handdator

Visa fullständig version : "Stek inte i vegetabilsika oljor"

skaparn
2005-11-15, 11:13
Läste i måndagens VK om naturläkaren Peter Wilhelmsson som senast skrivit Friskare barn - konsten att lyckas som förälder. Det följer några råd för "friskare barn" och ett av råden fastnade jag på.

"Stek inte i vegetabiliska oljor. Använd istället ohärdat kokosfett eller små mängder smör. Ät nyttiga fetter. Bra fett finns i ...."

Visserligen kan ju olja var lite knepigare att steka i då man inte ser ifall det har blivit 789 grader varmt när man lägger i en blöt stek och vattnet stänker friskt, men finns det några hälsoaspekter på det? Ingen anledning gives i artikeln så jag konsulterar internet. Vad menar han?

Västerbottens-kuriren (http://www.vk.se/Article.jsp?article=33934)
På nätet fanns inte de råd som papperstidningen innehöll men jag länkar för formens skull.

Nitrometan
2005-11-15, 11:16
Det finns trådar här om det. Sök och du skola finna. Sverker kan fett.

skaparn
2005-11-15, 11:26
Det finns trådar här om det. Sök och du skola finna. Sverker kan fett.

Finns det trådar om varför man inte ska steka i vegetabiliska fetter?

Jag har sökt, men inte hittat något som säger att man inte ska steka i vegetabiliska fetter i allmänhet. Linfröolja kanske, då vissa fettsyror där är känsliga för stark värme, men raps- och oliv får väl betraktas som vegetabiliska och har på flera ställen rekommenderats att steka i.

jwzrd
2005-11-15, 11:32
Finns det trådar om varför man inte ska steka i vegetabiliska fetter?

Jag har sökt, men inte hittat något som säger att man inte ska steka i vegetabiliska fetter i allmänhet. Linfröolja kanske, då vissa fettsyror där är känsliga för stark värme, men raps- och oliv får väl betraktas som vegetabiliska och har på flera ställen rekommenderats att steka i.

Så vad drar min gode skaparn för slutsatser när han inte hittar några rekommendationer på kolozzeum, trots Sverkers enorma kunskaper i ämnet fetter, som menar att stekning i vegetabiliska oljor är dåligt?

skaparn
2005-11-15, 11:50
Så vad drar min gode skaparn för slutsatser när han inte hittar några rekommendationer på kolozzeum, trots Sverkers enorma kunskaper i ämnet fetter, som menar att stekning i vegetabiliska oljor är dåligt?

Ehh, att naturläkare kanske inte ska tas på för stort allvar? Och att jag inte ska frångå min princip att det som står i den lövenvänliga tidningen VK per definition är osanning? Hmmm, jag tänker... återkommer.

Egentligen är inte VK så farlig, VF är värre. Undrar vad en naturläkare är förövrigt, vart ligger naturläkarhögskolan?

Cerberus
2005-11-15, 12:37
Fetterna i oljan omvandlas till farliga transfetter vid hög temperatur när man steker. Transfetter är värre än mättade fettsyror tydligen..

hasse36
2005-11-15, 13:18
Fetterna i oljan omvandlas till farliga transfetter vid hög temperatur när man steker. Transfetter är värre än mättade fettsyror tydligen..Transfetter bildas inte när man steker riktigt i pannan med nytt fett varje gång. Lämplig olja till att steka med är raps eller oliv som är mest omättad och mindre känslig för härskning.

Källa på det? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=412932&postcount=15)

Nitrometan
2005-11-15, 13:56
Bra gjort hasse36!

Du hittade en av dem.

Skaparn: Leta efter Sverkers inlägg om fett, fetter, fettsyror, oljor m.m. - han kan sina saker.

skaparn
2005-11-15, 14:13
Bra gjort hasse36!

Du hittade en av dem.

Skaparn: Leta efter Sverkers inlägg om fett, fetter, fettsyror, oljor m.m. - han kan sina saker.

Ja, det var bra hasse36!
Okej nitro, jag kanske skulle formulerat om mig så jag slapp alla påhopp om att jag borde "söka". Jag har sökt men hittade inget där någon sa att det var skadligt med stekning i vegetabiliska oljor. Nu gjorde hasse det i en tråd jag borde ha hittat själv, men icke klarade.
Nästa gång lovar jag skriva "jag behöver hjälp att söka bland alla trådar om oljor på kolo eftersom jag inte hittar det jag söker men har en känsla av att det borde finnas". Godkänt?

Isdrake
2005-11-15, 14:13
Jag tycker man läser överallt att det är vegetabiliskt fett man ska använda. Att ge barnen ytterligare mer mättat fett kan väl knappast vara bra med tanke på att övervikten bara kryper ner i åldrarna?

Nitrometan
2005-11-15, 14:24
Ja, det var bra hasse36!
Okej nitro, jag kanske skulle formulerat om mig så jag slapp alla påhopp om att jag borde "söka". Jag har sökt men hittade inget där någon sa att det var skadligt med stekning i vegetabiliska oljor. Nu gjorde hasse det i en tråd jag borde ha hittat själv, men icke klarade.
Nästa gång lovar jag skriva "jag behöver hjälp att söka bland alla trådar om oljor på kolo eftersom jag inte hittar det jag söker men har en känsla av att det borde finnas". Godkänt?
No sweat! Det är OK. Det var inte meningen att låta alltför sur. Bara lite... Tycker det är lite tråkigt med folk som bara frågar utan att leta först. Det finns massor med info här eftersom Kolo har funnits ett tag. :cool:

skaparn
2005-11-15, 15:05
Jag tycker man läser överallt att det är vegetabiliskt fett man ska använda. Att ge barnen ytterligare mer mättat fett kan väl knappast vara bra med tanke på att övervikten bara kryper ner i åldrarna?

Nu tror jag iofs att små mängder stekfett inte gör varken till eller från vad gäller barnens fetma, jag störde mig mest på bristande motivering i artikeln.

Nitro: Det är lugnt! Jag kanske mest försvarade mig av skam för att jag fick stryk av hasse i konsten att söka. Du har dessutom funnits här dryga 8 månader längre än mig. Respekt!

Sverker
2005-11-15, 19:02
Jag steker inte i olja. Det skvätter alldeles för mycket för det.
Jag steker i flytande margarin som är gjort på rapsolja. Rapsoljan klarar av värmen under den korta tiden man steker i pannan.

Undvik att steka i alla fleromättade oljorna som majs, solros, soja, tisteloja etc.