Visa fullständig version : Rapsolja, kallpressad eller ej?
Lasse Kongo
2005-11-13, 22:11
Jag använder Zetas rapsolja som ej är kallpressad, spelar det ngn roll vilken jag använder egentligen?
Använder den som fettkälla, typ häller lite extra på riset osv, står ju på den att den ska va lika bra som kallpressad.
När det gäller fettet och antioxidanterna är det ingen skillnad.
Kallpressad olja har annan smak och kortare hållbarhet ( härsknar lättare ).
Kallpressad rapsolja smakar vederstyggligt. För tankarna till det man petar loss från kåpan på en gräsklippare. Vanlig rapsolja kan man ha till allting på grund av den milda smaken - även om jag till pasta föredrar olivolja.
Kallpressad rapsolja kan man inte ha till någonting.
När det gäller fettet och antioxidanterna är det ingen skillnad.
Kallpressad olja har annan smak och kortare hållbarhet ( härsknar lättare ).va? så fettet är inte bättre i den kallpressade?
För tankarna till det man petar loss från kåpan på en gräsklippare.
:laugh:
Lizard
va? så fettet är inte bättre i den kallpressade?
Nej, inte alls.
1. Man rostar/värmebehandlar fröna innan pressningen för att denaturera alla lipaser. Gör man inte det kommer lipaserna i kontakt med fettet i fröna under pressningen och bildar en massa fria fettsyror. Fria fettsyror härsknar många gånger lättare än intakt fett, triglycerider ( mer rätt är faktiskt tri-acyl-glyceroler.
2. Tvättas inte oljan ordentligt efter pressningen finns de fria fettsyrorna kvar plus ett antal mer eller mindre smakrika föreningar som också ökar risken för härskning.
Hur går själva tvätten till?
Tvättar med svag alkali/lut. Tillräckligt stark för att förtvåla fettsyrorna och få dem att lösa sig i tvättvattnet men inte allt för stark koncentration så att man kokar tvål på allt fettet.
'
Hmmm...jag borde leta reda på någon bra sida om matoljeframställning.
Här var lite kortfattat. Tvätt kallas neutralicering:
http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/oljevaxter/utvinning.htm
Nitrometan
2005-11-16, 09:02
Tack Sverker! :bow: :bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.