om den baksidan av prostitutionen så är det sådana som ni som ser till att det finns pengar att tjäna i den "branschen".
Sen undrar jag hur det egentligen är ställt i huvudet på folk som kan tänka sig att köpa sex, även om de inte förstår vilka effekter det har för andra än de själva. Hur upphetsande är det att ha sex med någon som ni vet inte vill ha sex med er annat än för att få lite pengar? Känns det verkligen bra att sätta på någon som kan ha varit med 5 andra samma dag? Kan man verkligen bli så kåt att man bara MÅSTE ha sex till varje pris? Jag tror inte det, som jag skrev i en annan tråd så tror jag det är ett helt annat behov man försöker tillfredställa än det sexuella.
Styrkebyggare
2005-11-16, 22:54
Tror ni att de som säljer sina kroppar gillar det de gör? Eller att de vill ha sex med er? Eller att de kan leva ett normalt liv? Tror ni att de kommer att kunna leva ett normalt liv om de mot förmodan slutar med det de gör? Tror ni att de har haft en bra uppväxt med mycket kärlek?
Nej. Sanningen är att de kvinnor som säljer sex mår väldigt dåligt och i de allra flesta fall är de i den situationen pga ett drogberoende. Och både prostitutionen och drogberoendet beror ofta på att de avskyr sig själva. De har varit nedtryckta hela sina liv och tror att sex är det enda de duger till.
Varje gång ni köper sex förnedrar ni kvinnor på ett riktigt äckligt sätt. På ett helt annat plan än att kvinnor får sämre löner än män, eller att kvinnor har svårare att få chefsjobb. Det handlar om den värsta tänkbara förnedringen där ni hjälper till att verkligen förstöra människors liv.
Men de som köper sex skiter fullständigt i det, de vill bara ha en kropp att använda som onaniredskap.
Dessutom bidrar ni direkt till droghandel, trafficking och en mängd annan kriminell verksamhet. Och de som ligger bakom den verksamheten är verkligen inte några snälla personer... Och även om NI inte tycker om den baksidan av prostitutionen så är det sådana som ni som ser till att det finns pengar att tjäna i den "branschen".
Sen undrar jag hur det egentligen är ställt i huvudet på folk som kan tänka sig att köpa sex, även om de inte förstår vilka effekter det har för andra än de själva. Hur upphetsande är det att ha sex med någon som ni vet inte vill ha sex med er annat än för att få lite pengar? Känns det verkligen bra att sätta på någon som kan ha varit med 5 andra samma dag? Kan man verkligen bli så kåt att man bara MÅSTE ha sex till varje pris? Jag tror inte det, som jag skrev i en annan tråd så tror jag det är ett helt annat behov man försöker tillfredställa än det sexuella.
WoW! Alla fördomar på en gång...
Samtliga skriver nog under på att trafficking är fel. De flesta skriver nog också under på att det är fel att utnyttja folk som är drogberoende. MEN...
En högskoleutbildad fotomodell med ett schysst jobb i centraleuropa som, efter eget urval av klienter, säljer en weekend ("all inklusive") för 30-50 lök för att kunna köpa lägenheter, exklusiva prylar... whatever... Är det SYND om henne...
Genom att skjuta så brett på prostitutionen som svensk rättspraxis gör i dagsläget så gödslar man ut resurser som troligen kunnat göra bra nytta mot t.ex. trafficking på allsköns spaning/insatser. Nyligen sprängde man sig in i ett hotellrum i Göteborg där ett norskt par hade ordnat gangbang med kvinnan och ett antal män. Detta var naturligtvis frivilligt, men eftersom männen hade betalt några hundralappar för mat och andra omkostnader så förelåg brottsmisstanke. Men ingen kvinna vid sina sinnens fulla bruk vill ju ha sex med flera okända män på en gång enl. gamla goda Maggan Winberg så..
Svaret är JA då det var jag som pyntade taxin...
När du deklarerar sanningen och talar om hur fel alla har så är det alltid trevligt med en källa eller två.
Sanningen är väl att det finns alla former i vår värld, men jag är rätt övertygad om att den bild som Langster beskriver nog är mer vanligt förkommande än den lyxprostitution som Styrkebyggare beskrev.
Sedan kan ju argumentet från en annan debatt komma igen, varför skall man lägga sig i vad två personer gör i sovrummet?
(Homosexuella)
Varför skall erat fördömmande av dessa aktiviteter eller hur andra behandlar dessa personer påverka deras fria val.
(Homosexuella och adoption)
Sanningen är väl att det finns alla former i vår värld, men jag är rätt övertygad om att den bild som Langster beskriver nog är mer vanligt förkommande än den lyxprostitution som Styrkebyggare beskrev.
Så om dessa drogberoende, utnyttjade kvinnorna inte skulle vara prostituerade så skulle de må bra?
Så om dessa drogberoende, utnyttjade kvinnorna inte skulle vara prostituerade så skulle de må bra?
Nope troligen inte. Men du menar väl inte att det skulle göra det hela rätt eller?
Lite kluven till frågan om prostitutions laglighet själv, det känns som ett sånt där typexempel där man kan teoretiskt komma fram till att det nog är helt okej men i verkligeheten blir det väldigt fel.....
[..........]
Om det du säger skulle stämma, fråga dig då varför sexhandel kopplas ihop med annan brottslighet. Jag har redan tidigare skrivit min teori.
Resten är dina egna åsikter, inte de fakta du försöker få dem till.
Niclaaas
2005-11-16, 23:23
Nope troligen inte. Men du menar väl inte att det skulle göra det hela rätt eller?
Lite kluven till frågan om prostitutions laglighet själv, det känns som ett sånt där typexempel där man kan teoretiskt komma fram till att det nog är helt okej men i verkligeheten blir det väldigt fel.....
du börjar ju bli riktigt vettig såhär på kvällskvisten grahn :thumbup:
Tricklev
2005-11-16, 23:23
Inget emot det, men skulle inte köpa själv.
För legalisering av det :thumbup:
du börjar ju bli riktigt vettig såhär på kvällskvisten grahn :thumbup:
Fan.....jag får försöka att inte göra det till en vana.
:D
skönt som fan var det. ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Nej, men jag menar att det han skriver inte nödvändigtsvis behöver vara kopplat till prostitution.
Jag anser att det bör vara lagligt eftersom individen har rätt att välja, har en kvinna rätt att göra en abort så skall väl hon ha rätt att sälja sin kropp som en tjänst. Även en man skall få göra detta såklart. Om man gör det lagligt så får man in skatt, de får försäkringo och skydd av samhället etc.
Niclaaas
2005-11-16, 23:29
Fan.....jag får försöka att inte göra det till en vana.
Nej, men jag menar att det han skriver inte nödvändigtsvis behöver vara kopplat till prostitution.
Jag anser att det bör vara lagligt eftersom individen har rätt att välja, har en kvinna rätt att göra en abort så skall väl hon ha rätt att sälja sin kropp som en tjänst. Även en man skall få göra detta såklart. Om man gör det lagligt så får man in skatt, de får försäkringo och skydd av samhället etc.
Du emanr att det skulle vara ett vanligt kneg? Man kanske tom ska hänvisas dit från arbetsförmedlingen? Ajabaja ställer du inte upp på att bli boytoy på Sigges house of vaseline så blir det nog ingen mer akassa för dig inte!
Nåja....skämt åsido. Det är där jag tycker teorio och praktik går isär. Teoretiskt håller jag med dig, ser inte varför man ska förbjuda ngn att göra vad de vill med sig själv om det inte skadar andra. Hmmmm fast det gör vi väl inte heller? Koppleri och att köpa tjänsterna är olagligt inte att sälja.
Men om du legaliserar prositution så tror jag inte det blir riktigt så fint och ordnat som du tänker, men vem vet. Ngn kanske sitter på en massa material från ställen där det är legaliserat?
Rock'nRoll
2005-11-16, 23:48
I Mosebok 19:29 så anses prostution vanhelgande så jag måste nog säga nej.
Jag har inte läst igenom hela tråden. Men jag tycker Nina Lätt (var det väl?) gör sig skyldig till en tolkning som är mycket vanlig (speciellt bland kvinnor) : hon projicerar sin egen aversion mot prostitution på prostituerade kvinnor och "vet" att de måste må dåligt av sitt yrke.
Det finns säkert prostituerade som mår dåligt. T.ex gäller detta knarkare, som prostituerar sig för att kunna köpa droger. Det behöver dock inte vara prostitutionen i sig som gör att en sådan prostituerad mår dåligt, utan ifrågavarande människas livssituation i sin helhet.
Jag tror att den som väljer att prostituera sig för att tjäna pengar - t.ex istället för att sitta i en butikskassa - åtminstone från början måste ha ett visst intresse för sex, och för att sälja sexuella tjänster. En annan sak är att somliga kunder kan vara obehagliga, även om jag tror att folk som köper sexuella tjänster i de flesta fall är ganska vanliga människor.
De enda prostituerade jag tror verkligen lider just av att de är prostituerade är de som TVINGATS prostituera sig. Andra prostituerade som mår dåligt tror jag mår dåligt av sin livssituation som helhet, inte av prostitutionen i sig (dock skulle de kanske inte prostituerat sig alls, om de mådde bättre). Somliga prostituerade ser säkert prostitutionen som ett jobb som vilket som helst, med både goda och dåliga sidor (precis som i alla andra jobb). Och en del prostituerade kan säkert utöva sitt yrke för att de helt enkelt njuter av det, tycker om det.
Jag förstår att det är lätt att tolka det som att jag helt utgår ifrån mig själv, så du (ni som läser detta) får helt enkelt ta mitt ord på att jag inte gör det. Jag är fullt kapabel att förstå att jag inte representerar alla kvinnor. Faktiskt vet jag med största säkerhet att jag skiljer mig en stor del från kvinnor/tjejer i allmänhet. Jag kan alltså inte utgå ifrån mig själv om jag skall fundera över hur världen och människorna fungerar. Det skulle bli fel. Du skriver att jag "vet" att prostituerade mår dåligt och det tycker jag är orättvist av dig, eftersom det är något jag själv aldrig har skrivit. Om man skall kritisera någon, vilket jag tycker är helt ok (speciellt på ett diskussionsforum, right?) så tycker jag att man skall akta sig för att ändra motpartens ord. Du tror att det finns kvinnor som kan må bra av prostitution. Jag tror att det inte kan finnas det. Vi båda tror saker baserade på våra livserfaranheter och vår människosyn. Skall jag nu påstå att du projecerar din egen syn på prostitution på prostituerade kvinnor eller skall vi nöja oss med att diskutera runt våra olika åsikter?
Jag kan säga så här själv. Möjligheten finns givetvis att det finns massor av tjejer som mår prima av sina sexjobb och som njuter av sex med sina kunder. Men om jag var sexköpare så skulle jag inte vilja chansa, eftersom ett lyckligt leende på utsidan inte behöver visa vad som finns på insidan.
wintersnowdrift
2005-11-17, 09:46
Sedan kan ju argumentet från en annan debatt komma igen, varför skall man lägga sig i vad två personer gör i sovrummet?
(Homosexuella)
Varför skall erat fördömmande av dessa aktiviteter eller hur andra behandlar dessa personer påverka deras fria val.
(Homosexuella och adoption)
Anser du att vi människor bör leva efter en allmängiltig moral som ska styra vårt handlande i alla situationer?
//Kristin
stahlberg
2005-11-17, 10:03
För det första anser jag att prostitution inte innebär att någon säljer sin kropp, utan att någon säljer (resp. köper) sexuella tjänster. Det är en ganska stor skillnad.
Jag anser fortfarande, att Nina Lätt, Langster m.fl. projicerar sina egna känslor, sin egen avsmak för prostitution på de prostituerade. Jag vidhåller att det är troligare, att många prostituerade - utom de som uttryckligen tvingats in i prostitution - har positiva känslor för sex och för prostitution. Detta har inte så mycket att göra med mina egna livserfarenheter som med det faktum, att många prostituerade SJÄLVA VALT ATT PROSTITUERA SIG.
Om en människa väljer att prostituera sig så tycker jag det är märkligt att någon annan människa - som inte alls känner den prostituerade - kan säga, att den prostituerade mår dåligt. Att säga att en helt obekant människa mår dåligt av sitt yrke MÅSTE VARA OMÖJLIGT, om man inte projicerar sina egna känslor på den andra.
Vi kan inte veta hur en obekant människa känner. Men av hennes beteende (i detta fall av att hon prostituerar sig av fri vilja), så kan vi sluta oss till att hon tycker det är mer positivt än negativt. Om VI SJÄLVA tycker annorlunda betyder det inte att den prostituerade måste tycka som vi. Langster, Nina Lätt & co hör till den enögda grupp människor, som tror att ingen kan ha annorlunda värderingar än de (och dessutom ofta att det finns entydigt rätta och felaktiga åsikter i värderingsfrågor).
Stahlberg det du beskriver finns säkerligen, jag har hört båda varianterna. Men ta tex den kraftigt ökande prostitutionen i de forna östblocken, tror du på fullt allvar att de felsta där gör det för att de gillar sex?
Pudzianovski
2005-11-17, 10:39
Stahlberg det du beskriver finns säkerligen, jag har hört båda varianterna. Men ta tex den kraftigt ökande prostitutionen i de forna östblocken, tror du på fullt allvar att de felsta där gör det för att de gillar sex?
Han skrev ju i sin post om det där.
Han skrev ju i sin post om det där.
De kan jag inte se, vardå?
Langster
2005-11-17, 10:46
Jag tror säkert att det finns flera prostituerade som gillar att vara horor... Säkert... Men de flesta skulle antagligen välja ett annat sätt att försörja sig på om de hade den möjligheten. Att folk väljer att göra saker behöver inte betyda att de vill göra det, det handlar nog snarare om att det verkar vara det lättaste sättet just då.
Och även om det finns de som trivs med det så är jag övertygad om att majoriteten mår riktigt dåligt av det, och som Nina Lätt skriver: Varför chansa på att hon mår prima? Om man nu i över huvud taget bryr sig... Det är nog det det handlar om för de flesta sexköpare, att kunna utnyttja en person utan att bry sig ett dugg om henne/honom.
Sen kan man också fråga sig om ni som tycker det är OK med prostitution skulle vilja att era döttrar blir horor, eller syster, eller mamma?
Slartibartfast
2005-11-17, 11:06
Orkar inte läsa tråden men jag skulle inte köpa sex. Varför skulle man det när det är gratis?
Nej.
Jag kan förstå att fjortisar tycker att det är OK. Ni vet inte bättre.
Men om en vuxen person anser att det är OK... *screwy*
Tricklev
2005-11-17, 11:21
Nej.
Jag kan förstå att fjortisar tycker att det är OK. Ni vet inte bättre.
Men om en vuxen person anser att det är OK... *screwy*
Har du ens läst diskussionen?
Exakt!
Eller bara bjudit på drickat en kväll ute.
Jag tror säkert att det finns flera prostituerade som gillar att vara horor... Säkert... Men de flesta skulle antagligen välja ett annat sätt att försörja sig på om de hade den möjligheten. Att folk väljer att göra saker behöver inte betyda att de vill göra det, det handlar nog snarare om att det verkar vara det lättaste sättet just då.
Och även om det finns de som trivs med det så är jag övertygad om att majoriteten mår riktigt dåligt av det, och som Nina Lätt skriver: Varför chansa på att hon mår prima? Om man nu i över huvud taget bryr sig... Det är nog det det handlar om för de flesta sexköpare, att kunna utnyttja en person utan att bry sig ett dugg om henne/honom.
Angående val; "det verkar vara det lättaste just då" skriver du, då är det väl ett val? Du träffar nog väldigt rätt, prostitution är en enkel väg ur fattigdom som inte krävver att man slavar i fabriken 12 timmar per dygn, men det handlar fortfarande om ett val. Man tyckte uppenbarligen att en inkomst från prostitution var bättre än de alternativ som erbjöds. Om folk tvingas till något de inte vill för att få pengar så är det väl ett fattigdomsproblem.
Jag försöker dela upp diskussionen så att "motståndarna" ska ta ställning till själva företeelsen separerad från de omständigheter som föregår den.
Sen skulle jag vilja veta vad du grundar dina generaliseringar av sexköpare på.
Sen kan man också fråga sig om ni som tycker det är OK med prostitution skulle vilja att era döttrar blir horor, eller syster, eller mamma?
Visst kan man fråga sig det, men varför? Skulle inte vilja att mina döttrar, mamma eller syster var utvikningsflicka eller porrskådis, men jag ropar inte efter förbud eller dömer de som väljer att vara utvikningsflickor.
Metal_boy_
2005-11-17, 12:22
Nej för fan. En del av upphetsningen i att trycka på nån är ju att veta att hon vill bli stockad av MIG.
Pudzianovski
2005-11-17, 12:26
De kan jag inte se, vardå?
Stycke 2.
Stycke 2.
Var så vänlig att quota det jag ser det nämligen inte.
Pudzianovski
2005-11-17, 12:39
Jag vidhåller att det är troligare, att många prostituerade - utom de som uttryckligen tvingats in i prostitution - har positiva känslor för sex och för prostitution.
Jag tror att Stahlberg med detta menar att de är så fattiga och i så stort behov av pengar för att överleva att de mer eller mindre tvningas in i det.
Men jag kan ha tolkat hans inlägg fel.
Har du ens läst diskussionen?
Ja.
Anser du att vi människor bör leva efter en allmängiltig moral som ska styra vårt handlande i alla situationer?
//Kristin
Förstår inte riktigt vad du menar där, jag menade bara att samma argumentation kan användas i båda fallen. Att vad två vuxna människor gör i samtycke är upp till vad de tycker och ingen annan?
Dessutom, om samhället är fördömmande och/eller folk utnyttjar prostituerade så är det ju inte nödvändigtvis den prostituerade det är fel på utan samhället eller de som utnyttjar den prostituerade.
Sedan är det säkert få som verkligen gillar att vara prostituerade, men det finns garanterat fler som anser att de relativt snabba pengarna uppväger det. Speciellt när alternativet är jobba på McDonalds och ha låg levnadsstandard.
Varför skall de inte få göra detta valet?
Langster
2005-11-17, 14:25
Intervju med en prostituerad:
http://www.worship.se/intervjuer/escort.php
Då tror jag ändå att hon är en av de som mår bäst. Hon ställde ju trots allt upp på att bli intervjuad...
Intervju med en prostituerad:
http://www.worship.se/intervjuer/escort.php
Då tror jag ändå att hon är en av de som mår bäst. Hon ställde ju trots allt upp på att bli intervjuad...
Just den intervjun säger ju emot allt ni har sagt innan. Det är ju helt klart ett medvetet val för pengarnas skull. Varför vill ni leka förmyndare och säga att hon inte skall få göra det?
Mr. Moose
2005-11-17, 14:32
Så du stödjer prostitution när man tvingas till den för att överleva, men inte annars?
Jag stöder all prostitution så länge det är frivilligt.
Här i Thailand finns inget socialt skyddsnät som i Sverige, har man inget jobb eller någon som försörjer en, svälter man. Så på sätt o vis är dom tvingade men det är deras val, ingen hallick tar pengarna. Det dom tjänar är deras pengar.
Langster
2005-11-17, 14:34
Just den intervjun säger ju emot allt ni har sagt innan. Det är ju helt klart ett medvetet val för pengarnas skull. Varför vill ni leka förmyndare och säga att hon inte skall få göra det?
Var har jag skrivit att det är fel av henne att göra så? Grejen är ju att hon önskar sig ett annat liv men mer eller mindre är "fast" i prostitutionen. Däremot är det fel av de som köper sex, eftersom de gör att fler fastnar i samma situation.
Alla människor är inte starka i alla lägen. Alla kan inte göra rätt val hela tiden. Och det är väldigt svårt för många att bryta sitt livsmönster.
wintersnowdrift
2005-11-17, 18:43
Förstår inte riktigt vad du menar där, jag menade bara att samma argumentation kan användas i båda fallen. Att vad två vuxna människor gör i samtycke är upp till vad de tycker och ingen annan?
Dessutom, om samhället är fördömmande och/eller folk utnyttjar prostituerade så är det ju inte nödvändigtvis den prostituerade det är fel på utan samhället eller de som utnyttjar den prostituerade.
Sedan är det säkert få som verkligen gillar att vara prostituerade, men det finns garanterat fler som anser att de relativt snabba pengarna uppväger det. Speciellt när alternativet är jobba på McDonalds och ha låg levnadsstandard.
Varför skall de inte få göra detta valet?
Vad jag egentligen undrar är väl huruvida man verkligen kan använda samma argumentation i båda fallen? "Samtycke" kan definieras på många sätt - visst, sexköparen kan alltid hävda att säljaren accepterar villkoren i och med att han eller hon tar emot en summa pengar. Men, som du själv skriver, "säkert är det få som verkligen gillar att vara prostituerade". Hur många, procentuellt sett, väljer helt frivilligt att prostituera sig? (Vad som är ett val kan självklart också debatteras. Att alternativet skulle vara "jobba på McDonalds och ha en låg levnadsstandard" tror jag t.o.m. är att försköna det hela lite. Hur många prostituerade tror du har en "hög" levnadsstandard? Jag personligen anser inte att en människa som lever i extrem fattigdom och/eller social misär kan sägas ha ett riktigt val. Här avgör istället graden av desperation.)
//Kristin
Vad jag egentligen undrar är väl huruvida man verkligen kan använda samma argumentation i båda fallen? "Samtycke" kan definieras på många sätt - visst, sexköparen kan alltid hävda att säljaren accepterar villkoren i och med att han eller hon tar emot en summa pengar. Men, som du själv skriver, "säkert är det få som verkligen gillar att vara prostituerade". Hur många, procentuellt sett, väljer helt frivilligt att prostituera sig? (Vad som är ett val kan självklart också debatteras. Att alternativet skulle vara "jobba på McDonalds och ha en låg levnadsstandard" tror jag t.o.m. är att försköna det hela lite. Hur många prostituerade tror du har en "hög" levnadsstandard? Jag personligen anser inte att en människa som lever i extrem fattigdom och/eller social misär kan sägas ha ett riktigt val. Här avgör istället graden av desperation.)
//Kristin
Jag tror flertalet prostituerade har en hög levnadsstandard, alla är som sagt var inte drogberoende och bor under en bro. Mängder har det som hemligt extrajobb och drar in mycket extra pengar bara.
Det är väldigt få som lever i extrem fattigdom i Sverige, är du drogberoende och gör allt för droger så är det klart det inte går så bra. Men då är kanske inte prostitution det största problemet.
stahlberg
2005-11-17, 19:15
Med att någon kan tvingas in i prostitution menade jag främst att någon BOKSTAVLIGT TALAT tvingas prostituera sig. Vad gäller fattiga människor i Östeuropa eller Asien kan naturligtvis dessa tvingas in i prostitution för att de är så fattiga att de inte annars skulle klara sig. Oberoende av HUR någon tvingas prostituera sig, så tror jag denna någon är olycklig över sin situation. ALLA som TVINGAS göra något de inte vill göra - oberoende av VAD de tvingas till - är säkert olyckliga.
Däremot tror jag inställningen till prostitution i många fattiga länder är annorlunda än vår inställning. Prostitution anses som ett arbete jämställt med andra arbeten - kanske t.om ett lättare och mer välbetalt (och därmed bättre) arbete. Detta tycks ju också Mr Moose - som är bosatt i ett sådant land - hålla med om.
Den prostituerade flickan i intervjun är inte särskilt nöjd över sin situation. Trots detta har hon valt att prostituera sig - och fortsätter att göra det, trots vad hon säger i intervjun. Största delen av hennes illabefinnande beror heller inte på prostitutionen i sig, utan dels på hennes livssituation och inställning redan innan hon började sälja sex, och dels på att hon måste hemlighålla sin verksamhet pga samhällets och allmänhetens negativa inställning. Den delen av hennes illabefinnande som hör till själva verksamheten beror på att kunderna inte är attraktiva, samt på att jobbet kan vara farligt. Om kunderna alltså skulle vara mer attraktiva och jobbet mindre farligt skulle dessa illabefinnande-moment försvinna. Dessutom är jobbet farligt mycket pga samhällets inställning - för att det måste ske i det fördolda.
I vilket fall som helst fortsätter flickan prostituera sig, av eget val. DENNA PROSTITUERADE ÄR SÄKERT GLAD FÖR ATT DET FINNS MÄNNISKOR SOM KÖPER HENNES TJÄNSTER, om alla skulle gå in för att inte göra det skulle hon tvingas(!) sluta med sin verksamhet. Så vi som kan tänka oss köpa tjänster av henne gör henne säkert lyckligare än Langster, Nina Lätt & co.
Det gamla argumentet att "du själv inte skulle vilja att din dotter skulle prostituera sig" är delvis ologiskt. Jag skulle inte vilja att min dotter skulle prostituera sig, men detta beror på att arbetet har låg status samt på att det (pga samhällets inställning) kan vara farligt. Om prostitution skulle ske under säkra, kontrollerade förhållanden skulle min dotter gärna få syssla med det. Men det finns också MASSOR AV ANDRA ARBETEN/TJÄNSTER VILKA JAG KAN TÄNKA MIG ATT KÖPA SOM JAG INTE VILL MIN DOTTER SKULLE SYSSLA MED. Jag vill inte att min dotter ska vara gatsopare, lokalvårdare (städare), eller överhuvudtaget att hon ska ha ett arbete med låg status, låg lön, farliga arbetsuppgifter eller liknande.
Jag har inget emot frivillig prostitution men jag tycker inte min dotter ska prostituera sig (av de orsaker jag nämnt). Jag har inget emot gatsopare, men jag tycker inte min dotter ska syssla med det arbetet. Att inte vilja att ens dotter ska syssla med ett visst yrke är inte synonymt med att vilja förbjuda detta yrke för att alla som arbetar med det skulle må dåligt.
De som frivilligt prostituerar sig har valt att göra detta, och är kanske inte - precis som flickan i intervjun - villiga att välja annorlunda, även om de inte alltid är till freds. Det kan knappast vara lyckligare för dem att förbjuda prostitution än att tillåta den, om vi ser till DERAS känslor och inte till våra egna.
wintersnowdrift
2005-11-17, 19:27
Jag tror flertalet prostituerade har en hög levnadsstandard, alla är som sagt var inte drogberoende och bor under en bro. Mängder har det som hemligt extrajobb och drar in mycket extra pengar bara.
Det är väldigt få som lever i extrem fattigdom i Sverige, är du drogberoende och gör allt för droger så är det klart det inte går så bra. Men då är kanske inte prostitution det största problemet.
Visst; en ung, svensk, hiv-fri student kanske kan tjäna en hacka genom att sälja sig mellan tentorna. Jag ser dock på prostitution ur ett globalt perspektiv och då tror jag inte att "flertalet" höjer sin levnadsstandard genom sexhandel.
//Kristin
Visst; en ung, svensk, hiv-fri student kanske kan tjäna en hacka genom att sälja sig mellan tentorna. Jag ser dock på prostitution ur ett globalt perspektiv och då tror jag inte att "flertalet" höjer sin levnadsstandard genom sexhandel.
//Kristin
Men de borde ju tjäna mer pengar än alternativet, eftersom de gör det?
Lasse Kongo
2005-11-17, 19:31
inte nu, ja det är ju iofsig självklart eftersom ja har tjej, men skulle inte göra det även om jag blev själv.
har dock gjort det i Norge/Polen/Tyskland/Estland
Och tyskarna vinner, rena rama playboymaterialet på DEN gatan, ja ni som har varit i Berlin vet säkert vilken gata jag pratar om.... *popcorn*
wintersnowdrift
2005-11-17, 19:31
Men de borde ju tjäna mer pengar än alternativet, eftersom de gör det?
Ja, men är en hög levnadsstandard endast synonym med pengar?
//Kristin
//Kristin
Pengar kan skaffa dig hög levnadsstandard? Eller förstår inte vad du är ute efter nu.
inte nu, ja det är ju iofsig självklart eftersom ja har tjej, men skulle inte göra det även om jag blev själv.
har dock gjort det i Norge/Polen/Tyskland/Estland
Och tyskarna vinner, rena rama playboymaterialet på DEN gatan, ja ni som har varit i Berlin vet säkert vilken gata jag pratar om.... *popcorn*
Vicken gata? :D
Lasse Kongo
2005-11-17, 19:47
Vicken gata? :D
du har tydligen inte vandrat omkring i Berlin nattetid ;)
är det inte lagligt med prostitution i tyskland?
Stahlberg, nog är det väl ändå en gradskala över vad du inte skulle vilja att din dotter arbetade med. Gatsopare torde hamna över prostituerad. Eller?
//Kristin
Underskatta inte individens nyttomaximering. Givet förutsättningarna kommer varje individ att agera på ett sätt som maximerar dess nytta. Om någon prostituerar sig så är det för att alternativet inte medförde samma totala nytta när nettot räknats fram.
Ingen undkommer mikroekonomin.
Lasse Kongo
2005-11-17, 19:51
är det inte lagligt med prostitution i tyskland?
inte fan vet jag, det här var typ 5år sen, vi tog en nattetur ute i det för stunden laglösa Berlin, jag säger till min kompis: ey, kolla hon som står vid bilen (hon stod typ i ngn läderdräkt kortkort kjol) ja fyfan va fin sa min polare, sen fortsatte vi nedför gatan och såg en Playboybrud stå på var sida om vägen med en 50meters avstånd, då förstod vi att vi hade hittat Berlins hjärta, resten är historia *popcorn*
Ja sen tog vi en tur förbi gatan varje kväll, låg en närbutik där med :em:
wintersnowdrift
2005-11-17, 19:51
Pengar kan skaffa dig hög levnadsstandard? Eller förstår inte vad du är ute efter nu.
Haha, jag måste vara världens oklaraste debattör ;).
Detta är antagligen min personliga definition av "levnadsstandard" (de flesta kanske ser det som enbart materiellt mätbart), men jag lägger även in faktorer som hälsa, frihet, "välmående" osv (kanske det som brukar kallas "livskvalitet"?). Jag är inte säker på att någon som i desperation och fattigdom tvingas in i prostitution kommer att uppnå eller förbättra det.
//Kristin
inte fan vet jag, det här var typ 5år sen, vi tog en nattetur ute i det för stunden laglösa Berlin, jag säger till min kompis: ey, kolla hon som står vid bilen (hon stod typ i ngn läderdräkt kortkort kjol) ja fyfan va fin sa min polare, sen fortsatte vi nedför gatan och såg en Playboybrud stå på var sida om vägen med en 50meters avstånd, då förstod vi att vi hade hittat Belins hjärta, resten är historia *popcorn*
Reeperbahn? :P
Detta är antagligen min personliga definition av "levnadsstandard" (de flesta kanske ser det som enbart materiellt mätbart), men jag lägger även in faktorer som hälsa, frihet, "välmående" osv (kanske det som brukar kallas "livskvalitet"?). Jag är inte säker på att någon som i desperation och fattigdom tvingas in i prostitution kommer att uppnå eller förbättra det.
//Kristin
Vem säger att det är av desperation och fattigdom?
Tjejen i artikeln ville väl ha pengar för att resa?
inte fan vet jag, det här var typ 5år sen, vi tog en nattetur ute i det för stunden laglösa Berlin, jag säger till min kompis: ey, kolla hon som står vid bilen (hon stod typ i ngn läderdräkt kortkort kjol) ja fyfan va fin sa min polare, sen fortsatte vi nedför gatan och såg en Playboybrud stå på var sida om vägen med en 50meters avstånd, då förstod vi att vi hade hittat Berlins hjärta, resten är historia *popcorn*
Ja sen tog vi en tur förbi gatan varje kväll, låg en närbutik där med :em:
heheh farsan hade någon liknande berättelse fast det var nog mer 80-talet för hans del (tidigt 80-tal), och det var där jag hörde att det skulle vara lagligt med prostitution där. dom hade visst hittat någon bordell med brudar som satt nakna i skyltfönstret.. och inte var dom fula heller
Lasse Kongo
2005-11-17, 19:57
Reeperbahn? :P
Ärligt så vet jag inte vad gatan heter, kan iofsig ta reda på det, men ngn mer här måste ju ha varit där än bara jag =)
Ligger mitt i centrala Berlin typ, men det sjukaste alltså var hur tjejerna såg ut, lite tragiskt alltså, för det var inga horor i vanlig bemärkelse, de såg så förbannat bra ut allihopa, så man hade nästan lust att säga: sök till playboy istället för fan.
Inte för att jag klaga direkt, men är ni i Berlin är det värt att ta en tur där bara för o se hur vackra tjejerna är, sillisar o hela skiten haha, en tjej stod tom i kanindräkt, helvete va generalen salutera när hon försökte fånga mitt hjärta (plånbok)
Det här var iofsig under Loveparade, kanske mer drag på den gatan då än under vanliga dagar, har aldrig varit i Berlin under "nyktra" omständigheter så ja vet ej...
wintersnowdrift
2005-11-17, 20:00
Underskatta inte individens nyttomaximering. Givet förutsättningarna kommer varje individ att agera på ett sätt som maximerar dess nytta. Om någon prostituerar sig så är det för att alternativet inte medförde samma totala nytta när nettot räknats fram.
Ingen undkommer mikroekonomin.
Sett ur det perspektivet har du antagligen rätt. Jag är väl för mycket humanist som ständigt vill dra in icke-vetenskapliga begrepp, typ "lycka" etc, i mina resonemang...
:)
//Kristin
Nej, men Paris har jag! :D
Där har dom ju Pigalle o grejjer LOL!
Kom just på att det va Reeperbahn du snackar om! :thumbup:
wintersnowdrift
2005-11-17, 20:06
Ärligt så vet jag inte vad gatan heter, kan iofsig ta reda på det, men ngn mer här måste ju ha varit där än bara jag =)
Ligger mitt i centrala Berlin typ, men det sjukaste alltså var hur tjejerna såg ut, lite tragiskt alltså, för det var inga horor i vanlig bemärkelse, de såg så förbannat bra ut allihopa, så man hade nästan lust att säga: sök till playboy istället för fan.
Inte för att jag klaga direkt, men är ni i Berlin är det värt att ta en tur där bara för o se hur vackra tjejerna är, sillisar o hela skiten haha, en tjej stod tom i kanindräkt, helvete va generalen salutera när hon försökte fånga mitt hjärta (plånbok)
Det här var iofsig under Loveparade, kanske mer drag på den gatan då än under vanliga dagar, har aldrig varit i Berlin under "nyktra" omständigheter så ja vet ej...
Oranienburgerstrasse är känd för sina "glädjeflickor" samt för sina många restauranger. Själv besökte jag enbart den senare kategorin när jag var där.... ;)
//Kristin
Lasse Kongo
2005-11-17, 20:08
Nej, men Paris har jag! :D
Där har dom ju Pigalle o grejjer LOL!
Kom just på att det va Reeperbahn du snackar om! :thumbup:
Det ligger inga bordeller eller dylikt på denna gata, bara en lång jävla gata med massa gudomliga varelelser på varsida om vägen mmmmm....
Oooo Paris..... där har ja inte varit och utforskat, har dock varit tillsammans med en 50/50 norsk/fransyska HALLEEEELUULJAAAA! Hon kunde sitt franska *popcorn*
Lasse Kongo
2005-11-17, 20:09
Oranienburgerstrasse är känd för sina "glädjeflickor" samt för sina många restauranger. Själv besökte jag enbart den senare kategorin när jag var där.... ;)
//Kristin
ja, man måste äta med, det är viktigt :thumbup: :eating:
Sett ur det perspektivet har du antagligen rätt. Jag är väl för mycket humanist som ständigt vill dra in icke-vetenskapliga begrepp, typ "lycka" etc, i mina resonemang...
:)
//Kristin
Alltså, vi kan vara mjuka vi också. Lycka är väl egentligen det jag menar med "nytta" som är den vetenskapliga termen och är dessutom inte alls så svår att sätta monetära värden på. Och för att börja med lite fikonspråk så är marginalnyttan för exempelvis pengar (och självrespekt) avtagande. Den allra största nyttoökningen sker således när du går från 0 till 1 krona varför de flesta av oss som endast upplevt steget 1000-1001 SKR inte har någon aning om hur stor marginalnyttan kan vara för en extra tjänad krona.
Nu kommer den makabra slutklämmen
Anta att en kvinna har ganska stor självrespekt (SR) men väldigt lite pengar (P). Om prostution innebär ett byte mellan SR och P så kommer hon att uppnå en högre nytta genom att byta eftersom nyttan av en extra P är större än nyttoförlusten av en enhet SR. Allt enligt teorin avtagande marginalnytta, eller negativ andraderivata om du är intresserad av matematik.
Jag upprepar, ingen undkommer mikroekonomi, inte ens humanister.
klart man e desperat.... Så ja:D... Borde vara lagligt också.... För övrigt tycker jag att alla femenister borde deporteras till Soviet där de hör hemma! :)
klart man e desperat.... Så ja:D... Borde vara lagligt också.... För övrigt tycker jag att alla femenister borde deporteras till Soviet där de hör hemma! :)
tillsammans med dom som inte kan stava till feminister
Lasse Kongo
2005-11-17, 20:22
tilsamans med alla sprokpåliser
Tricklev
2005-11-17, 20:48
Tyst din femenist! *grr27*
Edit: Nej, ironi är för svårt på nätet, så jag lägger till en: :D
kimonque
2005-11-17, 20:50
nej! känns fel hur jag än vrider o vänder på det
//Kristin
Nej det är du nog inte, jag är nog rätt trög också.
Men för att förklara min ståndpunkt:
I ett sådant läge där man är så fattig så är kanske alternativet jobba i en smutsig högljudd fabrik 14 timmar och tjäna ännu mindre pengar. Är man "tvingad" in i prostitution av extrem fattigdom så har inte heller alternativen så hög levnadsstandard.
Jag personligen skulle nog aldrig kunna gå till en prostituerad som jag har sagt innan, jag kan även tycka synd om dem lite sådär överlägset som man gör. Jag skulle även aldrig vilja se någon tjej jag känner hamna i en sådan sits. Detta till trots så tycker jag man skall kunna respektera valet som en vuxen människa gör.
De tjejer som har sex med folk för droger kommer nog inte sluta även om man gör det illegalt, däremot så tar man bort att stöd från samhället. Ett stöd som dessa nog behöver.
Sedan angående flickor från t.ex. öststaterna som tvingas hit och sitter i ett hotellrum och tvingas ta emot kunder. Det är inte prostitution, det är frihetsberövande och upprepade våldtäkter och de ansvariga och alla som utnyttjar det skall åka in stenhårt i fängelse.
Nej.
Däremot måste jag säga precis som i tråden om kostym på begravningar.
Stahlberg :thumbup:
wintersnowdrift
2005-11-18, 10:24
Nej det är du nog inte, jag är nog rätt trög också.
I ett sådant läge där man är så fattig så är kanske alternativet jobba i en smutsig högljudd fabrik 14 timmar och tjäna ännu mindre pengar. Är man "tvingad" in i prostitution av extrem fattigdom så har inte heller alternativen så hög levnadsstandard.
Jag personligen skulle nog aldrig kunna gå till en prostituerad som jag har sagt innan, jag kan även tycka synd om dem lite sådär överlägset som man gör. Jag skulle även aldrig vilja se någon tjej jag känner hamna i en sådan sits. Detta till trots så tycker jag man skall kunna respektera valet som en vuxen människa gör.
De tjejer som har sex med folk för droger kommer nog inte sluta även om man gör det illegalt, däremot så tar man bort att stöd från samhället. Ett stöd som dessa nog behöver.
Sedan angående flickor från t.ex. öststaterna som tvingas hit och sitter i ett hotellrum och tvingas ta emot kunder. Det är inte prostitution, det är frihetsberövande och upprepade våldtäkter och de ansvariga och alla som utnyttjar det skall åka in stenhårt i fängelse.
Ok, då får jag nog avsluta med att konstatera att vi nog inte ligger så långt ifrån varandra trots allt.
Jag håller med om att alla vuxna människor i en ideal värld ska ha friheten att själv välja vad man vill göra med sig själv och sin kropp. Kanske kan man säga att lyxprostituerade i västvärlden har det valet (även om många nog måste passera en "moralisk gräns" både för att sälja och köpa sex. Moralen är dock individuell och så länge det är på frivillig basis och ingen mår dåligt är det fine för mig, även om jag inte delar samma värderingar.).
Tyvärr är ju problemet med prostitution betydligt mer komplicerat i praktiken; så länge det finns torskar som är beredda att köpa kommer det att finnas desperata tjejer (killar också för den delen) som är beredda att sälja. Många av dem går över den moraliska gränsen utan möjligheten att verkligen göra ett aktivt val genom frågan: "vad står jag för?". Nu blir jag personlig igen men skulle jag av någon anledning tvingas till detta gränsöverskridande, så skulle jag känna det som att jag förlorade min värdighet inför mig själv. Jag värnar (liksom du antar jag) om varje individs rätt till det fria valet och upprätthållande av den egna moralen.
Människohandel är ett av de värsta brott jag kan tänka mig just på grund av det du skriver - frihetsberövande och våldtäkt är så oerhört kränkande. Jag förmodar att alla "friska" människor anser att trafficking är förkastligt - även de som säger sig vara beredda att köpa sex.
//Kristin
Pudzianovski
2005-11-18, 10:29
Vad tycker ni om porrfilm? Mår alla de oxå skit? Säljer de oxå sina kroppar/tjänster? Är de samma sak som att sälja sex?
Eller tycker ni det är lika illa och vägrar se på det?
Vad tycker ni om porrfilm? Mår alla de oxå skit? Säljer de oxå sina kroppar/tjänster? Är de samma sak som att sälja sex?
Eller tycker ni det är lika illa och vägrar se på det?
Så länge man inte betalar för det så är det okej. :D Jag har snackat med en p-brutta och hon sa att det var rätt kul.
bah, tråden startades för två dagar sen... redan +200 post
ORKAR inte gå igenom allt, vill nån sammanfatta debatterna? :em:
wintersnowdrift
2005-11-18, 10:36
Alltså, vi kan vara mjuka vi också. Lycka är väl egentligen det jag menar med "nytta" som är den vetenskapliga termen och är dessutom inte alls så svår att sätta monetära värden på. Och för att börja med lite fikonspråk så är marginalnyttan för exempelvis pengar (och självrespekt) avtagande. Den allra största nyttoökningen sker således när du går från 0 till 1 krona varför de flesta av oss som endast upplevt steget 1000-1001 SKR inte har någon aning om hur stor marginalnyttan kan vara för en extra tjänad krona.
Nu kommer den makabra slutklämmen
Anta att en kvinna har ganska stor självrespekt (SR) men väldigt lite pengar (P). Om prostution innebär ett byte mellan SR och P så kommer hon att uppnå en högre nytta genom att byta eftersom nyttan av en extra P är större än nyttoförlusten av en enhet SR. Allt enligt teorin avtagande marginalnytta, eller negativ andraderivata om du är intresserad av matematik.
Jag upprepar, ingen undkommer mikroekonomi, inte ens humanister.
Hm. Men har hon verkligen nyttomaximerat sin "lyckokvot" genom att byta SR mot P? Ok - om man värderar livet högst och valet står mellan självrespekt och död eller prostitution och liv, kanske man kan se det så. Men rent psykologiskt skulle ju en människa som tvingas göra avkall på självrespekten kunna må sämre än en människa med självrespekt men lite pengar? Kan man verkligen se det som att nyttan av extra P alltid väger upp förlusten av SR? Har självrespekt och pengar samma "matematiska lyckovärde"?
Den negativa andraderivatan lämnar jag nog därhän - mitt matematikintresse sträckte sig inte längre än till MaC ;).
//Kristin
Hm. Men har hon verkligen nyttomaximerat sin "lyckokvot" genom att byta SR mot P? Ok - om man värderar livet högst och valet står mellan självrespekt och död eller prostitution och liv, kanske man kan se det så. Men rent psykologiskt skulle ju en människa som tvingas göra avkall på självrespekten kunna må sämre än en människa med självrespekt men lite pengar? Kan man verkligen se det som att nyttan av extra P alltid väger upp förlusten av SR? Har självrespekt och pengar samma "matematiska lyckovärde"?
Den negativa andraderivatan lämnar jag nog därhän - mitt matematikintresse sträckte sig inte längre än till MaC ;).
//Kristin
Ja, eftersom personen valde att prostituera sig har denna maximerat sin lycka. Du väljer alltid det som ger dig störst nytta. Alltid. Om tillskottet av pengar inte skulle uppväga förlusten av självrespekt blir valet ett annat.
Klargör en sak till, man omsätter abstrakta ting i reda pengar innan man gör några som helst beräkningar. Det monetära värdet på självrespekt vet jag inte om forskning försökt utröna, men man upphör aldrig att förvånas vad som finns i forskningasarkiven.
Det vore kanske ett intressant men något makabert område att fördjupa sig i. Om vi, som många här tror, antar att man förlorar all sin självrespekt när man säljer sex, så är det monetära värdet på självrespekt lika med reservationspriset för varje individ. Ett stort sample samt lite trolleri i lämplig statistikmjukvara och vi har en formel för sambandet mellan självrespekt och pengar
bah, tråden startades för två dagar sen... redan +200 post
ORKAR inte gå igenom allt, vill nån sammanfatta debatterna? :em:
Sammanfattning (Jag har heller inte läst allt, men jag gissar):
Trance lever som vanligt i sin förvirrade drömvärld där sexköp är en lycklig gladporrkomedi, och merparten av alla prostituerade är självständiga starka kvinnor, med bägge fötterna på jorden, som väljer att hora sig som sitt drömyrke. Trance har som vanligt fel, och är som vanligt förvirrat världsfrånvänd. Några torskar lurar sig själv till att tro att det är sant och håller med, och några vettiga debatterar emot.
HookersUnited
2005-11-18, 14:17
Eller som jag sålde mig till hookersunited för 1000:-?
Det skulle vara rena rånet :cryout:
Trance lever som vanligt i sin förvirrade drömvärld där sexköp är en lycklig gladporrkomedi, och merparten av alla prostituerade är självständiga starka kvinnor, med bägge fötterna på jorden, som väljer att hora sig som sitt drömyrke. Trance har som vanligt fel, och är som vanligt förvirrat världsfrånvänd. Några torskar lurar sig själv till att tro att det är sant och håller med, och några vettiga debatterar emot.
Så jobbigt kan det inte ha varit morte. Inlägget finns t.o.m. på denna sidan.
Langster
2005-11-18, 14:37
Rätt märkligt att folk tror att alla val folk gör alltid är det de helst av allt vill. Eller att de ens tror att det valet är rätt.
Finns ju väldigt många som väljer att skada sig själva eller till och med begå självmord. Även människor här i "lyckliga" västvärlden.
Det finns gott om folk som väljer att göra sig själva illa på ett eller annat sätt eftersom de tycker att de förtjänar det, eller för att det är det enda sättet de kan känna något alls. Eftersom de vill ha nåt att må dåligt för, istället för att bara må dåligt...
Jag tror säkert att det finns enstaka horor som gillar det de gör och mår bra i övrigt, men de är i minoritet, det är jag övertygad om (ja jag gissar, precis som alla de som tror att horor mår bra).
Rätt märkligt att folk tror att alla val folk gör alltid är det de helst av allt vill.
Tycker du? Vad väljer du; pest eller kolera? Jag gissar på att du kommer att välja det du tror är bäst, sen om det blir rätt eller inte hör egentligen inte hit.
Ja, bra jobb med att inte "orka" läsa allt. Vem fan har sagt att det är en lycklig värld. Jag säger att vuxna människor skall få ta vissa beslut och man skall inte lagstifta mot allt. Det är jobbigt när folk inte tar de beslut som eran moral säger att de skall ta, buhuh.
Langster
2005-11-18, 14:45
Det gamla argumentet att "du själv inte skulle vilja att din dotter skulle prostituera sig" är delvis ologiskt. Jag skulle inte vilja att min dotter skulle prostituera sig, men detta beror på att arbetet har låg status samt på att det (pga samhällets inställning) kan vara farligt. Om prostitution skulle ske under säkra, kontrollerade förhållanden skulle min dotter gärna få syssla med det.
Men om det fanns lagliga bordeller osv och allt var kontrollerat och fint så skulle hon gärna få jobba där va? Hiho, och du skulle gärna höra på dina arbetskamraters snack i fikarummet om hur skön hon är att ****** i röven då också? HAHAHAHA!!! Du har ingen dotter va?
Langster
2005-11-18, 14:48
Tycker du? Vad väljer du; pest eller kolera? Jag gissar på att du kommer att välja det du tror är bäst, sen om det blir rätt eller inte hör egentligen inte hit.
Det du inte förstår är att en del väljer fel val mer eller mindre medvetet. I U-länder kanske man inte har nåt val (även om man hellre skulle vilja göra nåt annat) men här i Sverige finns det aldrig någon som är tvungen att försörja sig genom prostitution. Här finns en mängd andra valmöjligheter.
Det du inte förstår är att en del väljer fel val mer eller mindre medvetet. I U-länder kanske man inte har nåt val (även om man hellre skulle vilja göra nåt annat) men här i Sverige finns det aldrig någon som är tvungen att försörja sig genom prostitution. Här finns en mängd andra valmöjligheter.
Jodå, jag förstår alldeles utmärkt vad du menar. Men jag anser ändå att en person vid varje givet tillfälle väljer det som denne anser är bäst. Valmöjligheter har man alltid, men det är inte alltid någon av dem är bra.
Vad vill du ha sagt? Att horor i Sverige är inne i branschen med högre grad av frivillighet än i U-länderna?
Må så vara. Det förändrar inte diskussionen eller det faktum att man alltid väljer det som utifrån givna förutsättnigar är bäst för en. Det felaktiga valet du pratar om försumbart, man kan ju oftast bara sluta att sälja sex ifall man gjort fel val.
Langster
2005-11-18, 15:03
Vad vill du ha sagt? Att horor i Sverige är inne i branschen med högre grad av frivillighet än i U-länderna?
Må så vara. Det förändrar inte diskussionen eller det faktum att man alltid väljer det som utifrån givna förutsättnigar är bäst för en. Det felaktiga valet du pratar om försumbart, man kan ju oftast bara sluta att sälja sex ifall man gjort fel val.
Du vill inte förstå vad jag säger va?
Det handlar inte om frivillighet. Om alla kunde välja precis vad de ville så skulle ingen behöva svälta eller vara fattig eller dö av sjukdomar eller fastna i ett drogberoende eller må dåligt i över huvudtaget. Om man kunde välja precis vad man ville så skulle man nog inte behöva jobba alls.
De flesta väljer nog det val de tror är bäst just då, ja. Men med stor säkerhet vet man också om valet är FEL även om det verkar bäst. Och att man kommer att må dåligt av det. En del väljer sådana val just pga det det också.
Det handlar inte om frivillighet. Om alla kunde välja precis vad de ville så skulle ingen behöva svälta eller vara fattig eller dö av sjukdomar eller fastna i ett drogberoende eller må dåligt i över huvudtaget. Om man kunde välja precis vad man ville så skulle man nog inte behöva jobba alls.
De flesta väljer nog det val de tror är bäst just då, ja. Men med stor säkerhet vet man också om valet är FEL även om det verkar bäst. Och att man kommer att må dåligt av det. En del väljer sådana val just pga det det också.
Vilken trevlig retorisk fråga du inledde med!
Svält, fattigdom eller sjukdom handlar inte om individens val i varje given situation, vilket är vad jag och Jax försöker förklara.
Hade du läst skaparns inlägg ordentligt så inser du att ditt första stycke inte hör till saken och att ditt andra stycke betyder att du håller med honom.
Ok, för att tycka till seriöst på riktigt och inte bara tjyvpika Trance.
Fritt val, blaha, blaha, blaha. Det är olagligt (iaf borde) att amputera sig på flit, knarka, och begå självmord. Prostitution faller under samma självdestruktiva kategori, utan undantag, och borde vara illegalt och straffbart i all form. Sex är ingen mänsklig rättighet som folk skall kunna köpa sig till, och vi lever i ett farligt översexualiserat samhälle och folk måste börja våga moralisera och fördöma mera och sluta vara så fånigt liberala hela tiden.
Så om man valt det själv är allt okej? Stämmer ju inte riktigt med rådande lagstiftning ngnstans vad jag vet iofs.
Langster
2005-11-18, 15:25
Hade du läst skaparns inlägg ordentligt så inser du att ditt första stycke inte hör till saken och att ditt andra stycke betyder att du håller med honom.
Nog för att mitt första stycke inte hade med saken mer än att visa på hur omöjligt det kan vara för vissa att välja... Även om man bor i Sverige kan vissa val vara omöjliga att göra för vissa personer. Utgå inte alltid från ert eget perspektiv.
Resten undviker ni fortfarande att förstå. Morte förstår.
viktor88
2005-11-18, 15:26
nej aldrig.
förspelet ska va me och tjejen ska ju gilla en.
Fusk och betala ju, blir ju för lätt och få tjejen till sängen då, ingen sport då ju :D
Så om man valt det själv är allt okej? Stämmer ju inte riktigt med rådande lagstiftning ngnstans vad jag vet iofs.
Det har jag förvisso inte påstått. Det kan fortfarande vara olagligt, och brottsbalken är ju sådan att den inte går att förhandla bort. Därför ska vi innan vi olagligförklarar hor fråga oss varför vi gör det. Är det för att vi månar om individen har vi ju bestämt åt denna att sex är något heligt, vilket alla är fria att tycka, men man ska nog vara beredd att de egna värderingarna inte överensstämmer med andras.
Det är just därför jag vill dela upp den fråga i dess beståndsdelar. Annars fastnar vi i diskussioner om t.ex. koppleri och droger vilka till viss del kan orsakas av den lagstiftning vi har och inte fenomenet sexhandel. I en diskussion om etik har lagen ingen betydelse. Lagen ska återspegla våra värderingar, inte tvärtom.
edit: förtydligande
Nog för att mitt första stycke inte hade med saken mer än att visa på hur omöjligt det kan vara för vissa att välja... Även om man bor i Sverige kan vissa val vara omöjliga att göra för vissa personer.
Det är en väldig skillnad på att inte kunna välja och att vissa val inte är tillgängliga. Blanda ej de två.
Utgå inte alltid från ert eget perspektiv.
Där är vi rörande överens.
Det har jag förvisso inte påstått. Det kan fortfarande vara olagligt, och brottsbalken är ju sådan att den inte går att förhandla bort. Därför ska vi innan vi olagligförklarar hor fråga oss varför vi gör det. Är det för att vi månar om individen har vi ju bestämt åt denna att sex är något heligt, vilket alla är fria att tycka, men man ska nog vara beredd att de egna värderingarna inte överensstämmer med andras.
Det är just därför jag vill dela upp den fråga i dess beståndsdelar. Annars fastnar vi i diskussioner om t.ex. koppleri och droger vilka till viss del kan orsakas av den lagstiftning vi har och inte fenomenet sexhandel. I en diskussion om etik har lagen ingen betydelse, den ska återspegla våra värderingar, inte tvärtom.
Tja nu är ju det ju iofs inte olagligt att sälja sin kropp bara att köpa eller sälja ngn annans i Sverige, eller? Märklig lag om du frågar mig.
Men om man frågar om det är oetiskt att köpa sex så ja inte är det helt rätt. Är väl ingen fanatisk motståndare själv men i många fall rör det sig ju om ett fortsatt utnytjande av en person som av varierande anledningar har någon form av psykisk skada i bakgrunden som har gett henne/honom de värderingar som krävs för att ens se att sälja sin kropp till människor som de oftast finner motbjudande som en möjlighet. Att utnytja någon i den situationen måste väl ses som oetiskt, men bland alla andra utnytjanden som sker i vår värld är det väl inget som folk pinnar upp på pidestalen och predikar som otroligt hemskt i dagsläget iofs.
Fast det är givetvis en generalisering. Vore smått intressant att se undersökningar om detta iofs.
stahlberg
2005-11-18, 15:48
Langster : Jag har ingen dotter. Om jag hade en skulle jag försöka uppfostra henne enligt mina normer, och i viss mån påverka henne i hennes val. Men ju äldre hon skulle bli, desto mera skulle hon få välja själv (och eventuellt göra sina misstag själv också. Det är så vi människor växer).
Jag skulle inte rekommendera min dotter att bli prostituerad. En orsak till detta är att den prostituerades yrke måste utföras under otrygga förhållanden, yrket är riskabelt på flera sätt. Den andra orsaken är att yrket har låg status. Om min dotter vore prostituerad skulle hon vara tvungen att vara mycket stark för att utstå det ogillande hon skulle mötas av.
Sex är enligt min åsikt en privatsak. Jag skulle inte gilla att höra min dotters pojkvän berätta för mig hur skön hon är att ha sex med. Om hon skulle arbeta som prostituerad skulle jag inte heller vilja höra av mina arbetskamrater/hennes kunder hur skön hon är. Och sanna mina ord : det skulle de inte heller berätta om jag sade ifrån. Däremot skulle de gärna få vara hennes kunder om de så skulle vilja.
Tja nu är ju det ju iofs inte olagligt att sälja sin kropp bara att köpa eller sälja ngn annans i Sverige, eller? Märklig lag om du frågar mig.
Men om man frågar om det är oetiskt att köpa sex så ja inte är det helt rätt. Är väl ingen fanatisk motståndare själv men i många fall rör det sig ju om ett fortsatt utnytjande av en person som av varierande anledningar har någon form av psykisk skada i bakgrunden som har gett henne/honom de värderingar som krävs för att ens se att sälja sin kropp till människor som de oftast finner motbjudande som en möjlighet. Att utnytja någon i den situationen måste väl ses som oetiskt, men bland alla andra utnytjanden som sker i vår värld är det väl inget som folk pinnar upp på pidestalen och predikar som otroligt hemskt i dagsläget iofs.
Fast det är givetvis en generalisering. Vore smått intressant att se undersökningar om detta iofs.
Det är en ytterst märklig lag, det håller jag med om. Tanken är väl att betona säljaren som offer, vilket det faktum att denna diskussion ens uppkommit visar, inte är helt klart. Forskning skulle helt klart vara av godo, men det blir svårt att frånkoppla värderingar hos de som utför den. Visserligen inget nytt men det finns inte en chans i helvetet att ROKS skulle komma fram till något annat än att det rör sig om ett utnyttjande. Detsamma gäller såklart liberaliseringsförespråkarna.
Vidare så träffar du en öm punkt på vår samhällskropp(tm pastor Green). Vi drar ju nytta av människors utsatthet varje gång vi handlar en produkt som framställts till lönekostnader andra än de i Sverige.
Det är exempelvis OK att lägga ut produktion på lettisk entrepenad medan det är oetiskt att ha dem jobbandes här med samma villkor som i Lettland.
stahlberg
2005-11-18, 16:04
Grahn : Du anser att det är en gradskillnad mellan att vara prostituerad och att vara gatsopare. Du förmodar, att jag hellre ser min dotter sopa gator än idka sex som yrke. Detta har du alldeles rätt i. Samtidigt är det BEKLAGLIGT.
Det är beklagligt av den orsaken att det visar att också jag i viss mån hjärntvättats av den västerländska kulturens snedvridna och dubbelmoraliska syn på sex och sexualitet. Vi påstår att vi är öppna, frimodiga, fördomsfria och har en positiv syn på sex. Men egentligen är det helt tvärtom.
Hunger är ett av människans primära behov. Orsaken till att vi blir hungriga är den att vi ska äta för att överleva (och för att människosläktet ska göra det). Också behovet av sex är ett grundläggande behov. Detta behov är till för att vi ska fortplanta oss (och för att människosläktet därigenom ska fortleva).
Människan har småningom "förädlat" sina grundläggande behov. Vi äter inte mera BARA för att vi är hungriga. Vi äter för att det är gott, för att det ger oss njutning, för att det kan innebära social samvaro etc. Också sexbehovet är på samma sätt förädlat : vi utövar sex också av andra orsaker än för att fortplanta oss (tvärtom hindrar vi ofta fortplantningsmöjligheten med hjälp av preventivmedel).
Om jag njuter av en god middag kommer ingen att se ner på mig på något sätt. Men om jag idkar sex med någon jag inte är gift med - eller framförallt med en som säljer sexuella tjänster - kommer människor genast att anklaga mig för allt möjligt. Detta beror på att vårt västerländska samhälle har en synnerligen dubbelmoralisk syn på sex : å ena sidan är det naturligt och skönt, å andra sidan är det belagt med skam och skuld.
Redan när vi som barn fördomsfritt och nyfiket "leker doktor" och utforskar varandras kroppar råkar vi ut för detta. Om en vuxen kommer på oss försöker han/hon genast få oss att känna skam och skuld, som om vi gör något avskyvärt. Att t.ex köpa porr (bilder av kvinnor eller par som visar sig nakna eller idkar sex) betyder att vi "förnedrar kvinnan". Exemplen på hur sex är tabubelagt och avskyvärt i vårt samhälle är många.
Om inställningen till sex och sexualitet vore annorlunda kunde sex vara skönt utan att vara skamligt, och prostitution kunde vara ett yrke som alla andra.
stahlberg
2005-11-18, 16:07
Langster : Du har rätt i att vi tror olika. Du tror att majoriteten av alla prostituerade är olyckliga. Jag tror inte nödvändigtvis att de är lyckliga, men att de är lyckligaRE än om de inte vore prostituerade.
SKILLNADEN mellan oss är att DU (och dina gelikar) försöker BESTÄMMA HUR ANDRA SKA GÖRA SINA VAL. Jag (och mina gelikar) vill låta folk bestämma själva. För egen del är jag inte så perfekt att jag alltid vet vad som är bäst för andra.
stahlberg
2005-11-18, 16:12
Jag vill ännu påpeka att en prostituerad INTE säljer sin kropp. Om jag köper en kropp så äger jag den efteråt. Dessutom kan jag i princip välja vad jag ska göra med denna köpta kropp.
En prostituerad säljer sexuella tjänster.
Uttrycket att "sälja sin kropp" i samband med prostitution har kommit till som en följd av det västerländska samhällets syn på sexualitet, som jag försökte beskriva i ett inlägg här ovan.
wintersnowdrift
2005-11-18, 16:30
Ja, eftersom personen valde att prostituera sig har denna maximerat sin lycka. Du väljer alltid det som ger dig störst nytta. Alltid. Om tillskottet av pengar inte skulle uppväga förlusten av självrespekt blir valet ett annat.
Klargör en sak till, man omsätter abstrakta ting i reda pengar innan man gör några som helst beräkningar. Det monetära värdet på självrespekt vet jag inte om forskning försökt utröna, men man upphör aldrig att förvånas vad som finns i forskningasarkiven.
Det vore kanske ett intressant men något makabert område att fördjupa sig i. Om vi, som många här tror, antar att man förlorar all sin självrespekt när man säljer sex, så är det monetära värdet på självrespekt lika med reservationspriset för varje individ. Ett stort sample samt lite trolleri i lämplig statistikmjukvara och vi har en formel för sambandet mellan självrespekt och pengar
Ja, för mig känns det väldigt främmande att värdera min självrespekt i pengar. Antagligen för att jag aldrig har konfronterats med det (och förhoppningsvis kommer jag, tack vare att jag vuxit upp under goda ekonomiska och sociala förhållanden, inte att behöva göra det heller...). Men visst, antagligen har även min värdighet en prislapp.
I just fallet prostitution p.g.a. fattigdom hoppas jag i så fall att man kan få upp värdet på självrespekt så pass högt att ingen ska tvingas nyttomaximera sin lycka genom att "ofrivilligt" sälja sex. Men det är ju den moral/förhoppning jag har, kanske delas den inte av alla.
//Kristin
Stalhlberg, jag förstår hur du menar men det känns inte riktigt som om det du säger är riktigt helt verklighetsanpassat. Man kan ju inte utgå från en verklighet som inte finns och sedan argumentera för att det som gäller där borde gälla här.
stahlberg
2005-11-18, 17:19
Grahn : Det har du förstås rätt i. Mina personliga åsikter ändrar inte på samhället eller på samhällets inställning till vare sig sex eller prostitution.
Jag anser dock ändå, att det finns människor som tvingats att bli prostituerade och människor som frivilligt valt att prostituera sig. De som av någon orsak tvingats göra det är säkert inte lyckliga med sin tillvaro. Av dem som är frivilliga finns säkert en - möjligen stor - grupp som inte mår bra, samt en grupp som är nöjda över sin situation.
De (frivilliga) som inte mår bra har troligen andra orsaker än prostitutionen till att må dåligt. Somliga har kanske ångrat sig, men har svårt att ta sig ur sin situation.
Allt detta är säkert helt möjligt. Jag tror dock ändå att DE FLESTA (FRIVILLIGA) PROSTITUERADE HELLRE PROSTITUERAR SIG ÄN ÄNDRAR SIN LIVSFÖRING/SITT YRKE.
Också om jag har fel tycker jag inte att jag - eller andra duktiga(?) medborgare, typ Langster eller Nina Lätt - har rätt att bestämma hur andra okända (i detta fall prostituerade) människor känner sig. Jag tycker inte heller att vi har rätt att sitta och bestämma att andra - t.ex de som säljer eller köper sextjänster - ska ändra sina livsval. Många människor vet alltid vad som är rätt resp. fel, och försöker pracka sina åsikter på andra i form av att bestämma hur dessa andra ska göra. Detta gäller inte bara ifråga om prostitution.
I situationer där människor kan skada andra eller samhället, eller där människor själva begär hjälp att komma ut ur en viss livssituation, tycker jag vi har rätt att ingripa. Men att lagstiftningsvägen bestämma vilka religiösa, politiska eller (som i dethär fallet) moraliska åsikter folk ska ha tycker jag kommer farligt nära diktatur (även om det sker "i smyg", på demokratisk väg).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.