handdator

Visa fullständig version : optimalt kvällsmål

stocktown
2005-11-14, 13:37
behöver lite tips på bra måltider innan man går och lägger sig, samt ungefär hur många gram kolhydrater,protein,fett som är lagom?

kör en liten deff nu där jag delar upp 5mål på 450 kcal/st.
tacksam för svar.
mvh
/S

lauria
2005-11-14, 13:44
Jag brukar mixa ihop 250g kvarg, 2dl mild naturell yoghurt, 2dl lättmjölk, 1-2dl bär. Och sen så två mackor, nått grovt bröd då. Kan bli vad som helst. De tillskott ja tar på kvällen är fiskolja, multivitamin/mineral tabletter och glukosamin.

55-60g protein------30-40g kolhydrater------ca 5g fett

380-460kcal

Raisedead
2005-11-14, 14:44
Det här tänker jag på när jag mixar ihop kvällsmålet före läggdags:

Protein:
Mestadels av kaseinprotein.

Kolhydrater:
Lågt intag eftersom kolhydrater innebär fettinlagrande insulinutsöndring och minskad frisättning av tillväxthormon under natten (med avseende på GI-värdet).

Fett:
Relativt högt fettintag (omättat fett) eftersom det förlänger kolhydraternas nedbrytnings-, upptagningstid och förlänger proteinets aminosyreutsöndring samt sänker insulinkänsligheten.

Vad jag äter är olika, men nötter och kvarg är några av favoriterna

stocktown
2005-11-14, 15:13
Det här tänker jag på när jag mixar ihop kvällsmålet före läggdags:

Protein:
Mestadels av kaseinprotein.

Kolhydrater:
Lågt intag eftersom kolhydrater innebär fettinlagrande insulinutsöndring och minskad frisättning av tillväxthormon under natten (med avseende på GI-värdet).

Fett:
Relativt högt fettintag (omättat fett) eftersom det förlänger kolhydraternas nedbrytnings-, upptagningstid och förlänger proteinets aminosyreutsöndring samt sänker insulinkänsligheten.

Vad jag äter är olika, men nötter och kvarg är några av favoriterna

precis det jag undrar... vad är ett lågt intag av kolhydrater, hur många gram?

Raisedead
2005-11-14, 15:38
precis det jag undrar... vad är ett lågt intag av kolhydrater, hur många gram?

Om jag nu vill basera kvällsmålet på protein och fett, kanske jag äter 45 g protein och 30 gram fett.. kolhydraterna är få i relation med proteinet och fettet.. säg 20 g.. det ger en energifördelning på:
35E% protein
51E% fett
14E% kolhydrater

Nu vet jag inte direkt vad som är ett lämpligt intag av antal gram protein-, fett- och kolhydrater/kilokroppsvikt vid kvällsmålet, utan kör lite på kännsla relaterat till de andra måltiderna på dagen.

krilleh
2005-11-14, 16:17
Jag brukar mixa ihop 250g kvarg, 2dl mild naturell yoghurt, 2dl lättmjölk, 1-2dl bär. Och sen så två mackor, nått grovt bröd då. Kan bli vad som helst. De tillskott ja tar på kvällen är fiskolja, multivitamin/mineral tabletter och glukosamin.

380-460kcal

Gör du denna mixning varje kväll? kvarget lär väl va ganska dyrt? iaf om de e kesella du menar.. sen varför tar du med grovt bröd? onödiga kolhydrater är de väl? som lagras som fett.

Raisedead
2005-11-14, 16:22
Gör du denna mixning varje kväll? kvarget lär väl va ganska dyrt? iaf om de e kesella du menar.. sen varför tar du med grovt bröd? onödiga kolhydrater är de väl? som lagras som fett.

Kvarg kostar väl 6-8 kr/500 g, inte alls dyrt. Finns bröd som har lågt GI och är väldigt näringsrikt, bröd kan vara bland de kolhydratskällor som är mest näringsrika, ialf i jämförelse med ris och pasta. Sen om det ska lagras som fett måste du ha ett totalt överkrskott av kalorier under dagen (eller annan tidsperiod), finns väl inget som säger att du ska helt utesluta kolhydrater på kvällen, fastän det är att föredra långsamma kolhydrater (och kanske lågt intag).

krilleh
2005-11-14, 16:26
Kvarg kostar väl 6-8 kr/500 g, inte alls dyrt. Finns bröd som har lågt GI och är väldigt näringsrikt, bröd kan vara bland de kolhydratskällor som är mest näringsrika, ialf i jämförelse med ris och pasta. Sen om det ska lagras som fett måste du ha ett totalt överkrskott av kalorier under dagen (eller annan tidsperiod), finns väl inget som säger att du ska helt utesluta kolhydrater på kvällen, fastän det är att föredra långsamma kolhydrater (och kanske lågt intag).

ok.. jag antog att de va kesella du mena därför ja skrev att de va dyrt.

Skulle du kunna tips på något BRA, näringsrikt, grovt bröd(långsamma kolhydrater)? som är perfekt att ta på kvällarna?

stocktown
2005-11-14, 16:31
Om jag nu vill basera kvällsmålet på protein och fett, kanske jag äter 45 g protein och 30 gram fett.. kolhydraterna är få i relation med proteinet och fettet.. säg 20 g.. det ger en energifördelning på:
35E% protein
51E% fett
14E% kolhydrater

Nu vet jag inte direkt vad som är ett lämpligt intag av antal gram protein-, fett- och kolhydrater/kilokroppsvikt vid kvällsmålet, utan kör lite på kännsla relaterat till de andra måltiderna på dagen.

skulle vara trevligt om Grub kunde ge lite input på ungefär hur många gram av resp. näringsämne, har ju fattat att man ska sänka mängden kolhydrater men hur mkt?

Raisedead
2005-11-14, 16:32
ok.. jag antog att de va kesella du mena därför ja skrev att de va dyrt.

Skulle du kunna tips på något BRA, näringsrikt, grovt bröd(långsamma kolhydrater)? som är perfekt att ta på kvällarna?

Det va inte jag som skrev om kvällsmålsmixen, det va Lauria:

380-460kcal

Ett bra bröd för övrigt är väl Polarbröd Extrem.

King Grub
2005-11-14, 16:34
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54326

krilleh
2005-11-14, 16:48
Ett bra bröd för övrigt är väl Polarbröd Extrem.[/QUOTE]

finns de på ica? :)

Raisedead
2005-11-14, 16:53
finns de på ica? :)

Finns typ i alla mataffärer
Bild på Polarkraft Extrem (http://www.polarbrod.se/img/pro_pk_extrem.jpg)

krilleh
2005-11-14, 16:54
Finns typ i alla mataffärer
Bild på Polarkraft Extrem (http://www.polarbrod.se/img/pro_pk_extrem.jpg)

tack tack :bow: ser riktigt gott ut

stocktown
2005-11-14, 17:43
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54326

har redan läst den tråden, anledningen till att jag frågar är att ja inte har några egna slusatser...
står bara ngt om 25g protein.. inte hur mkt kolhydrater resp fett som är lämpligt.. vill ju bara veta på ett ungefär.

lauria
2005-11-14, 20:12

Ja varje kväll, kvargen på LIDL kostar 7-8kr/500g.

Onödig kolhydrater vet ja inte om det är. Jag ser till att det är kolhydrater i alla mål jag äter. Men sen så varrierar ju mängden.

stocktown
2005-11-15, 11:42
ingen som kan ge mig lite mer exakta råd?

Zera
2005-11-15, 12:49
ingen som kan ge mig lite mer exakta råd?

Jag tycker Raisedead hade bra siffror på ett mål innan läggdags.

35E% protein
51E% fett
14E% kolhydrater

Ungefär vad jag äter oxå skulle jag kunna tänka mig.

stocktown
2005-11-15, 14:06
Jag tycker Raisedead hade bra siffror på ett mål innan läggdags.

35E% protein
51E% fett
14E% kolhydrater

Ungefär vad jag äter oxå skulle jag kunna tänka mig.

hmmm ok, får det till circus: (på ett 350kcal mål)
30g protein
20g fett
12g kolhydrater

utgår från att det är optimalt då ingen annan kunnat bidra med några andra siffror..