Visa fullständig version : Ruinens brant pga dator?
H.Emanuel
2005-11-16, 06:09
Jag har betalat av min dator via jobbet i nu tre år, 600 spänn i månaden på bruttolönen. Likt förbannat ska de ha lite mer än 2000 spänn nu för att den "ska bli min". Jag gillar inte såna här plötsliga utgifter (iofs har jag vetat om det hela tiden, att det skulle bli så) Det jag nu fruktar allra mest är att jag ska bli så pass fattig att jag inte kan fortsätta mitt stimulerande av proteinsyntesen. Har jag bara föda och gymtillgång så känns det alright. Vänner, kvinnor, nätverk och sånt är bara små tillägg och oväsentligheter.
23100 kronor för en dator? Låter som du valt mycket onödiga "extraprylar" till den.
Går ju att bygga en jävligt saftig dator för 12-14.000 tusen, och då håller den måttet i säkert 2-3 år med ett ubyte av grafikkort efter ungefär ett och ett halvt år.
H.Emanuel
2005-11-16, 07:26
Tack ska du ha, grabben, Det värmde
hmm, jag vet ju inte hur mycket datorn borde kosta. men av skattetekniska skäl skall arbetsgivaren ta betalt då datorn säljs. minns inte hur mycket dock, om det motsvarar marknadsvärde eller kan vara ett schablonvärde på ursprungsvärdet. 2000 tycker jag inte låter orimligt.
sen är ju 600 brutto med 30% skatt = 420 netto, (om du inte ligger 600 över marginalskatt då är det ju 50%)
Bara för att demonstrera att man kan köpa en bra dator billigt. Iofs inte kollat upp reviews och grejer, men hyffsat stabil dator blir det nog :P
2x A-DATA 1024Mb/1Gb DDR2 PC4200 533Mhz 240pin (totalt 2gig minne)
Intel Pentium 4 630 Prescott 3.0GHz EM64T Hyperthreading 2Mb 800MHz
Connect3D Radeon X800GTO 256Mb DDR3 TV-out DVI VIVO RETAIL PCI
Aspire X-QPACK Black/Silver 420W mATX
Intel Comanche Creek i915P 4DDR2-DIMM 2PCI 1PCIe SATA Audio LAN
Maxtor DiamondMax 10 6L250S0 250Gb 7200rpm 16Mb NCQ S-ATA150
NEC ND-3540 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X
DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW SILVER bulk IDE
Samsung 913V 19" TFT Silver/Svart Analog 12ms
11.541 kr
Men Tomten, det är ju lite sent nu när datorn är betald att fundera på om den var prisvärd för 3 år sen eller inte. Frågan är ju om det är värt 2000 för datorn idag, eller om han ska ev skaffa ny dator.
Sen brukar datorpaketen bli lite dyrare i slutändan pga försäkringar och garantier via hempc avtalen för att inte tala om dom små detaljerna man lägger till som trådlösa grejer, högtalare osv och någon procent tar säkert återförsäljarna.
H.Emanuel
2005-11-16, 07:50
Vad menar du med det där med 50 procent?
H.Emanuel
2005-11-16, 07:51
Bara för att demonstrera att man kan köpa en bra dator billigt. Iofs inte kollat upp reviews och grejer, men hyffsat stabil dator blir det nog :P
2x A-DATA 1024Mb/1Gb DDR2 PC4200 533Mhz 240pin (totalt 2gig minne)
Intel Pentium 4 630 Prescott 3.0GHz EM64T Hyperthreading 2Mb 800MHz
Connect3D Radeon X800GTO 256Mb DDR3 TV-out DVI VIVO RETAIL PCI
Aspire X-QPACK Black/Silver 420W mATX
Intel Comanche Creek i915P 4DDR2-DIMM 2PCI 1PCIe SATA Audio LAN
Maxtor DiamondMax 10 6L250S0 250Gb 7200rpm 16Mb NCQ S-ATA150
NEC ND-3540 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X
DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW SILVER bulk IDE
Samsung 913V 19" TFT Silver/Svart Analog 12ms
11.541 kr
Okej, säkert jätteintressant för den som vill köpa en dator, men vad har det med topic att göra?
Men Tomten, det är ju lite sent nu när datorn är betald att fundera på om den var prisvärd för 3 år sen eller inte. Frågan är ju om det är värt 2000 för datorn idag, eller om han ska ev skaffa ny dator.
Sen brukar datorpaketen bli lite dyrare i slutändan pga försäkringar och garantier via hempc avtalen för att inte tala om dom små detaljerna man lägger till som trådlösa grejer, högtalare osv och någon procent tar säkert återförsäljarna.
Tanken var mest att håna personen eftersom han slängt bort pengar på en företagsdator. :laugh:
Om datorn är värd att behålla eller inte beror ju helt på vad han tänkt använda den till. Vill han kunna spela spel, så är det absolut inte värd det, med tanke på att han behöver nya minnen, grafikort och processor då. Det går inte heller bara att uppgradera den, då ett tre år gammalt moderkort inte är så mycket att spela med. Det behövs säkert också ett nytt nättaggregat, då nya komponenter drar mycket mer ström nuförtiden (speciellt grafikkorten).
Om datorn bara ska användas till att surfa på nätet och ladda ner lite filmer och musik, då klarar han sig utmärkt med sin nuvarande.
H.Emanuel
2005-11-16, 07:53
Tanken var mest att håna personen eftersom han slängt bort pengar på en företagsdator. :laugh:
Om datorn är värd att behålla eller inte beror ju helt på vad han tänkt använda den till. Vill han kunna spela spel, så är det absolut inte värd det, med tanke på att han behöver nya minnen, grafikort och processor då. Det går inte heller bara att uppgradera den, då ett tre år gammalt moderkort inte är så mycket att spela med. Det behövs säkert också ett nytt nättaggregat, då nya komponenter drar mycket mer ström nuförtiden (speciellt grafikkorten).
Om datorn bara ska användas till att surfa på nätet och ladda ner lite filmer och musik, då klarar han sig utmärkt med sin nuvarande.
Jag ska bara ha den till det sedvanliga porrsurfandet. Spel? Haha
Så länge porrfilmer spelar upp som de ska så har du ju ingenting att oroa dig för :laugh:
Vad menar du med det där med 50 procent?
Allt man tjänar över brytpunkten för marginalskatt betalar man 50% skatt på och 55% för den översta gränsen. Om man drar av 600 kr från din lön, så drar man ju det på 50% skatt. Om du hade tjänat 300kr över gränsen för 50%, så blir det 600 kr som dras från din lön, 50% skatt försvinner på 300kr och 30% på 300kr.
Det är coolt! så länge man blir lurad till värsta skiten så är man värd att bli hånad, får man bra grejer till rätt pris så tjänar man på det (pga skatteeffekten)
23.000:- och du ska bara ha den till pr0n..? :D
Tänk som så att om du inte köper loss den så har du inte fått "något" för dina inbetalade pengar. Men om du köper loss den nu så har du iaf en förhoppningsvis hyffsad dator som är _din_.
Tänk som så att om du inte köper loss den så har du inte fått "något" för dina inbetalade pengar. Men om du köper loss den nu så har du iaf en förhoppningsvis hyffsad dator som är _din_.
Beror på hur man ser på saken, man har haft glädje av datorn i 3 år redan.
Ska jag ändå köpa en ny och inte ser mig ha nytta av den gamla så skulle jag inte lösa ut den.
Köp loss den och sälj den till Jarod.
Han behöver en ny. :D
Finns ju hyfsat många företagsdatorer som blir mycket billigare än att köpa själv.
Finns ju hyfsat många företagsdatorer som blir mycket billigare än att köpa själv.
Det beror ju helt hur man ser på det. Visst, det finns bra erbjudanden, det håller jag med om. Fast ett problem då är ju att personerna ofta väljer paket som de inte har nån användning av. Ett typ exempel är ju alla jävla prylbögar. De köper det värsta, bästa och senaste... sen sitter de och surfar och spelar MS röj... meningsfullt att ha en extern hårddisk, internt 300 gigs hårdisk, dvd-brännare, värstinggrafikort... osv... då.
Bara *screwy*
Det beror ju helt hur man ser på det. Visst, det finns bra erbjudanden, det håller jag med om. Fast ett problem då är ju att personerna ofta väljer paket som de inte har nån användning av. Ett typ exempel är ju alla jävla prylbögar. De köper det värsta, bästa och senaste... sen sitter de och surfar och spelar MS röj... meningsfullt att ha en extern hårddisk, internt 300 gigs hårdisk, dvd-brännare, värstinggrafikort... osv... då.
Men det kan man å andra sidan inte klandra hempc leverantörerna för.
Ungefär som att klaga på biltillverkare som skylltar med maxfart och 0-200 tider. när man bara får köra 110 i sverige ;)
Edit: Prylbögen lär ju köpa en överdimetionerad dator även utan hempc stöd menar jag.
Vad är du för man egentligen? Mest prylar när man dör vinner.
Köp loss den och sälj den till Jarod.
Han behöver en ny. :D
Det är fan helt sant! Skicka pm med vad det är för grejjer så kan jag fundera på det. Går det att spela Counter Strike Source på den så är det högintressant!! :)
Sätt in en annons på Blocket. Din dator är värd mer än 2000 kr, gissningsvis ca 3500 kr. :cool:
Glömde att fråga. Betalas restvärdet med skattade pengar?
H.Emanuel
2005-11-16, 14:24
I slutet av -90 kom datorer och internet som en bomb in i mitt liv, först så fick vi det på jobbet och så efter hand kom erbjudanden om att hyrköpa. En som jag hade antagligen aldrig någonsin skaffat en dator annars. Nåt jag ser som fantastiskt är ordbehandlar-systemet, så man slipper skrivmaskin och tip-ex.
Jag skulle aldrig i livet hålla på och plocka ihop olika delar och ta reda på priset för ditten och datten för att få en billig dator. Tycker personligen att det stinker nördighet om sådant.
Jag skulle aldrig i livet hålla på och plocka ihop olika delar och ta reda på priset för ditten och datten för att få en billig dator. Tycker personligen att det stinker nördighet om sådant.
Du vill inte köpa en bärbar av mig? Säg 40 000 kr? Det blir ett ascoolt köp.
I slutet av -90 kom datorer och internet som en bomb in i mitt liv, först så fick vi det på jobbet och så efter hand kom erbjudanden om att hyrköpa. En som jag hade antagligen aldrig någonsin skaffat en dator annars. Nåt jag ser som fantastiskt är ordbehandlar-systemet, så man slipper skrivmaskin och tip-ex.
Haha, fan vad mesig du är. :-)
Coldsmith
2005-11-16, 14:32
Inget fel på nördighet. En person som inte kan tänka sig spendera 10 minuter för att spara in 5000 spänn är en total looser (eller en som tjänar mer än 5000 spänn på 10 minuter).
Annars brukar företagsdatorer vara hyffsat billiga, vi ska ju komma ihåg att priset dras från bruttolönen, så det kan sluta med halva priset för vissa.
H.Emanuel
2005-11-16, 14:38
Inget fel på nördighet. En person som inte kan tänka sig spendera 10 minuter för att spara in 5000 spänn är en total looser (eller en som tjänar mer än 5000 spänn på 10 minuter).
Annars brukar företagsdatorer vara hyffsat billiga, vi ska ju komma ihåg att priset dras från bruttolönen, så det kan sluta med halva priset för vissa.
Loser stavas med ett "o", annars blir det lite fel
Ok. Du är en Loser. ;)
Coldsmith
2005-11-16, 14:41
Åh nej, hur ska jag överleva en sån come back.
Åh nej, hur ska jag överleva en sån come back.
Inte genom att särskriva iaf... Det heter comeback. :cool:
Coldsmith
2005-11-16, 17:31
*grr27*
:D. Ja jösses...
H.Emanuel
2005-11-16, 17:42
:D
Då behöver du ju inte ett FEDT grafikkort eller så mycket RAM-minne heller!
FEDE hårddisk räcker, lycka till me surfandet nu till jul! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.