handdator

Visa fullständig version : Äntligen!!!

Angel
2005-11-15, 22:20
idag fick ja tillbaka mitt körkort...tjoho!!! :booty:

Kom ihåg att inte köra för fort :)

H.Emanuel
2005-11-15, 22:24

Fyllkörning eller?

Larsson
2005-11-15, 22:25

Ska man hålla sig inne i fortsättningen då ;)

OT: Var du på friskis igår vid femtiden?

Angel
2005-11-15, 22:27
Ska man hålla sig inne i fortsättningen då ;)

OT: Var du på friskis igår vid femtiden?

Nähäpp, gjorde du "spotting"? Nämen det va inte jag, tror ja jobbade vid den tiden. :)

Larsson
2005-11-15, 22:29
Nähäpp, gjorde du "spotting"? Nämen det va inte jag, tror ja jobbade vid den tiden. :)

Var en tjej som påminde om din avatar.

hio
2005-11-15, 22:38

Grattis!

Skriver själv teori den 14:e *grr*

Diana
2005-11-16, 04:53
grattisss!! :thumbup:
hoppas du får behålla det nu oxå :D

H.Emanuel
2005-11-16, 06:02
Många blir lata, kör med sin bil precis överallt dit de ska, får breda arslen.

H.Emanuel
2005-11-16, 06:22
Var en tjej som påminde om din avatar.
Haha, den var bra!

Nitrometan
2005-11-16, 08:34

Koolt! Ska du ut och testa hur fort bilen går nu då?

Jag tror du kan köra 170!

supra
2005-11-16, 09:08

Hur fort körde du? Körde du för fort på 30 väg blir jag arg *grr27*

zanzi
2005-11-16, 10:46
H.Emanuel, Supra: Två månaders indraget körkort så allt för grovt tror jag inte det var.

Länsstyrelsen (där du är folkbokförd) kan återkalla ditt körkort om du:

1. Blir tagen för rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik
2. Smiter från en trafikolycksplats
3. Gör upprepade trafikförseelser, dock minst tre under en tvåårsperiod
4. Bryter mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik
5. Är opålitlig i nykterhetshänseende
6. Ägnar dig åt allmän brottslighet
7. Har en sjukdom som kan påverkar din körning
8. Inte följer regler om läkarintyg eller förarprov.

Om körkortet återkallas för någon av punkterna 1-6 kan spärrtiden (tiden då körkortet är indraget) bli lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik är spärrtiden lägst ett år.

http://www.korkortswebben.se/ovriga_fragor.asp

Yes
2005-11-16, 10:53
Många blir lata, kör med sin bil precis överallt dit de ska, får breda arslen.
Om man kan sitta och lata sig i bilen går det för sakta... *rolleyes*

Angel
2005-11-16, 12:23
Jag blev tagen för 103km/h på 70km/h väg. Eftersom lasern drog av några km och ja hann bromsa lite hade ja (enligt polisen) uppskattat runt 120km/h.
(att ja trodde de va 90 där va inge bra försvar). Så nu har ja gått och cyklat och åkt buss i 2månader och iallfall gått ner en 5kg så det kom ju ått bra ur det....

Baan
2005-11-16, 12:26
Jag blev tagen för 103km/h på 70km/h väg. Eftersom lasern drog av några km och ja hann bromsa lite hade ja (enligt polisen) uppskattat runt 120km/h.
(att ja trodde de va 90 där va inge bra försvar). Så nu har ja gått och cyklat och åkt buss i 2månader och iallfall gått ner en 5kg så det kom ju ått bra ur det....

en laser har jag för mig visar hastigheten väldigt exakt, medan din hastighetsmätare visar lite mer än du kör, har för mig att det kan vara så mycket som 10km/h i vissa bilar, så det är inte helt otänkbart att du var uppe i en 110 km/h, rätt snällt av dom att du fick tillbaka körkortet :)

Liten Men Fet
2005-11-16, 12:41
en laser har jag för mig visar hastigheten väldigt exakt, medan din hastighetsmätare visar lite mer än du kör, har för mig att det kan vara så mycket som 10km/h i vissa bilar, så det är inte helt otänkbart att du var uppe i en 110 km/h, rätt snällt av dom att du fick tillbaka körkortet :)

Precis så kom ihåg att ni alltid kan lägga på 8-10 km/h på alla hastigbegränsningar när ni är ute å åker. (Inte på 30 eller 50 förstås!)
Ligger man i 125 på motorväg är det sällan mer än 112 om man mäter med GPS navigeringen. Sen prutar polisen alltid typ 3 km/h.

Det brukar vara en tolerans på typ 8 km/h om det är 70, 90, 110 tror jag. Dom orkar nog inte bry sig om alla som kör 96 på 90 väg.

Angel
2005-11-16, 13:42

Nähäpp, lasern drog av 7km/h (tror ja det va) direkt.

wintzell
2005-11-16, 14:43
Precis så kom ihåg att ni alltid kan lägga på 8-10 km/h på alla hastigbegränsningar när ni är ute å åker. (Inte på 30 eller 50 förstås!)
Ligger man i 125 på motorväg är det sällan mer än 112 om man mäter med GPS navigeringen. Sen prutar polisen alltid typ 3 km/h.

Det brukar vara en tolerans på typ 8 km/h om det är 70, 90, 110 tror jag. Dom orkar nog inte bry sig om alla som kör 96 på 90 väg.

Är det inte enligt lag 10 % + av hastigheten som är godkänt? Alltså att de får ta en för 78 km/h på 70 väg, 100 på 90 väg och 122 på 110väg?

internethjälten
2005-11-16, 16:20
grattis... själv hade jag kört som vanligt iaf
då man väldigt sällan blir stannad i denna
staden..

nicke

Fettecke
2006-09-07, 19:51
Kan ju uppfriska lite minnen, dagsfärsk info, fick höra allt av en vänlig polis med en hastighetspistol i hand.
(gällande en 70-väg)
- kör du över 6kmh för fort så måste dom anmäla det, annars kan dom bara stoppa dig och säga att nu jävlar kör du lugnt.
- kameran lägger på 3kmh på din hastighet.
- kör du 31kmh för fort på en 70 väg så tar dom ditt kort.
- kör du 10kmh för fort, får du 800:- i böter (märkte jag idag)

Men det jag undrar är: blir man av med körkortet om man är inom sin prövotid?

Baan
2006-09-07, 19:53
Jag vet inte om det finns exakta regler under prövotiden, men det brukar vara skrämselpropaganda att man kan bli av med körkortet där någon utan prövotid hade fått en dyr bot...

Tricklev
2006-09-07, 19:54

Ja.

Yes
2006-09-07, 19:56
Nej, enda skillnaden med prövotiden är att om körkortet blir indraget får man inte tillbaks det, utan måste ta om kortet igen.

Fettecke
2006-09-07, 20:00
Nej, enda skillnaden med prövotiden är att om körkortet blir indraget får man inte tillbaks det, utan måste ta om kortet igen.

är du 100% säker ?
sitter här och är förbannat nervis, har haft min plastlapp i 2 veckor nu.

Så förbannad på mig själv så det är fan inte sant.
är 90 en bra bit, för att bli 70 senare... ungefär vid 70 skylten är det en kurva, och lite längre bort en lite "större" korsning ute i vildmarken, där står polisen med full styrka (6 personer)... Iaf, ungefär vid 70 skylten släpper jag gasen och rullar för att sänka farten, jag hinner ner till 80 efter kurvan, där dom plockade mig.... hade jag släppt gasen 50m innan hade jag klarat mig!!!!!!!!!!!* FUCK FUCK FUCK!!!!!!*

mathor
2006-09-07, 20:11
är du 100% säker ?

är 90 en bra bit, för att bli 70 senare... ungefär vid 70 skylten är det en kurva, och lite längre bort en lite "större" korsning ute i vildmarken, där står polisen med full styrka (6 personer)... Iaf, ungefär vid 70 skylten släpper jag gasen och rullar för att sänka farten, jag hinner ner till 80 efter kurvan, där dom plockade mig.... hade jag släppt gasen 50m innan hade jag klarat mig!!!!!!!!!!!* FUCK FUCK FUCK!!!!!!*

Stämmer din historia kan jag hålla med om att det var surt.

Yes
2006-09-07, 20:13
är du 100% säker ?

Ja, du kan vara lugn. :)

babbett
2006-09-07, 20:27

:)

Gjattis!

Fettecke
2006-09-07, 20:31
Gjattis!

du skulle ha sagt grattis för snart 1 år sedan ;D

Liten Men Fet
2006-09-07, 20:33
är du 100% säker ?

Så länge du inte kört 30 km/h för fort tar dom inte din lapp, då blir det bara böter.

Fatalist
2006-09-07, 20:34
Jag håller inte med babbett, vad som bör sägas är inte grattis utan sköt dig denna gången.

babbett
2006-09-07, 20:36
Jag håller inte med babbett, vad som bör sägas är inte grattis utan sköt dig denna gången.

Jag skrev gjattis :booty:

Liten Men Fet
2006-09-07, 20:36
Kan ju uppfriska lite minnen, dagsfärsk info, fick höra allt av en vänlig polis med en hastighetspistol i hand.
(gällande en 70-väg)
- kör du över 6kmh för fort så måste dom anmäla det, annars kan dom bara stoppa dig och säga att nu jävlar kör du lugnt.
- kameran lägger på 3kmh på din hastighet.
- kör du 31kmh för fort på en 70 väg så tar dom ditt kort.
- kör du 10kmh för fort, får du 800:- i böter (märkte jag idag)

Problemet med att dom ska ta alla som kör 6 km/h för fort är ju att då skulle det behöva var 30 poliser på plats och det skulle stå 50 bilar i kö. Finns inte en chans i helvete att dom hinner med att ta alla som kör 6 km/h för fort. Dock har dom ju all rätt i världen att göra det om dom vill.
Jag kan inte tro på att kameran lägger på 3 km/h, du måste hört fel den drar säkert av 3 km/h för marginal. Skulle aldrig hålla i någon rätt om kameran lägger på hastighet. Då kan man ju bli dömd för ett brott man inte begått.

Yes
2006-09-07, 20:48
Eller kör snabbare så slipper du åka fast. :thumbup:

Fettecke
2006-09-07, 20:53
Problemet med att dom ska ta alla som kör 6 km/h för fort är ju att då skulle det behöva var 30 poliser på plats och det skulle stå 50 bilar i kö. Finns inte en chans i helvete att dom hinner med att ta alla som kör 6 km/h för fort. Dock har dom ju all rätt i världen att göra det om dom vill.
Jag kan inte tro på att kameran lägger på 3 km/h, du måste hört fel den drar säkert av 3 km/h för marginal. Skulle aldrig hålla i någon rätt om kameran lägger på hastighet. Då kan man ju bli dömd för ett brott man inte begått.

drar av menade jag ju självklart, jag som skrev fel i striden hetta.
det stämmer som du säger att dom kan ta alla om dom har tid för det...

Nu menar jag självklart dom personer dom stoppar alltså... dom är väll kanske lite slappare i Stockholm centrum än ute i buschen där jag bor... en bil var 30 sek kanske, det hinner dom lugnt med :D