Visa fullständig version : Bygger sumo-mark?
Bygger sumo-marklyft lika mkt rygg som vanliga?
Med bygger menar jag både styrka och massa.
Jag är inte helt säker, men om jag går efter de sumomark jag tittat på, så verkar man använda benen mer än i vanliga vilket får mig att tro att man inte gör det. Fast en del verkar ju klara mer vikt i sumo, så det kanske jämnar ut sig.
För sen för en edit.
Det beror nog också på hur lyftet utförs. Vissa lyfter med ryggen mer upprätt genom hela lyftet medans andra börjar mer framåtlutade.
Jag skulle nog hålla med föregående talare. Men jag är inte expert på området. Däremot så brukar jag köra sum-mark ibland. Men det kör jag på bandagen för att jag tycker att det tar gott på insidan av benen.
Klart är iaf att det tar på ryggen också men om jag var ute efter att träna rygg skulle jag gå för vanliga marklyft.
okay,var bara en fundering,skulle vara kul o testa det ett tag för lite variation
Man får ju kortare lyftväg så det ända det tar bättre på är väll typ insida lår *screwy*
keffat_liv
2005-11-16, 16:28
Jag känner inte ett skit i benen när jag kör sumomark:/ däremot som fan i ryggen..
jag tycker att sumomarken kan ge lite mer benträning men sämre ryggträning.. rent spontant konstanterat från att ha provat båda övningarna i längre perioder och på inte alltför lätta vikter. Körde sumo i två år kanske, provade som tyngst 220 och ungefär samma sak på raka mark
Verkar vara den allmänna uppfattningen att det inte är lika bra som vanlig mark när det gäller ryggträning så då ser jag ingen direkt anledning att byta
Verkar vara den allmänna uppfattningen att det inte är lika bra som vanlig mark när det gäller ryggträning så då ser jag ingen direkt anledning att byta
Om man har låååååånga ben
Sheogorath
2005-11-16, 19:04
Man väljer den teknik som passar ens kropp bäst. Herregud. Om en kille drar 150 i sumo idag, och tränar så att han drar 250 och äter som en byggare sig bör, så lär hans korsrygg vara bra mycket köttigare då än när han markade 150. Gör det inte svårare än det är.
Frågan är drar man mark för att utsätta en enskild muskel för påfrestning, eller är det för den totala urladdningen av flera muskler i en enda jätteorgasm man vill åt? I det senare fallet borde sumo verka lika bra, i det första något sämre som ryggövning.
Sheogorath
2005-11-16, 19:07
Nej, nu ska jag iväg och dra lite mark (ja, sumo).
Nej, nu ska jag iväg och dra lite mark (ja, sumo).
Nix, du ska jätteorgasma!
Man väljer den teknik som passar ens kropp bäst. Herregud. Om en kille drar 150 i sumo idag, och tränar så att han drar 250 och äter som en byggare sig bör, så lär hans korsrygg vara bra mycket köttigare då än när han markade 150. Gör det inte svårare än det är.
Absolut! Det är ju inte så att de styrkelyftare som lyfter sumo måste skämmas över sin rygg i duschen efter träningen med vanliga markare...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.