Visa fullständig version : Nödvändigt med kolhydrat efter träningsdrinken?
Om man tränar på kvällen; Är de nödvändigt att äta en kolhydratrik måltid efter träningsdrinken (som innehåller snabbt protein och kolhydrat) eller räcker det med kolhydraterna som man får i sig i träningsdrinken? Frågar detta eftersom jag försöker äta lite kolhydrater på kvällen.
King Grub
2005-11-16, 16:54
Nödvändigt - nej. Men det finns inget negativt med kolhydratintag timmarna efter träning, tvärtom ger det glykogeninlagring under tiden musklerna än som känsligast, minskad muskelnedbrytning och stimulering av proteinbalansen (om är marginell sådan).
Nödvändigt - nej. Men det finns inget negativt med kolhydratintag timmarna efter träning, tvärtom ger det glykogeninlagring under tiden musklerna är som känsligast, minskad muskelnedbrytning och stimulering av proteinsyntesen (om är marginell sådan).
Tack för svaret! Så det är ingen risk att träningen är bortkastad och att man får sämre resultat om jag inte fyller på med ett mål kolhydrater (förutom träningsdrinken) efter träningen, utan bara intar mål med protein?
King Grub
2005-11-16, 17:08
Bortkastad - nej. Men kolhydrat ger glykogeninlagring under tiden musklerna är som känsligast, minskad muskelnedbrytning och stimulering av proteinbalansen (om än marginell sådan).
Det finns inget positivt med att utesluta kolhydrat - bara negativa saker.
Har en fråga till dig Grub...i all vänlighet...kan du med några korta meningar förklara på vilket sätt kolhydratintaget stimulerar proteinsyntesen?
King Grub
2005-11-16, 20:31
Den anabola effekten, dvs positiv påverkan på proteinbalansen efter kolhydratintag kommer främst från minskad proteinnedbrytning.
Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise.
J Appl Physiol. 2004 Feb;96(2):674-8. Effect of carbohydrate intake on net muscle protein synthesis during recovery from resistance exercise.
negative
2005-11-17, 15:49
Företräningsdrinken då, går det att skippa kolisarna i den också utan större minskning av proteinsyntesen ?
Företräningsdrinken då, går det att skippa kolisarna i den också utan större minskning av proteinsyntesen ?
Nja... själva meningen med drinken precis innan tränigen är ju att du ska få upp insulinnivåerna och även "peaka" aminosyrorna i kroppen. Utesluter du kolhydraterna här så kan du nog lika gärna bara ta en drink efter träning.
Grub kanske kommer och reviderar detta dock efter senaste forskningsrönen... :D
King Grub
2005-11-17, 16:07
Påverkar inte proteinsyntsen. Däremot minskar kolhydrat proteinnedbrytningen och ger bättre proteinbalans.
Vad är viktigast: Att ha kolhydrater i träningsdrinken direkt efter träning, eller att äta kolhydrater i målet efter träningsdrinken? Alltså kan man skippa kolhydrater i träningsdrinken och bara ta vasslepulver och sedan äta kolhydrater till målet efter träningsdrinken? (ca 30-60 min efter träning). Eller är det bästa att inta kolhydrater vid båda dessa mål?
Lasse Kongo
2005-11-17, 20:13
Jag föredrar lite snabba kolisar direkt efter passet, dock ej malto! mest för att jag kör slut på mig helt och hållet, så de snabba kolisarna väcker mig till liv igen så att jag orkar gå hem, och väl hemma äter jag ett mål direkt med bra kolhydrater (pasta/ris/potatis)
Funkar bra för mig, kör riskakor/banan efter.
King Grub
2005-11-17, 20:26
Vad är viktigast: Att ha kolhydrater i träningsdrinken direkt efter träning, eller att äta kolhydrater i målet efter träningsdrinken? Alltså kan man skippa kolhydrater i träningsdrinken och bara ta vasslepulver och sedan äta kolhydrater till målet efter träningsdrinken? (ca 30-60 min efter träning). Eller är det bästa att inta kolhydrater vid båda dessa mål?
Glykogeninlagringen sker som snabbast vid kolhydratintag direkt efter passet. Detta minskar också muskelnedbrytningen.
Tar du protein före passet stimulerar det proteinsyntesen 1 h efter passet. Proteinintag direkt efter passet är onödigt: den närmaste timmen efter styrketräning är proteinsyntesen ändå inte förhöjd över nivåerna i vila.
Niclaaas
2005-11-17, 20:35
Glykogeninlagringen sker som snabbast vid kolhydratintag direkt efter passet. Detta minskar också muskelnedbrytningen.
Tar du protein före passet stimulerar det proteinsyntesen 1 h efter passet. Proteinintag direkt efter passet är onödigt: den närmaste timmen efter styrketräning är proteinsyntesen ändå inte förhöjd över nivåerna i vila.
så under passet är en bra idé? tar själv en protein/maltodrink med första klunken innan första set och sista klunken efter sista set.
Hm. Så det som gäller nu är att få i sig protein innan passet och kolhydraterna direkt efter passet ?
Att ta en halv gainer innan och den andra halvan efter träningspasset gäller inte längre mao. ?
King Grub
2005-11-17, 20:47
Protein före passet stimulerar proteinsyntesen efter passet dramatiskt mycket mer än proteinintag då.
Kolhydrat sänker dramatiskt aminosyreupptaget i muskulaturen den kommande timmen, för att därefter lika dramatiskt öka aminosyreupptaget i muskulaturen ett par timmar.
Proteinsyntesen 1 h efter passet sköter alltså proteinintaget före träningen om.
Kolhydrat direkt efter passet maximerar glykogeninlagringen hastighet när muskeln är som känsligast, minskar muskelnedbrytningen, samt ökar aminosyreupptaget timme 1-3 efter passet.
Proteinintag 1 h efter passet passar in tidsmässigt med den kolhydratåstadkomna aminosyreupptagsförhöjningen som påbörjas vid det tillfället, och stimulerar proteinsyntesen timme 2-3 mycket mer än proteinintag direkt efter träningen.
Dom närmaste 60-90 minuterna efter passet händer ingenting med proteinsyntesen; den är inte förhöjd över vilonivåer. Därefter sticker den i höjden, stimulerad främst av proteinintag före träning.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/prot1.JPG
Ok ! Nya rön ?
Då är det alltså bra att ta vassle direkt innan, maltodextrin direkt efter passet för att sedan fylla på med ytterligare protein en timme efter träningspasset.
King Grub
2005-11-17, 21:14
Ja, men om det gör några gram extra i muskeltillväxt per månad jämfört med att gå hem och äta middag i stället har jag ingen aning om. Skulle heller aldrig falla mig in att hålla på och dela upp och dutta.
Nej, jag kommer inte heller att ändra mitt gainer-intag, men det är alltid bra och kul med nya kunskaper i teorin :)
Proteinintag direkt efter passet är onödigt: den närmaste timmen efter styrketräning är proteinsyntesen ändå inte förhöjd över nivåerna i vila.
Så är det helt meningslöst att ta en proteindrink direkt efter träning? Förvirrad... :confused:
Lasse Kongo: Tar du protein efter träning eller enbart snabba kolhydrater?
Om man säger så här; är det bättre att skippa i proteindrinken direkt efter träning och istället sticka direkt hem efter träningen och äta ett ordentligt mål med kolhydrater och protein? Och ska då dessa kolhydrater vara snabba?
King Grub
2005-11-17, 22:10
Inlägget överst på sidan säger vad jag tror/vet. Gör det skillnad i X antal gram extra muskelmassa över tidsperioden Y? Det vet jag inte.
Det är säkert viktigare att det finns essentiella aminosyror tillgängliga, än exakt vilken minut man tillför dom eller från vilken källa.
Blir det för krångligt, blir det sällan roligt.
Vad som är säkert, är att protein före träning har mycket större effekt på proteinsyntesen efter träning än vad protein då, efter träningen, har, både i teori och praktik.
ok! Om jag nu skulle ta proteindrink före träningen (vilket jag inte vet om jag ska) men ska man då ta drinken precis efter uppvärmningen och ska man ta kolhydrater då också?
King Grub
2005-11-17, 22:26
Proteinet gör sig nog bäst en 30-0 minuter före träning. Någonstans där.
Kolhydrat så nära inpå som möjligt. Om du vill. Samma sak här som svaret i början av tråden: det påverkar inte proteinsyntesen, men minskar muskelnedbrytning och bidrar till bättre proteinbalans. Inget negativt med det (förutom mer kalorier under deff), tvärtom.
keffat_liv
2005-11-17, 22:28
Proteinet gör sig nog bäst en 30-0 minuter före träning. Någonstans där.
Nyfiken som jag är så undrar jag varför det är bäst att ta proteinet just 30 min innan? Tror inte du har förklarat det någonstans.
King Grub
2005-11-17, 22:30
Aminosyrenivåerna i plasman stiger inte samma sekund som du klunkar proteindrinken. Och framförallt sker inte inbyggningen av aminosyror som muskelprotein ögonblickligen. Det är inte intravenös aminosyreinjektion det handlar om (hoppas jag).
"The stimulation of net muscle protein synthesis when EAC is consumed before exercise is superior to that when EAC is consumed after exercise. The combination of increased amino acid levels at a time when blood flow is increased appears to offer the maximum stimulation of muscle protein synthesis by increasing amino acid delivery to the muscle and thus amino acid availability."
Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E197-E206, 2001;
King Grub
2005-11-17, 22:38
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/dsfsdfdf.JPG
Anabolic Effect of Whey Protein After Exercise, R Wolfe, IWC 4th International Whey Conference 2005.
keffat_liv
2005-11-17, 22:40
tack
rubber_duck
2005-11-18, 11:34
Bör man förfara på något annat sätt om man käkar vanlig mat med långsamma kolhydrater 60-90min före träning?
Slartibartfast
2005-11-21, 11:09
Så istället för att ta 25 g protte och 70 g malto direkt efter passet så vore det bättre att ta protten före passet (med t.ex 30 g av malton för att minska oxidationen) och resten av malton direkt efter passet, eller borde man köra full dos malto också efter passet? Blir lite mycket socker då.
Skulle inte orka ändra på hur jag gör nu, men om protte direkt efter passet är bortkastat, så börjar man ju undra lite om man ändå borde.
Eller vore det enklast/bättre än att ta drinken efteråt, att helt enkelt slänga i sig hela drinken direkt före passet och sen äta riktig mat en timme efter passet? Eller är snabba kolisar direkt efter passet väsentliga?
King Grub
2005-11-21, 11:21
Så istället för att ta 25 g protte och 70 g malto direkt efter passet så vore det bättre att ta protten före passet (med t.ex 30 g av malton för att minska oxidationen) och resten av malton direkt efter passet, eller borde man köra full dos malto också efter passet? Blir lite mycket socker då.
Maltodextrin är inte socker.
Inget negativt med kolhydrat, "full dos", efter passet, annat än kanske kalorimässigt.
Eller är snabba kolisar direkt efter passet väsentliga?
Kolhydrat efter träning minskar proteinnedbrytningen för en bättre proteinbalans, och musklerna är som känsligast för glykogeninlagring vid den tidpunkten.
Ryska_raketen
2005-12-20, 18:43
Om man kör en timme , och splittar upp det då? Alltså om man börjar dricka sin drink när det är 30 min kvar och framåt, borde inte det vara "bättre" än att ta den när man är klar ?
King Grub
2005-12-20, 18:46
Kolhydrat under träning minskar proteinnedbrytning och bidrar till högre exogen kolhydratoxidation och därmed möjlig prestationsförbättring.
Ryska_raketen
2005-12-20, 18:47
Kolhydrat under träning minskar proteinnedbrytning och bidrar till högre exogen kolhydratoxidation och därmed möjlig prestationsförbättring.
¨
hmm ;)
men möjlig prestationsförbättring kopplade jag :D
tack!
Protein före passet stimulerar proteinsyntesen efter passet dramatiskt mycket mer än proteinintag då.
Studierna är gjorda på personer som var fastande, men sedan fick/inte fick protein just inpå passet. Kan man verkligen dra dina slutsatser och applicera dem på människor som ätit vanlig mat ca 60 min före passet, vilket alla gör?
Dom närmaste 60-90 minuterna efter passet händer ingenting med proteinsyntesen; den är inte förhöjd över vilonivåer. Därefter sticker den i höjden, stimulerad främst av proteinintag före träning.
En vassledrink tas inte upp i muskeln direkt; du och Eiselt skrev i någon gång i våras att det tog ca 60 min från det att man sörplade i sig sin strawberry whey shake till att aminosyrorna fanns tillgängliga i muskeln. Med tanke på detta vore det väl OPTIMALT att dricka proteinet direkt efter passets slut?
Med tanke på att upptaget tar 60 min borde företräningsrinken vara bortlastad - för som inte är fastande , det vill säga - i och med att det innebär att aminosyrorna blir tillgängliga just efter passet, då du säger att ingenting sker med proteinsyntetesen härifrån och en timme framåt.
King Grub
2006-01-03, 17:28
1. Ja, det kan man. Det är fortfarande plötsliga aminosyretillflöden som stimulerar proteinsyntesen, dör intag före träning stimulerar den mest.Det finns studier på "in the fed state" och på 24-timmarsbalansen också (Can J Physiol Pharmacol. 2002 Nov;80(11):1045-53, Am J Physiol Endocrinol Metab, January 1, 2003; 284(1): E76 - 89).
2. Blanda inte ihop aminosyreupptag i blodet med inbyggning av aminosyror som muskelprotein. Det är aminosyror som intogs före passet som stimulerar proteinsyntesen, dvs själva nybildningen av muskelprotein, efter passet. Dom tas upp i plasman och in i muskulaturen under passet, men processen är inte ögonblicklig. Just att aminosyrorna finns tillgängliga under passet har en stor effekt på proteinsyntesen efter den latenta perioden på timmen efter passet.
"The stimulation of net muscle protein synthesis when EAC is consumed before exercise is superior to that when EAC is consumed after exercise. The combination of increased amino acid levels at a time when blood flow is increased appears to offer the maximum stimulation of muscle protein synthesis by increasing amino acid delivery to the muscle and thus amino acid availability."
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.
Alltså är ditt antagande om bortkastat intag felaktigt.
Fenylalaninbalansen under en fyratimmarsperiod, jämförelse före/efter:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/dsfsdfdf.JPG
Anabolic Effect of Whey Protein After Exercise, R Wolfe, IWC 4th International Whey Conference 2005.
Och långsamt protein (t ex kasein) stimulerar inte proteinsyntesen i vila, utan förbättrar proteinbalansen främst genom antikatabol verkan. Snabbt protein, vassle (eller ett rent EAA-tilskott som i dom flesta studierna) gör det.
he finns det en vassle konferens också?? coolt..
Kolhydrat sänker dramatiskt aminosyreupptaget i muskulaturen den kommande timmen, för att därefter lika dramatiskt öka aminosyreupptaget i muskulaturen ett par timmar.
Proteinsyntesen 1 h efter passet sköter alltså proteinintaget före träningen om.
Kolhydrat direkt efter passet maximerar glykogeninlagringen hastighet när muskeln är som känsligast, minskar muskelnedbrytningen, samt ökar aminosyreupptaget timme 1-3 efter passet.
Proteinintag 1 h efter passet passar in tidsmässigt med den kolhydratåstadkomna aminosyreupptagsförhöjningen som påbörjas vid det tillfället, och stimulerar proteinsyntesen timme 2-3 mycket mer än proteinintag direkt efter träningen.
Du säger att det inte är någon mening att ta protein direkt efter träning om man tagit det direkt innan träning. Men om man då tar protein efter träningen i alla fall, finns det då några negativa saker med det, mer än att man får en tunnare plånbok?
King Grub
2006-01-03, 22:21
Du säger att det inte är någon mening att ta protein direkt efter träning om man tagit det direkt innan träning. Men om man då tar protein efter träningen i alla fall, finns det då några negativa saker med det, mer än att man får en tunnare plånbok?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1232680&postcount=37
Jag vet inte heller.
Hursomhelst stimulerar intag av protein 1 h efter träning proteinsyntesen mycket mer än direkt efter (stapeln gäller en 3-timmarsperiod). Och före är som synes överlägset.
Och långsamt protein (t ex kasein) stimulerar inte proteinsyntesen i vila, utan förbättrar proteinbalansen främst genom antikatabol verkan. Snabbt protein, vassle (eller ett rent EAA-tilskott som i dom flesta studierna) gör det.
Så vassle är alltså att föredra i samband med träningen? Jag hade för mig att det nämndes att det inte spelade någon roll för proteinsyntesen om man intog vassle eller kasein vid träning?
King Grub
2006-01-04, 06:47
Den studien gällde intag 1 h efter träning. Då verkar det inte vara någon ingen skillnad i proteinbalans av kasein och vassle. Eftersom skillnaden är så dramatisk i jämförelse med vila kan jag inte uttala mig om skillnaden på effekten av intag före passet. Akilles nämnde intag av protein i matform en timme eller mer före passet. I studerina på proteinintag efter träning tillför man oftast proteinet 1 h efter träning. Det händer inte lika mycket om man tillför det direkt efter träning.
pragmatist
2006-01-04, 11:02
Finns det några studier av vad som händer om man både tar vassleprotein före och efter passet? Man kan ju tänka sig att om vassle före träningen stimulerar proteinsyntesen så borde det ju vara bra att direkt fylla på med vassle efter också så att tillgången på aminosyror är hög och jämn när proteinsyntesen sätter igång. Effekten av vassle direkt före och direkt efter borde därför kunna bli synergistisk, då vassle efter maximerar effekten av vassle före och kanske ökar den ytterligare.
Med andra ord kanske man inte ska utesluta nyttan av protein direkt efter bara för att effekten av protein före är större.
King Grub
2006-01-04, 11:39
Tillför man protein direkt efter träning så ger det 30% sämre proteinbalans över en 3-4 timmars period i jämförelse med att vänta 1 timme. (Tipton et al., 2001, Rasmussen et al., 2000). (Och då är föreintag inte med i resonemanget alls).
Tillför man protein direkt efter träning så ger det 30% sämre proteinbalans över en 3-4 timmars period i jämförelse med att vänta 1 timme. (Tipton et al., 2001, Rasmussen et al., 2000). (Och då är föreintag inte med i resonemanget alls).
Jag har alltid tagit proteindrinken direkt efter passet, men det verkar ju vara det sämsta alternativet enligt det där diagrammet. Bör jag alltså ta proteinet direkt innan träninen istället? Sedan kanske det kan vara lämpligt att äta mat en timme efter träningen och få i sig protein då också?
King Grub
2006-01-04, 12:27
Jag har alltid tagit proteindrinken direkt efter passet, men det verkar ju vara det sämsta alternativet enligt det där diagrammet. Bör jag alltså ta proteinet direkt innan träninen istället? Sedan kanske det kan vara lämpligt att äta mat en timme efter träningen och få i sig protein då också?
Ja, det låter vettigt. Proteinintag före och timme 1, 2 och 3 efter träning är utmärkt. Intag av aminosyror två timmar efter passet minskar inte det anabola gensvaret på intag av aminosyror en timme efter. Och proteinintag tre timmar efter träning ger likvärdig stimulans av proteinsyntesen som proteinintag en timme efter passet.
men som jag har för mig att jag fått höra av dig tidigare, proteinintag direkt efter är inte negativt för kommande 1-2-3h proteinintag? (mest för att jag vill smaksätta maltodextrinet jag dricker efteråt)
King Grub
2006-01-04, 13:08
Svarat i inlägg #39 i går. Jag vet inte mer i dag. Här är föreintaget en faktor, och en okänt påverkande sådan.
Proteinintag före passt verkar ju bäst, det tror jag alla insett nu.
proteinintag direkt efter är inte lika bra men fortfarande bättre än inget proteinintag alls efter passet eller hur?
alltså exempel 1 är "bäst":
protein före pass, samt 1,2 och 3 timmar efter pass (går åt mindre protein än exempel 2 men ger mer effekt)
exempel 2 är "näst bäst":
protein före pass samt direkt efter pass och 1 och 2 och 3 timmar efter (går åt mer protein än exempel 1 men ger mindre effekt)
exempel 3 är "näst näst bäst":
protein före pass men inte efter (på ett bra tag)
exempel 4 är "näst näst näst bäst":
inget proteinintag före men direkt efter passet
Så bara för man brukar ta protein direkt efter passet ska man inte ta bort det intaget helt utan lägga intaget vid en annan tidpunkt (före pass om man inte har nån där, 1 timme efter pass om man redan tagit protein före)
Repetarar bara hur jag tolkat King Grub
pragmatist
2006-01-04, 19:32
Det finns så vitt jag förstår inga belägg för att vassle direkt efter träningen skulle skada proteinsyntesen på något sätt, eller göra effekten av vassle före eller 1 timme efter mindre. Snarare är det så att vassle vid samtliga dessa tidpunkter är positivt för proteinsyntesen. Vassle direkt efter passet är bara den tidpunkt som är minst effektiv, men den är fortfarande effektiv.
Rätt svar bör därför vara att exempel 2 är bäst, eller i varje fall inte sämre än exempel 1.
ska det vara snabbt eller långtsamt protein före träningen?
King Grub
2006-01-04, 20:52
Jag gissar på snabbt. Det finns inga studier som jämför kasein och vassle vid intag före träning. Huvudsaken är dock säkert att det finns aminosyror tillgängliga. I Tiptons studie användes rena essentiella aminosyror med mycket snabbare upptag än vassle.
En kombination av vassle+EAA förlänger den anabola effekten, för den som har råd och lust med båda (Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71). Studien gäller intag 1 h efter träning.
Herkulez
2006-01-04, 20:54
Jag gissar på snabbt. Det finns inga studier som jämför kasein och vassle vid intag före träning. Huvudsaken är dock säkert att det finns aminosyror tillgängliga. I Tiptons studie användes rena essentiella aminosyror med mycket snabbare upptag än vassle.
En kombination av vassle+EAA förlänger den anabola effekten, för den som har råd och lust med båda (Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71). Studien gäller intag 1 h efter träning.
men äter man tex kyckling och ris 1h före passet så har man väl nog med aminosyror i blodet!!??
när jag är riktigt hungrig.drar jag i mig 2portioner havregrynsgröt innan träning.räcker detta?
Definera före. Gäller det samma för protein som för kolhyderater, dvs att man ska ta det vid uppvärmningen?
King Grub
2006-01-04, 21:08
men äter man tex kyckling och ris 1h före passet så har man väl nog med aminosyror i blodet!!??
Det är intag i vila; intag av långsamt protein i vila signalerar inte till stimulans av proteinsyntesen.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1257094&postcount=36
Det är fråga om en signaleffekt; det är inte nödvändigtvis samma aminosyror som du äter som byggs in som muskelprotein.
Tyvärr vet man inte vilka aminosyror, eller i vilken fördelning till varandra, det är som stimulerar proteinsyntesen, eller om det är några enstaka som är ansvariga. Leucin är en het kandidat, liksom fenylalanin. Den fördelning av aminosyror som den proteinkälla man äter innehåller, är inte samma fördelning som byggs in som muskelprotein.
Den intracellulära poolen av aminosyror, som inte kan övervakas, har en kontrollerande funktion över proteinsyntes- och nedbrytning; stimulering av proteinsyntesen sker när den intracellulära koncentrationen av EAA sjunker, vilket tyder på att det finns någon extracellulär eller membranassocierad sensor som, kanske via intracellulära signalprocesser, påverkar proteinsyntesens mekanism.
Det räcker absolut men ett mål mat som du nämner, men jag tror inte det maximerar effekten på proteinsyntesen. Träningen är en så potent stimulator av proteinsyntesen, bara aminosyror finns tillgängliga, så den ger resultat bara man äter någon gång antingen före passet eller inom 3 timmar efter, men det är kanske inte samma sak som att... optimera förutsättningarna.
King Grub
2006-01-04, 21:09
Definera före. Gäller det samma för protein som för kolhyderater, dvs att man ska ta det vid uppvärmningen?
I Tiptons studie gavs aminosyrorna direkt före. 0-30 minuter innan, kanske.
King Grub
2006-01-04, 21:18
Herkulez: tittar man på dig så räcker det ju uppenbarligen för att bli stor! :) För mycket mixtrande med gram och minuter hit och dit kan säkert försämra koncentrationen på träningen, och det är trots allt träningen som är vad som stimulerar proteinsyntesen MEST, inte en minutprecision på drinkar.
Tillför man protein före träning och ett par gånger inom tretimmarsintervallet efter passet så är man säker!
Jag funderar verkligen på hur mycket detta finlir (ja jag tycker det är det) ger i slutändan, jag tror många här inne suger gainers/proteindrinkar i förebyggande syfte för att man läst att det ska vara bra. Det finns nog bra många andra viktigare parametrar man bör styra upp innan man ger sig in på sånt här, men det är förbannat svårt att sluta bry sig och fördjupa sig i såna här frågor :(
King Grub
2006-01-04, 22:34
Jmen det är förbannat svårt att sluta bry sig och fördjupa sig i såna här frågor :(
Det är lätt i diskussionerna går över styr, och jag tror också att det påverkar många för mycket, så det blir mer tankar kring gram och minuter än att ta i. Jag försöker ibland lägga in kommentarer som "jag tror inte det spelar så stor roll i praktiken" och "den är träningen som är den största faktorn", som jag kom på att göra ovan. Samtidigt är det intressant att diskutera findetaljerna också, men grunderna är det som är avgörande: träna hårt, ät tillräckligt, vila tillräckligt. Gram och sekunder är detaljer, som spelar roll, men ingen avgörande sådan.
Det finns så vitt jag förstår inga belägg för att vassle direkt efter träningen skulle skada proteinsyntesen på något sätt, eller göra effekten av vassle före eller 1 timme efter mindre. Snarare är det så att vassle vid samtliga dessa tidpunkter är positivt för proteinsyntesen. Vassle direkt efter passet är bara den tidpunkt som är minst effektiv, men den är fortfarande effektiv.
Rätt svar bör därför vara att exempel 2 är bäst, eller i varje fall inte sämre än exempel 1.
ok kan vara att jag missupfattade detta:
Hursomhelst stimulerar intag av protein 1 h efter träning proteinsyntesen mycket mer än direkt efter
Fattade det först som att proteinsyntesen gick upp till viss del vid proteinintag direkt efter träning men mer om man hoppade över och väntade en timme.
Möjligt att det var menat att intag 1 timme efter träning stimulerar lika mycket oavsett om man hade ett proteinintag direkt efter träning eller ej, isåfall är alternativ 2 bäst ja, men förmodligen extremt marginellt.
Grub du får gärna lysa lite klarhet för oss som är lite sega att fatta ibland :D
Minskar ett proteintag direkt efter passet ens chanser till att få en mer optimal proteinsyntes resten av dagen jämfört med om man väntar en timme?
King Grub
2006-01-04, 22:40
Kevin Tipton tror att det kan vara bäst att dela upp kolhydrat- och proteinintaget för sig och att det finns en möjlighet att man mättar sig om man intar proteinet fyra gånger tiden efter träning. Två proteinintag efter träning finns det studerat att det ena intaget inte minskar effekten av det andra, en timme senare, men det kommer givetvis en gräns där det inte går att tillföra mer protein på en begränsad tid utan att vävnaden blir mättad och proteinsyntesen faller tillbaka. Skall man sätta upp två tillfällen efter träningen som ger störst effekt på 24-timmarsbalansen så är det 1 och 3 timmar efter träning (företräningsdrinken är inte med i resonemanget). Närmare än så kan jag inte säga säkert.
"Amino acid uptake was lowest in the first hour after ingestion of carbohydrates, but increased in the next 2 h after ingestion.
These results suggest that the greatest response of
muscle protein balance to amino acid and carbohydrate
intake may result from staggering the ingestion of
carbohydrates and amino acids, such that the responses
are superimposed and thus maximized."
Tipton & Wolfe, Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79
Saken är inte utforskad nog för att man skall kunna ge några klara svar. Varken optimal mängd eller tidpunkt för proteinintag efter träningen är känd.
Jag kanske har missat om svaret på min fråga redan framkommit i tråden, som nu tycks handla om proteiner snarare än kolhydrater, men jag ställer den ändå.
Finns det några longitudinella studíer där man jämfört "optimerat" proteinintag (eg. de resultat grub visat) med ett proteinintag jämt fördelat över ett helt dygn, men utan hänsyn till "optimerade" tillfällen? Alltzå att man tillfört lika mycket EAA i båda fallen men i det ena fallet "prickskjutit" intagen.
King Grub
2006-01-05, 12:05
Jag kanske har missat om svaret på min fråga redan framkommit i tråden, som nu tycks handla om proteiner snarare än kolhydrater, men jag ställer den ändå.
Finns det några longitudinella studíer där man jämfört "optimerat" proteinintag (eg. de resultat grub visat) med ett proteinintag jämt fördelat över ett helt dygn, men utan hänsyn till "optimerade" tillfällen? Alltzå att man tillfört lika mycket EAA i båda fallen men i det ena fallet "prickskjutit" intagen.
Effekten av ett "prickskjutet" intag:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/namnlos-jbf.JPG
Effekten av ett "prickskjutet" intag:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/namnlos-jbf.JPG
Att det är en skillnad tror jag mig ha förstått. (Ganska rejäl också tycker jag mig kunna läsa ut av grafen) Min fråga är dock hur stor skillnaden är (i hypertrofi) mellan två personer efter en längre tid där båda tillfört lika mycket EAA under varje dygn men där den ena "prickskjutit"? Finns det några sådana studier?
King Grub
2006-01-05, 12:22
Nej, det gör det inte, inte några direkt jämförelser. Men av mängden aminosyror som byggs in som muskelprotein vid tillförsel av protein just i samband med styrketräning att döma, när proteinsyntesen har möjlighet att vara förhöjd med hundratals procent vid tillgång till EAA, törs jag påstå att det är en skillnad som kan klassas som signifikant.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/proteinbalanspos.JPG
King Grub
2006-01-05, 12:26
"Increases in muscle protein synthesis were also greater after exercise than at rest (291 +/- 42% vs. 141 +/- 45%).
We conclude that the stimulatory effect of exogenous amino acids on muscle protein synthesis is enhanced by prior exercise, perhaps in part because of enhanced blood flow. Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time."
Tipton & Wolfe, Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.
Detta var fyra år före Tipton & Wolfe visade att intag före träning hade ännu större effekt.
Nej, det gör det inte, inte några direkt jämförelser. Men av mängden aminosyror som byggs in som muskelprotein vid tillförsel av protein just i samband med styrketräning att döma, när proteinsyntesen har möjlighet att vara förhöjd med hundratals procent vid tillgång till EAA, törs jag påstå att det är en skillnad som kan klassas som signifikant.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/proteinbalanspos.JPG
Jag tar dina påståenden som sanningar. :bow: Men jag tycker frågan blir intressant om man betänker att det tycks finnas ett tak för hypertrofi vid 50-70g nybildad muskulatur per vecka, om jag inte är helt ute och cyklar? Och om man då förutsätter att det är en signifikant skillnad mellan att prickskjuta eller att inte göra det så bör ju detta ge en ganska stor skillnad i hur nära man är att uppnå detta tak? Förstår du hur jag tänker?
King Grub
2006-01-05, 12:42
Ja, och jag tror absolut, att skall man komma i närheten av sin maximala teoretiska muskeltillväxt i praktiken, spelar timing och kvalitet på näringsintag lika stor roll som mängd.
"Current literature suggests that it may be too simplistic to
rely on recommendations of a particular amount of protein per day. Acute studies suggest that for any given amount of protein, the metabolic response is dependent on other factors, including the timing of ingestion in
relation to exercise and/or other nutrients, the composition of ingested amino acids and the type of protein."
Ja, och jag tror absolut, att skall man komma i närheten av sin maximala teoretiska muskeltillväxt i praktiken, spelar timing och kvalitet på näringsintag lika stor roll som mängd.
"Current literature suggests that it may be too simplistic to
rely on recommendations of a particular amount of protein per day. Acute studies suggest that for any given amount of protein, the metabolic response is dependent on other factors, including the timing of ingestion in
relation to exercise and/or other nutrients, the composition of ingested amino acids and the type of protein."
Komplicerat det därna med proteinintag du... men av dessa olika variablar så är timing viktigast, eller? (Var nu inte "safe" och skriv att allt har betydelse, du måste välja något. :whipped: )
King Grub
2006-01-05, 13:03
Mängden är viktigast, om jag måste välja en faktor. Alla studier har visar ett linjärt förhållande mellan proteinintag och stimulering av proteinsyntesen. Varje gång EAA tillförs stimuleras proteinsyntesen kraftigt, både i vila och vid träning.
Mängden är viktigast, om jag måste välja en faktor. Alla studier har visar ett linjärt förhållande mellan proteinintag och stimulering av proteinsyntesen. Varje gång EAA tillförs stimuleras proteinsyntesen kraftigt, både i vila och vid träning.
Okej. Tack för att du tar dig tid. You´re the boss, Gringo Kub!
I studien, får man reda på förhållandet i antalet gram kolisar+protte/kg-kroppvikt som tilldelades försökspersonerna?
Skulle vara mycket intressant att veta om det fanns skillnader i antalet gram kolisar före och direkt efter träningen samt antalet gram protein de fick innan träning.
King Grub
2006-01-06, 06:30
I Tiptons företräningsstudie användes så lite som 35 gram sackaros och 6 gram essentiella aminosyror, och den lilla proteinmängden räckte för att stimulera proteinsyntesen efter passet med hundratals procent. Samtidigt är det ett dosrelaterat gensvar, och man har i andra studier visat att dubbelt så mycket EAA också stimulerar proteinsyntesen dubbelt så mycket.
Låt säga nu att man har EN drink att ta, då är det alltså bäst att ta den innan träningen OM man ser till proteinsyntesen - är jag med i matchen då? Om jag istället tar den efter träningen så förbättras återhämtningen + en del andra parametrar men som det verkar så påverkar den inte proteinsyntesen?
King Grub
2006-01-06, 10:25
Ja.
Kolhydrat påverkar inte proteinsyntesen, vare sig före, under eller efter träning. Däremot förbättrar kolhydrat proteinbalansen, genom antikatabol verkan, men effekten är försumbar i jämförelse med EAA och 100 gram kolhydrat vänder inte proteinbalansen från negativ till positiv, vilket så lite som 3 gram EAA gör.
Jämför du intag av EAA direkt före med direkt efter träning så stimulerar båda proteinsyntesen, men intag före gör det ett par hundra procent effektivare.
Jämför du intag av EAA direkt före med direkt efter träning så stimulerar båda proteinsyntesen, men intag före gör det ett par hundra procent effektivare.
Jag undrar hur många som vet att de "senaste" rönen är så, de flesta tar nog sin gainer i tron att det är det så man ska göra. Det är väl bara såna som har intresse att läsa facklitteratur (hänga på forum) som blivit upplysta, det lär nog dröja innan man ser en majoritet som sveper drinkar innan träningen istället.
Jag hängde i nån amerikansk irc-kanal för ett tag sen där jag postade diagramen som du haft upp i den här tråden på proteinsyntesen, men dom vägrade ändå att acceptera att det är så resultaten blev - så dom fortsatte med sina eftertränings-drinkar ändå. Svårt att lära gamla hundar sitta....kanske.
jag får till o med konstiga blickar av gymbiffarna när jag dricker mitt protein före :em: :cryout:
I Tiptons företräningsstudie användes så lite som 35 gram sackaros och 6 gram essentiella aminosyror, och den lilla proteinmängden räckte för att stimulera proteinsyntesen efter passet med hundratals procent. Samtidigt är det ett dosrelaterat gensvar, och man har i andra studier visat att dubbelt så mycket EAA också stimulerar proteinsyntesen dubbelt så mycket.
Oj, att de var så lite essentiella aminosyror had jag aldrig trott, ej heller att det var en statisk mängd.
Fick man reda på hur mycket kolisar de tog direkt efter träningen? Det kan väl inte vara mer än den mängden man tog före träningen?
Finns Tiptons studier på nätet nånstans?
Tack för att du delar med dig av dina kunskaper :)
King Grub
2006-01-06, 13:02
Fick man reda på hur mycket kolisar de tog direkt efter träningen? Det kan väl inte vara mer än den mängden man tog före träningen?
Inget i den studien.
Finns Tiptons studier på nätet nånstans?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=11440894
Inget i den studien.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=11440894
Sweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet :thumbup:
King Grub
2006-01-06, 13:09
Obs att det bara är abstrakten, sammanfattningarna. För fullängdsstudierna får du gå till tidsskriften dom publicerades i (och dessa kostar ofta pengar, om man inte har forskarbehörighet). Det går inte att dra några riktiga slutsatser av att läsa ett abstrakt; PubMed är mer ett index för att hitta informationen än själva informationscentralen. En hel del av Tipton & Wolfes studier är dock gratis i fullängd.
Obs att det bara är abstrakten, sammanfattningarna. För fullängdsstudierna får du gå till tidsskriften dom publicerades i (och dessa kostar ofta pengar, om man inte har forskarbehörighet). Det går inte att dra några riktiga slutsatser av att läsa ett abstrakt; PubMed är mer ett index för att hitta informationen än själva informationscentralen. En hel del av Tipton & Wolfes studier är dock gratis i fullängd.
Tack för den infon! :)
Tyvärr så har jag ingen forskarbehörighet så de blir väl att betala om det behövs och om studien är tillräckligt intressant. :D
King Grub
2006-01-06, 13:22
Du hittar alltid referensen till den relevanta tidsskriften i abstraktet.
Är den gratis, vilket är fallet med t ex Am J Physiol. 1999 Apr;276(4 Pt 1):E628-34. Postexercise net protein synthesis in human muscle from orally administered amino acids. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10198297&query_hl=1&itool=pubmed_docsum), klickar du på länken i abstraktet, som ser ut så här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query/egifs/http:--highwire.stanford.edu-icons-externalservices-pubmed-free-ajpendo-free.gif
Så kommer du till fullängsartikeln. (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628)
Man tar vassle 0-30 min innan passet. Det stimulerar proteinsyntesen.
Man tar Kolhydrater 0-30 min innan passet.
Tar man Kolhydrater under passet minskar proteinnedbrytning och bidrar till högre exogen kolhydratoxidation och därmed möjlig prestationsförbättring.
Kolhydrat efter passet. Minskar proteinnedbrytningen för en bättre proteinbalans. Dessutom är musklerna känsligast för glykogeninlagring vid den tidpunkten. Minskar muskelnedbrytningen, samt ökar aminosyreupptaget timme 1-3 efter passet.
Vassle 60 min efter passet. Tar man direkt efter träningen blir det 30% sämre proteinbalans över en 3-4 timmars period. Det är därför det är en bra idé att vänta 60 min.
Timme 2 och 3 efter passet Vassle? Eller tex kyckling eller liknande. Utmärkt att ta in protein då. Obs finns en möjlighet att man mättar sig om man intar proteinet fyra gånger tiden efter träning.
Frågor:
Kolhydraterna direkt efter passet ökar aminosyreupptaget timme 1-3 efter passet. Är det därför man ska äta protein eller ska man äta aminosyror?
Varför tar man Kolhydrat innan passet? Hittade inte när jag läste igenom tråden.
Nu har jag förvirrat bort mig totalt.
Aminosyror vad är det? Det är väl inget med Kolhydrat att göra?
Kort version: Vassle(0-30min)Kolhydrat(0-30min)+träna+kolhydrat. Träningen slut. Kolydrat direkt + vassle 60 min senare + vassle?/protein 1 och 2 h senare.
Hoppas ni som är kunniga är villiga att hjälpa till.
King Grub
2006-01-06, 14:53
Kolhydraterna direkt efter passet ökar aminosyreupptaget timme 1-3 efter passet. Är det därför man ska äta protein eller ska man äta aminosyror?
Aminosyror vad är det? Det är väl inget med Kolhydrat att göra?
Protein är aminosyror. Alla proteiner är uppbygga av aminosyror.
Varför tar man Kolhydrat innan passet? Hittade inte när jag läste igenom tråden.
Minska muskelnedbrytning och ge energi.
Herkulez
2006-01-06, 15:08
Det är intag i vila; intag av långsamt protein i vila signalerar inte till stimulans av proteinsyntesen.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1257094&postcount=36
Det är fråga om en signaleffekt; det är inte nödvändigtvis samma aminosyror som du äter som byggs in som muskelprotein.
Tyvärr vet man inte vilka aminosyror, eller i vilken fördelning till varandra, det är som stimulerar proteinsyntesen, eller om det är några enstaka som är ansvariga. Leucin är en het kandidat, liksom fenylalanin. Den fördelning av aminosyror som den proteinkälla man äter innehåller, är inte samma fördelning som byggs in som muskelprotein.
Den intracellulära poolen av aminosyror, som inte kan övervakas, har en kontrollerande funktion över proteinsyntes- och nedbrytning; stimulering av proteinsyntesen sker när den intracellulära koncentrationen av EAA sjunker, vilket tyder på att det finns någon extracellulär eller membranassocierad sensor som, kanske via intracellulära signalprocesser, påverkar proteinsyntesens mekanism.
Det räcker absolut men ett mål mat som du nämner, men jag tror inte det maximerar effekten på proteinsyntesen. Träningen är en så potent stimulator av proteinsyntesen, bara aminosyror finns tillgängliga, så den ger resultat bara man äter någon gång antingen före passet eller inom 3 timmar efter, men det är kanske inte samma sak som att... optimera förutsättningarna.
får tacka för ett bra svar :)
King Grub
2006-01-06, 15:20
Det i inläggen efter, att det trots allt är detaljer, är nog minst lika bra för dom flesta att tänka på. :)
Slartibartfast
2006-01-10, 11:36
Är det fortfarande ca 0,8 g/kilo kroppsvikt av malto som rekommenderas direkt efter passet?
King Grub
2006-01-10, 12:10
Mängden får avgöras av vad som tränats, mål med intaget och kommande mål.
Slartibartfast
2006-01-10, 14:14
Mängden får avgöras av vad som tränats, mål med intaget och kommande mål.
Ok, så helkroppspass, och mat en timme senare med omkring 50 g kolhydrater och ytterligare en timme senare mat med omkring 50 g kolhydrater. Fortfarande lämpligt med 0,8 g malto/kg? Målet är självfallet muskeltillväxt.
Lite småfrågor.
Räcker det att ta 2 dl gainer + 4 dl vatten direkt innan gympasset för att få i sig tillräckligt med protein samt kolhydrater? misttänker att de blir lite för lite protein men vad vet jag.. (väger 70kg, om det är viktigt).
Och antar att en gainer portion efter passet fungerar utmärkt för kolhydraternas del.
King Grub
2006-01-30, 06:29
Jag vet inte hur mycket "2 dl gainer" ger.
Jag vet inte hur mycket "2 dl gainer" ger.
uhm, de blir typ 20 gram protein och 50 gram kolhydrater. Blir det för lite protein innan? antar att de e en okej dos att ta efter, men innan då?
aaah får inget grepp om det här
Hur ser det bästa protein/kolhydrats intaget ut i samband med träning?
själv tar jag whey 80/ dextropur 0 min innan träning och ett litet paket russing och en banan efter träning sedan middag ca 1-2 timmar efter
är detta bra ?
Vilka är de bästa naturliga födoämnen man kan stoppa i sig för optimal återhämtning. Jag vill inte äta någon syntetisk smörja, och vassle tål jag inte.
Rent druvsocker fungerar, men vad ska jag ha som proteinkälla?
Har testat att ta protein och kolhydrat 30 min före passen under en period nu.
För mig fungerar det inte alls. Jag tappar det mesta av min ork en bit in i passet eller redan innan.
Min teori är att om jag tar snabba kolhydrater innan jag börjar träna så får jag en blodsockertopp med efterföljande dal lagom till träningen börjar.
Nu prövar jag med endast protein 30 min före och börjar dricka svag kolhydratsblandning en bit in i passet. Jag vet inte om det bara är psykiskt men hittils har det fungerat mycket bättre.
Scratch89
2006-02-13, 14:17
Har testat att ta protein och kolhydrat 30 min före passen under en period nu.
För mig fungerar det inte alls. Jag tappar det mesta av min ork en bit in i passet eller redan innan.
Min teori är att om jag tar snabba kolhydrater innan jag börjar träna så får jag en blodsockertopp med efterföljande dal lagom till träningen börjar.
Nu prövar jag med endast protein 30 min före och börjar dricka svag kolhydratsblandning en bit in i passet. Jag vet inte om det bara är psykiskt men hittils har det fungerat mycket bättre.
Om du nu ska ta någonting tätt inpå ska du ta det PRECIS innan, annars kommer du ju få de där blodsockerdalarna. Det borde du väl insett?
Om du nu ska ta någonting tätt inpå ska du ta det PRECIS innan, annars kommer du ju få de där blodsockerdalarna. Det borde du väl insett?
Ja det borde jag väl ha insett men det var den slutsats jag drog efter att ha läst en del inlägg, Kanske för att jag alltid har tagit protein och kolhydrat tillsammans tidigare. Jag har även prövat att ta det precis innan men även det ger en dålig effekt. Det är helt annorlunda när jag tar det efter påbörjad träning. Det verkar som om kroppen tillgodogör sig kolhydraterna på ett annat sätt då.
King Grub
2006-02-13, 14:51
Det har påpekats många gånger att kolhydraterna bör intas direkt innan och t o m inpå uppvärmningen eller själva passet.
Är det fördelaktigt att inta maltodextrin mitt under ett träningspass, t.ex. i halvlek under en fotbollsmatch?
King Grub
2006-02-13, 15:10
Ja, det ökar den exogena kolhydratoxidationen och kan medföra bättre prestationsförmåga, samtidigt som det agerar antikatabolt.
Humanist
2006-02-13, 20:56
Phew, precis läst igenom hela tråden med stort intresse. Är ett spännande kunskapsområde, minst sagt.
En fråga som dock uppkommer i mitt huvud (som ännu inte börjat dricka proteindrinken innan träning) är hur proteinlösningen metaboliseras i samband med träningen. Finns inte risken att träningen som aktivitet gör att proteinlösningen ligger och "skumpar" i magsäcken eftersom att blodflödet koncentreras kring muskulaturen? Att man upplever "uppkördhet", uppstötningar och annat som brukar vara följden av ett intag alldeles för tätt inpå träningen?
Frågan besvarades på ett annat forum (Av K.Grub) med betoning på kolhydraterna. Lösningen var att blanda drinken isoton med syfte att få samma osmolalitet som blodet. Detsamma borde rimligtvis gälla för protein? Då borde en någorlunda formulerad proportion vassle - vatten vara intressant.
Jag har iallafall ganska obehagliga minnen av spolierade träningstillfällen p.g.a. mat-intag alldeles för nära inpå själva träningen.
King Grub
2006-02-13, 20:59
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47163&highlight=protein+isoton
Det jag har uppfattat, jag kanske har uppfattat fel också.. Är att man ska få i sig protein 30 mins före träning, sedan en snabb kolhydrat intag just innan träning. Sedan ska man även få i sig kolhydrater vid slutet av träning och sedan äta något mål 1h+ efter träning?
Har jag fel? Kan man inte skippa snabba kolhydrater just innan träning? Det räcker väl om man ätit ett mål med långsamma 1h innan träning? Blir ganska mycket drinkar annars. iaf för mig.
King Grub
2006-02-15, 09:10
Kan man inte skippa snabba kolhydrater just innan träning?
Visst kan du. Det är inte nödvändigt. Dock finns det bara fördelar, om du har kalorier att fördela. Minskar muskelnedbrytning och ökar exogen kolhydratoxidation.
Skulle en komprimiss funka, då man tar en gainer med protein+snabba kolhydrater 15-20 mins innan träning funka? Vad anser du?
Minskar muskelnedbrytning och ökar exogen kolhydratoxidation.
Vad är exogen kolhydratoxidation?
King Grub
2006-02-15, 11:37
Skulle en komprimiss funka, då man tar en gainer med protein+snabba kolhydrater 15-20 mins innan träning funka? Vad anser du?
Intaget av snabba kolhydrater bör hållar omedelbart innan och t o m in på träning för att undvika blodsockerfall. Kolhydratmetabolism under intensiv aktivitet går inte att jämföra med kolhydratmetabolism i vila. Under aktivitet frisätts glukos från levern, och epinefrin och glukagon utsöndras, vilket håller blodsockernivåerna uppe.
King Grub
2006-02-15, 11:37
Vad är exogen kolhydratoxidation?
Oxidation från utifrån tillförda kolhydrater, inte lagrat muskelglykogen.
Tack för svaren :) Grub du är bäst som alltid.
edit: Scrolla förbi alla andra för att se vad du skriver, det är vad jag gör. *kissass*
Sorry , jag har säkert läst det här i denna post redan men jag orkar inte läsa igenom hela igen.
Protein 30 mins före, och sedan tar jag en gainer(60g kolh, 22g protein) just innan träning, så borde det funka bra va? Har inte inskaffat maltrodextrin än.
King Grub
2006-02-15, 12:02
Jag vet inte om du tjänar något med proteinintag två gånger före passet med en halvtimmes mellanrum.
Nej, det är det som är klurigt. Men jag vill göra slut på gainern, så det borde väl inte skada något? Skulle det räcka med att ta en halv gainer före och andra halvan efter? (Vill inte använda kosttillskott som kost) :D
Slartibartfast
2006-02-16, 18:00
Angående kolhydrater efter passet, är det lönt att skjuta upp träningen till en dag då man kan träna på förmiddagen/dagen, om man måste träna på kvällen och följaktligen inte äter mycket kolisar efter passet (bara protte två gånger)?
Är skillanden så stor?
Zerohero
2006-02-16, 19:17
Du har ju tidigare pratat om kolhyrdater under passet minskar muskelnedbrytningen. Men kom också ihåg att testosteronnivåerna sjunker om man äter någo. SÅ är det värt måne att sitta och slurpa kolhyrater om man sänker testosteronet till basnivåer iställer för att ta kolisarna först efter och ha högre nivåer av testo under passet?
För effekten av intaget av kolisar under passet kanske inet har lika stor roll som hormonivåerna eller?
King Grub
2006-02-16, 20:38
Angående kolhydrater efter passet, är det lönt att skjuta upp träningen till en dag då man kan träna på förmiddagen/dagen, om man måste träna på kvällen och följaktligen inte äter mycket kolisar efter passet (bara protte två gånger)?
Är skillanden så stor?
Formulera om. Obegripligt.
King Grub
2006-02-16, 20:39
Du har ju tidigare pratat om kolhyrdater under passet minskar muskelnedbrytningen. Men kom också ihåg att testosteronnivåerna sjunker om man äter någo. SÅ är det värt måne att sitta och slurpa kolhyrater om man sänker testosteronet till basnivåer iställer för att ta kolisarna först efter och ha högre nivåer av testo under passet?
För effekten av intaget av kolisar under passet kanske inet har lika stor roll som hormonivåerna eller?
Det kan ju vara ökat upptag i aktiv skelettmuskulatur...
Hur lång tid tar det innan musklerna börjar brytas ned om man inte äter något efter träningen? Jag vet att det beror på många faktorer, men ungefär?
King Grub
2006-02-16, 21:09
Hur lång tid tar det innan musklerna börjar brytas ned om man inte äter något efter träningen? Jag vet att det beror på många faktorer, men ungefär?
Muskelproteinnedbrytningen är förhöjd redan från början av passet. Proteinbalansen vänds inte till positiv förrän du tillför essentiella aminosyror, antingen efter passet eller före. Kolhydrat förbättrar proteinbalansen genom antikatabolism, men det räcker inte för positiv proteinbalans. Där krävs EAA. Protein i samband med träning agerar i huvudsak anabolt, inte antikatabolt.
Slartibartfast
2006-02-16, 21:19
Formulera om. Obegripligt.
ok.
Scenario 1:
Man tränar på kvällen, är klar klockan nio, tar en proteindrink en timme efter och ytterligare 40 g protein en timme senare och så i säng. Få kolhydrater eftersom man redan fått i sig den kalorimängd man ska för dagen.
Scenario 2:
Man tränar på dagen, kommer hem, äter middag med protein och kolhydrater och tar en drink en timme senare.
Är det så pass bortkastat att göra som i scenario 1, att det lönar sig att omplanera hela träningsschemat, så att man tränar på en dag som man har möjlighet att träna som i scenario 2 istället? Är det värt besväret, eller är det fråga om liten praktisk betydelse?
King Grub
2006-02-16, 21:26
Varför "få kolhydrater" om du tränat? Har du tränat gäller inte "dra ner på kolhydratintaget på kvällen". Då går allt till glykogeninlagring och förbättrar proteinbalansen. Utan kolhydrat efter träning halveras återhämtningen. Det bästa alternativet skulle vara träna kväll/eftermiddag och protein och kolhydrat efter.
Slartibartfast
2006-02-16, 21:37
Varför "få kolhydrater" om du tränat? Har du tränat gäller inte "dra ner på kolhydratintaget på kvällen". Då går allt till glykogeninlagring och förbättrar proteinbalansen. Utan kolhydrat efter träning halveras återhämtningen. Det bästa alternativet skulle vara träna kväll/eftermiddag och protein och kolhydrat efter.
Ja, det är jag väl medveten om. Grejen är att jag ska börja deffa och kör jag ett rejält kolhydratmål på kvällen efter träningen så ökar ju mitt intag med 300-400 kcal. :MrT:
Hur låter dethär då: Jag drar ner rejält på kolhydraterna till middagen och kör på en burk tonfisk, ett glas juice och ett äpple. Sen går jag och tränar nån timme efteråt. Protein/kolhydrat före passet. Kolhydrat under/efter. En timme efteråt äter jag en tallrik müssli (ca 60 g kolhydrater), mjölk och pulver. En timme efter det ännu en drink. Blir mycket pulver, men kan inte hjälpas.
King Grub
2006-02-16, 21:42
Det sista stället du bör dra ner på kolhydratintaget är efter träning.
Att styrketräna på kvällen eller eftermiddagen är det hormonellt bästa tillfället, med reducerad katabol miljö.
Både kolhydrat och protein timmarna efter träning, gärna fler än ett intag, är bäst för både proteinbalans och återhämtning. Kolhydraterna och proteinet ger både individuell och kombinerad effekt på proteinbalansen, genom anabolism och antikatabolism.
Det är kolhydraterna du äter efter träningen som lagras in som muskelglykogen effektivast och snabbast och som gör att du kan prestera nästa pass.
Slartibartfast
2006-02-16, 21:57
Är det bäst med vassle eller kasein i drinkarna man tar efter träningen?
King Grub
2006-02-16, 22:00
Efter träning verkar kasein och vassle ha likvärdig effekt på proteinsyntesen.
Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise:
Slartibartfast
2006-02-16, 22:11
Efter träning verkar kasein och vassle ha likvärdig effekt på proteinsyntesen.
Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise:
Gäller detta i tre timmar efter träningen, eller är det bara precis efter träningen?
I vanliga fall påverkar ju vassle och kasein inte proteinsyntesen på samma sätt.
Är det ok att äta fett sista målet innan man går och lägger sig trots att man tränat innan? Jag tänker på upptaget av kolhydrater.
King Grub
2006-02-16, 22:11
1. Den enda jämförande studien i samband med styrketräning gäller 1 h efter träning. Oralt intag av rena fria EAA stimulerar dock proteinsyntesen likvärdigt 1 och 3 h efter träning, vilket kanske tyder på att effekten på kasein/vassle också gör det. En gissning bara, dock.
2. Ja, det är okej.
jag har börjar träna lite senare på kvällen typ kl 20.00.kommer hem ca 21.30-22.00.och äter mat då.finns det risk för att det jag äter då lagras till fett eller går det mesta åt till musklerna,alltså att bygga upp dom?
Slartibartfast
2006-02-17, 09:34
jag har börjar träna lite senare på kvällen typ kl 20.00.kommer hem ca 21.30-22.00.och äter mat då.finns det risk för att det jag äter då lagras till fett eller går det mesta åt till musklerna,alltså att bygga upp dom?
Det mesta går till musklerna och återhämtningen.
det blir väl typ 90-100g direkt efter passet.hur mkt kolhydrater bör man äta timmarna efter? blir ju inte så många timmar jag är vaken efter passet.
Zerohero
2006-02-18, 13:02
Det kan ju vara ökat upptag i aktiv skelettmuskulatur...
Låter positivt, skall fortsätta med det då :D
Du har sagt att aminsoyreupptaget förbättras 1h efter träningen om man tar kolhydrater efter träningen. Har kolhydratmängden nån betydelse för hur bra aminsoyreupptaget blir?
Humanist
2006-02-19, 12:01
Trådfrågan verkar ha expanderats, så jag passar på att ställa en långsökt relaterad fråga.
Efter träning brukar jag ha vissa problem med aptiten. Har visserligen blivit aningens bättre av att dricka proteindrinken innan träningspasset, men är sällan direkt hungrig efter avslutat pass. Min fråga är dock följande; Finns det några fördelar resp. nackdelar att efter avslutat pass dela upp födointaget i låt säga två mindre mängder, istället för att äta ett rejält mål mat? Själv brukar jag äta c.a. två smörgåsar med proteinrikt pålägg (typ ägg/makrill), en keso - kesella blandning och sedan en timme senare dricka en proteindrink innan sängdags. Detta istället för att äta ännu ett rejält mål mat vilket jag helt enkelt inte klarar.
Ännu en fråga med risk för att jag överskattar King Grubs kunskapsbank ;). Jag tränar på kvällstid och lägger mig vid 23 - tiden. Har sedan en längre tid tillbaka haft problem med att jag vaknar nattetid dyblöt av svett, vilket påverkar min sömn mycket negativt. Någonstans hörde jag talas om att ett blodsockerfall under nattsömnen kan ge dessa symptom. I och med att jag tränar på kvällstid kan denna förklaring verka logisk? Kanske en mer medicinsk fråga snarare än näringsfysiologisk. Men vore tacksam för hypoteser.
King Grub
2006-02-19, 12:17
1. Det är bättre med flera proteinintag än ett efter träning.
2. Det kan en tänkbar orsak, ja. Det är inget naturligt fenomen, och kan även vara tecken på allvarligare sjukdomar, från blodinfektioner till cancer, och man bör ta reda på orsaken. Uppträder fenomenet endast dagar du tränar sent kan du antagligen vara rätt säker på vad det är.
Hoppas kunna få svar på det här! Vad sägs som det här innan träning: 1 protein drink, kreatin och banan. Sen precis efter träningen en banan till? Äter sen 1-2 timmar efter träningen.Bra eller dåligt??
Andreas
Skrollovicz
2006-02-23, 18:13
Hoppas kunna få svar på det här! Vad sägs som det här innan träning: 1 protein drink, kreatin och banan. Sen precis efter träningen en banan till? Äter sen 1-2 timmar efter träningen.Bra eller dåligt??
Andreas
Hur mycket väger du?
Andreas
varför en banan efter? kör dextropur eller malto?
Jag väger 68-70 kilo och bananen tar jag för att jag kan varken få tag på malto eller dextropur här jag bor :D
Andreas
Fruktos är inte ett bra alternativ i samband med träning.
Och:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49779&highlight=fruktos
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36810&highlight=fruktos
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=23540&highlight=fruktos
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47032&highlight=fruktos
King Grub
2006-02-23, 22:28
Nu är inte banan ett skal fyllt med enbart fruktos.
Nä men fortfarande inget bra alternativ i samband med träning, väl? Frukter är ju oerhört nyttiga, och som du säger inga skadliga källor till fruktos iom de små mängderna. Frukt är absolut inget man ska undvika men som jag har förstått det så finns det mycket bättre alternativ än banan i samband med träning.
Tap3worm
2013-10-22, 08:29
Skalar liv i denna igen då inlägget är från 2006...
Gäller detta fortfarande? Att protein före träning skulle vara fördelaktigt jämfört med t.ex med att träna fastande, intag av BCAA innan/under pass eller andra alternativ?
Har fått chock-reaktioner från vänner då jag påpekar att jag sällan/aldrig intar protein innan träning. Tränar oftast på morgonen och då tränar jag fastande alternativt med bcaa innan/under passet. Tränar jag senare äter jag mat ca 3 timmar innan passet.
Tapeworm
King Grub
2013-10-22, 09:32
Gäller detta fortfarande? Att protein före träning skulle vara fördelaktigt jämfört med t.ex med att träna fastande, intag av BCAA innan/under pass eller andra alternativ?
Troligtvis nej.
Allt annat är dock fakta som inte ändras. Att det sedan troligtvis inte gör någon praktisk skillnad jämfört med att bara träna och sedan äta vanlig mat är en annan sak.
Personligen (vad det nu är värt i vetenskapens namn) har jag inte blivit liten och klen av helt fastande träning i ett par månader, ibland uppåt 18-20 h fasta innan måltid (träning inkluderad), oftast 16-18 h. Tvärtom har jag lagt på mig något kg och blivit starkare.
Så jag är benägen att tro att det inte spelar någon större roll förutsatt adekvat matintag och att du gör framsteg på gymmet som är högsta prioritet.
Tap3worm
2013-10-22, 11:17
Troligtvis nej.
Allt annat är dock fakta som inte ändras. Att det sedan troligtvis inte gör någon praktisk skillnad jämfört med att bara träna och sedan äta vanlig mat är en annan sak.
Jag Quotade hela ditt tidigare inlägg men det var framförallt det med protein före/efter som jag undrade över. Tack för svaret!
Tapeworm
- Mobilen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.