Logga in

Visa fullständig version : För mkt antioxidanter = dåligt?

Johan.P
2005-11-14, 19:24
Är det ohälsosamt att få i sig för mkt antioxidanter? Eller är det som det är med C-vitamin att man pissar ut överskottet?

Tänker främst på antioxidanterna man får i sig när man äter kyckling, då dom oftast är uppfödda på det.

Någon som har någon idé?

Har testat att söka lite men inte hittat. Länka gärna istället om det finns på forumet någonstans.

King Grub
2005-11-14, 19:58
För mycket av dom antioxidativa mikronutrienterna är absolut negativt och har ofta motsatt effekt, då även många processer i kroppen är beroende av oxidering.

Eller menar du antibiotika som ges till djur under uppfödning? I sådana fall är svenska uppfödare enligt lag restriktiva med saken.

Hursomhelst tvivlar jag starkt på att du får i dig vare sig för mycket antioxidanter eller för mycket antibiotika av att äta kyckling. Eller annan mat, för den delen. För sådan överdosering krävs oftast (felaktig) supplementering eller väldigt ensidigt kost där man förlitar sig på ett par få livsmedel för hela energiintaget.

Johan.P
2005-11-14, 20:10
Eller menar du antibiotika som ges till djur under uppfödning? I sådana fall är svenska uppfödare enligt lag restriktiva med saken.

Visst är det antibiotika jag menar :em:

Hursomhelst tvivlar jag starkt på att du får i dig vare sig för mycket antioxidanter eller för mycket antibiotika av att äta kyckling. Eller annan mat, för den delen. För sådan överdosering krävs oftast (felaktig) supplementering eller väldigt ensidigt kost där man förlitar sig på ett par få livsmedel för hela energiintage

Men du fick in svaret trots att jag inte var vaken när jag skrev frågan. Tack ska du ha! :thumbup: