Visa fullständig version : Maximal syreupptagningsförmåga
obesogen
2005-11-15, 17:14
Hej! Jag har letat runt för att försöka hitta statistik vad gäller maximal syreupptagningsförmåga men utan att lyckas. Någon som har nått tips?
MasterChief
2005-11-15, 18:45
Max i vilket sammanhang? Snittet vid mönstring? Snittet på Tour de France cyklister?
"Nordic ski-legends like Gunde Svan, Juha Mieto, Thomas Wassberg and Björn Dählie have all recorded stratospheric Vo2-max figures that are unmatched in exercise physiology (well above 7 litres/minute and peaking at 90ml/kg)."
Källa: xtri.com (http://www.xtri.com/article.asp?id=898&offset=1)
Man kan själv bilda sig en uppfattning.
Mitt personliga rekord på gymmets ergometercykel är ca 700 kcal på en timme. Tillsammans med min grundförbrukning på ca 100 kcal blir det totalt 800 kcal.
För varje liter syre jag förbrukar, omsätter jag 5 kcal.
Hur mycket syre förbrukar jag under en timme?
800/5 = 160 liter
Hur mycket syre förbrukar jag under en minut?
160/60 = ca 2,67 liter
Hur mycket blir det fördelat per kilo?
Ja, jag väger 95 kg (suck) så:
2,67/95 = ca 0,028 liter = 28 ml
En liten bit kvar till skidgrabbarnas 90 ml :D
Finns det något sätt att räkna om man har tider på diverse distanser, exempelvis milen? På ett ungefär då, man vet ju inte hur mkt man förbränner exakt, fast det vet man ju inte på en cykel heller.
Hittade det:
Running
864 calories in 43 min. 10 km at 14 km/h
864/43 = ca 20,1
20,1*60 = ca 1205 kcal/timme
Kommer inte ihåg min grundförbränning som jag räknade ut en gång, men jag tar hasses värde på ca 100. 1205+100=1305
1305/5 = 261 liter
261/60 = 4,35liter / minut
4,35/85= 0,051 = 51ml
Fan, inte alltför långt kvar till dem gubbarna om jag har räknat rätt :D
Finns det något sätt att räkna om man har tider på diverse distanser, exempelvis milen? På ett ungefär då, man vet ju inte hur mkt man förbränner exakt, fast det vet man ju inte på en cykel heller.Gå in på caloriesperhour (http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html) och räkna sedan på samma sätt som jag gjorde i föregående inlägg.
EDIT: För sent :cool:
Gå in på caloriesperhour (http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html) och räkna sedan på samma sätt som jag gjorde i föregående inlägg.
Ah, but i already did! Tack ändå :P
Jag måste tyvärr smolka din glädjebägare med att caloriesperhour inkluderar din grundförbrukning.
Jag måste tyvärr smolka din glädjebägare med att caloriesperhour inkluderar din grundförbrukning.
Bah, måste jag göra om allt juh.
unning
864 calories in 43 min. 10 km at 14 km/h
864/43 = ca 20,1
20,1*60 = ca 1205 kcal/timme
1205/5 = 241 liter
241/60 = 4,02liter / minut
4,02/85= 0,47 = 47 ml
Inte lika bra, men ändå bra.
obesogen
2005-11-15, 20:26
Jag tänkte mer på ett V02 maximalt test när man cyklar och andas genom en apparat där utandningsluften strömmar igenom och man mäter dess volym, samt att innehåll av 02 och CO2 registreras automatiskt. Ett sånt test brukar elitidrottare få göra på Bosön och vi gjorde det testet på labbet idag i skolan.
Jag bläddrar lite i "lore of running" som jag alltid har på armlängds avstånd, 931 faktaspäckade sidor om löpning. John Ngugi och dave Bedford har uppmätts till 85,0 det är det högsta bland löparna skidåkare aktiverar fler muskler så det är möjligt att de når högre.
Det är en bra bit till antilopen (pronghorn antelope) som har uppmätts till 300 ml i laboratorium. Antilopen gör milen på under tio minuter och behöver inte ens ställa sig i duschen efteråt. :thumbup:
Gunde Svan hade runt 85 på ett sådant test och El Gerrouj var för bra, skalan räckte inte till... vet inte exakt vilket test det var men det var ett där man cyklade.
Jag bläddrar lite i "lore of running" som jag alltid har på armlängds avstånd, 931 faktaspäckade sidor om löpning. John Ngugi och dave Bedford har uppmätts till 85,0 det är det högsta bland löparna skidåkare aktiverar fler muskler så det är möjligt att de når högre.
Det är en bra bit till antilopen (pronghorn antelope) som har uppmätts till 300 ml i laboratorium. Antilopen gör milen på under tio minuter och behöver inte ens ställa sig i duschen efteråt. :thumbup:
Ändå finns det mänskliga afrikanska jägare i "urstammar" som tröttar ut antiloper genom sin jakt. Jag minns inte exakt tidsspannet, men det hela gick ut på att springa en hel dag (8-12 timmar), helt enkelt tills antilopen blev utmattad och jägaren kunde döda den med sitt spjut. Helt wicked, och kommentaren som fälldes innan jakten var helt absurd: "I/We're going to run the antilop to death". Haha - yeah right - tänkte jag :D, och det där var tydligen standardjakt, helt sinnes!
Sensmoral: Moder natur bör vara stolt över den mänskliga fysiologin.
Sekundär poäng: VO2max är inte allt.
Ändå finns det mänskliga afrikanska jägare i "urstammar" som tröttar ut antiloper genom sin jakt. Jag minns inte exakt tidsspannet, men det hela gick ut på att springa en hel dag (8-12 timmar), helt enkelt tills antilopen blev utmattad och jägaren kunde döda den med sitt spjut. Helt wicked, och kommentaren som fälldes innan jakten var helt absurd: "I/We're going to run the antilop to death". Haha - yeah right - tänkte jag :D, och det där var tydligen standardjakt, helt sinnes!
Sensmoral: Moder natur bör vara stolt över den mänskliga fysiologin.
Sekundär poäng: VO2max är inte allt.
:thumbup:
Jag minns också det programmet jägarna överlevde genom att krama vatten ur kaktusar och dricka blodet från nedlagt vilt.
Roliga namn hade de också, den ene hette något i stil med "han som aldrig står still" och kompisen "han som tar utan att fråga".
:thumbup:
Jag minns också det programmet jägarna överlevde genom att krama vatten ur kaktusar och dricka blodet från nedlagt vilt.
Roliga namn hade de också, den ene hette något i stil med "han som aldrig står still" och kompisen "han som tar utan att fråga".
Haha, ja precis! :laugh:
Det måste väl vara bättre att springa än att cykla vid såna test. I cykel är det större risk för att den muskulära uthålligheten begränsar så att man aldrig riktigt uppnår VO2max.
obesogen
2005-11-16, 17:32
Det beror ju på vad man håller på med för idrott. Det finns olika tester. Cykel testas på cykel, löpning på löpband, längdskidor på löpband med rullskidor, simmning i specialgjord bassäng med olika strömhastigheter.
Längdskidåkarna har förövrigt högst uppmätt V02
http://web.telia.com/~u92023942/Coopertest.htm
delta_mats
2006-09-15, 14:41
Jag har uppmätt följande värden.
Testsätt: Löpning.
Kroppsvikt: 99,1kg
Max VO2 5,17 l/m
Testvärde 52 ml/kg/min
Blodvärde 168
Hej! Jag har letat runt för att försöka hitta statistik vad gäller maximal syreupptagningsförmåga men utan att lyckas. Någon som har nått tips?
http://www.wellness.uconn.edu/page30.html här har du standardvärden år 1990. Jag har medelvärden för en del idrotter här hemma som jag kan lägga upp med om du vill ha.
Man kan själv bilda sig en uppfattning.
För varje liter syre jag förbrukar, omsätter jag 5 kcal.
Värdet på 5 kcal/liter är en proximation. Teoretiska värden sträcker sig ända från 4,69 (100% fett) till 5,05 (100% kolhydrater). Vid testet som obesogen beskriver så brukar, har jag för mig, medel värdet ligga runt 4,82 (40% kolhydrater & 60% fett). Det är också det värdet man använder sig av när man vill göra uträkningen som du beskriver mer exakt. Skillnaden blir dock nästan obetydlig, men eftersom den leder till att man får ett något högre värde så tänkte jag att jag tar upp det ändå :D
Gunde Svan hade runt 85 på ett sådant test och El Gerrouj var för bra, skalan räckte inte till... vet inte exakt vilket test det var men det var ett där man cyklade.
Skalan räcker alltid till. Om inte testet lyckades så beror det på att personen som utförde testet underskattade El Gerrouj's förmåga och satte för litet motstånd eller för långsam stegring av motståndet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.