handdator

Visa fullständig version : protein på kvällskvisten

nirre
2005-11-14, 22:16
har haft länge problem att sova på kvällarna, kan det vara att jag äter 250gram kvarg precis innan jag går o lägger mig, läste nånstans att Protein hjälper hjärnan att tillverka dopamin och noradrenalin. En proteinrik måltid ger en stabil ökning av blodsockret, o gör att hjärnan o vi blir pigga. kan de stämma? om jag går o lägger mig runt 11tiden på kvällen och om jag skulle istället börja att ta mitt sista proteinmål (kvargen) runt 8tiden istället skulle det påverka mina resultat i styrketräningen?

King Grub
2005-11-14, 22:19
Protein har en högst marginell påverkan på blodsockret. Insulinfrisättning däremot, men det utan blodsockerpåverkan.

om jag skulle istället börja att ta mitt sista proteinmål (kvargen) runt 8tiden istället skulle det påverka mina resultat i styrketräningen?

Du får ett tillfälle mindre per dag att stimulera proteinsyntesen på. Ja, det påverkar, men påverkan synbart? Vet inte.

MUGEN
2005-11-15, 11:29
Protein har en högst marginell påverkan på blodsockret. Insulinfrisättning däremot, men det utan blodsockerpåverkan.

så befintlig blodsockernivå kan inte dämpas av insulinfrisättningen vid en måltid bestående uteslutande av protein :confused:

King Grub
2005-11-15, 13:26
Jo, men "en proteinrik måltid ger en stabil ökning av blodsockret" handlar om just det: ökning. Det är det som kolhydrat främst står för, inte protein.